Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Jag tror absolut man kan diskutera det från olika infallsvinklar även om det är skvalkerforumey. Men vinklar av typen ”det anser jag inte är våldtäkt” när lagen anser något annat eller ”jag skulle inte bry mig om någon gjorde eller gjort något sånt mot mig” är ju uppenbarligen OT. Man måste ju utgå från fallet (eller liknande fall), lagen och hur domstolarna kan tolka den eller brukar tolka den. Och jag tycker själv det är intressant om man belyser fallet från olika vinklar, så länge det är lagen man utgår från, det som hänt, åtalet eller de inblandade personerna. Vill man diskutera allmänt om lagen - fel eller förbättringar - så finns det ju andra forumsdelar för det. De domstolar som tar upp detta mål är bundna till lagen som den är nu. Däremot att ifrågasätta de inblandade, vittnesmål etc måste ju vara helt i linje med trådens ämne.
Vad är dina tankar om fallet? Vad förstärker/försvagar åtalet och händelserna? Vad verkar trovärdigt och inte? Vad får dig att tveka och fundera? Vad är dina tankar om de inblandade?
Nu vet jag inte varför du svarar för någon annan, men, jag har skrivit ganska mycket i tråden. Jag har upprepat mig till leda. Det tog en stund innan jag upptäckte att tråden tyvärr låg i denna avdelning. Hade gärna sett att den fllyttades. Är någon intresserad så får denne vada i högar med känsloutbrott. Trist, då fallet är intressant av flera anledningar. Dock skiter jag fullständigt i vad de heter och hur lönnfeta det är o.sv. Den enda jag ev.skulle känna igen på bild är Glenn. De andra lnblandade hade jag aldrig hört talas om. På den nivån är det.
Jag tror att jag har tagit del av det mesta, för att inte säga allt som är offentligt och som har diskuterats i denna tråden. Har dock inte varit här på ett tag just av förekommen anledning.
Sexualbrott är ju väldigt speciella och bevisföringen ser annorlunda ut mot andra brottsmål. Därför är det mycket riktigt som du säger(jag tror att det var du)att vi har mycket färre fällande domar i sexualbrottsmål procentuellt mot övriga brottsmål. Ett vittne t.ex är sällan så som man kanske tänker sig. Det handlar inte om ögonvittnen, utan om någon som varit i kontakt med offret i efterhand. I detta fallet hennes mamma.
Jag har inte hunnit lära mig allt om de senaste lagstiftningarna, och det har väl inte domstolarna riktigt heller gjort ännu, men jag försöker hänga med. Hur som, det bör finnas något tvång eller beroendeförhållande för att det ska finnas ett brottsoffer. Och jag kan inte säga med säkerhet att det finns det i detta fallet. Det är en hel del som förefaller märkligt tycker jag. OBS att jag aldrig har uttryckt att jag skulle vara i närheten av säker på att han är oskyldig heller. Den biten är det andra som snurrat till så man får sitta och förklara. Men man tröttnar till slut. Jag försöker vara objektiv.
Men visst har även jag kanske skrivit något mindre genomtänkt när tålamodet sinat.
Med tanke på hur svåra mål det är så tycker jag att det är än mer skrämmande med vissa skribenters uppenbara känsloargument och fördomar. Det är som att det glöms bort att det finns en människa på andra sidan också. Denne riskerar faktiskt att få stora delar av livet förstört om det skulle dömas ut ett flerårigt fängelsestraff med allt vad det innebär. Man vill väl att de ska bli rätt? Eller känns det bara bra att få slänga en relativt känd man i finkan?
Detta är också en stor anledning till att jag är kritisk till nämndemannasystemet. Jag har sett på nära håll hur oproffesionellt de kan agera. Och det är ju inte konstigt, för de är ju precis det som de inte är. De är glada amatörer. Någon skulle kunna vara en av dem som skriver här. Nu har vi ju inte det systemet på högre nivå, tack och lov.
Med det sagt, så har jag svårt att ta någon som påstår sig vara bergsäker åt ena eller andra hållet på så stort allvar, det finns mycket om och men tycker jag. Inte ens om transkriberingen var klockren(nu är det lika mycket luckor som ord)skulle jag kunna bestämma mig säkert tror jag. Språket är så mycket mer än vad som kan framstå i en platt text. Det måste till ett sammanhang, tonfall o.sv... Jag tror inte att en tingsrätt heller skulle döma på att det går att tyda ett nej någonstanns. Inte ens med den nya lagstiftningen. Det vore ju absurt. Det försöker naturligtvis bygga ett scenario. Ja, ett nej är alltid ett nej, men jag hoppas att någon förstår vad jag menar.
Men vem vet, de kanske har lyckats samla en skock med nämndemän som också har grav autism....