Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 11:09
Medlem
humanlifes avatar
Ny studie bekräftar och förstärker en studie från 2009. Ökningen av växthusgaserna är farliga för oss på många sätt och på många områden.

Mountain of Evidence Confirms: Climate Change Is Really, Really Bad for Human Health and Well-Being

It's now beyond official: Greenhouse gases, such as carbon dioxide, pose a danger to public health and welfare, according to an exhaustive review that looked at 275 scientific studies published over the past nine years.

https://www.livescience.com/64300-climate-change-endangers-human-health.html

Strengthened scientific support for the Endangerment Finding for atmospheric greenhouse gases

Abstract
We assess scientific evidence that has emerged since the U.S. Environmental Protection Agency’s 2009 Endangerment Finding for six well-mixed greenhouse gases, and find that this new evidence lends increased support to the conclusion that these gases pose a danger to public health and welfare.

Newly available evidence about a wide range of observed and projected impacts strengthens the association between risk of some of these impacts and anthropogenic climate change; indicates that some impacts or combinations of impacts have the potential to be more severe than previously understood; and identifies substantial risk of additional impacts through processes and pathways not considered in the endangerment finding.

http://science.sciencemag.org/content/early/2018/12/12/science.aat5982
Citera
2018-12-15, 11:12
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är vi överens som att det är meningslöst att referera till Bern som en källa i frågor om klimatet?
Ska vi tolka det som att vi är överens om att:
– Bern har inte har fått något publicerat i en vetenskaplig tidskrift.
– Bern inte har någon formell kompetens inom området klimatlära eller meteorologi.
– Bern har aldrig bedrivit forskning inom klimatlära eller meteorologi.

Dom som väljer Bern som en förebild i klimatfrågor gör det inte utgående från hans kompetens eller meriter. Han har ingen sådan kompetens och inga sådana meriter. Dom gör det för att han, utgående från sin agenda, sprider ett budskap som dom, utgående från sin agenda, tycker om.

Nej vi är inte överens. Lars Bern är troligtvis publicerad, och öven om han knte är det har han säkert gjort forskning som skulle vara piblicerbar. Lars Bern kan man lyssna på. Nick Lewis är liknande på så sätt att han inte är klimatforskare. Nick identifierade allvarliga fel i en Nature artikel om klimatförändringar. Det är fullständigt nödvändigt att lyssna på forskare utanför klimatforskning för att undvika fundingbiad och groupthink.

Nu lägger jag ner den diskussionen.
Citera
2018-12-15, 11:22
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du själv gått forskarutbildning eller är wikipedia din enda källa? Du har i alla fall rätt i att Bern inte spelar så stor roll, han har ingen erfarenhet av klimatforskning och det är ett tecken på desperation att så många här hänvisar till honom.

Mer relevant är sen att du fortsätter vara totalt förvirrad om hur växthuseffekten fungerar, men där lär vi inte nå längre.
Jag har svarat på din första fråga sedan innan, jag har andra källor än wikipedia.

Problemet med ”växthuseffekt” är ju att det används lite olika av olika personer. Fysikaliska ”effekter” brukar annars vara väldigt väldefinierade och tydliga repeterbara experiment finns alltid (exempelvis Hall-effekt). Just på ”växthuseffekt” finns det ju inget sådant experiment (enligt dig själv). Jag har bett dig definiera växthuseffekten med egna ord och med en experimentupoställning, men det har du ju inte lyckats med.

På mobilen.
Citera
2018-12-15, 11:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Nej vi är inte överens. Lars Bern är troligtvis publicerad, och öven om han knte är det har han säkert gjort forskning som skulle vara piblicerbar. Lars Bern kan man lyssna på. Nick Lewis är liknande på så sätt att han inte är klimatforskare. Nick identifierade allvarliga fel i en Nature artikel om klimatförändringar. Det är fullständigt nödvändigt att lyssna på forskare utanför klimatforskning för att undvika fundingbiad och groupthink.

Nu lägger jag ner den diskussionen.

Lägg ner Bern!
Det skulle jag också göra om jag var du.
Din förebild är en okunnig nobody som utnämnt sig själv till expert på ett område som han uppenbart inte vet något om eftersom han inte har någon utbildning eller kunskap inom området.

