2018-12-28, 17:31
Medlem
Jannebigplays avatar
Mina föräldrar och min bror gör mer traditionellt utan mejeriprodukter. Dock är den godaste köttfärssåsen jag har smakat och det med mil, den som min barndomskompis mor gjorde. Mycket grädde i och min kära mor blev alltid sur då jag bad henne att ta min kompis mors recept. "Den är för onyttig".
Citera
2018-12-28, 17:36
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, det finns nog inga "petnoga" regler för en vardaglig svensk maträtt.

Iaf inte om vi bortser från det som själva Namnet antyder (spagetti och Köttfärs-Sås).

Dvs potatis med Köttfärs blir ingen Spagetti och Köttfärssås.
Inte heller Ris och Sås.

---

Själv är jag uppvuxen med Grädde i tomatsåsen, som Färsen ligger och sjuder i.
Med burkchampinjoner, och lök och eventuellt lite grön paprika.

Från den basen har jag sen utgått när jag kommit i kontakt med andra familjers olika varianter.
Som tex den där med bara tomatsås och köttfärssås, lök.
Ibland har vissa haft i burkmajs, ibland riven morot.

Återigen vissa som bara har fräst köttfärssås, med lök och något grönt kanske.

Som vuxen gör jag på flera olika sätt. Det är tex långt ifrån Alltid som jag blir sugen på den "mildare och krämigare" varianten med "grädde" i.
Utan ibland vill jag ha det mer syrliga som bara tomat kan erbjuda.

Men den allra mest "sofistikerade" som jag gör, den innehåller mejeriprodukter.
Det är nästintill en Gratäng i färdigt format faktiskt. Och garnerad med tunt skivade smörstekta champinjoner (som jag lägger ovanpå lagret med smält ost).

Och, precis som den där matvloggaren i Alsings program, så gillar jag också att ha i Rökig smak.
Det kan man fixa på flera olika sätt, men det enklaste - och snabbaste - är att använda en bra BBQ-sås.
Och då får man dessutom på köpet både en extra skjuts av sötma (tex honung eller brunt rörsocker) och det syra-neutraliserande.
Dvs man kan enkelt slå flera flugor i en smäll på det sättet.
Bra när man inte har tid eller ork, men ändå vill få till det ...

Men på en vanlig med bara tomatsås, då kan man ändå fixa till det genom att ha på riven ost.
Dvs som parmesan.
Men den är väldigt Salt samtidigt.
Och det kan man undvika, om man vill, genom att istället köpa "Gran Biraghi."

http://diluca.se/varumarke/biraghi/

Det är samma grundkoncept som den kända parmesanen, men med helt annan smak.
Biraghi är utan sälta, och känns istället söt och lite nötig.
Helt jäkla underbar är den att strössla ovanpå tomatsås.
Det blir så gott att det nästan blir som efterrätt ... =)

Ja, även på pasta direkt såklart.

Det finns många olika sätt och variationer. Även om jag gillar den långkokta raguliknande bäst, så har jag utan tvekan smakat krämiga och andra varianter som definitivt är goda och värda att laga. Beror helt på vad man är sugen på.

Testade en gång en krämig currybolognese från en känd kock, vars namn jag glömt, för runt 15 år sedan. Den var helt gudomligt god och jag har febrilt letat efter recept på liknande. Jag kan inte själv återskapa den som jag minns den.

Nu har jag just fått en slowcooker i julklapp och ska testa att göra en rejäl 3L ragu i den efter nyår. Återkommer med resultat och kanske bilder.
Citera
2018-12-28, 17:44
Medlem
DeepThroat007s avatar
Ungefär ett år levde jag på pasta med köttfärssås. Det senare lagade jag i en jättekastrull som nog rymmer 15-20 liter (jag hade ärvt den kastrullen).

Köttfärsen steker man i stekpannan o blandar i vatten för att det inte skall bli torr färs. Tillsätt pressad vitlök medans man steker färsen.

Sedan steker man champinjoner i smör. Samma med gul lök.

Allt hälls över i kastrullen o man tillsätter krossade tomater (eller liknande).

Tillsätt efter tycke o smak:

Dijonsenap, ketchup, tomat-pure, köttbuljong, soja, honung, vinbärsgelé (eller likn.), kalvfond, svartpeppar o sedan lite div. kryddor som funkar till kötträtter (står på kryddburkarna).

