2018-12-30, 10:36
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Jomenvisst besitter ju både du, jag och vi en hel del brister inom språket, men det ger oss inte handikapp gentemot att bekämpa denna uppenbara farsot som håller på att slå rot även inom svenska akademien.
Jag behöver något fostrande att se upp till, och kräver bättre av de som skall bära språkarvet

Du glömde att avsluta din sista mening med korrekt interpunktionstecken.
Citera
2018-12-30, 10:38
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtHelvete
Du glömde att avsluta din sista mening med korrekt interpunktionstecken.
Se där! förstod att jag skulle lära mig någonting av att inleda denna debatt!
Tackar!
Citera
2018-12-30, 11:14
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Autocorrect borde gå att avaktivera.

Nej, det borde vara avstängt som default. Det är orimligt att en person som behöver kunna skicka SMS på många språk först ska behöva skicka ett par hundra svårförståeliga SMS och sen reda ut det med kunderna på telefon och därefter lägga två timmar på att hitta inställningen där man stänger av skiten. Och detta var gång hen köper ny telefon. Är det någon över huvud taget som någonsin har haft nytta av autocorrect?
Citera
2018-12-30, 11:15
Medlem
messiasibids avatar
Jag särskriver inte men dock så ser jag inte det självklara i att det ska skrivas ihop. I engelskan är det ofta inte ihopskrivet så att det ena skulle te sig mer naturligt, köper jag inte.

När jag var yngre så kunde det infinna sig ett antal särskrivningar. I mitt fall så var det nog att jag hade mycket fantasi. Jag var så inne i handlingen att jag ägnade inte tid åt strukturen. En lärare misstänkte att jag hade dyslexi, vilket visade sig inte stämma.

Nu har jag läst majoriteten av dostojevskij, tolstoj och läser även böcker på franska. Så utvecklingen har gått framåt sedan jag bråkade med särskrivningar. Jag håller med om att man bör vårda språket, framför allt i dessa digitala tider.

Det folk borde bli bättre på är att skriva koncist. Många har en tendens att använda onödiga ord och dra ut på texten. Det är behagligt att läsa en text där man direkt når informationen. Det är fokus på kompression med filformat men inte på vad som är traditionellt skrivet...
Senast redigerad av messiasibid 2018-12-30 kl. 11:32.
Citera
2018-12-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vad han försöker säga är att särskrivning kan ändra betydelsen av en mening som t ex:
Stentvättade byxor jämfört med Sten tvättade byxor. Du ser skillnaden vad?
Det du använder som exempel används ofta i inlägg, eller? Nog tror jag att de som störs sig på särskrivning också förstår en skriven text som helhet fast det är särskrivningar. För egen del tycker jag alla ska få göra sin röst hörd här oavsett vilket land de kommer ifrån. Svenskan är inte lätt för de som kommer från ett utomeuropeiskt land....
Citera
2018-12-30, 11:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Man borde inte ens få gå ut grundskolan om man särskriver, ej kan skilja på de/dem etc. Sedan är alla särskrivningar i autocorrect en styggelse som oftast vill särskriva värre än vad den mest efterblivna boomers vill göra.
Citera
2018-12-30, 12:00
Medlem
Gillade en gammal annons med "Säljes en gul nackad parakit..."
Alltså vem vill ha köpa en nackad burfågel om den är nackad så är den död.
En gulnackad fågel däremot.
Citera
2018-12-30, 12:40
Medlem
Jag hatar sär skrivningar, det skrivs som det låter, hur svårt kan det vara? Det finns ett fåtal ord som kan vara knepiga t.ex. "i dag" eller "idag", men förutom sådana ord borde det inte vara krångligt. Något annat som kan vara krångligt är bindel-streck, jag undviker det så mycket det går, det användes mer förr i tiden när analoga skrivmaskiner användes, när ord delades i slutet av en rad.
Citera
2018-12-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Det är för att jag själv trivs med att läsa frekventa radbyten. Måhända är jag en smula trög, men jag har alltid haft en förmåga att tappa bort mig i långa rader.

Själv så ogillar jag särskrivning, och uppskattar styckeindelning samt korrekta avstavningar.

Det sättet du labbar med din text är dock bara jobbigt och försvårar för läsaren.
Rytm och sammanhang går förlorat, och därmed viljan att läsa vidare.

Du lyckas skjuta bredvid målet, trots att du kastar sten i glashus.
Citera
2018-12-30, 12:49
Medlem
mensverkets avatar
Det godaste jag vet är kul glass!
Citera
2018-12-30, 13:04
Medlem
Jannebigplays avatar
Gjorde illa ögat för ett tag sen och fick åka till sjukhuset. Där fick jag hjälp av en brun hårig sjuk sköterska. Efter det så fick jag sätta på en skygg lapp.
Senast redigerad av Jannebigplay 2018-12-30 kl. 13:06.
Citera
2018-12-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Var så god, som vi säger på stockholmska.

Var den så god ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in