2017-10-04, 16:47
Medlem
PeterNosters avatar
Nu har man börjat särskriva engelska ord som inte ska särskrivas:

Bull shit.
Citera
2018-01-17, 20:24
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Vad beror epidemin av sär skrivningar på? (:)))))

Hej alla glada,

Jag har varit aktiv på diverse internetforum under större delen av mitt liv och har alltid uppskattat de åsikter och synpunkter folk de facto vågar dela med sig av genom anonyma anslagstavlor/forum men jag har de senaste månaderna (halvåret? kanske året!) blivit så fruktansvärt less på att folk inte kan skriva korrekt svenska och jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal och gnällig eller om det jag bevittnar är ett totalt förfall av det svenska språket. Vartannat inlägg här på FB innehåller flertalet språkliga fel och det säger jag utan att själv vara en lingvistisk gud på något vis, men det är i synnerhet dessa särskrivningar i tid och otid som gör mig innerligt förbannad!

Min frågeställning och grunden för en framtida diskussion är således;

1.) Har ett förfall av svenskars språkkunskaper skett de senaste 15 åren?

2.) Är jag den enda som innerligt stör mig på särskrivningar ( i synnerhet när det resulterat i syftningsfel!) eller finns det fler människor som jag?

3.) Om 2.) besvaras positivt, vad beror detta på?
Lägre nivå på utbildning? Amerikanisering av det svenska språket? Allmänt förfall av lingvistiska kunskaper hos gemene man?

Sist, men icke minst!, vill jag påtala att jag inte är ute efter några kassa inlägg om att jag antingen är rasist eller att allting är invandrares fel. Håll er till sakfrågan! Svenskar misshandlar det svenska språket lika mycket som någon annan grupp gör.

Väl mött och gå i frid!

/El Bombo

Ps. ursäkta eventuella språkliga fel, jag är lite berusad i stundens hetta
Citera
2018-01-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
Hej alla glada,

Jag har varit aktiv på diverse internetforum under större delen av mitt liv och har alltid uppskattat de åsikter och synpunkter folk de facto vågar dela med sig av genom anonyma anslagstavlor/forum men jag har de senaste månaderna (halvåret? kanske året!) blivit så fruktansvärt less på att folk inte kan skriva korrekt svenska och jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal och gnällig eller om det jag bevittnar är ett totalt förfall av det svenska språket. Vartannat inlägg här på FB innehåller flertalet språkliga fel och det säger jag utan att själv vara en lingvistisk gud på något vis, men det är i synnerhet dessa särskrivningar i tid och otid som gör mig innerligt förbannad!

Min frågeställning och grunden för en framtida diskussion är således;

1.) Har ett förfall av svenskars språkkunskaper skett de senaste 15 åren?

2.) Är jag den enda som innerligt stör mig på särskrivningar ( i synnerhet när det resulterat i syftningsfel!) eller finns det fler människor som jag?

3.) Om 2.) besvaras positivt, vad beror detta på?
Lägre nivå på utbildning? Amerikanisering av det svenska språket? Allmänt förfall av lingvistiska kunskaper hos gemene man?

Sist, men icke minst!, vill jag påtala att jag inte är ute efter några kassa inlägg om att jag antingen är rasist eller att allting är invandrares fel. Håll er till sakfrågan! Svenskar misshandlar det svenska språket lika mycket som någon annan grupp gör.

Väl mött och gå i frid!

/El Bombo

Ps. ursäkta eventuella språkliga fel, jag är lite berusad i stundens hetta

1. Ja
2. Nej, fast lite ”kul” är det.
3. Särskrivningarna har sitt ursprung i mobiltelefoner som har lättare att stava rätt om man särskriver.
Citera
2018-01-17, 20:49
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
1. Ja
2. Nej, fast lite ”kul” är det.
3. Särskrivningarna har sitt ursprung i mobiltelefoner som har lättare att stava rätt om man särskriver.

I synnerhet som respons på svaret ditt på 3.); Är detta på grund av för simpel kod/ för liten databas med svensk ordlista när väl autospell kom till eller har du någon ytterligare insikt i algoritmen för just "autospell"-funktioner i dagens telefoner? Ta som exempel rubriken i tråden här, rimligtvis borde en intelligent maskin se skillnaden mellan "särskriver" och "sär skriver", varpå det senare åsyftar just ett sär som skriver medan det tidigare är just en beskrivning av särskrivning . Jag är dock inte särskilt tekniskt begåvad.

I övrigt uppskattar jag varmt din respons! Hade inte tidigare alls tänkt på hur mobiltelfoner och dess programmering har kunnat påverka språkbruket!
Citera
2018-01-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
I synnerhet som respons på svaret ditt på 3.); Är detta på grund av för simpel kod/ för liten databas med svensk ordlista när väl autospell kom till eller har du någon ytterligare insikt i algoritmen för just "autospell"-funktioner i dagens telefoner? Ta som exempel rubriken i tråden här, rimligtvis borde en intelligent maskin se skillnaden mellan "särskriver" och "sär skriver", varpå det senare åsyftar just ett sär som skriver medan det tidigare är just en beskrivning av särskrivning . Jag är dock inte särskilt tekniskt begåvad.

I övrigt uppskattar jag varmt din respons! Hade inte tidigare alls tänkt på hur mobiltelfoner och dess programmering har kunnat påverka språkbruket!

Dagens telefoner reder nog ut det hyfsat. Men användarna har nog gamla T9 i skallarna och skriver med det i minnet.
Citera
2018-01-17, 21:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-01-17, 22:17
Medlem
Förr läste man alltid högt.
Citera
2018-01-17, 22:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Förr läste man alltid högt.

Ja, jag tror att man lär sig stava bra genom att läsa mycket. Man får en visuell bild av hur ordet ser ut samt hör hur det ska betonas. Bildörr uttalas ju annorlunda jämfört med bil dörr.
Citera
2018-01-18, 22:28
Medlem
Vi läser fortare.
Citera
2018-01-18, 22:31
Medlem
Vi reagerar inte på särskrivning på samma sätt.
Citera
2018-01-18, 22:34
Medlem
Särskrivning har alltid funnits men har blivit vanligare.
Citera
2018-01-18, 22:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Bildörr uttalas ju annorlunda jämfört med bil dörr.

Inte för en särskrivare. Jag har tidigare berört fenomenet »särtalare«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in