Hej alla glada,
Jag har varit aktiv på diverse internetforum under större delen av mitt liv och har alltid uppskattat de åsikter och synpunkter folk de facto vågar dela med sig av genom anonyma anslagstavlor/forum men jag har de senaste månaderna (halvåret? kanske året!) blivit så fruktansvärt less på att folk inte kan skriva korrekt svenska och jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal och gnällig eller om det jag bevittnar är ett totalt förfall av det svenska språket. Vartannat inlägg här på FB innehåller flertalet språkliga fel och det säger jag utan att själv vara en lingvistisk gud på något vis, men det är i synnerhet dessa särskrivningar i tid och otid som gör mig innerligt förbannad!
Min frågeställning och grunden för en framtida diskussion är således;
1.) Har ett förfall av svenskars språkkunskaper skett de senaste 15 åren?
2.) Är jag den enda som innerligt stör mig på särskrivningar ( i synnerhet när det resulterat i syftningsfel!) eller finns det fler människor som jag?
3.) Om 2.) besvaras positivt, vad beror detta på?
Lägre nivå på utbildning? Amerikanisering av det svenska språket? Allmänt förfall av lingvistiska kunskaper hos gemene man?
Sist, men icke minst!, vill jag påtala att jag inte är ute efter några kassa inlägg om att jag antingen är rasist eller att allting är invandrares fel. Håll er till sakfrågan! Svenskar misshandlar det svenska språket lika mycket som någon annan grupp gör.
Väl mött och gå i frid!
/El Bombo
Ps. ursäkta eventuella språkliga fel, jag är lite berusad i stundens hetta