2018-12-18, 10:47
  #16597
Medlem
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/klart-sa-hog-blir-hyran-i-stockholms-billiga-hus/reprll!HAhQ9ufTZ28rrRJlKQeo3A/

"Det nya bostadsborgarrådet Dennis Wedin (M) är inte nöjd.

– Stockholmshusen har vi alltid tyckt varit ett intressant projekt och syftet har varit att bygga för att få fram lägre hyror. Men oron över att man inte kommer att få fram de lägre hyrorna visar sig nu tyvärr stämma. Hyrorna ska vara lägre än så här, säger bostadsborgarrådet Dennis Wedin (M)."

Alliansen i Stockholm bekymrad över alltför höga hyror. Fan trot !

"Så blir hyrorna i Stockholmshuset på Sätrahöjden i Rågsved
Bjursätragatan 26, tre exempel på lägenheter och hyresnivåer:
1 RoK, 34 kvm: 6 189 kr/månad"
Citera
2018-12-19, 22:37
  #16598
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Men, äldre som bor i (för stor) villa och vill flytta till lägenhet och helst vill behålla alla
pengarna från försäljningen får något svårare att hitta en hyresrätt efter alla dessa
utförsäljningar av allmännyttan. Det blir till att köpa en bostadsrätt i stället. Och då
är plötsligt pengarna inlåsta igen i det man bebor.

"Vi vill därför införa en äldreboendegaranti där varje person över 85 år har en lagstadgad rätt att få en plats på ett äldreboende när och om de så vill. Vi vill dessutom införa en äldreboendemiljard för att få fram fler äldreboendeplatser." KD från nätet. Räcker verkligen 1 ynka miljard ?

Om man tog det årliga investeringsstödet på 5,8 miljarder och slår ut det på alla hemlösa (2011 års siffror)så hade det kunnat betala en hyra på dryga 14 papp per hemlös.

Och nu behöver nog inte alla bo själva heller så det hade nog kunnat blivit en peng över till äldre oxå.

Men istället har man gett bidrag till medelklass hyresgäster i småstäder så att de kan få bo i en sprillans hyresrätt och spara 1-2000 i månaden.

Det är socialism det
Citera
2018-12-19, 22:41
  #16599
Medlem
kurt-sunes avatar
Bostadsbrist? http://www.viktorhanson.se/till-salu/barkarbystaden-jarfalla/

25% rabatt och 6 månadsavgifter betalda bara att flytta in på en gång!
Citera
2018-12-22, 12:04
  #16600
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du kan väl ändå inte förneka det enkla faktum att marknadshyror skulle innebära högre hyror, och att högre kostnader för att bo i hyresrätt skulle göra det mer attraktivt att istället bo i bostadsrätt. Vilket i sin tur förstås pressar upp efterfrågan och därmed priset på bostadsrätter.

100% korrekt och precis hur jag själv skulle agera. Har även märkt dom flesta brukar agera och tilltalas av samma saker som mig när det gäller bostäder.
Citera
2018-12-22, 12:16
  #16601
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man tog det årliga investeringsstödet på 5,8 miljarder och slår ut det på alla hemlösa (2011 års siffror)så hade det kunnat betala en hyra på dryga 14 papp per hemlös.

Och nu behöver nog inte alla bo själva heller så det hade nog kunnat blivit en peng över till äldre oxå.

Men istället har man gett bidrag till medelklass hyresgäster i småstäder så att de kan få bo i en sprillans hyresrätt och spara 1-2000 i månaden.

Det är socialism det

Precis, och så ska det vara.

Vi bruksvärdes försvarare och normala människor skiter väl i hemlösa. Dom flesta som är hemlösa är utslagna lodare, knarkare, nergångna a-lagare, zigenare och illegala blattar och folk som blivit vräkta pga av störningar. Jag ogillar dessa grupper. Att ens behöva se dessa freaks på gatan är ett störelsemoment i vardagen. Dom ska få socialbidrag endast eller så får dom skaffa sig ett jobb och lägenhet själv, några subventionspengar ska inte fördelas ut endast till dom. Dom har möjlighet till socialbidrag. Jag vill påpeka att man har sjunkit bra lågt som socialbidragstagare. Normala människor på bidrag har akassa, sjukpenning och andra pensionsgrundande inkomster.

Det som är intressant för mig är att alla samhällsgrupper har möjlighet att bo till ungefär samma kostnad i en hyresrätt och till en bra standard som en ägd bostad och att man kan bo drägligt även på akassa och klara räkningarna och en del nöjesutgifter. Det är orättvist att behöva betala 8 papp för en hyres 2a i sämre standard än 5 papp för en renoverad BR i högre standard. Jag vill ha det Sverige som alltid funnits kvar. Hemlösa uteliggare är inte intressant som inte kan sköta sig i en lägenhet utan förstöra hela boendemiljön för grannar, dom hade varken bostad på 90-talet när ingen brist fanns knappt lika lite som dom har nu med högre bostadsbrist. Det beror på att dom är miffon.

Dessa utslagna konstiga människor tycker jag man kan segregera till någon slags anstalter, gruppboende eller förvaringskaserner så man slipper dom runt sig. Ni nyliberaler, ni vill däremot segregera er från vanliga normala trevliga människor som haft det lite svårt i ungdomen, som inte gjort allt rätt eller som är arbetare där det finns massor av pålästa trevliga snälla människor. Det är det som är den stora skillnaden och vilka kräk ni är som tror ni är finare på något sätt och ska ha så mycket högre löner, lägre boendekostnader, högre standard, segregerade fina områden och obefintlig skatt bara för ni läst fjuttiga 3-år på någon högskola.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-22 kl. 13:15.
Citera
2018-12-23, 13:01
  #16602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man tog det årliga investeringsstödet på 5,8 miljarder och slår ut det på alla hemlösa (2011 års siffror)så hade det kunnat betala en hyra på dryga 14 papp per hemlös.

Och nu behöver nog inte alla bo själva heller så det hade nog kunnat blivit en peng över till äldre oxå.

Men istället har man gett bidrag till medelklass hyresgäster i småstäder så att de kan få bo i en sprillans hyresrätt och spara 1-2000 i månaden.

Det är socialism det

GOD JUL PÅ DIG, FÅNTRATT !
Läs gärna nedanstående när du har tid över. Försök förstå ! Eller gå ut i verkligheten
någon gång och sluta tugga teser. Du som ser skillnader mellan bilmärken men inte
mellan hyresrätter och maträtter.

https://www.dn.se/debatt/sa-kan-komm...-for-bostader/
Skriven av två professorer, alltså personer som kommit lite längre än grundläggande
kurs i nationalekonomi.
Citera
2018-12-27, 00:57
  #16603
Medlem
kurt-sunes avatar
Bostadsbrist och tomma och centrala ettor? Hur går det ihop? https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/varfor-star-min-lagenhet-pa-sodermalm-tom/

Kanske nån regleringsivrare känner sig manad att förklara varför det är så det ser ut?
Citera
2018-12-27, 12:08
  #16604
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bostadsbrist och tomma och centrala ettor? Hur går det ihop? https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/varfor-star-min-lagenhet-pa-sodermalm-tom/

Kanske nån regleringsivrare känner sig manad att förklara varför det är så det ser ut?
Det är väl värt att läsa artikeln. Journalistens lägenhet mitt på Söder har inte gått åt efter 2 visningar. De som kommer och som anses ha lidit i 17 år i Stockholm bostadskö var inte intresserade av en 2:a på Söder med månadshyra 6000 kr. De tror de kan hitta en ännu bättre.
Citera
2018-12-27, 16:16
  #16605
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är väl värt att läsa artikeln. Journalistens lägenhet mitt på Söder har inte gått åt efter 2 visningar. De som kommer och som anses ha lidit i 17 år i Stockholm bostadskö var inte intresserade av en 2:a på Söder med månadshyra 6000 kr. De tror de kan hitta en ännu bättre.
Det är ju helt klart nåt som inte framgår av den där artikeln. Det står alltså en halv miljon i kö och ingen vill ha en lägenhet på Söder, värsta innestället? Jag känner folk som köat i 6-7 år och som gladeligen tagit en lägenhet i nån av Stockholm ytterområden, de hade blivit överlyckliga över denna lägenhet.
Samtliga av denna halvmiljon som står i kö kan rimligen inte vänta sig nåt bättre. Nåt stämmer inte här...
Citera
2018-12-28, 12:30
  #16606
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju helt klart nåt som inte framgår av den där artikeln. Det står alltså en halv miljon i kö och ingen vill ha en lägenhet på Söder, värsta innestället? Jag känner folk som köat i 6-7 år och som gladeligen tagit en lägenhet i nån av Stockholm ytterområden, de hade blivit överlyckliga över denna lägenhet.
Samtliga av denna halvmiljon som står i kö kan rimligen inte vänta sig nåt bättre. Nåt stämmer inte här...
Det är ingen kö Tammer. Det är mer en intresselista och pyramidspel. Ju längre ner i pyramiden du är desto mer rökt är du.
Citera
2018-12-28, 12:37
  #16607
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju helt klart nåt som inte framgår av den där artikeln. Det står alltså en halv miljon i kö och ingen vill ha en lägenhet på Söder, värsta innestället? Jag känner folk som köat i 6-7 år och som gladeligen tagit en lägenhet i nån av Stockholm ytterområden, de hade blivit överlyckliga över denna lägenhet.
Samtliga av denna halvmiljon som står i kö kan rimligen inte vänta sig nåt bättre. Nåt stämmer inte här...

Det är väl uppenbart att de flesta som står i kön inte behöver en till bostad men att de ändå står för att kunna få något riktigt bra som de senare kanske kan sälja efter en ombildning.
Citera
2018-12-28, 13:55
  #16608
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är väl värt att läsa artikeln. Journalistens lägenhet mitt på Söder har inte gått åt efter 2 visningar. De som kommer och som anses ha lidit i 17 år i Stockholm bostadskö var inte intresserade av en 2:a på Söder med månadshyra 6000 kr. De tror de kan hitta en ännu bättre.

Så mao är inga bostsdsbehövande. Man vill hitta en guldklimp under marknadspris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in