2018-12-12, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch, jag är gräsligt nyfiken på vad som står där om Ubåtsfallet... Men jag måste vara ståndaktig; jag tänker inte stödja honom!

Det hade faktiskt varit roligare att gå på ett föredrag, som Møller givetvis tar betalt för. Men "tyvärr" är alla föreställningar nu aflysta. Självklart förstås kan inte JM hålla dyra föredrag nu när han står under utredning ifall han brutit mot straffeloven §152 som särskilt poängterar att man inte får tjäna pengar på en förbrytelse mot sin tavshedspligt.

Aflyst;
http://livekalenderen.dk/event/opklaret-drabchefens-erindringer-aflyst

Ikke åbent;

https://www.place2book.com/da/choose_ticket_sales_workflow?seccode=3o7mt1afyb
Citera
2018-12-13, 01:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Det hade faktiskt varit roligare att gå på ett föredrag, som Møller givetvis tar betalt för. Men "tyvärr" är alla föreställningar nu aflysta. Självklart förstås kan inte JM hålla dyra föredrag nu när han står under utredning ifall han brutit mot straffeloven §152 som särskilt poängterar att man inte får tjäna pengar på en förbrytelse mot sin tavshedspligt.

Aflyst;
http://livekalenderen.dk/event/opklaret-drabchefens-erindringer-aflyst

Ikke åbent;

https://www.place2book.com/da/choose_ticket_sales_workflow?seccode=3o7mt1afyb

Det är mest märkligt att det överhuvudtaget är möjligt för statstjänstemän - som fortfarande är anställda som det - att tjäna privata pengar på de upplevelser de fått genom arbetet, och med allmänheten som målgrupp dessutom! Förekommer det ens i Sverige? Och var går gränsen - kan en polis extraknäcka som stand up-komiker, och uppträda med en show där han drar fula skämt om sina aktuella eller nyss avslutade kriminalfall, brottslingarna och brottsoffren?
Citera
2018-12-13, 10:34
Bannlyst
Citat:
Det är mest märkligt att det överhuvudtaget är möjligt för statstjänstemän - som fortfarande är anställda som det - att tjäna privata pengar på de upplevelser de fått genom arbetet, och med allmänheten som målgrupp dessutom! Förekommer det ens i Sverige? Och var går gränsen - kan en polis extraknäcka som stand up-komiker, och uppträda med en show där han drar fula skämt om sina aktuella eller nyss avslutade kriminalfall, brottslingarna och brottsoffren?

Ja det är lite över det normala att stå på en scen och ”föreläsa” om mord och som du ser har kulturhuset viften placerat hans ”föredrag” under kategorin teater och underhållning. Bara det!

Nu vet man inte om det är M som annulerat eller om det är arrangörerna som ställt in, gissningsvis dom sistnämnda då dom rädslas att själva ställas inför konsekvenser. Det skulle i alla fall vara intressant att veta men där är media slöa, jag tycker gott och väl att dom kunnat uppmärksamma detta annulerade mord jippo i en artikel och reda ut svaren.

M nekar ju till att ha brutit tysnadsplikten men han agerar ju tvärtemot, river ut sidor och inga flera föreläsningar och här talar vi om en man som borde vara ytterst medveten om tysnadsplikten i o m sitt arbete, i 37 år minst har han levt runt paragraf 152 dagligen. Tror M plötsligt han är immun mot paragrafen ? Hela denna bok är marknadsförd på ubåtsfallet och alla vet att det inte är lätt att marknadsföra en bok i havet av böcker som skrivs, M får tacka Madsen och Wall.

Därill borde M även vara väl medveten om att Danska staten efter att Bent Isager-Nielsen, Ove Dahl och Kurt Kragh skrev massa böcker sade ifrån. