2018-12-30, 16:03
Medlem
Det är tydligen så att man har kopplat särskrivning till lägre IQ.

(FB) Har personer som skriver "medans" och "sär skrivningar" lägre IQ?
Citera
2018-12-30, 16:23
Medlem
Så länge den skrivna texten riktar sig till multipla mottagare och förväntas bli läst och förstådd innan dessa ger sig till att kommentera i de fall det är på ett forum så bör man städse vinnlägga sig om att tillämpa korrekt svenska vari ingår att inte särskriva ord, ej heller skriva "dem" där det skalla vara "de" (vanligaste felanvändningen). Många onödiga läsfel undvikes därmed.
Citera
2018-12-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jomenvisstärdetså! Menvarför radbryterdu dinameningar somen pretentiös poet somförsöker fåsinprosa attframstå somnågotmycketfinare?

Word!!!
Citera
2018-12-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Förmodligen. De skriver säkert "förrens" också.
Citera
2018-12-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Skall du vara det heliga Svenska språkets väktare så är särskrivningar att betrakta som stavfel, apostrofer före genitiv-s är en invasiv art.
Och sen har vi det här med versaler i Språk, Nationaliteter, Veckodagar, Månader & Varje Ord I Titlar
Citera
2018-12-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamle-Ole
Word!!!
Vad tillför detta ert inlägg med ett ord följt av trenne utropstecken?
Citera
2018-12-30, 17:41
Medlem
RonnyKålmans avatar
Vad är frågan?

Det är inte direkt någon raketforskning det handlar om när det kommer till att hitta orsak för särskrivning?

De som särskriver är helt enkelt obildade/lågutbildade människor.

Några exempel på sådana är som vanligt: white trash, småpundare, kriminella, allmänt korkade och så vidare... case closed.
Citera
2018-12-30, 17:53
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jag särskriver nog aldrig. Men jag skriver en hel del på engelska, kanske typ 40% och där särskriver man ju. Tycker det är mycket enklare på engelska för där behöver man inte tänka på det.

Tror särskrivning är bland det mest knepiga med svenskan att lära sig. Så enkelt är det nog.
Citera
2018-12-30, 18:07
Medlem
orengs avatar
Särskrivning har inte ett dugg med dyslexi att göra. Mellanslag är ingen bokstav, och den ska inte vara där om man uttalar ordet sammansatt. Som någon skrev så har det säkert med mobiltelefoner att göra. Där man får skriva isär för att inte det ska bli autocorrectat till något annat ord. Och sedan är snöbollen i rullning. Men då får man lära sitt tangentbord att dessa ord finns och att särskrivning är obefintlig i svenska språket.
Jag påpekar alla som särskriver som om de vore totalpuckon, ja, det blir dålig stämning, men det var inte jag som gjorde fel från början.
Citera
2018-12-30, 18:10
Medlem
orengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag "särskriver" tämligen ofta faktiskt.
Men "särskriver" med bindestreck alltså ...
Men det är något jag gör med flit, så att säga.

Jag är rädd att det säger en hel del om mig, som kanske inte riktigt är vad jag helst velat förmedla, men jag särskriver alltså "för andras skull."
Jag intalar mig att folk har svårt för att korrekt behandla längre, sammanslagna ord, särskilt när de läser snabbt (på antingen sms eller på nåt internetforum).

Så, för att försäkra mig om att jag verkligen ska bli förstådd av så många som möjligt, så "misshandlar" jag orden ...

Som sagt så säger det nog en hel del om mig, för rimligtvis så vet jag att de allra flesta faktiskt kan läsa, och förstå, även sammanslagna ord.
Eller jag Vill tro det.
Men, samtidigt har jag lång livserfarenhet, som säger mig att alla verkligen inte är så uppmärksamma som man kanske hade velat att de skulle vara.

Ja, jag kanske verkligen Är en arrogant liten skit ... trots allt ... =)

Det finns en poäng i att sätta in bindesstreck. Ibland behöver man skriva ihop 3 ord, eller blanda med andra språk. Blir helt enkelt för konstigt och nästan oförståeligt om det skrivs ihop. Alltid bättre att binda ihop med streck än att särskriva.
Citera
2018-12-30, 18:44
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Det är väl klart som korvspad. Statistiskt sett bör folk med lågt IQ oftare än snittet hamna på kåken, bli tonårsmödrar, ha låg inkomst, bli feta, hamna i missbruk, råka ha mörk hudfärg/krulligt hår, eller i värsta fall särskriva.
Citera
2018-12-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Eller på en social sekreterare med en socialsekreterare. Det betyder ju inte samma sak för den som ska läsa det.
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in