Ovan får gärna puttra i någon timme eller så.

DET VIKTIGASTE ÄR ATT MAN OFTA RÖR OM SÅ ATT DET INTE BRÄNNER I BOTTEN PÅ KASTRULLEN FÖR ANNARS SMAKAR KÖTTFÄRSSÅSEN INTE GOTT.

När pastasåsen svalnat häller man över i fryspåsar i lagom en-portioner o lägger i frysen.

Ovan blir godast att äta med färsk pasta. Skall man köra torkad pasta, som är billigare, rekommenderar jag "Barilla Capellinin n.1" (finns bl.a. på ica-maxi o ibland på hemköp).
Citera
2018-12-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag lärde mig att ha grädde i köttfärssåsen av en bekant i Värmland så det verkar finnas norröver också.
Det finurliga är att man kan göra på så otroligt många sätt, med grunden i det du beskriver.

Jag är uppväxt med den mer tomatiga såsen men min bästa väns familj gjorde den "frästa varianten" som mest var köttfärs och lök och senare lärde jag mig den med grädde.

Om jag vill ha en mer örtig/mustig köttfärssås använder jag inte grädde men en tomatbas som får sjuda länge, vill jag ha en med mer udda inslag(typ kanel eller mycket chili) så väljer jag även där bort grädde och har inte fullt så mycket tomatsås i.

Chili är ett måste om du skall få lite sting i köttfärssåsen
Citera
2018-12-28, 18:12
Medlem
Insults avatar
Färs, vitlök, gul lök och salt, peppar och lite oregano. Låta allting puttra i krossade tomater, i med lite kalvfond. Om jag är på riktigt gott humör så kan jag fylla ut med rivna morötter och grädde - något som just en skåning lärt mig. Förvånansvärt gott, men det är nästan ett måste att det ska puttra en timma.
Citera
2018-12-28, 18:27
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
[...]Jag finner det tokroligt att läsa era och andras recept när ni har grädde och annat som hade fått vilken farmor som helst i Bologna att slita ögonen ut sig. Håll er till husmans, det är iallfall ätbart

En klassisk Bologna-bolognese innehåller inte sällan selleri, mjölk och vitt vin. Personligen kör jag utan alla tre men skulle inte racka ner på någon som tillsätter dessa.

(.. nu handlar tråden visserligen om köttfärssås vilket är ett ganska brett område men ville ändå kommentera ditt inlägg.)
Citera
2018-12-28, 18:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag såg igår reprisen av Alsings program om "Världens bästa ... " som i detta avsnittet handlade om vem som gör Sveriges nästbästa spagetti och köttfärssås (hans mamma gjorde den bästa, eller var själva mallen som reglerna utgick från).

Men, bland reglerna fanns bla punkten "Grundad i tradition."
Liksom "ska innehålla - kött, tomat, inte mejeriprodukter, etc."

Och just den biten med "traditionsbaserad spagetti och köttfärssås" tyckte jag var tankeväckande.
Alsing menade att det bara fanns en enda godtagbar version av maträtten ifråga, men som de olika deltagarna visade upp så verkar det finnas några stycken olika "traditionsgrundade" versioner.

Så, frågar då jag ... - Vilka versioner finns det egentligen, här i Sverige?

Alsings favorit var - köttfärssås i någon tomatsås (ett rödaktigt slutresultat).
Och det är en välkänd version.

Dock fanns det även en version som upprepades 2 ggr i programmer.
Dvs med bara köttfärs, med grönsaker och kanske ketchup. Men egentligen bara fräst färs.

Den tredje versionen fanns inte med, men som jag känner till som - färs med tomat och grädde.
Dvs en mer "orange" köttfärssäs.

Det tycks alltså vara dessa 3 versioner som är de svenska "Traditionsenliga rätterna."

Är dessa möjligtvis Geografiskt grundade?
För här i Skåne har jag oftare sprungit på "gräddvarianten."
Men så snart man kommer lite uppåt i landet så är det "bara tomat" som gäller.
Samt, naturligtvis, den med enbart fräst färs."

Varifrån kommer NI alltså, och vilken av ovanstående 3 versioner har ni vuxit upp med ?
Finns det kanske t.o.m. någon 4e version, eller Femte, sjätte, kanske ... ???

