2013-02-02, 20:47
Medlem
På tal om vass som ett rakblad...

Igår blev det rakning för min del..

http://www.youtube.com/watch?v=6Kz713ICrCM
Citera
2013-02-03, 03:22
Medlem
Nu har jag skaffat mig en Ikea vg10 kniv. Jag är nöjd. Min Sharpmaker har ännu inte använts till den kniven. Jag är trots allt i en inlärningsfas.

Mina andra gamla knivar har dock blivit sjukt bra. Först var jag tvungen att slipa fram nya sekundära egg på de flesta av knivarna. För att slita bort mycket material snabbt använde jag botten av en lerskål. Funkade utmärkt (fast ändå lite långsamt). Finn det något bättre/snabbare man kan ta till? Sandpapper kanske?
50 kronors kolstålkniven från Jula kan jag nu raka benen med ganska effektivt. Så det är typ värsta wow-känslan för mig som är ny för detta. Till och med sambons gamla 29 kronors Ikeakniv har blivit sylvass.

Min fråga är dock följande. När det väl blir dags att slipa Ikeakniven, hur ska jag göra med sharpmakern?

Ska jag använda locket för att slipa fram en mycket snäv sekundäregg först och sen slipa på detta med 30º vinkel? Vilken procedur ska då användas? Hur många gånger ska jag dra kniven på en sida innan jag flyttar på locket och tar andra sidan?
Mitt mål är förstås en mycket vass kniv som samtidigt ska hålla skärpan ett bra tag i köket. Jag antar att man sedan kan bryna kniven med de vita stavarna?
Citera
2013-02-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudis

Vår egna Cartergalning! +1 gudis
Citera
2013-02-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parj
Vår egna Cartergalning! +1 gudis

Man har ju några polare som har hållt på med diverse skumma rakningar, så man kan ju inte vara värre än dem
Citera
2013-02-03, 16:47
Medlem
Tranzics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudis

Galen man med en jävligt snygg kniv.
Citera
2013-02-03, 17:14
Medlem
Galen tycker jag var en komplimang, tackar

Citat:
Ursprungligen postat av Tranzic
Galen man med en jävligt snygg kniv.
Citera
2013-02-03, 21:44
Medlem
Tranzics avatar
På något twistat sätt var det också menat så.
Citera
2013-02-04, 06:17
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Tranzic
På något twistat sätt var det också menat så.
Citera
2013-02-04, 13:35
Medlem
Jag kommer åka till Tokyo om drygt en vecka och undrar om det är någon som har koll på knivpriser där jämfört med här? Känns som om det borde gå att hitta knivar till något vettigare priser men det kanske bara är jag som fått för mig något?

Sen undrar jag även om någon kan tipsa om vart i Tokyo man bör leta eller har tips på bra butiker? Stor stad, min första gång där..

Jag är på jakt efter en bra kockkniv/santoku och en vettig skalkniv och kanske (om budgeten tillåter) en filékniv.

//Tuff
Citera
2013-02-09, 04:28
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BountyTuff
Jag kommer åka till Tokyo om drygt en vecka och undrar om det är någon som har koll på knivpriser där jämfört med här? Känns som om det borde gå att hitta knivar till något vettigare priser men det kanske bara är jag som fått för mig något?

Sen undrar jag även om någon kan tipsa om vart i Tokyo man bör leta eller har tips på bra butiker? Stor stad, min första gång där..

Jag är på jakt efter en bra kockkniv/santoku och en vettig skalkniv och kanske (om budgeten tillåter) en filékniv.

//Tuff

Jag vet vad jag skulle besöka om jag åkte dit Vilken butik som helst som har Masamoto-Sohonten-knivar i sortimentet!!! Här hittade jag en liten trevlig guide på en del butiker i Tokyo på en blogg åt dig:

http://yayasyumyums.blogspot.se/2011/08/knife-shops-in-japan-tokyo-kyoto-osaka.html

(kolla alla bilder noga från kamata-butiken så upptäcker du en serie Hattori KD-knivar ;D Jag trodde de var utrotade och undangömda vid det här laget... Kanske att priset på 270mm på 15.000 svenska är lite avskräckande, hehe.)
Senast redigerad av Chutotoro 2013-02-09 kl. 04:37.
Citera
2013-02-09, 10:57
Medlem
rob1234s avatar
Wow....
Yumyums blogsida ligger i bokmärken.
Efter senaste turen till Kina/Taiwan närmar jag mig.... En vända till Korea och sedan Japan gången efter det. Då gäller det att ladda kreditkortet!
Citera
2013-02-09, 18:25
Medlem
Chutotoros avatar
Rob, förresten, Vad hade du valt mellan en Konosuke 24 suji white, eller en Masamoto ks 24 slicer/suji? Att använda som en lite större petty/mindre gyuto. Är slicern för extremt låg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in