Han har, likt många klimatförnekare, utgått från sina mer eller mindre extrema politiska ställningstaganden när han deklarerar sin egen överlägsenhet och att han står över etablerad kunskap och forskning.

Narcissism är en bra sammanfattning på ett sådant beteende.
Narcissism är en individs självupptagenhet, självförhärligande och överdrivna tro på den egna förmågan. Termen kommer från namnet på den grekiska mytologiska figuren Narcissus, en vacker yngling som blev förälskad i sin spegelbild när han såg den för första gången i en källa.

Vidare (på engelska):
Narcissism is also considered a social or cultural problem. It is a factor in trait theory used in various self-report inventories of personality such as the Millon Clinical Multiaxial Inventory. It is one of the three dark triadic personality traits (the others being psychopathy and Machiavellianism). Except in the sense of primary narcissism or healthy self-love, narcissism is usually considered a problem in a person's or group's relationships with self and others. Narcissism is not the same as egocentrism.
Han är en värdig representant för den svenska klimatförnekarrörelsen!

Citera
2018-12-15, 11:40
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Vem är det som inte kan grundläggande fakta?

"Without naturally occurring greenhouse gases, Earth's average temperature would be near 0°F (or -18°C) instead of the much warmer 59°F (15°C)."

https://www.giss.nasa.gov/research/briefs/ma_01/

Skillanden är en följd av växthuseffekten. Där CO2 och H2O i atmosfären har stor betydelse.

Din bild av vad lapse rate är förefaller, likt din bild av vad växthuseffekt är, luddig.
Mer om detta nedan.
"den publicerade artkieln"? Har du någon speciell artikel i åtanke? Har du en länk?

Från tidigare inlägg:

Växthuseffekten:
Är det det etablerade ordet för företeelsen du invänder mot eller är det själva företeelsen?

Det är inget luddigt med företeelsen. Om det är något i företeelsen som du tycker är svårt att förstå så kan du väl berätta vad det är så kanske någon kan förklara för dig.

Det har du fått förklarat för dig ett flertal gånger i tråden.

Allmänna gaslagen eller ideala gaslagen lyder så här:

pV=nRT

p = gasens tryck (i Pa)
V = gasens volym (i m3)
n = substansmängd eller molantal (i mol)
R = gaskonstanten (8,3145 J/(mol⋅K) )
T = absoluta temperaturen (i Kelvin).

Den gäller endast under ett antal givna förutsättningar, bl.a.:
– Att gasen består av punktformiga artiklar och inte molekyler med energinivåer, som, CO2 och H2O.
– Att gasen finns i ett slutet system som inte på något sätt utbyter energi med omgivningen.

Du skrev så här tidigare:

Det är flera saker du måste förstå om du ska kunna få en meningsfull bild av vad som sker i atmosfären.

1. Konvektionen är av liten betydelse för vertikal transport av energi i atmosfären jämfört med värmestrålningen.

2. Jordens yttemperatur är en följd av balansen i det energiflöde som pågår hela tiden.
De viktigaste komponenterna i detta flöde är (mätt i effekttäthet, W/m2, störst först):
– IR-strålning som Jorden avger: 390
– IR-strålning från atmosfären mot Jorden (*): 324
– Inkommande strålning från Solen: 168
– Värme som tas från Jordytan vid förångning: 78
– Konvektion: 24

(*) Detta är en följd av det som vi kallar växthuseffekt.

3. Tryckökning orsakar inte en permanent uppvärmning i atmosfären. Den tillfälliga uppvärmning som är en följd av komprimering, som i cykelpumpen, försvinner snart till omgivningen genom det ständigt pågående utbytet av energi.

4. Lapse rate. Jag får intrycket att du har en otydlig eller direkt felaktig bild av vad lapse rate är.
Kanske kan det här dokumentet ta bort en del av otydligheterna?
https://sites.fas.harvard.edu/~eps5/lectures_2010_F/lecture_8_2010_F.ppt

Vilket snömos du producerar.
-18 grade är ”effective temperature”. Det är den
Temperaturen en platt skiva (med jordens albedo) som är vinkelrät mot solen skulle haft om instrålningen var helt jämn över skivan, med en effekttäthet som mitsvarar genomsnittet över jorden. Den temperaturen har absolut inget med vilken temperatur jorden hade haft utan atmosfär. Den temperatur som jorden had haft utan atmosfär är ”skin-temperature” och är ca 200K ungefär samma som månens skintemperature.

