2018-12-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Eftersom han sitter kvar i häktet finns det tydligen saker som talat mot GS. Och eftersom få våldtäkter leder till åtal och än mindre döms för det, så kan det vara så att det som hörs på bandet förstärker BO:s berättelse, men inte GS. Vad som sägs i domen får utvisa det hela.

Japp! Så är det. Blir intressant.

Edit: När är domen planerad att avkunnas? Om det finns något datum alltså.
Senast redigerad av Siix 2018-12-27 kl. 00:37.
Citera
2018-12-27, 00:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, jag har aldrig utsatt någon för övergrepp. Däremot skulle jag med den nya lagstiftningen varit ett ”offer” några gånger. Jag har en vän som satt oskyldigt dömd för våldtäkt och vet att det förekommer. Det finns alltid 2 sidor av myntet vet du. Har jag ifrågasatt lagstiftningen? Jag ifrågasätter vad som har hänt, utan att själv på förhand bestämt mig för vad som har hänt. Hur har du själv resonerat?

Sen att du drar upp vad jag anser om än det ena, än det andra vittnar om en ganska snäv tankeförmåga. Jag är intresserad av rättsfallet. Även om tråden ligger i skvallerforat så borde man väl kunna diskutera saker från flera infallsvinklar. Det vore väl jävligt patetiskt att ha en tråd där alla sitter och skriker ”skyldig” i mun på varandra, eller hur?

Jag tror absolut man kan diskutera det från olika infallsvinklar även om det är skvalkerforumey. Men vinklar av typen ”det anser jag inte är våldtäkt” när lagen anser något annat eller ”jag skulle inte bry mig om någon gjorde eller gjort något sånt mot mig” är ju uppenbarligen OT. Man måste ju utgå från fallet (eller liknande fall), lagen och hur domstolarna kan tolka den eller brukar tolka den. Och jag tycker själv det är intressant om man belyser fallet från olika vinklar, så länge det är lagen man utgår från, det som hänt, åtalet eller de inblandade personerna. Vill man diskutera allmänt om lagen - fel eller förbättringar - så finns det ju andra forumsdelar för det. De domstolar som tar upp detta mål är bundna till lagen som den är nu. Däremot att ifrågasätta de inblandade, vittnesmål etc måste ju vara helt i linje med trådens ämne.

Vad är dina tankar om fallet? Vad förstärker/försvagar åtalet och händelserna? Vad verkar trovärdigt och inte? Vad får dig att tveka och fundera? Vad är dina tankar om de inblandade?
Citera
2018-12-27, 00:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Japp! Så är det. Blir intressant.

Edit: När är domen planerad att avkunnas? Om det finns något datum alltså.

4 januari kommer domen och då får vi hoppas någon vänlig själ får tag i den och lägger upp den på nätet.

Finner detta rättsfall extra intressant pga inspelningen och den nya lagen. Ska bli intressant att se hur rätten skriver och hur de motiverar sitt beslut.
Citera
2018-12-27, 01:56
Medlem
Citat:
Jag tror absolut man kan diskutera det från olika infallsvinklar även om det är skvalkerforumey. Men vinklar av typen ”det anser jag inte är våldtäkt” när lagen anser något annat eller ”jag skulle inte bry mig om någon gjorde eller gjort något sånt mot mig” är ju uppenbarligen OT. Man måste ju utgå från fallet (eller liknande fall), lagen och hur domstolarna kan tolka den eller brukar tolka den. Och jag tycker själv det är intressant om man belyser fallet från olika vinklar, så länge det är lagen man utgår från, det som hänt, åtalet eller de inblandade personerna. Vill man diskutera allmänt om lagen - fel eller förbättringar - så finns det ju andra forumsdelar för det. De domstolar som tar upp detta mål är bundna till lagen som den är nu. Däremot att ifrågasätta de inblandade, vittnesmål etc måste ju vara helt i linje med trådens ämne.

Vad är dina tankar om fallet? Vad förstärker/försvagar åtalet och händelserna? Vad verkar trovärdigt och inte? Vad får dig att tveka och fundera? Vad är dina tankar om de inblandade?

