Citat:
Ursprungligen postat av
morkfromork
Kolla in närmsta Daiso, en slags 'dollarshop' där det mesta kostar småpengar. De har ibland stort utbud köksgrejer och mycket är skräp men ibland får de in bra grejer, det är så billigt att man kan köpa bara för att testa.
Citat:
Ursprungligen postat av
jannecool
Jag är visserligen ingen expert på varken knivar eller Tokyo men var där strax efter nyår.
Vi tog oss till Kappabashi-dori, även kallat Kitchen Town. Där fanns allt och lite därtill inom köksutrustning. Väl värt besöket! Generella prisnivån är något billigare, men det är framför allt ett otroligt mycket större utbud. Det finns alltså MYCKET som är billigt och MYCKET som är dyrt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kappabashi-dori
Även vid Tsukiji Fish Market fanns ett par knivbutiker.
Jag köpte en kniv på fish market och två knivar i kitchen town, alla 3 var rätt billiga, runt 600kr styck (två santoku och en skalkniv) men har fungerat fantastiskt bra än så länge :-)
Det jag i alla fall hittat hittills är
Tokyo Direct Import Center (Kappabashi, Kitchen town) som ska ha en del utbud (och möjlighet att köpa knivarna momsfritt så man får ner priset ytterligare något). Utifrån
butikens sida så ter det sig som det finns ett bra utbud av
slipstenar (Runt 600 kronor för en vettig slipsten borde väl vara prisvärt om jag tolkar priserna på bilden korrekt) och
skärpstål. Frågan är väl gällande kvalitén på deras egna knivar är jämfört med annat som kan köpas i närheten (säkerligen bättre än det man kan få tag på i Sverige till motsvarande priser).
Får ta en runda förbi Tsukiji Masamoto vid Tsukiji market (
Utifrån det jag
läst ska det vara bra knivar) (Dock verkar, logiskt utifrån målgruppen i området inte primärt är turister, dock färre butiker som erbjuder momsfritt på köp). Om inte annat ett besök bara för upplevelsen i butiken.
Kamata Knives (Kappabashi, Kitchen town) och likaså en visit till
Aritsugu butik i Tokyo (Tsukiji market),
Kiya (Nihonbashi), eller någon av de andra som finns i Tsukiji market, finns en del mer att välja bland.
Primärt är det väl en 24 cm Gyuto som jag nog kommer leta efter, en mindre skalkniv och slipstenar. Eventuellt en Santoku och/eller Sujihiki, men får se hur dyra inköp i övrigt blir så förmodligen får det bli ett steg i sänder.