2018-12-25, 08:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palbin60
det är plåster för potentiella skärsår eller hur?

(Eller vad är de annars till för? (Hålla reda på vems
kniv som är vems?))
Nej, det är en indikator på knivens användningsområde, dvs huruvida kniven används till kött, fisk, fågel eller grönsaker.

Jag har inte sett det aktuella programmet dock . Uttalar mig endast med utgångspunkt för hur det funkar på vanliga krogar inrikes.

~Paul~
Citera
2018-12-25, 08:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillzore
Jaha, då fick man en Shiro Kamo santoku i julklapp... Nu tänkte ju jag att jag ska lära mig slipa på stenar också.

Så därför undrar jag... Vilka stenar bör jag köpa?

Vilken grit osv?
Den här frågan ställs hela tiden i den här tråden. Du behöver inte gå så långt, rulla bara upp sidan en aning .

~Paul~
Citera
2018-12-25, 09:02
Medlem
nupp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Det är inte så klurigt att polera ut repor, men det kan ta rejält med tid beroende på hur djupa de är. Du riskerar också att minska damaskmönstret. Finkornigs sandpapper och lite polermedel så ska det nog gå fint. Finns mängder av videor på youtube kring knivpolering som förklarar det mycket bättre än vad jag kan

Glider in sådär lite lagom sent till kalaset, men tack för svaret! Tror i ärlighetens namn jag kommer skit i att göra något åt dem och se dem som "Minnen från en svunnen tid". Man snackar ju mycket om patina här på icke rostfria knivar, det här får helt enkelt ses som det i mitt fall. Men tack ännu en gång! Funderar dessutom att börja lära mig slipa med stenar, även det får vänta, i alla fall tills mitt kök är färdigt.

God fortsättning på er alla!
Citera
2018-12-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den här frågan ställs hela tiden i den här tråden. Du behöver inte gå så långt, rulla bara upp sidan en aning .

~Paul~

Okej, har läst en del men blir inte helt klok.
Tänkte köpa 2 stenar.

Är 1000 och 3000 bra att börja med?
+ En stigel?

Och vilka stenar är bäst/mest prisvärda?
Kikat på shapton glass men de är slut på clean-cut för tillfället...
Citera
2018-12-25, 09:30
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palbin60
Jag har sett på "matlagningstävlingar" typ Chopped
& Iron Chef etc att kockarna har eltejpliknande ngr
cm långa tejpbitar (tex gula eller blåa) klistrade vid
roten av handtaget på sina knivar - det är plåster
för potentiella skärsår eller hur?

(Eller vad är de annars till för? (Hålla reda på vems
kniv som är vems?))

MVH

Skulle tro att det är för att skilja på kött/fisk och grönt
Citera
2018-12-25, 10:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillzore
1. Är 1000 och 3000 bra att börja med?
+ En stigel?

2. Och vilka stenar är bäst/mest prisvärda?
Kikat på shapton glass men de är slut på clean-cut för tillfället...
1. En bra kombo.

2. Svårt att svara på. Det hänge på det aktuella priset, dvs eventuella prisnedsättningar, osv. Shapton är hyfsad.

~Paul~
Citera
2018-12-25, 11:16
Medlem
Är det nån som har hittat ett sjysst och bra pris på en nice kockkniv (vilken som helst eller en "vanlig" ca 20cm kockkniv menar jag) under mellandagsrean?
Citera
2018-12-25, 12:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Är det nån som har hittat ett sjysst och bra pris på en nice kockkniv (vilken som helst eller en "vanlig" ca 20cm kockkniv menar jag) under mellandagsrean?

Yaxell Zen 3 set för 2lök på kitchentime, nersatt från 3.3
Citera
2018-12-25, 14:19
Medlem
Citat:
1. En bra kombo.

2. Svårt att svara på. Det hänge på det aktuella priset, dvs eventuella prisnedsättningar, osv. Shapton är hyfsad.

~Paul~
Okej,

Men 2 bra stenar att börja med. Vilket märke skulle du säga?
Citera
2018-12-25, 19:02
Medlem
Jag köpte Ikeas "briljera" kockkniv på 20cm för ca 1 månad sen bara för att testa för skojs skull, kostade 499kr VG10 kärna med damascus yttre.
Måste säga att jag är glatt förvånad över hur vass den var och fortfarande är. Har inte ens behövt bryna den än och skär fortfarande av hår på armen.

Handtaget är inte det skönaste men fungerar helt klart. Den är också lite baktung och kanske lite för tjock på rygg en men äggen är riktigt tålig och vass måste jag säga.
Det stora frågan nu är hur länge äggen håller och hur det går att underhålla och tillslut slipa den.

Jag ger den en 4/5 där den får en extra poäng för det låga priset. 500kr och du har faktiskt en riktigt vass kniv att ha hemma iaf om kanske tom på jobbet.

Paul, du är ju riktigt duktig på knivar vad tycker du om den?
Citera
2018-12-25, 22:23
Medlem
Citat:
Nej, det är en indikator på knivens användningsområde, dvs huruvida kniven används till kött, fisk, fågel eller grönsaker.

Jag har inte sett det aktuella programmet dock . Uttalar mig endast med utgångspunkt för hur det funkar på vanliga krogar inrikes.

~Paul~

Citat [torrenttobbe]: "Skulle tro att det är för att skilja på kött/fisk och grönt"

Just det - så måste det vara - inses lätt i efterhand
då man läst det/fått det förklarat .

Tack!

MVH
Citera
2018-12-26, 00:13
Medlem
87anAxelssons avatar
Hej,

jag funderar på att slå till på Dalstrongs knivset: https://www.amazon.com/DALSTRONG-Knife-Set-Block-Gladiator/dp/B01M4G9ZNK/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Det är strålande omdömen från folk som har köpt den. 83% ger fem stjärnor, av 281 svar :O

Men jag tycker "Chef's knife" ser väldigt märklig ut - den är kort och knubbig? Den ser inte användbar alls ut?

Jag tänker att kockknivar är långa och eleganta, som kockar

Hittar den inte hos någon svensk återförsäljare tyvärr
Senast redigerad av 87anAxelsson 2018-12-26 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in