Nu vet jag inte varför du svarar för någon annan, men, jag har skrivit ganska mycket i tråden. Jag har upprepat mig till leda. Det tog en stund innan jag upptäckte att tråden tyvärr låg i denna avdelning. Hade gärna sett att den fllyttades. Är någon intresserad så får denne vada i högar med känsloutbrott. Trist, då fallet är intressant av flera anledningar. Dock skiter jag fullständigt i vad de heter och hur lönnfeta det är o.sv. Den enda jag ev.skulle känna igen på bild är Glenn. De andra lnblandade hade jag aldrig hört talas om. På den nivån är det.

Jag tror att jag har tagit del av det mesta, för att inte säga allt som är offentligt och som har diskuterats i denna tråden. Har dock inte varit här på ett tag just av förekommen anledning.

Sexualbrott är ju väldigt speciella och bevisföringen ser annorlunda ut mot andra brottsmål. Därför är det mycket riktigt som du säger(jag tror att det var du)att vi har mycket färre fällande domar i sexualbrottsmål procentuellt mot övriga brottsmål. Ett vittne t.ex är sällan så som man kanske tänker sig. Det handlar inte om ögonvittnen, utan om någon som varit i kontakt med offret i efterhand. I detta fallet hennes mamma.

Jag har inte hunnit lära mig allt om de senaste lagstiftningarna, och det har väl inte domstolarna riktigt heller gjort ännu, men jag försöker hänga med. Hur som, det bör finnas något tvång eller beroendeförhållande för att det ska finnas ett brottsoffer. Och jag kan inte säga med säkerhet att det finns det i detta fallet. Det är en hel del som förefaller märkligt tycker jag. OBS att jag aldrig har uttryckt att jag skulle vara i närheten av säker på att han är oskyldig heller. Den biten är det andra som snurrat till så man får sitta och förklara. Men man tröttnar till slut. Jag försöker vara objektiv.
Men visst har även jag kanske skrivit något mindre genomtänkt när tålamodet sinat.

Med tanke på hur svåra mål det är så tycker jag att det är än mer skrämmande med vissa skribenters uppenbara känsloargument och fördomar. Det är som att det glöms bort att det finns en människa på andra sidan också. Denne riskerar faktiskt att få stora delar av livet förstört om det skulle dömas ut ett flerårigt fängelsestraff med allt vad det innebär. Man vill väl att de ska bli rätt? Eller känns det bara bra att få slänga en relativt känd man i finkan?

Detta är också en stor anledning till att jag är kritisk till nämndemannasystemet. Jag har sett på nära håll hur oproffesionellt de kan agera. Och det är ju inte konstigt, för de är ju precis det som de inte är. De är glada amatörer. Någon skulle kunna vara en av dem som skriver här. Nu har vi ju inte det systemet på högre nivå, tack och lov.

Med det sagt, så har jag svårt att ta någon som påstår sig vara bergsäker åt ena eller andra hållet på så stort allvar, det finns mycket om och men tycker jag. Inte ens om transkriberingen var klockren(nu är det lika mycket luckor som ord)skulle jag kunna bestämma mig säkert tror jag. Språket är så mycket mer än vad som kan framstå i en platt text. Det måste till ett sammanhang, tonfall o.sv... Jag tror inte att en tingsrätt heller skulle döma på att det går att tyda ett nej någonstanns. Inte ens med den nya lagstiftningen. Det vore ju absurt. Det försöker naturligtvis bygga ett scenario. Ja, ett nej är alltid ett nej, men jag hoppas att någon förstår vad jag menar.

Men vem vet, de kanske har lyckats samla en skock med nämndemän som också har grav autism....
Senast redigerad av Siix 2018-12-27 kl. 02:01.
Citera
2018-12-27, 02:00
Medlem
Citat:
4 januari kommer domen och då får vi hoppas någon vänlig själ får tag i den och lägger upp den på nätet.

Finner detta rättsfall extra intressant pga inspelningen och den nya lagen. Ska bli intressant att se hur rätten skriver och hur de motiverar sitt beslut.

Ok. Tack!
Citera
2018-12-27, 02:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, det förekommer uppenbarligen. Skönt att rättvisan segrade denna gången. Men ”så att det visslade om det” vet jag inte om jag håller med om. Förutom den villkorliga domen och dagsböter, så ska hon betala 15000 ynka kronor till mannen. Hon var alltså i full färd med att förstöra en annan människas liv. Varför? Helt obegripligt. Hade hon räknat med lite slantar? De lär ta slut. Och sen då? Hur fan mår man då? Förmodligen psykopati inblandat så måendet kanske inte blir lidande...

