Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Och då säger jag att det har vi inte en aning om p.g.a. att vi saknar jämförande data. När vi mätt klimatet i några hundra år kanske vi kan få en uppfattning om det. Vad du gör nu det är falsk korrelation som att ett ökat antal drunkningsolyckor beror på ökad glassförsäljning.
Fel!
Du har inte en aning eftersom
du inte kan något om eller förstår den underliggande fysiken.
Det jag gör är inte baserat på korrelation. Det är baserat på en sammanvägning av ett antal beräkningsresultat om alla är baserade på att känd fysik har tillämpats på bästa möjliga sätt.
Du svarade aldrig på frågan tidigare om du förstår vad det innebär att det finns stokastiska komponenter inblandade i förloppet.
Se bilden på sid 8. Notera dock att den baseras optimistiska antaganden om minskade CO2-utsläpp.
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2018/07/SR15_SPM_High_Res.pdf
När det var så varmt som det är nu eller kanske t.o.m. 1-1,5°C varmare för ca 130300 - 126400 år sedan så var havsnivån ca 6 meter högre än nu.
Det bevisar inte att havsnivån är 6 meter högre inom 80 år, men det är ett faktum som inte kan ingnoreras. Baserat på vad som hänt under likartade omständigheter tidigare och som kanske, om vi ser närmare på det, är troligt att det inträffar igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Var har jag uttryckt kärlek till solpaneler?
Jag har inget emot solen som energikälla eftersom den är förnybar. I synnerhet om den är kostnadseffektiv så uppskattar jag den. Kan den "isolera" eller skona individer eller samhällen från "nätavgiftsockret" så är det ännu bättre. Nätavgiftsockret ser jag som ett politiskt problem och inte som ett tekniskt eller naturvetenskapligt. Det är ett bra exempel på hur illa det kan gå när "marknadskrafterna" ges fria händer i en utsträckning som dom har bevisat att dom inte klarar av att ta ansvar för.
–