Självklart har jag källor, som jag länkat till tidigare i tråden.

Kan du inte denna grundläggande skillnad blir allt annat meningslöst att diskutera.

På mobilen.
Citera
2018-12-15, 11:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vilket snömos du producerar.
-18 grade är ”effective temperature”. Det är den
Temperaturen en platt skiva (med jordens albedo) som är vinkelrät mot solen skulle haft om instrålningen var helt jämn över skivan, med en effekttäthet som mitsvarar genomsnittet över jorden. Den temperaturen har absolut inget med vilken temperatur jorden hade haft utan atmosfär. Den temperatur som jorden had haft utan atmosfär är ”skin-temperature” och är ca 200K ungefär samma som månens skintemperature.

Självklart har jag källor, som jag länkat till tidigare i tråden.

Kan du inte denna grundläggande skillnad blir allt annat meningslöst att diskutera.

På mobilen.

Ska jag tolka det inlägget som att du nu även anslutit dig till platt-jord-rörelsen?

Allvarligt, vad är det du inte förstår i texten som jag länkade till?

Eftersom det i hög grad handlar om energiflöden till och från Jorden, studerat på olika nivåer, som vid Jordytan och utanför atmosfären, så utgör strålningen från Solen en viktig del i dessa flöden.

I en förenklad beräkning är det en god approximation att beräkna flödet från solen som faller in mot Jorden utgående från den yta som Jorden visar upp mot Solen.

Den ytan är, som cirkelns yta, π * R^2, där R är jordradien.

Du skriver:
"Självklart har jag källor..."

Vad är det som hindrar att du länkar till dina källor? Om du inte gör det framstår ju dina påståenden som tagna ur luften. Vad är det som hindrar dig från att med källreferenser visa att du inte bara hittar på?

Om Jordens temperatur, utan och med växthuseffekt:

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-15 kl. 12:14.
Citera
2018-12-15, 12:05
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ska jag tolka det inlägget som att du nu även anslutit dig till platt-jord-rörelsen?

Eftersom det i hög gran handlar om energiflöden till och från Jorden, studerat på olika nivåer, som vid Jordytan och utanför atmosfären, så utgör strålningen från Solen en viktig del i dessa flöden.

I en förenklad beräkning är det en god approximation att beräkna flödet från solen som faller in mot Jorden utgående från den yta som Jorden visar upp mot Solen.

Den ytan är, som cirkelns yta, π * R^2, där R är jordradien.

Du skriver:
"Självklart har jag källor..."

Vad är det som hindrar att du länkar till dina källor? Om du inte gör det framstår ju dina påståenden som tagna ur luften. Vad är det som hindrar dig från att med källreferenser visa att du inte bara hittar på?

Om Jordens temperatur, utan och med växthuseffekt:

Det är du som räknar som om jorden vore platt.

Varför ska jag länka till källan igen, när du ändå inte läser?
Citera
2018-12-15, 12:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Varför vill du ha kärnkraft när den är dyrare än vindkraft och solenergi?

Dyrare? Fjantigt argument när vi pratar jordens hälsa. Det får kosta va fan som helst eftersom det är den renaste formen av energi. Och sen när började en miljöpartist fundera på kostnad? Ni vill slänga bort miljarder på att döda svensk sjöfart och svensk flygindustri. Alla ska åka tåg till Teneriffa. Tröttsam är du
Citera
2018-12-15, 12:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är du som räknar som om jorden vore platt.

Varför ska jag länka till källan igen, när du ändå inte läser?

Menar du, på fullt allvar, att du inte förstår att den yta som Jorden i varje ögonblick projicerar mot Solen är en cirkel? Och att det är en följd av att Jorden är en sfär? Nära nog, i alla fall.

Herregud, var det inte du som kallade dom som inte anslöt sig till den suspekta förnekarreligionen för charlataner?

Kort förklaring, med effekttätheter:
Solens strålning, utanför Jorden: 1366 W/m2
Yta som Jorden, i varje ögonblick exponerar mot Solen: π * R^2, där R är jordradien.
Jordens totala yta: 4*π*R^2

Om du tänker på detta en stund så hoppas jag att du förstår varför det väsentliga när det gäller att räkna på energiflödet till Jorden från Solen i det här sammanhanget är att det är en cirkel som Jorden projicerar mot Solen.