Vad är det som säger att målsäganden i det aktuella fallet inte "riggat" en liten teatershow med tanke på att hon spelade in händelseförloppet i sänghalmen? Hon googlade också på skadestånd efter den påstådda våldtäkten och kanske kan hon ha gjort detta via en annan mobil och dator INNAN incidenten hemma hos GS och hans fru?

Är inte målsäganden dessutom dömd för kokaininnehav tidigare eller har jag missuppfattat detta?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-12-27 kl. 02:09.
Citera
2018-12-27, 02:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Nu vet jag inte varför du svarar för någon annan, men, jag har skrivit ganska mycket i tråden. Jag har upprepat mig till leda. Det tog en stund innan jag upptäckte att tråden tyvärr låg i denna avdelning. Hade gärna sett att den fllyttades. Är någon intresserad så får denne vada i högar med känsloutbrott. Trist, då fallet är intressant av flera anledningar. Dock skiter jag fullständigt i vad de heter och hur lönnfeta det är o.sv. Den enda jag ev.skulle känna igen på bild är Glenn. De andra lnblandade hade jag aldrig hört talas om. På den nivån är det.

Jag tror att jag har tagit del av det mesta, för att inte säga allt som är offentligt och som har diskuterats i denna tråden. Har dock inte varit här på ett tag just av förekommen anledning.

Sexualbrott är ju väldigt speciella och bevisföringen ser annorlunda ut mot andra brottsmål. Därför är det mycket riktigt som du säger(jag tror att det var du)att vi har mycket färre fällande domar i sexualbrottsmål procentuellt mot övriga brottsmål. Ett vittne t.ex är sällan så som man kanske tänker sig. Det handlar inte om ögonvittnen, utan om någon som varit i kontakt med offret i efterhand. I detta fallet hennes mamma.

Jag har inte hunnit lära mig allt om de senaste lagstiftningarna, och det har väl inte domstolarna riktigt heller gjort ännu, men jag försöker hänga med. Hur som, det bör finnas något tvång eller beroendeförhållande för att det ska finnas ett brottsoffer. Och jag kan inte säga med säkerhet att det finns det i detta fallet. Det är en hel del som förefaller märkligt tycker jag. OBS att jag aldrig har uttryckt att jag skulle vara i närheten av säker på att han är oskyldig heller. Den biten är det andra som snurrat till så man får sitta och förklara. Men man tröttnar till slut. Jag försöker vara objektiv.
Men visst har även jag kanske skrivit något mindre genomtänkt när tålamodet sinat.

Med tanke på hur svåra mål det är så tycker jag att det är än mer skrämmande med vissa skribenters uppenbara känsloargument och fördomar. Det är som att det glöms bort att det finns en människa på andra sidan också. Denne riskerar faktiskt att få stora delar av livet förstört om det skulle dömas ut ett flerårigt fängelsestraff med allt vad det innebär. Man vill väl att de ska bli rätt? Eller känns det bara bra att få slänga en relativt känd man i finkan?

Detta är också en stor anledning till att jag är kritisk till nämndemannasystemet. Jag har sett på nära håll hur oproffesionellt de kan agera. Och det är ju inte konstigt, för de är ju precis det som de inte är. De är glada amatörer. Någon skulle kunna vara en av dem som skriver här. Nu har vi ju inte det systemet på högre nivå, tack och lov.

Med det sagt, så har jag svårt att ta någon som påstår sig vara bergsäker åt ena eller andra hållet på så stort allvar, det finns mycket om och men tycker jag. Inte ens om transkriberingen var klockren(nu är det lika mycket luckor som ord)skulle jag kunna bestämma mig säkert tror jag. Språket är så mycket mer än vad som kan framstå i en platt text. Det måste till et sammanhang, tonfall o.sv... Jag tror inte att en tingsrätt heller skulle döma på att det går att tyda ett nej någonstanns. Inte ens med den nya lagstiftningen. Det vore ju absurt. Det försöker naturligtvis bygga ett scenario. Ja, ett nej är alltid ett nej, men jag hoppas att någon förstår vad jag menar.

Men vem vet, de kanske har lyckats samla en skock med nämndemän som också har grav autism....

På Flashback får man svara på frågor som är ställda till andra. Är ett tämligen vanligt förfarande. Därför gjorde jag det.

Jag läser lite sporadiskt i tråden och har inte totalkoll på vem som skrivit vad om det ena och det andra. Det är därför jag frågade. Tack, det var bra att veta hur du tänker.

