Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
IDIOT!
Människor har i alla tider, överallt på jorden sparat resurser och sörjt för kommande generationer så gott de har kunnat. Om vi slutar med det, så upphör ett viktigt fundament i civilisationen.

Abort ska förbjudas då eller?

Tänk efter nu.. du förvarar en person som anser att icke existerande människor har samma rättigheter som existerande...
Citera
2018-12-14, 15:02
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
IDIOT!
Människor har i alla tider, överallt på jorden sparat resurser och sörjt för kommande generationer så gott de har kunnat. Om vi slutar med det, så upphör ett viktigt fundament i civilisationen.

Nej det gör vi inte längre, vi tar ihjäl kommande generationer med invandring från tredje världen. Och vi minskar också därmed våran förmåga till framtida klimatlösningar. Tredjevärldare är inte speciellt intresserade av sådant
Citera
2018-12-14, 15:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Abort ska förbjudas då eller?

Tänk efter nu.. du förvarar en person som anser att icke existerande människor har samma rättigheter som existerande...
Abort diskuteras inte här. Här handlar det om att vi måste förskona kommande generationer från ett skenande klimat. Och för vår egen skull måste vi stoppa utsläppen så snart som möjligt.
Citera
2018-12-14, 15:15
Medlem
Citat:
IDIOT!
Då kanske vi ska börja med det och försöka minska den kommande katastrofens omfattning istället för att bygga på den genom en accelererande överbefolkning.
Citera
2018-12-14, 15:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej det gör vi inte längre, vi tar ihjäl kommande generationer med invandring från tredje världen. Och vi minskar också därmed våran förmåga till framtida klimatlösningar. Tredjevärldare är inte speciellt intresserade av sådant
Invandring diskuteras inte här. Jag tror tvärtom att många i fattiga länder är väldigt intresserade av klimatfrågan, de har upplevt mycket mer extremt väder än vi.
Jag vill inte ha klimatanarki.
Citera
2018-12-14, 15:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Då kanske vi ska börja med det och försöka minska den kommande katastrofens omfattning istället för att bygga på den genom en accelererande överbefolkning.
Klimatfrågan är ämnet, inte befokningen.
Citera
2018-12-14, 15:22
Medlem
Citat:
Och för vår egen skull måste vi stoppa utsläppen så snart som möjligt.
Det funkar ju inte så bra. I Frankrike stoppades ett försök att minska förbränningen av bensin genom att höja bensinskatten.
Citera
2018-12-14, 15:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Det funkar ju inte så bra. I Frankrike stoppades ett försök att minska förbränningen av bensin genom att höja bensinskatten.
Det gör de helt rätt i, protesterna rör andra saker också, man har pressat folket i Frankrike för mycket.

Man måste så långt det är möjligt skona vanligt folk från extra utgifter på grund av klimatet. Det är inte vi som har ansvar för den här situationen. Det är fossilindustrin och politikerna som bär ansvaret.
Citera
2018-12-14, 15:44
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det gör de helt rätt i, protesterna rör andra saker också, man har pressat folket i Frankrike för mycket.

Man måste så långt det är möjligt skona vanligt folk från extra utgifter på grund av klimatet. Det är inte vi som har ansvar för den här situationen. Det är fossilindustrin och politikerna som bär ansvaret.
Det är ju för fasen du och alla andra som gör att fossilindustrin finns till. Är det fossilindustrins fel att du vill köra bil, ha en varm lägenhet, köpa kläder, prylar & mat? Supply & demand, economics 101
Citera
2018-12-14, 15:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är ju för fasen du och alla andra som gör att fossilindustrin finns till. Är det fossilindustrins fel att du vill köra bil, ha en varm lägenhet, köpa kläder, prylar & mat? Supply & demand, economics 101
Vi har inte kunnat välja klimatvänliga bilar t ex. Den konkurrensen har oljeindustrin och bilindustrin effektivt satt stopp för. Det har varit känt sedan flera årtionden att de fossila bränslena skadar klimatet, men det har de mörkat och dessutom spridit lögner om klimatförändringarna.
Citera
2018-12-14, 16:05
Medlem
Citat:
Vi har inte kunnat välja klimatvänliga bilar t ex. Den konkurrensen har oljeindustrin och bilindustrin effektivt satt stopp för. Det har varit känt sedan flera årtionden att de fossila bränslena skadar klimatet, men det har de mörkat och dessutom spridit lögner om klimatförändringarna.

Rekommenderar: how big oil conquered the world... och why big oil conquered the world..
Corbett report på Youtube.

Sanningen är att det är just big oil som pushar co2-lögnen.
Citera
2018-12-14, 16:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Utgående från det du citerar och hur du argumenterat i tråden, där du alltid hyllat Trumps och SD's mest odemokratiska åtgärder (eller förslag till åtgärder) för att tysta media och information om AGW, så tycker jag att du är minst lika mycket "diktaturkramare" som Pär Holmgren. Du framställer det som att du försvarar demokrati, men i praktiken försvarar du bara demokrati om den i handling följer den ideologiska väg som du gillar.

Torbjörn Tännsjö's "kultur"-artikel har inslag av en filosofisk diskussion som jag tycker är intressant. Det är också ordet som PH använder om artikeln. Men den har också inslag som jag tror att dom allra flesta tar avstånd från. Det vore intressant att höra PH's kommentar om det här avsnittet, som jag gissar att dom flesta tar avstånd från.

Så här skriver Torbjörn Tännsjö bl.a.:
"Något måste ske raskt.
Etablerande av global styrelse får ske genom en kupp, ett slags existensiellt språng, där de suveräna nationalstaterna tvingas upphöra att finnas till. En global regering i form av en global despoti tar över. Demokratin får komma sedan, i form av ett långsiktigt reformprojekt, ungefär som demokratin etablerats inom existerande icke-demokratiska nationalstater.
Det känns konstigt att behöva säga något sådant, och det strider en hel del mot min argumentation i den ovan nämnda boken, men jag tror att lösningen på problemet måste vara inte global demokrati utan global despoti. Ja, det är inte bara en rekommendation, utan rent av en förutsägelse. Om mänskligheten alls kommer att räddas, vilket är högst osäkert, så kommer det att ske med hjälp av en global upplyst despotisk styrelse."
Det här avsnittet ger mig tydliga associationer till Marx manifest som, i delar, kan summeras så här:
"Kommunisterna förklarar öppet, att deras mål blott kan nås genom en våldsam omstörtning av all hittillsvarande samhällsordning. Må de härskande klasserna darra för en kommunistisk revolution. Proletärerna har i den ingenting annat att förlora än sina bojor. Men de har en värld att vinna. Proletärer i alla länder, förena er!"
Exakt som jag tycker att det vore klädsamt om SD tydligt förklarade det inslag av censur som dom har i sitt partiprogram (genom att dom vill tysta information om AGW) så tycker jag att det vore klädsamt av MP att öppet och tydligt deklarera om den typ av diktatur som förordas ovan är något som stöds av partiet eller inte.

Det vore också önskvärt att PH förtydligade sig. Stöder han diktaturidén eller inte?

Hur kan du förklara Trump som en diktator? Inte ens Putin är det formellt. Vad Tännsjö et al. faktiskt föreslår är någon form av tvångsförvaltning vilket är liktydigt med diktatur. Jag menar att det bara skulle vara kontraproduktivt då människor kvävs under sådana förhållanden. Vad vi behöver är uppfinningsrikedom och initiativ. Sedan har vi exempel från kommunismen som borde avskräcka nämligen Tjernobyl och Aralsjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in