Citat:
Ursprungligen postat av
sovvandring
Jag återkommer, det tar lite tid att räkna, men:
Det intressant är:
1. Om havet + sjöar= 70% utnyttja fotosyntesen maximalt i havet, växterna i havet tog upp maximalt med CO2 i havet.
2. Om resten av jorden24%(förutom nord och sydpolen 6%) var täckt av växter och ett stabilt maximalt läge av CO2 halten(ppm) i luften, råder;
1 + 2 = kallare på jorden.
Ekvation:
Kallare på jorden = max växter + max CO2 ppm som växterna orkar svälja.
Den sista istiden vi hade är för ca 11.000 år sedan, då måste det ha varit hög CO2 halt + inga öknar, solen låg på runt ekvartorländerna som var täkta av djungler.
Växter klara mycket mer CO2 ppm än människan.
Jag har fel i tidigare inlägg:
Solen avger rörelseenergi som omvandlas till värmeenergi och potentiell energi.
Fotosyntesen gör jobbet, desto högre CO2 halt desto mer värmeenergi vill växten ha, och därmed sjunker temperaturen.
För att få ut 1KW rörelseenergi, går det åt ca 4 ggr värmeenergi, 4KW.
För att få ut 1KW potentiell energi, går det åt ca 3-5 ggr rörelseenergi, 3-5KW?
Kol(C) i alla dess former: olja, fossiler, gas m.m. är potentiell energi.
Här finns en hel del som behöver redas ut.
Din "1+2"-kalkyl ovan saknar värde utan siffror för dom ingående energiflödena.
Många i den här tråden har hävdat att det är dom kanske 100 mW/m2 som kommer från Jordens inre som påverkar hur klimatet förändras. Sanningen är att det är så lite att det saknar praktisk betydelse.
Den avgörande frågan här är:
– Hur mycket energi tar fotosyntesen upp från solen, räknat i t.ex. W/m2 över hela Jorden, som årsmedelvärde? Innan vi har ett värde på detta kan vi inte avgöra om det har någon som helst betydelse för klimatet på Jorden. Min gissning är att det inte har någon större betydelse, men jag har inte räknat.
För 11000 år sedan var det inte särskilt mycket kallare än nu. För 20000-25000 år sedan däremot var det betydligt kallare.
"Växter klara mycket mer CO2 ppm än människan."
Luddigt påstående. Kanske menar du att vad som omsätts i naturen är mer än vad människor släpper ut? Det är IOFS sant, men det är obalansen som människor orsakar som gör att CO2-halten har ökat med ca 100 ppm, från ca 300 ppm till ca 400 ppm, under de senaste 60 åren.
"Solen avger rörelsenergi..."
Ännu ett luddigt och i huvudsak felaktigt påstående. Energin som lämnar Solen gör det i huvudsak som elektromagnetisk strålning. Strålningen har karaktäristika som präglas av att solytans temperatur är ca 5500°C. En stor del av strålningen ligger inom den synliga delen av det elektromagnetiska spektrat, det som vi brukar kalla ljus.
"För att få ut 1KW rörelseenergi, går det åt ca 4 ggr värmeenergi, 4KW."
Jag vet inte vad du vill uppnå med dom här resonemangen. Kan det vara att en del maskiner, som t.ex. en fossildriven bil, har så dålig verkningsgrad att bara ca 10% av energin i bränslet blir till rörelse? Många moderna elmotorer har en verkningsgrad på över 90%.
Om du inte förtydligar ditt resonemang om energi så kan man få intrycket att du inte tror på energiprincipen. Jag hoppas att det inte är vad du menar?
Energiprincipen gäller alltid.
–