Den yta som avger IR-strålning från Jorden är naturligtvis hela Jordens yta.

I den här typen av resonemang gör vi en rad approximationer där vi t.ex. inte beaktar skillnaden mellan breddgrader. Det handlar i approximationen om globala medelvärden.

Du behöver aldrig någonsin länka till källor. Det är din trovärdighet som står och faller med vilka källor du refererar till. Du avgör själv.

Jag har säkert refererat till tusentals källor i tråden. Hur trovärdigt tycker du att det skulle vara om jag refererade till "en källa som jag angett tidigare" utan att ange namn/titel och/eller länk?

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-15 kl. 12:34.
Citera
2018-12-15, 12:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Dyrare? Fjantigt argument när vi pratar jordens hälsa. Det får kosta va fan som helst eftersom det är den renaste formen av energi. Och sen när började en miljöpartist fundera på kostnad? Ni vill slänga bort miljarder på att döda svensk sjöfart och svensk flygindustri. Alla ska åka tåg till Teneriffa. Tröttsam är du

På vilket sätt är det ohälsosamt för Jorden med förnybar energi, om det var vad du menade?

Balanskraft är ett problem som måste lösas, oberoende av energikälla. I Norden, med den mix av energikällor som finns här, är det inget problem. Kärnkraft är inte bra som balanskraftkälla eftersom den alltid bör köras med 100%. Vattenkraft är utmärkt för att sköta balansen.

Jag är skeptisk till den omfattande nedläggning av små vattenkraftverk som pågår nu, i enlighet med EU-direktiv som jag uppfattat det, även om det är små kraftverk som stängs.

Citera
2018-12-15, 13:02
Medlem
Citat:
Fundera ett varv till på vad superlistig skriver. Han leker med definitioner men har inte helt fel i sak.
Citera
2018-12-15, 13:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu uttalade du dig om framtiden i ditt inlägg:

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde

Futurum i svenskan kan uttryckas med presens + tidsadverbial som du gör i ovanstående påstående. Som du vet så har vi bara modeller som ger i från sig projektioner och inte prognoser. Trender är heller inte prediktioner.

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde
Men först...

Sidospår - Som du så gärna vill ta för att undvika fakta som du inte förstår...
Lite grundläggande språklära, som du tycks behöva:
– Imperfekt: dåtid.
– Presens: närvarande eller nutid.
– Futurum: i framtiden.

"Ökar" kan vara både presens och futurum, men i det här fallet var det presens.

I meningen som jag skrev fanns inget tidsadverbial.

"Ökar nu" eller "ökar i framtiden med" innehåller tidsadverbial.

Fakta om klimatet
Vi har väl dokumenterade fakta om vad som hänt med den globala medeltemperaturen de senaste 50-60 åren. De senaste 30-40 ären har temperaturen, som en följd av främst utsläpp av växthusgaser, ökat med ca 0,18°C/årtionde.

Det finns ingen fysikalisk grund för att påstå att uppvärmningen slutar nu. Vi vet vad uppvärmningen beror på och vi vet att den kommer att fortsätta om CO2-utsläppen fortsätter. Det finns också en rad förstärkningseffekter som gör att det blir varmare än vad det skulle bli om det "bara" var CO2 som drev uppvärmningen.
Några exempel på sådana förstärkningseffekter:
– Mängden vatten i atmosfären ökar när CO2-halten ökar.
– Jordens albedo förändras när mindre yta täcks av snö eller is.
– CO2 och metan frigörs när permafrost smälter.

Så snabbt har den globala medeltemperaturen ökat de senaste 30 åren
Dessa är källor är pålitliga och kommer alla fram till ungefär samma resultat:
– Copernicus, europeiska vädersatelliter (0,18°C/årtionde):
http://www.copernicus.eu/news/january-2018-was-warmer-1981-2010-average-over-almost-all-europe
https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-august-2018

– RSS, baserat på SSMIS, AMSR2, WindSat och ASCAT (0,195°C/årtionde):
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

– HadCRUT4 (Met Office, ca 0,175°C/årtionde 1970-2010):
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/index.html

– GHCN v3, (NOAA, ca 0,18°C/årtionde 1972-2012, baserat på 10-års medelvärden):
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto