2024-02-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag delar upp fattning med tråd startaren, vi bör sär skriva all ting hädan efter.
Var inte tråd-startarens upp-fattning att vi bör sär-skriva all-ting hädan-efter med binde-streck?
Citera
2024-02-09, 20:20
Medlem
Alla särskrivare bör få obligatorisk skolgång tillsammans med invandrarna på SFI.
Citera
2024-02-09, 20:36
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Glassort. Glas-sort? Glass-ort? Glass-sort?

Ja det hela är ju lite dumt. Jag tycker att antingen börjar vi i Sverige använda bindestreck mer än vad vi gör, och därmed på sikt får bort ihopsatta ord, eller så kör vi full blown engelsk särskrivning.

Jag har redan börjat använda bindestreck av rent läsvänliga skäl. Ingen verkar ha stört sig på det än. Och om jag ser andra göra det, så vill jag genast och gärna tacka dem.

Ska vi verkligen hålla på så här på detta viset helt utan särskrivningar och bindestreck?
Förstår inte vad bindestreck tillför.
Kan i alla fall inte komma på någon speciell mening där det skulle behövas.
Eller behöva särskriva.
Å absolut inte som standard.
Min mamma har aldrig frågat mig vilken glassort jag vill ha utan vilken glass jag önskar.
Problemet verkar konstruerat.
Citera
2024-02-09, 20:46
Medlem
Citat:

Ja det hela är ju lite dumt. Jag tycker att antingen börjar vi i Sverige använda bindestreck mer än vad vi gör, och därmed på sikt får bort ihopsatta ord, eller så kör vi full blown engelsk särskrivning.

Jag har redan börjat använda bindestreck av rent läsvänliga skäl. Ingen verkar ha stört sig på det än. Och om jag ser andra göra det, så vill jag genast och gärna tacka dem.

Ska vi verkligen hålla på så här på detta viset helt utan särskrivningar och bindestreck?

Jag hade detta problem en gång när jag skulle skriva ful + ladda(d). Alla läste ju det som full + ladda(d). Löste det till slut genom att flytta "ful-" till slutet av raden och sen radbrytning.
"...ful-
ladda..."
Citera
2024-02-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eller så skriver man korrekt.
Istället för glass-sort säger man smak.
Istället för glas-ort säger man hytta.
Istället för glass-ort säger man Nora.
Istället för glas-sort säger man kronglas eller flintglas...

Värt att notera att om man skall säga något så är det ju inte det minsta tvetydigt: /ɡlasɔrt/, /ɡlɑːsʊrt/, /ɡlasʊrt/ och /ɡlɑːsɔrt/ är ju inte det minsta svårt att skilja på, behövs vare sig kontext eller bindestreck (som inte hörs).
Citera
2024-02-09, 22:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Ditt förslag med särskrivning och bindestreck....
Kan inte hitta något fall där det skulle vara bra
kan du?
Citera
2024-02-09, 22:48
Medlem
systems avatar
Särskrivning för sällan något gott med sig.

Goda exempel på särskrivning emotses.
Citera
2024-02-09, 22:51
Bannlyst
Nej, varför ändra något som fungera och något som vi all lärt oss i skolan och livet, att helt plötsligt ändra de språkliga förutsättningarna.

Exemplet med glassorter är svagt, du skriver sällan bara ut ett ord ensamt, det sätts in i en mening och avslöjar vad det gäller.

Om du är i Orrefors eller på Ica kan exempelvis skvallra om vad för typ av glassorter det handlar om
Citera
2024-02-09, 23:45
Medlem
supremanics avatar
Det vore smartare att ta bort den dumma regeln om att ord bara får innehålla två konsonanter. Då blir det genast klart vad som avses.
t.ex. om man skriver "Glasssort" så ser man nu tydligt att det är sort utav glass som avses.
Citera
2024-02-10, 00:04
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afie
Alla särskrivare bör få obligatorisk skolgång tillsammans med invandrarna på SFI.
Är det inte lite milt? Särskrivning är ju ändå att begå ytterst allvarliga övergrepp på det svenska språket.
Citera
2024-02-10, 03:49
Medlem
RumpNietzsches avatar
Ja och tänk varje gång man ska sätta en tratt på en bytta. Bytttratt. Bytt-tratt? Byt tratt? Herrejöstanemej vilket problem!

Eller så pratar man som folk, med normala ord så ordnar det sig ändå.
Citera
2024-02-10, 04:09
Medlem
flashmaners avatar
Bindestreck användes lämpligen endast när missuppfattning kan uppstå, t.ex. då sammanhanget gör det tvetydigt vad som avses. Den särskrivning som engelskan ägnar sig åt orsakar betydligt fler läsproblem än vad den svenska sammanskrivningen gör.

Särskrivning borde för övrigt betraktas som landsförräderi och bestraffas med arkebusering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in