2018-12-28, 18:49
  #16621
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men med marknadshyror skulle ju hyresvärdarna bli ännu rikare. Varför är det viktigt?

Jodå, jag förstår. Med bruksvärdeshyra får jag betala 6000, och med marknadshyra får jag betala 15000. Med marknadshyra hade hyresvärden fått in 9000 till på sitt konto varje månad, det förstår jag precis. Vad jag inte förstår är varför du är så sugen på det systemet?
Istället för de feta katter som nu ratat 2:an på Söder skulle en arbetsvillig och motiverad person hyrt den för 15000 kr, kanske en invandrare eller utlänning. Garanterat en person som betalar mycket i skatt till Stockholm.

Med den hyras skulle 1000-tals andra lägenheter plötsligt bli fria på marknaden, de som bor där nu är gamlingar som bor för stort.

Med den hyran skulle det byggas nytt, exakt det rätta antalet hyreslägenheter som behövs för att täcka behovet. Hyrorna skulle då sjunka igen. HR byggs inte nu, 6000 kr är för lite för att motivera ett bygge.

När det byggts massor med HR så att det fanns lediga skulle priserna på BR sjunka. För man kunde plötsligt välja HR eller BR om man ville.

Kommunism/socialism/marxism förstör för alla, både för hyresgästen, hyresvärden, villaägaren, invandraren, flyktingen, den arbetsamme, skattebetalaren, alla utan kontakter. Därför motarbetar jag det i alla former.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-12-28 kl. 18:53.
Citera
2018-12-28, 19:03
  #16622
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Istället för de feta katter som nu ratat 2:an på Söder skulle en arbetsvillig och motiverad person hyrt den för 15000 kr, kanske en invandrare eller utlänning. Garanterat en person som betalar mycket i skatt till Stockholm.
Med den hyras skulle 1000-tals andra lägenheter plötsligt bli fria på marknaden, de som bor där nu är gamlingar som bor för stort.
Du menar att marknadshyror skulle tvinga bort många som inte är så rika från de attraktiva bostäderna? Jo, men det har vi förstått. Du vill byta ut fattiga mot rika i de fina husen.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Med den hyran skulle det byggas nytt, exakt det rätta antalet hyreslägenheter som behövs för att täcka behovet. Hyrorna skulle då sjunka igen. HR byggs inte nu, 6000 kr är för lite för att motivera ett bygge.
Men här blir det lite ologiskt, du talar emot dig själv. Om hyrorna tillåts stiga så byggs det mer, vilket gör att hyrorna sjunker. Varför bygger man mer med höga hyror om de sedan kommer sjunka?
Dina nyliberal idéer tenderar att slå knut på sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
När det byggts massor med HR så att det fanns lediga skulle priserna på BR sjunka. För man kunde plötsligt välja HR eller BR om man ville.

Kommunism/socialism/marxism förstör för alla, både för hyresgästen, hyresvärden, villaägaren, invandraren, flyktingen, den arbetsamme, skattebetalaren, alla utan kontakter. Därför motarbetar jag det i alla former.
Och jag är emot nyliberalismens tankar om att de fria marknadskrafterna kommer att lösa alla problem. Ingenstans i världen har det fungerat, det enda som sker är att de rika blir rikare och de fattiga fattigare. Sånt har vi sett nog av de senaste decennierna.
Citera
2018-12-29, 11:25
  #16623
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du menar att marknadshyror skulle tvinga bort många som inte är så rika från de attraktiva bostäderna? Jo, men det har vi förstått. Du vill byta ut fattiga mot rika i de fina husen.

Men här blir det lite ologiskt, du talar emot dig själv. Om hyrorna tillåts stiga så byggs det mer, vilket gör att hyrorna sjunker. Varför bygger man mer med höga hyror om de sedan kommer sjunka?
Dina nyliberal idéer tenderar att slå knut på sig själva.

Och jag är emot nyliberalismens tankar om att de fria marknadskrafterna kommer att lösa alla problem. Ingenstans i världen har det fungerat, det enda som sker är att de rika blir rikare och de fattiga fattigare. Sånt har vi sett nog av de senaste decennierna.
Du är omedvetet en stor komiker. När jag önskar att en tant som bor ensam billigt i en 4:a på Söder "skalar ner" till en 2:a så att en barnfamilj kan flytta in i hennes lägenhet så kallar du det för "byta ut fattiga mot rika". Slagord har förstört många länder.

Varför kostar en BMW X3 2017 1000 mil just 335.000 kr? Du tror du mentalt kan räkna ut det rätta priset, att det ska sitta något slags stort marknads-departement som sätter det priset så det blir rättvist. Men priset är exakt det där köpare och säljare möts, av en miljon olika anledningar. Du har den pompösa bilden av att politiker (du själv?) kan sätta ett bättre pris än marknaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och jag är emot nyliberalismens tankar om att de fria marknadskrafterna kommer att lösa alla problem. Ingenstans i världen har det fungerat
ALLT som fungerar i världen är styrt av marknadskrafter. Det finns inte ett enda exempel på någon annan lösning som fungerar. Försök fundera på varför FB finns, varför internet finns, varifrån din dator kommer, varför du gick i skolan, osv osv i all oändlighet ner till minsta detalj: Den Fria Marknaden.

