Citat:
Ursprungligen postat av
LilleKanin
Jag funderade på att köpa en KAI shun classic santoku och undrar lite allmänt vad ni har för åsikt om kniven. Är det lätt att kniven chippar? Kan man hacka ihop saker utan att kniven går sönder? Hur försiktigt ska kniven hanteras och vad borde den INTE användas till?
Min åsikt om kniven är varken bra eller dålig. Min enda synpunkt är att jag tycker den är för dyr, det billigaste priset jag hittade på den kniven var 1799kr.
För 1295kr så kan du få en kniv i samma storlek, i samma stål, med förmodligen samma prestanda.
https://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi/santoku2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-618-detail
Huruvida om det är lätt att kniven skulle chippa beror lite på din definition av lätt.
Visst, om du tappar kniven i golvet, hackar i någon fryst köttbit eller försöker klyva en krabba så kan den flisa ur, men så länge du använder kniven normalt så är det ingen fara.
För att göra en enkel regel, skulle du kunna bita i en råvara utan att förstöra tänderna, så kommer kniven att hålla. Håll dig borta från sten, metall, ben/skal, is och liknande så kommer du inte stöta på några problem.