Citat:
Jag tänkte precis ta upp detta då det rapporterades alldeles nyligen att halten av CO2 i atmosfären nu börjat öka igen efter att i ha legat still i flera år.
Att använda uttryck som skeptiker, alarmister, förnekare osv är bara maktspråkstricks.
För mig är att vara skeptiker något bra och det har hjälpt mången gång i mitt arbete. I klimatdebatten har det dock blivit som en stämpel för *icke-kvalitét* och ignorans.
Noterat: Hitler använde armbindlar för att åstadkomma samma effekt.
För mig är att vara skeptiker något bra och det har hjälpt mången gång i mitt arbete. I klimatdebatten har det dock blivit som en stämpel för *icke-kvalitét* och ignorans.
Noterat: Hitler använde armbindlar för att åstadkomma samma effekt.
Jag tänkte precis ta upp detta då det rapporterades alldeles nyligen att halten av CO2 i atmosfären nu börjat öka igen efter att i ha legat still i flera år.
Hur kommer det sig att vi haft en rejäl puckel av temperaturhöjning de senaste fyra åren?
Kan det betyda att CO2 ökar (med eftersläpning) då (havens) medeltemperatur ökar?
Som barn insåg vi ganska omgående att det bidde mer kolsyra i sodastreamläsken om vi först lät den spiralformade flaskan (med vatten) stå i kylen ett tag.
Japp, jag länkade in en rapport som vittnade om *tuning*, att man för att få ett så korrekt resultat i modellen som möjligt finns det flexibillitet. Ingen av våra herrar/damer i detta forumet verkar inte intresserad av det, men de kanske gick stalin, inte elektro och där kanske det inte är lika viktigt med självskepsism?
Sedan får vi naturligtvis inte prata om J Christy som pekat på att IPCC model inte alls fungerar.
Här en länk (emd utvald tidpunkt men hör gärna hela) till den hearing han beskrev detta:
https://youtu.be/ZWD22OtAMHg?t=2073
Denna deskripans går inte att hitta i den normala debatten, iallafall inte utan att lägga ner tid.
Kan det betyda att CO2 ökar (med eftersläpning) då (havens) medeltemperatur ökar?
Som barn insåg vi ganska omgående att det bidde mer kolsyra i sodastreamläsken om vi först lät den spiralformade flaskan (med vatten) stå i kylen ett tag.
Japp, jag länkade in en rapport som vittnade om *tuning*, att man för att få ett så korrekt resultat i modellen som möjligt finns det flexibillitet. Ingen av våra herrar/damer i detta forumet verkar inte intresserad av det, men de kanske gick stalin, inte elektro och där kanske det inte är lika viktigt med självskepsism?
Sedan får vi naturligtvis inte prata om J Christy som pekat på att IPCC model inte alls fungerar.
Här en länk (emd utvald tidpunkt men hör gärna hela) till den hearing han beskrev detta:
https://youtu.be/ZWD22OtAMHg?t=2073
Denna deskripans går inte att hitta i den normala debatten, iallafall inte utan att lägga ner tid.
Derivata och andraderivata när det gäller CO2
Kan du ha blandat ihop derivata och andraderivata när det gäller CO2-halten?
Här kan du se hur halten ökar. Den "lilla vågrörelsen" på kurvan speglar fotosyntes på norra halvklotet.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/full.html
Här kan du följa ökningstakten från år till år.
Halten ökar varje år, men hur mycket varierar av olika orsaker.
Halten har ökat varje år under den tid som noggranna mätningar genomförts.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/gr.html
Stokastiska inslag
När man följer klimatet, då främst hur den globala medeltemperaturen ändras, så måste man väga in stokastiska komponenter och fördröjningar som finns i klimatsystemet.
Med stokastiska inslag menar jag dels väderinslag och dels vertikala energirörelser i oceanerna.
Dessa inslag är svårförutsägbara, men över lite tid, säg 5-10år, har dom liten inverkan på den globala medeltemperaturen.
"Bromsar" i klimatsystemet
Is och vatten är stora "bromsar" i klimatsystemet. Det går åt mycket värme att smälta is. Så länge det finns is bromsar den uppvärmningen. Det går åt mycket värme att värma haven, även om vi bara ser till vattnet nära ytan. Det här gör att förändrad CO2-halt inte slår igenom på den globala medeltemperaturen genast. Det tar ett tag.
Du kan få en bild av hur lång tid det tar genom att jämföra uppvärmningen över land med den över hav.
–