Nåväl. Eftersom hyresregleringen inte är fri så måste du anse att allt är bra som det är. Så självklart bor du exakt där du vill, i exakt rätt storlek med rätt hyra?
Citera
2018-12-29, 12:49
  #16624
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-gick-fore-i-kon-redan-1988/

Undra på att Sosseadeln är köförespråkare....

Helt otroligt att att vänstertomtar tror att alla ska kunna få en billig och central hyresrätt bara de ställer sig i kön.
Citera
2018-12-29, 13:39
  #16625
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-gick-fore-i-kon-redan-1988/

Undra på att Sosseadeln är köförespråkare....

Helt otroligt att att vänstertomtar tror att alla ska kunna få en billig och central hyresrätt bara de ställer sig i kön.

Ja men det förstår du väl att sosseadeln inte kan bo i förorter där det är så mycket problem, då skulle de behöva se den verklighet de skapat i vitögat.
Citera
2018-12-29, 17:54
  #16626
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja men det förstår du väl att sosseadeln inte kan bo i förorter där det är så mycket problem, då skulle de behöva se den verklighet de skapat i vitögat.

Haha ja hyresreglering förespråkas givetvis från toppen av pyramiden. Märkligt att de i botten fortfarande tror på toppens lögner?
Citera
2018-12-29, 18:06
  #16627
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men med marknadshyror skulle ju hyresvärdarna bli ännu rikare. Varför är det viktigt?
Nej det blir dom inte eftersom den som vill köpa en fastighet i ett attraktivt område kommer att få betala ett betydligt högre pris än idag. I en övergångsperiod kan man med fördel beskatta gynnade fastighetsägare exempelvis.


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jodå, jag förstår. Med bruksvärdeshyra får jag betala 6000, och med marknadshyra får jag betala 15000. Med marknadshyra hade hyresvärden fått in 9000 till på sitt konto varje månad, det förstår jag precis. Vad jag inte förstår är varför du är så sugen på det systemet?
Att du får betala 6 k är bara rent hypotetiskt eftersom du måste köa i minst 20 år för att få det priset och kön fortsätter att öka. Och under tiden du väntar på det billiga priset har lgh blivit för liten ändå och kön till större ännu längre.

Kö är inget bra sätt ur ett socialt hänseende att fördela lgh eftersom det är inte de fattigaste som har möjlighet att vänta så länge.
Citera
2018-12-29, 18:18
  #16628
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det måste ju vara goda nyheter för alla längre bak i kön. Om de som köat i 20-30 år avstår så kan ju de med kortare kötid få chansen till attraktiva lägenheter.

Ja det måste kännas bra att ha en chans om 20 år

Här är lite roliga sovjet-skämt att roa dig med medan du väntar....

https://m.youtube.com/watch?v=mN3z3eSVG7A
Citera
2018-12-29, 18:43
  #16629
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det måste kännas bra att ha en chans om 20 år

Här är lite roliga sovjet-skämt att roa dig med medan du väntar....

https://m.youtube.com/watch?v=mN3z3eSVG7A

Värt att tänka på är också att det är de som får lägenhet nu som har köat dessa 20 år men det betyder inte att de som ställer sig i kö nu får en lägenhet om 20 år eftersom kön växt sedan dess. Dessutom har många HR ombildats och det kommer fortsätta så frågan är om det ens kommer finnas HR om 20+ år.
Citera
2018-12-29, 19:03
  #16630
Medlem
kurt-sunes avatar
Det här var en mycket bra debattartikel. En av de vassaste debattörerna inom bostadspolitik just nu. Väldigt sällan vänstern bemöter hans åsikter...

Kanske för att de är svarslösa i vanlig ordning?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xwkrlx/era-floskler-loser-inte-heller-bostadsbristen
Citera
2018-12-30, 09:26
  #16631
Medlem
Ändå sjunker bostadspriserna nu.
Citera
2018-12-30, 10:40
  #16632
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här var en mycket bra debattartikel. En av de vassaste debattörerna inom bostadspolitik just nu. Väldigt sällan vänstern bemöter hans åsikter...

Kanske för att de är svarslösa i vanlig ordning?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xwkrlx/era-floskler-loser-inte-heller-bostadsbristen

Det här är hela kontentan i debatten. Hyresregleringen bryter inte bostadssegregationen vilket alla med sunt förnuft förstår. Att Finland och Norge har marknadshyror och MINDRE segregation kan ingen som försvarar hyresregleringen förklara.

Ofta kommer det en "förklaring" i stil med "men de har ju byggt bort bristen". Stockholm har i princip samma kvm per person som Oslo och Helsingfors, Sverige som land har betydligt STÖRRE andel kvm per person än Norge och Finland. Så att dessa länder har fler bostäder eller kvm per capita finns INGA belägg för.

Vilka har råd att konstant tacka nej till olika HR för att vänta ut "rätt" objekt i 20-30 år? De som bor i dyra andrahandsboenden eller i BR. Knappast de med små resurser. Om man ville byta bostadssegregationen borde varje HR utdelas efter behov. Men vad händer då om man har bra ekonomi efter ett par år? Varför ska man då få sitta på en attraktiv HR istället för en arbetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in