Nu såg jag inte programmet, men enligt din beskrivning så håller jag med Alsing totalt: Köttfärs med tomat. Alltså stekt köttfärs+stekt hackad lök+vitlök+peppar+krossade tomater+buljongtärning+oregano. Halvtkilo köttfärs=2 burkar tomater. Ska puttra tills tomaterna "försvunnit". Dvs. minst en timme.
Inga mejeriprodukter, inte ens smör. (man ska ha olivolja)..
Göteborg.

Edit: Tabasco. Glömde tabascon. Samt en skvätt balsamico. (balsamvinäger)
Oreganon ska i i två omgångar: Både i början och på slutet. Många säger "aldrig i början", men början OCH slutet blir helt fantastiskt!
Senast redigerad av kraftfoder 2018-12-28 kl. 18:57.
Citera
2018-12-28, 18:38
Medlem
Dickenss avatar
När jag gör en finare köttfärssås aka "ragu bolognese" så har jag i lök, stjälkselleri, morötter, nötfärs med hög fetthalt, pancetta från saluhall, tomatpure, kalvfond och mycket rödtjut. Inga mejerivaror eller ens krossade tomater.

Vill jag ha en snabb variant räcker det med lök, krossade tomater och massa kryddor. Ibland kan det vara trevligt att ha i lite currypasta för extra sting.

Vill jag göra en lite höstigare variant är det gott att ha lök, bacon, skogschampinjoner och grädde

Det fina är att det går att variera i all oändlighet. Vill man göra en köttfärssås finns inget rätt eller fel.. varenda italiensk familj har säkert sitt egna dom också..
Citera
2018-12-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
En klassisk Bologna-bolognese innehåller inte sällan selleri, mjölk och vitt vin. Personligen kör jag utan alla tre men skulle inte racka ner på någon som tillsätter dessa.

(.. nu handlar tråden visserligen om köttfärssås vilket är ett ganska brett område men ville ändå kommentera ditt inlägg.)

Selleri har nog de flesta i en klassisk bologna-bolognese, själv har jag stavar som jag fiskar (gillar inte konsistensen av sellerin men smaken är god) upp och vitt-vin går an det med i brist på rödvin för att få fram syran. (Men händer att jag struntar i sellerin med, ganska ofta om jag ska vara ärlig)

Men mjölk? Aldrig hört talas om detta i en ragu och har ganska bred erfarenhet i receptväg, både i Sverige och i Bologna. Utan endast grädde/mjölk har ju var och varan i en köttfärssås.

Edit: Vill du tjocka till den kan du tillsätta lite potatismjöl, men fan inte mejerier.. Men då har haft för mycket tomat/för lite köttfärs.
Senast redigerad av pogba 2018-12-28 kl. 18:56.
Citera
2018-12-28, 18:52
Medlem
Jonnydoe1s avatar
Citat:

Alsings favorit var - köttfärssås i någon tomatsås (ett rödaktigt slutresultat).
Och det är en välkänd version.

Den där feta grisen tycker väl allt är gott.
Citera
2018-12-28, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Ska man vara petig så är en köttfärssås en ragu. En långkokad variant med oxkind. Men att göra en god köttfärssås måste vara det enklaste som finns. Lite färs, vitlök, lök, krossade tomater och salt samt örtkryddor kan i princip inte bli fel.

Det är först när man ska försöka ta den till en högre nivå det blir mer komplicerat. Oxkind, bacon, morötter, silverlök, färska kryddor eller torkade, extra umami eller inte?

Köttfärsås är köttfärsås och kan varieras i oändlighet.

Ragù finns det flera varianter av i Italien, vissa gör den på chucks, som inte nödvändigtvis behöver vara oxkind.
I norra delarna av Italien görs ragù oftast eller alltid på malet eller finskuret kött.
Mejeriprodukter som grädde och mjölk är inte alls ovanligt i ragù i Italien.

Så du behöver inte veta petig.
Citera
2018-12-28, 19:02
Medlem
GonerStoners avatar
Min mormor hade alltid så jäävla mycket grädde i sin köttfärssås.
Det blev ju visserligen inte äckligt men satan så onyttigt.

Är det någon "grej" bland äldre?

MVH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in