2016-03-21, 22:34
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Polerad eggstock efter lite gnidande på stenarna.

Håller på med en annan nu, men jag sneglar ibland åt den där inoljade besten
Citera
2016-03-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Och nu kom min smarta fru , ja ni fattar. Ser ut som i annonsen, och inget är glappt eller snett. Provkör henne imorgon

Min har inte kommit än, börjar förlora hoppat :-(
Citera
2016-03-22, 23:02
Medlem
Hur kommer jag snabbast och billigast över en schysst Akifusa pm 24cm gyuto? Självklart på laglig väg
Citera
2016-03-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Kolla in närmsta Daiso, en slags 'dollarshop' där det mesta kostar småpengar. De har ibland stort utbud köksgrejer och mycket är skräp men ibland får de in bra grejer, det är så billigt att man kan köpa bara för att testa.
Citat:
Ursprungligen postat av jannecool
Jag är visserligen ingen expert på varken knivar eller Tokyo men var där strax efter nyår.
Vi tog oss till Kappabashi-dori, även kallat Kitchen Town. Där fanns allt och lite därtill inom köksutrustning. Väl värt besöket! Generella prisnivån är något billigare, men det är framför allt ett otroligt mycket större utbud. Det finns alltså MYCKET som är billigt och MYCKET som är dyrt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kappabashi-dori

Även vid Tsukiji Fish Market fanns ett par knivbutiker.

Jag köpte en kniv på fish market och två knivar i kitchen town, alla 3 var rätt billiga, runt 600kr styck (två santoku och en skalkniv) men har fungerat fantastiskt bra än så länge :-)

Det jag i alla fall hittat hittills är Tokyo Direct Import Center (Kappabashi, Kitchen town) som ska ha en del utbud (och möjlighet att köpa knivarna momsfritt så man får ner priset ytterligare något). Utifrån butikens sida så ter det sig som det finns ett bra utbud av slipstenar (Runt 600 kronor för en vettig slipsten borde väl vara prisvärt om jag tolkar priserna på bilden korrekt) och skärpstål. Frågan är väl gällande kvalitén på deras egna knivar är jämfört med annat som kan köpas i närheten (säkerligen bättre än det man kan få tag på i Sverige till motsvarande priser).

Får ta en runda förbi Tsukiji Masamoto vid Tsukiji market (Utifrån det jag läst ska det vara bra knivar) (Dock verkar, logiskt utifrån målgruppen i området inte primärt är turister, dock färre butiker som erbjuder momsfritt på köp). Om inte annat ett besök bara för upplevelsen i butiken.

Kamata Knives (Kappabashi, Kitchen town) och likaså en visit till Aritsugu butik i Tokyo (Tsukiji market), Kiya (Nihonbashi), eller någon av de andra som finns i Tsukiji market, finns en del mer att välja bland.

Primärt är det väl en 24 cm Gyuto som jag nog kommer leta efter, en mindre skalkniv och slipstenar. Eventuellt en Santoku och/eller Sujihiki, men får se hur dyra inköp i övrigt blir så förmodligen får det bli ett steg i sänder.
Citera
2016-03-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Har ett litet dilemma, behöver slipa en kökssax jag har liggandes hemma. Problemet är bara ena bladet är konkavt rundat. Alltså som en tournierkniv. Hur brukar ni slipa sådana eggar?
Jag funderade på om man kunde ta en rundstav och linda om våtsandpapper för att få en slags rundad slipsten. Men har ni andra tips så vore det toppen!

Vet ni förresten om det går att köpa rundade slipstenar någonstans? Eller små slipstenar i typ Nagura-storlek men i grövre grit som jag själv kan runda av?

Mvh
Jag vill inte förstöra din sax, så googla gärna på det innan, men skålslipade knivar slipar man på en platt sten.
Jag förökte hitta en bra sida för att beskriva, men här finns lite iaf:
http://www.artofmanliness.com/2009/10/06/how-to-straight-razor-shave/

Är som sagt inte 100 på att det gäller saxar, men annars är det nog ett sliphjul du behöver..
Citera
2016-03-24, 09:12
Medlem
Ssadulistens avatar
Hur är Mora Frosts knivar för en hobbykock?
http://www.moraofsweden.se/fisk/kockkniv-4171p-svart?group=prod_prod_grp-s1%2F43

http://www.moraofsweden.se/fisk/kockkniv-4171pg-svart?group=prod_prod_grp-s1%2F43
Citera
2016-03-24, 16:55
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Hur är Mora Frosts knivar för en hobbykock?
http://www.moraofsweden.se/fisk/kockkniv-4171p-svart?group=prod_prod_grp-s1%2F43

http://www.moraofsweden.se/fisk/kockkniv-4171pg-svart?group=prod_prod_grp-s1%2F43
Väldigt prisvärda och robusta. Du får gå upp många hundringar för att få bättre knivar.
Billigast vad jag vet är LÖAB: http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/
Citera
2016-03-24, 17:09
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Väldigt prisvärda och robusta. Du får gå upp många hundringar för att få bättre knivar.
Billigast vad jag vet är LÖAB: http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/
Tackar, blir att beställa ett par stycken då!
Citera
2016-03-28, 14:35
Medlem
Jag har för nuvarande två st slipstenar, en dubbelsten 1000/6000 och en på 220, båda av märket Ohishi. Jag funderar på vilka stenar jag ska utöka mitt arsenal med. Jag funderar på att skaffa ett diamantbryne på 180 från trend uk samt en 800 sten från Naniwa.

Diamantbrynet kommer jag främst att ha till knivar som har svåra skador och inte till planing för stenar, då jag redan har en tjock granitskiva som planar fint. Min fråga är om diamantbrynet blir överflödigt, eller om det nu kommer att avlägsna stål effektivare än vad ohishi stenen gör och vad tror ni om Naniwa 800? Min tanke var att den ska ersätta ohishi stenen.

Tacksam för svar
Citera
2016-03-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meccah
Jag har för nuvarande två st slipstenar, en dubbelsten 1000/6000 och en på 220, båda av märket Ohishi. Jag funderar på vilka stenar jag ska utöka mitt arsenal med. Jag funderar på att skaffa ett diamantbryne på 180 från trend uk samt en 800 sten från Naniwa.

Diamantbrynet kommer jag främst att ha till knivar som har svåra skador och inte till planing för stenar, då jag redan har en tjock granitskiva som planar fint. Min fråga är om diamantbrynet blir överflödigt, eller om det nu kommer att avlägsna stål effektivare än vad ohishi stenen gör och vad tror ni om Naniwa 800? Min tanke var att den ska ersätta ohishi stenen.

Tacksam för svar
När det kommer till diamantbrynet så tror jag inte riktigt att det är något du behöver egentligen. Men har du pengar över så skulle jag inte säga att det vore ett dumt köp. Det är ju alltid smidigt med en "sten" som alltid håller formen (plus att det går att plana stenar ifall du tappar bort din granitskiva). Men det kommer ju inte vara en överdrivet stor skillnad på hur mycket stål som avlägsnas. Så för att sammanfatta, nödvändigt skulle jag nog inte säga, men det är ju inte bortslösade pengar heller.

Hur menar du med ersätta? Ska 800-stenen ersätta 1000/6000 stenen helt och hållet, eller bara 1000-sidan? och i så fall varför?
Citera
2016-03-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
När det kommer till diamantbrynet så tror jag inte riktigt att det är något du behöver egentligen. Men har du pengar över så skulle jag inte säga att det vore ett dumt köp. Det är ju alltid smidigt med en "sten" som alltid håller formen (plus att det går att plana stenar ifall du tappar bort din granitskiva). Men det kommer ju inte vara en överdrivet stor skillnad på hur mycket stål som avlägsnas. Så för att sammanfatta, nödvändigt skulle jag nog inte säga, men det är ju inte bortslösade pengar heller.

Hur menar du med ersätta? Ska 800-stenen ersätta 1000/6000 stenen helt och hållet, eller bara 1000-sidan? och i så fall varför?

Förstår vad du menar, jag tänkte ev köpa någon ytterligare Naniwa istället för diamantstenen, men jag är lite osäker på vilka stenar jag egentligen behöver som mest i mitt slipande.

Det känns som att dubbelstenen inte kommer att hålla lika länge, därför tänkte jag lägga till en extra sten i det momentet, där man lägger ner mest tid. Eller ska jag istället satsa på stenar med högre grit än 6000?

Jag såg precis att Naniwastenarna har uppgraderats sen förra året och numera fungerar som så kallade "splash and go" som inte ska ligga i vatten Innan användning, typ som Shapton.
Senast redigerad av meccah 2016-03-29 kl. 00:01.
Citera
2016-03-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meccah
Förstår vad du menar, jag tänkte ev köpa någon ytterligare Naniwa istället för diamantstenen, men jag är lite osäker på vilka stenar jag egentligen behöver som mest i mitt slipande.

Det känns som att dubbelstenen inte kommer att hålla lika länge, därför tänkte jag lägga till en extra sten i det momentet, där man lägger ner mest tid. Eller ska jag istället satsa på stenar med högre grit än 6000?

Jag såg precis att Naniwastenarna har uppgraderats sen förra året och numera fungerar som så kallade "splash and go" som inte ska ligga i vatten Innan användning, typ som Shapton.

Efter att ha mätt min 1000/6000 så borde den hålla i ungefär 16 år till om jag slipar i samma utsträckning jag gör nu. Så hållbarheten är ju väldigt lång.
Jag personligen tycker att stenar över 6000 inte är jättenödvändigt. Jag har en på ca 8000 men jag tycker inte det är någon superskillnad i slutresultat, det är mest för att den är skön att använda som jag använder den. Det går att få en rakbladsvass kniv med en 1000 sten om man så vill.

Det jag primärt använder när jag slipar är en #600 Atoma diamant, 1000/6000 Ohishi, och sedan en strigel. Mer än så är inte nödvändigt enligt mig.
Det enda som jag skulle kunna tänka mig är en sten/diamant i #200 för grova jobb, men det är så sällan det behövs för min del. Men det har du ju redan!

Jag visste dock inte att naniwa nu var "splash and go". Det är ju en ganska stor fördel.

Det enda jag kan säga nu är väl att du får avgöra själv vad du tror att du behöver. Jag har köpt en del slipartiklar som det visat sig i efterhand inte var nödvändiga, bortsett från att dom är kul att ha.
Men känner du att din 200 sten inte tar bort metall tillräckligt snabbt så kan en till sten/diamant vara ett bra köp för din del.

Egentligen så är det ju aldrig slöseri på pengar oavsett, stenarna har ju inget utgångsdatum direkt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in