2018-12-30, 16:29
  #16633
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Värt att tänka på är också att det är de som får lägenhet nu som har köat dessa 20 år men det betyder inte att de som ställer sig i kö nu får en lägenhet om 20 år eftersom kön växt sedan dess. Dessutom har många HR ombildats och det kommer fortsätta så frågan är om det ens kommer finnas HR om 20+ år.
Där sa du ett sant ord. Alliansens utförsäljningar av Allmännyttan har dränerat bostadsmarknaden på massor av hyresrätter, vilket givetvis gör att köerna växer ännu mer. Tyvärr så sitter ju dessa politiska partier åter vid makten i Stockholm, med nya ombildningar som följd. Så folk som röstat borgerligt kan ju inte klaga på de allt längre köerna till de allt färre hyresrätterna på marknaden. Snacka om att skjuta sig själv i foten...
Citera
2018-12-30, 16:30
  #16634
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Där sa du ett sant ord. Alliansens utförsäljningar av Allmännyttan har dränerat bostadsmarknaden på massor av hyresrätter, vilket givetvis gör att köerna växer ännu mer. Tyvärr så sitter ju dessa politiska partier åter vid makten i Stockholm, med nya ombildningar som följd. Så folk som röstat borgerligt kan ju inte klaga på de allt längre köerna till de allt färre hyresrätterna på marknaden. Snacka om att skjuta sig själv i foten...

Folk föredrar ju BR istället för HR, det är därför ombildningar sker. Det är väl alltså jättebra eller hur?
Citera
2018-12-30, 16:34
  #16635
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja men det förstår du väl att sosseadeln inte kan bo i förorter där det är så mycket problem, då skulle de behöva se den verklighet de skapat i vitögat.
Det har inte med sossarna att göra. Alla riksdagsledamöter har naturligtvis rätt att ha en bostad i huvudstaden, denna rättighet hänger ihop med befattningen. Du tror väl inte att t ex Stefan Löfven kommer bo kvar i Sagerska huset den dag han inte är statsminister längre?
Citera
2018-12-30, 16:37
  #16636
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det har inte med sossarna att göra. Alla riksdagsledamöter har naturligtvis rätt att ha en bostad i huvudstaden, denna rättighet hänger ihop med befattningen. Du tror väl inte att t ex Stefan Löfven kommer bo kvar i Sagerska huset den dag han inte är statsminister längre?

Och varför kan de inte skaffa sig en bostad själva utan att gå före i kön, de har ju bra inkomst och borde kunna fixa detta. Du tror väl heller inte att alla politiker bor i sagerska som en enda stor familj eller? Wallström gör det inte.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-30 kl. 16:40.
Citera
2018-12-30, 17:02
  #16637
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du är omedvetet en stor komiker. När jag önskar att en tant som bor ensam billigt i en 4:a på Söder "skalar ner" till en 2:a så att en barnfamilj kan flytta in i hennes lägenhet så kallar du det för "byta ut fattiga mot rika". Slagord har förstört många länder.
Dina påstådda omsorger om barnfamiljer är nog mest ett argument för att kunna höja hyrorna till de nivåer att bara de rikaste har råd att bo där. Antalet ensamstående i stora våningar i stan kan inte vara så stort att det har något nämnvärt inflytande på bostadsmarknaden. Då är det nog ett större problem med alla gamlingar som bor kvar i sina stora villor, pga att vi inte har någon fastighetsskatt. Där finns enorma ytor att frigöra till de som bättre behöver dem. Men du går säkert redan omkring på stan och demonstrerar för höjd fastighetsskatt?
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Varför kostar en BMW X3 2017 1000 mil just 335.000 kr? Du tror du mentalt kan räkna ut det rätta priset, att det ska sitta något slags stort marknads-departement som sätter det priset så det blir rättvist. Men priset är exakt det där köpare och säljare möts, av en miljon olika anledningar. Du har den pompösa bilden av att politiker (du själv?) kan sätta ett bättre pris än marknaden?
Lyxbilar hamnar i ett segment där tillverkaren lägger priset på en så pass hög nivå som har tror att en relativt prisokänslig köpargrupp kan acceptera. Priset här har inget med tillverkningskostnad att göra. En mer vardaglig bil som t ex Hyundai Atos har ett pris som är summan av tillverkningskostnad och en rimlig vist till tillverkaren.
Att producera lägenheter i Stockholm med samma princip innebär att kostnaden för spekulanten blir oacceptabelt hög, beroende på markpriser, löner etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
ALLT som fungerar i världen är styrt av marknadskrafter. Det finns inte ett enda exempel på någon annan lösning som fungerar. Försök fundera på varför FB finns, varför internet finns, varifrån din dator kommer, varför du gick i skolan, osv osv i all oändlighet ner till minsta detalj: Den Fria Marknaden.
Persondatorn är sammansatt av flera uppfinningar, ursprungligen nån räknemaskin skapad av nåt tekniksnille, inte av marknadskrafterna. Internet är resultatet av nåt amerikanskt militärt projekt. Skolor finns i de flesta länder, inte minst är kommunistländer bra på att utbilda sina folk. Kina, forna Sovjet, Cuba och flera andra kommunistländer i Latinamerika har väldens bästa skolsystem.
Inget land i världen har en oreglerad ekonomi helt styrd av marknadskrafterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nåväl. Eftersom hyresregleringen inte är fri så måste du anse att allt är bra som det är. Så självklart bor du exakt där du vill, i exakt rätt storlek med rätt hyra?
Snart så, ska bara köa ett par år till för att hitta rätt objekt.
Citera
2018-12-30, 17:29
  #16638
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folk föredrar ju BR istället för HR, det är därför ombildningar sker. Det är väl alltså jättebra eller hur?
Främsta anledningen att ombilda är att man får köpa en lägenhet som är värd fem miljoner för två miljoner, den f d hyresgästen blir mångmiljonär över en natt. Vem tackar nej till det? Det är därför det är vanligast med ombildningar i stan, där mest pengar finna att tjäna. Det är klart att de som för tillfället vid ombildningen bor i huset är väldigt positiva, men alla som står i kö för att få hyra lägenheten är mindre nöjda.
Om folk föredrar br framför hr borde det ju inte finnas några bostadsköer, det är väl bara att köpa en lägenhet på marknaden?
Citera
2018-12-30, 17:33
  #16639
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och varför kan de inte skaffa sig en bostad själva utan att gå före i kön, de har ju bra inkomst och borde kunna fixa detta. Du tror väl heller inte att alla politiker bor i sagerska som en enda stor familj eller? Wallström gör det inte.
Det är en process att skaffa en bostad, läsa annonser, gå på visningar, hålla på med budgivningar. Sen efter politikerkarriären är det dags att flytta, då kanske det är svårt att bli av med lägenheten. Det är absolut inget konstigt att våra makthavare har tillgång till bostad, det är säkert samma system i alla länder.
Citera
2018-12-30, 17:36
  #16640
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Främsta anledningen att ombilda är att man får köpa en lägenhet som är värd fem miljoner för två miljoner, den f d hyresgästen blir mångmiljonär över en natt. Vem tackar nej till det? Det är därför det är vanligast med ombildningar i stan, där mest pengar finna att tjäna. Det är klart att de som för tillfället vid ombildningen bor i huset är väldigt positiva, men alla som står i kö för att få hyra lägenheten är mindre nöjda.
Om folk föredrar br framför hr borde det ju inte finnas några bostadsköer, det är väl bara att köpa en lägenhet på marknaden?

Det är en fördel att få en HR till en hyra under vad marknaden vill betala så ingen tackar förstås nej till den fördelen. När man sedan fått den fördelen kan den omsättas till pengar på olika sätt t.ex. genom att bo billigare än man skulle om man betalar marknadspris, att man hyr ut den till marknadspris, säljer HR-kontraktet svart eller ombildar till det man egentligen vill ha, en BR.

Orättvisan i detta system är att man delar ut något som har ett värde till ett utvalt antal individer, men när man väl begått denna orättvisa så finns det ingen återvändo.
Citera
2018-12-30, 17:38
  #16641
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är en process att skaffa en bostad, läsa annonser, gå på visningar, hålla på med budgivningar. Sen efter politikerkarriären är det dags att flytta, då kanske det är svårt att bli av med lägenheten. Det är absolut inget konstigt att våra makthavare har tillgång till bostad, det är säkert samma system i alla länder.

