2018-12-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contemptus
Hallå där! Fått hjälp i den här tråden för mååånga, många år sen och tänkte därför vända mig hit igen. Nu är det så att jag är på jakt efter en kniv i det ganska billiga segmentet, men med allt utbud och all lockpriser vet jag inte vad jag ska lita på. Några rekommendationer för kniv runt 400 kronor? Tack!

I den prisklassen så finns det bara ett val enligt mig, förutsatt att det är en kockkniv du är ute efter.

http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts-morakniv/kockkniv-frosts-4216-pg-21-5-cm.html
Citera
2018-12-14, 08:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
I den prisklassen så finns det bara ett val enligt mig, förutsatt att det är en kockkniv du är ute efter.

http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts-morakniv/kockkniv-frosts-4216-pg-21-5-cm.html
Precis.

contemptus är lite ordkarg när det gäller övrig beskrivning av kniven, dvs vilken knivtyp han är intresserad av, vilken bladlängd han föredrar och om hen kan tänka sig handla begagnat/på auktionssajter.

~Paul~
Citera
2018-12-14, 08:50
Medlem
Jag kör med globals grejor. Enkla, snygga, smidiga
Citera
2018-12-14, 11:04
Medlem
Jag tänkte ge mig på att börja slipa med stenar. Vilken stenkombination borde man köra om man har VG10 i knivarna? Hur högt är det värt att gå?
Citera
2018-12-14, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobolito
Jag tänkte ge mig på att börja slipa med stenar. Vilken stenkombination borde man köra om man har VG10 i knivarna? Hur högt är det värt att gå?
Det finns i princip ingen gräns för hur långt du kan gå. Frågan är vad som är rimligt och och som motsvarar din preferens .

Generellt börjar man lågt och ca-dubblar strävheten. Dvs, om du börjar på 240 så blir nästa strävhet runt 600. Osv, osv.

~Paul~
Citera
2018-12-14, 23:24
Medlem
contemptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis.

contemptus är lite ordkarg när det gäller övrig beskrivning av kniven, dvs vilken knivtyp han är intresserad av, vilken bladlängd han föredrar och om hen kan tänka sig handla begagnat/på auktionssajter.

~Paul~

Haha ja, förlåt... Glömt lite hur det fungerade och var lite stressad. Självklart finns det massor av olika knivar!

Jag är intresserad av en kockkniv, men även Santoku kan vara av intressse. Har inga problem med begagnade knivar, om det finns något att tillgå. Längd spelar ingen större roll, men över 20 cm torde passa bra.
Citera
2018-12-14, 23:33
Medlem
En NCC-styrd laserskärare.
Citera
2018-12-14, 23:42
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Tänkte ta upp ett kärt ämne här. Jag undrar vilken kockkniv du använder i ditt kök samt längden och ev. utförandet.

Själv kör jag med en Satake Chef's. Den har ett 240 mm långt semi-santokublad tillverkat i VG-10 rfr stål. Kniven tillverkas tyvärr inte längre men den påminner en del om den nu så populära MAC-kniven i samma längd:

http://www.cutleryandmore.com/details.asp?SKU=8062

~Paul~
Mora, grönsaks- eller brödkniv. Halvtrasig kockkniv från IKEA. Redskapet gör inte mannen men mannen gör redskapet.
Citera
2018-12-15, 02:25
Medlem
Citat:
Det finns i princip ingen gräns för hur långt du kan gå. Frågan är vad som är rimligt och och som motsvarar din preferens .

Generellt börjar man lågt och ca-dubblar strävheten. Dvs, om du börjar på 240 så blir nästa strävhet runt 600. Osv, osv.

~Paul~
Men om man tänkte börja med att köpa 3 stenar vilken grit kombination ska man satsa på?
Citera
2018-12-15, 08:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contemptus
Haha ja, förlåt... Glömt lite hur det fungerade och var lite stressad. Självklart finns det massor av olika knivar!

Jag är intresserad av en kockkniv, men även Santoku kan vara av intressse. Har inga problem med begagnade knivar, om det finns något att tillgå. Längd spelar ingen större roll, men över 20 cm torde passa bra.
Hm, snus93 hade ju ett bra förslag. Ett annat kunde vara en kniv som just nu finns på REA hos Cleancut: https://www.cleancut.se/butik/rea/rea2/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05_943-detail

Jag är visserligen inte så förtjust i metallgrepp men priset är så pass bra så man kan ha överseende med detta i det aktuella fallet .

~Paul~
Citera
2018-12-15, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
1. Mora, grönsaks- eller brödkniv.

2. Halvtrasig kockkniv från IKEA.

3. Redskapet gör inte mannen men mannen gör redskapet.
1. Mora-köksknivar är hyfsat fina.

2. IKEA har genom åren haft en del skapliga knivar till försäljning, bl a i 440B-stål, samt VG-10.

3. Visserligen, men mannen gör redskapet ännu bättre om denne använder det bättre redskapet .

~Paul~
Citera
2018-12-15, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobolito
Men om man tänkte börja med att köpa 3 stenar vilken grit kombination ska man satsa på?
Beror lite på hur pass slöa dina knivar är.

Personligen hade jag satsat på 240 diamant-mesh, 600 keramiskt bryne (aluminiumoxid - Al2O3) och tillika keramiskt bryne i ca 1200 grovlek.

Avsluta gärna med att strigla på ett mättat läderbälte. Tormeks slippasta funkar väl.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in