Efter att ha hängt mycket i ABoK genom åren, så tycker jag det ofta kan vara så att allt inte är lika glasklart som i CSI. Folk agerar inte rationellt i en krissituation, bevisen kan vara svåra att tolka och förstå - även tala emot skeendet. Vittnen kan minnas saker som krånglar till allt. Så jag känner en viss beundran inför att läsa domar där man ändå lyckats bena ut ett händelseförlopp och tydligt förklarat hur man resonerat. Jag önskar att domen i detta fall blir liknande. Om inte hoppas jag att HR reder ut det hela.

Önskar så att någon i tråden eller alla fick lyssna på bandet. Få höra hur rösterna låter känslomässigt, betoningarna, andhämtningar etc. Det skulle underlätta och ge en mer tydlig förståelse kring vad som hände. Ingen tidning har heller (vad jag vet) lagt fram tolkningar av ljudfilen. Var de inte med under rättegången? Just den här rättegången var ju verkligen en rättegång där ett öra utanför de inblandade, borde fått lyssna och ge sin syn på det hela.

Kanske någon journalist kommer att vara i HR? Lindström? Cantwell?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-12-27 kl. 02:25.
Citera
2018-12-27, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag håller med resonemang från båda sidor. Personligen är jag dock inte ok med åtal med det som har framkommit. Precis som det diskuteras här kan individerna som ska praktisera lagstiftningen behöva vila på egna uppfattningar då inget tydligt ramverk om aktiviteterna på horisontalnivå finns.

Exakt! Det vilar ett stort ansvar på glada(mestadels pensionärer)amatörer. Jag har inga stora förhoppningar om att de ska klara av att hålla personliga värderingar och uppfattningar åt sidan. Vi stiftar en del svåra lagar och lägger det i händerna på lekmän. Dags att skrota nämndemannasystemet.

Citat:
Jag begriper inte JB:s agerande, begriper inte heller GS. Det har dock ingen betydelse hur hon har betett sig. Lagstiftningen tar heller inte hänsyn till att hon kan ha bett honom klä av henne, endast om han fortsatte efter att hon har sagt nej. Nu har hon ju svarat nej på frågor och han verkar ha fortsatt med annat. Det sägs många Nej i våra sovrum men erotik med en ny person kräver mer lyhördhet, vilket för dem allra flesta förstås kommer naturligt.

Ja, det skall till någon störning, ev.hög berusningsnivå för att inte snappa upp sådana signaler. Återstår bara störning, då berusningsgraden väl inte kan anses varit skyhög...

Citat:
Att inte få gensvar borde ju rimligtvis få GS att lägga av men han har själv sagt att hon kysste tillbaka och jag betvivlar inte det, han har inte givit vittnesmål till egen fördel för övrigt. Som någon skrev tidigt i tråden "Det är nya tider nu Glenn" tror jag ligger nära förklaringen till det som hände och främst till inspelning och efterspel.

Nej, jag tror att han var helt ärlig i det första förhöret och helt oförstående till anklagelserna. Det fanns liksom ingen story, som någon som ens skulle drömma om att det skulle komma, borde ha börjat fila på. Tänker jag....

Som sagt, det är nya tider nu Glenn. Glöm inte elektroniken när du ska i till bingen.
Citera
2018-12-27, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad är det som säger att målsäganden i det aktuella fallet inte "riggat" en liten teatershow med tanke på att hon spelade in händelseförloppet i sänghalmen? Hon googlade också på skadestånd efter den påstådda våldtäkten och kanske kan hon ha gjort detta via en annan mobil och dator INNAN incidenten hemma hos GS och hans fru?

Är inte målsäganden dessutom dömd för kokaininnehav tidigare eller har jag missuppfattat detta?

Det är väl egentligen ingenting som jag kan se som gör det scenariot otroligt. Fullt möjligt.

Jo, det stämmer att det varit lite knas med näsgodis, det lägger jag dock inget värde i med tanke på hur vanligt det är i krogsvängen. Eller jag säger så här. I min värld är inte lite kola något som jag skulle döma ut en människa för. Det var väl ringa och eget bruk om jag inte missminner mig. Däremot var jag inne på det spåret tidigt ang den aktuella kvällen. Det kan ju varit en hög sexuell nivå på kemisk väg, som klingat av lite ojämnt. Men det fanns inga spår av det vid blodprov, så det är bara att släppa.
Citera
2018-12-27, 02:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det är väl egentligen ingenting som jag kan se som gör det scenariot otroligt. Fullt möjligt.

Jo, det stämmer att det varit lite knas med näsgodis, det lägger jag dock inget värde i med tanke på hur vanligt det är i krogsvängen. Eller jag säger så här. I min värld är inte lite kola något som jag skulle döma ut en människa för. Det var väl ringa och eget bruk om jag inte missminner mig. Däremot var jag inne på det spåret tidigt ang den aktuella kvällen. Det kan ju varit en hög sexuell nivå på kemisk väg, som klingat av lite ojämnt. Men det fanns inga spår av det vid blodprov, så det är bara att släppa.

Det jag inte kan förstå hur hon skulle ha riggat det hela när GS säger att han inte fått en inbjudan till sänghalmen från henne, utan istället fått ett infall samt säger att han gjort det hela för Monikas skull.

Hade han fått en inbjudan - verbalt eller fysiskt i form av hångel före läggdags - då skulle han ju ha sagt det. Han har ju inget att förlora på att tiga om det. Men det har ju inte ingått i hans försvar av hur han hamnade i hennes rum.
Citera
2018-12-27, 02:43
Medlem
Citat:
På Flashback får man svara på frågor som är ställda till andra. Är ett tämligen vanligt förfarande. Därför gjorde jag det.

Det får man absolut göra, just den kändes lite riktad bara...skit samma, du skulle fatta om du kollade bakåt, men som sagt skit i det.😊

Citat:
Jag läser lite sporadiskt i tråden och har inte totalkoll på vem som skrivit vad om det ena och det andra. Det är därför jag frågade. Tack, det var bra att veta hur du tänker.

Ok. Ingen reflektion på de tankarna? Bara bra att veta?

Citat:
Efter att ha hängt mycket i ABoK genom åren, så tycker jag det ofta kan vara så att allt inte är lika glasklart som i CSI. Folk agerar inte rationellt i en krissituation, bevisen kan vara svåra att tolka och förstå - även tala emot skeendet. Vittnen kan minnas saker som krånglar till allt. Så jag känner en viss beundran inför att läsa domar där man ändå lyckats bena ut ett händelseförlopp och tydligt förklarat hur man resonerat. Jag önskar att domen i detta fall blir liknande. Om inte hoppas jag att HR reder ut det hela.

Det håller jag med om. Tingsrätten är jag dock inte beredd att höja till skyarna, men det kanske har framgått redan...

Citat:
Önskar så att någon i tråden eller alla fick lyssna på bandet. Få höra hur rösterna låter känslomässigt, betoningarna, andhämtningar etc. Det skulle underlätta och ge en mer tydlig förståelse kring vad som hände. Ingen tidning har heller (vad jag vet) lagt fram tolkningar av ljudfilen. Var de inte med under rättegången? Just den här rättegången var ju verkligen en rättegång där ett öra utanför de inblandade, borde fått lyssna och ge sin syn på det hela.

Kanske någon journalist kommer att vara i HR? Lindström? Cantwell?

Ja, det skulle man ju kunna betala lite för.

Ingen aning faktiskt. Jag konsumerar nästan obefintliga mängder av svensk media. Tittar inte ens på Tv. Mår som en kung. Det kan jag rekomendera faktiskt.
Citera
2018-12-27, 02:51
Medlem
Citat:
Det jag inte kan förstå hur hon skulle ha riggat det hela när GS säger att han inte fått en inbjudan till sänghalmen från henne, utan istället fått ett infall samt säger att han gjort det hela för Monikas skull.

Hade han fått en inbjudan - verbalt eller fysiskt i form av hångel före läggdags - då skulle han ju ha sagt det. Han har ju inget att förlora på att tiga om det. Men det har ju inte ingått i hans försvar av hur han hamnade i hennes rum.

Jo, men man har ju ingen aning om när den planen skulle ha kommit till. Kanske inte ens fanns innan kvällen, eller ens i början av kvällen. Men nu är man ju där igen. Kan ju vara väldigt subtila saker under kvällen som vi inte har en aning om. Hon kan ju ha kåtat upp honom på raffinerade sätt. Eller så föddes idén när de redan var i sängen t.om. Du vet ge honom lite..hålla på och trixa, rökpaus, tillbaka i 90-sängen. Ber honom att klä av henne..hehe fan vet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in