2018-12-26, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillzore
Okej,

Men 2 bra stenar att börja med. Vilket märke skulle du säga?
Det finns otaliga märken och många av dem tillverkar mycket fina brynen, allt från Naniwa, Shapton, Kityama, Arashyima, osv.

Men det här med slipning/bryning är ett så stort ämne att det inte går att sammanfatta med några få meningar.

Allting beror som sagt på hur mycket du vill lägga på dina brynen, vilken ståltyp dina knivar är utrustade med, i vilket skick de är (slöa - mycket slöa), samt hur fort du vill att brynen avverkar material och vilken slutfinish du är nöjd med.

Så till exempel så är mitt val av brynen garanterat helt annat än ditt med utgångspunkt från den knivpark och behov som jag personligen har jämfört med dig själv .

Men som jag skrev tidigare så kan du i princip alltid lita på de stora märken som redan blivit omnämnda i den här tråden.

~Paul~
Citera
2018-12-26, 12:04
Medlem
Tips på kockkniv 24 cm i 1000-1500kr klassen? Viktigt är att den är tunn i ryggen/eggen så det inte blir så breda vinklar. Har en kashima aus10 idag men tycker den är för bred i ryggen så det blir aldrig nån riktig fröjd att slica mat, man får lägga mycket handkraft.
Ingen kolståls kniv heller.
Citera
2018-12-26, 12:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Tips på kockkniv 24 cm i 1000-1500kr klassen? Viktigt är att den är tunn i ryggen/eggen så det inte blir så breda vinklar. Har en kashima aus10 idag men tycker den är för bred i ryggen så det blir aldrig nån riktig fröjd att slica mat, man får lägga mycket handkraft.
Ingen kolståls kniv heller.
En knepig prisklass. Lägger du till några hundringar så kan du få en Sakon Ryuga i SRS15 pulverstål:
https://www.ebay.com/itm/Sakon-Ryuga-SRS15-Powdered-High-Speed-Steel-Japanese-Gyuto-Knife-240mm-/232807268612

~Paul~
Citera
2018-12-27, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En knepig prisklass. Lägger du till några hundringar så kan du få en Sakon Ryuga i SRS15 pulverstål:
https://www.ebay.com/itm/Sakon-Ryuga-SRS15-Powdered-High-Speed-Steel-Japanese-Gyuto-Knife-240mm-/232807268612

~Paul~
Och tack, om jag specar mer mot 1500 och gärna något från cleancut? Hur står sig srs15 mot vg10?
Citera
2018-12-27, 09:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Och tack, om jag specar mer mot 1500 och gärna något från cleancut? Hur står sig srs15 mot vg10?
SRS-15 rankas avsevärt högre. Det har bättre slitstyrka, hårdhet och styrka.

Ohishi i VG-5 är inget dåligt köp med tanke på prisnedsättningen: https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv2013-10-28-09-25-07-detail

Ohishis blad är erkänt tunna.

~Paul~
Citera
2018-12-27, 12:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Okej, har läst en del men blir inte helt klok.
Tänkte köpa 2 stenar.

Är 1000 och 3000 bra att börja med?
+ En stigel?

Och vilka stenar är bäst/mest prisvärda?
Kikat på shapton glass men de är slut på clean-cut för tillfället...

1000 + 3000 är en bra grund. Men om du har mycket slöa och/eller skadade knivar kommer du behöva en grov sten (200-400). Och vill du ha superfinish behöver du en 6000.

En strigel kan vara bra för dagligt underhåll, det går betydligt snabbare att ta fram strigeln än att blötlägga stenar.
Senast redigerad av madtop 2018-12-27 kl. 12:23.
Citera
2018-12-27, 14:39
Medlem
Citat:
SRS-15 rankas avsevärt högre. Det har bättre slitstyrka, hårdhet och styrka.

Ohishi i VG-5 är inget dåligt köp med tanke på prisnedsättningen: https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv2013-10-28-09-25-07-detail

Ohishis blad är erkänt tunna.

~Paul~

Ok, kan dock inte se att den är prisnedsatt på produktsidan? Vad är/ var ordinare priset?
Citera
2018-12-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hej!

För något år sen så beställde folk knivar från Japan (tror jag) via nätet.

Är det fortfarande så billigt att det är värt det eller är det dags att handla direkt här hemma/svenska nätsidor?

Ett annat aber är att Postnord är fruktansvärt långsamma/inkompetenta i sitt tulldeklarareringsuppdrag...
Jag beställde en kniv från Japanese Knife Company 24 nov. Den anlände till Sverige 28 nov, och har sedan dess legat på Arlanda hos Postnord. Jag har skrivit två ggr till kundtjänst, varav det senaste svaret strax innan jul löd att jag själv måste maila in faktura, prisuppgifter etc. Kunde de inte meddelat mig det för fyra veckor sedan?

Med det sagt, finns det några bra sidor inom EU som säljer knivar? Jag är ute efter lite enkelslipat och då har Cleancut tyvärr något begränsat utbud... japanesenaturalstones.dk och cuttingedgeknives.co.uk verkar bra.
Senast redigerad av bootsytheking 2018-12-27 kl. 15:56.
Citera
2018-12-27, 16:45
Medlem
Citat:
Det finns otaliga märken och många av dem tillverkar mycket fina brynen, allt från Naniwa, Shapton, Kityama, Arashyima, osv.

Men det här med slipning/bryning är ett så stort ämne att det inte går att sammanfatta med några få meningar.

Allting beror som sagt på hur mycket du vill lägga på dina brynen, vilken ståltyp dina knivar är utrustade med, i vilket skick de är (slöa - mycket slöa), samt hur fort du vill att brynen avverkar material och vilken slutfinish du är nöjd med.

Så till exempel så är mitt val av brynen garanterat helt annat än ditt med utgångspunkt från den knivpark och behov som jag personligen har jämfört med dig själv .

Men som jag skrev tidigare så kan du i princip alltid lita på de stora märken som redan blivit omnämnda i den här tråden.

~Paul~
Okej, har en Shiro kamo med SG2 stål samt ett gäng global.. så det är ju rätt olika ståltyper.

Har ju dock som målbild att utöka knivparken med fler högkvalitetsstål-knivar.

Sen är väl tanken att slipa dom när dom börjar bli lite semislöa. Så mer underhåll än att slipa upp riktigt risiga knivar.

Kanske inte gör svaret enklare?
Citera
2018-12-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
1000 + 3000 är en bra grund. Men om du har mycket slöa och/eller skadade knivar kommer du behöva en grov sten (200-400). Och vill du ha superfinish behöver du en 6000.

En strigel kan vara bra för dagligt underhåll, det går betydligt snabbare att ta fram strigeln än att blötlägga stenar.

Okej, så en strigel slipar upp eggen också?
Och är därmed bra för dagligt underhåll typ?
Citera
2018-12-27, 18:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Okej, så en strigel slipar upp eggen också?
Och är därmed bra för dagligt underhåll typ?

Nja, en strigel mer rätar upp en egg. Slipeffekten är begränsad - speciellt på ett hårt blad.
Och ja, en strigel (eller en brynstav) är för dagligt/veckovis underhåll.

Och för köksknivar behöver du en strigel som ligger på ett hårt och plant underlag. Att använda sig av en rakknivsstrigel (typ löst bälte) är inte en bra ide. Jag byggde min egen strigel genom att limma fast läder på en bit MDF.
Citera
2018-12-27, 18:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok, kan dock inte se att den är prisnedsatt på produktsidan? Vad är/ var ordinare priset?
Hm, du har rätt. Priset är inte nedsatt, dock attraktivt trots allt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in