Detsamma gäller alla andra i samhället så varför skulle inte politiker med hög lön klara av detta, är de inkompetenta? Det är heller inte svårt att bli av med en bostad i Stockholm, det går snabbt och enkelt.
Citera
2018-12-30, 17:45
  #16642
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Där sa du ett sant ord. Alliansens utförsäljningar av Allmännyttan har dränerat bostadsmarknaden på massor av hyresrätter, vilket givetvis gör att köerna växer ännu mer. Tyvärr så sitter ju dessa politiska partier åter vid makten i Stockholm, med nya ombildningar som följd. Så folk som röstat borgerligt kan ju inte klaga på de allt längre köerna till de allt färre hyresrätterna på marknaden. Snacka om att skjuta sig själv i foten...
Ja fast nu är det så att det redan bor någon i den billiga och prisvärda hyresrätten och således kommer ytterst få att lämna ifrån sig ett sådant kontrakt utan att få något i gengäld. Särkilt när hyrorna konstant hamnar under jämviktspriset. Så de blir inte lediga och räcker till alla som vill ha ett kontrakt ändå...

Sedan påverkar som tidigare påpekats ombildning inte antalet bostäder till det negativa. Tvärtom kan fler hyresrätter byggas för de pengar som kommer in.
Citera
2018-12-30, 18:43
  #16643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju helt klart nåt som inte framgår av den där artikeln. Det står alltså en halv miljon i kö och ingen vill ha en lägenhet på Söder, värsta innestället? Jag känner folk som köat i 6-7 år och som gladeligen tagit en lägenhet i nån av Stockholm ytterområden, de hade blivit överlyckliga över denna lägenhet.
Samtliga av denna halvmiljon som står i kö kan rimligen inte vänta sig nåt bättre. Nåt stämmer inte här...
Det står tvärtom väldigt klart och tydligt. Hela artikeln handlar ju om just att bostadsförmedlingen inte hittar hyresgäster.
Det är omöjligt att missa. Om din läsförståelse är så bedrövlig så förklarar det i sig varför du har så bisarra föreställningar. Du lyckas inte ta emot information om verkligheten.
Trots två försök har nämligen bostadsförmedlingen misslyckats med att hitta en ny hyresgäst.
...
Ändå dök bara fyra personer upp på visningen, trots att 30 personer hade blivit kallade. Andra gången kom det fler – hela sex personer. Ingen av dem tackade ja. De sa att de mest "ville se vad de kan få".
...
De vill veta: Vad är mina 15-20 år värda? Räcker det till kakelugn, balkong, sekelskifte?

Tar man bort hyresregleringen försvinner det här. Man kan få sig en HR i vilken stadsdel som helst (där det finns HR) tämligen omgående. Bara man vill betala hyran och inte beter sig för bestialiskt.

Men så vill inte ni regleringsivrare ha det. Istället menar ni att allt blir mycket bättre bara man gör Sverige mer Sovjetiskt så man måste stå 20 år i kö.

För någon vilja hos er att ta ansvar och bygga bort köerna ser jag inte.
Citera
2018-12-30, 18:59
  #16644
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det står tvärtom väldigt klart och tydligt. Hela artikeln handlar ju om just att bostadsförmedlingen inte hittar hyresgäster.
Det är omöjligt att missa. Om din läsförståelse är så bedrövlig så förklarar det i sig varför du har så bisarra föreställningar. Du lyckas inte ta emot information om verkligheten.
Artikelförfattaren vill låta påskina att ingen i bostadskön, en halv miljon människor, skulle vara intresserad av en tvåa på söder med måttlig hyra. Men så är det naturligtvis inte, det är ju bara de första i kön, några tiotal personer, som kallats till visning. De allra flesta sökande skulle var glada åt en lägenhet var som helst, och vågar inte ens drömma om lägenheter i innerstan.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tar man bort hyresregleringen försvinner det här. Man kan få sig en HR i vilken stadsdel som helst (där det finns HR) tämligen omgående. Bara man vill betala hyran och inte beter sig för bestialiskt.
Det finns helt enkelt inte så många hyresrätter i stan att alla som vill kan få bo där. Alltså blir det bara de mest välbeställda som har råd, för alla med måttliga inkomster blir det lika omöjligt som att köa i trettio är för en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in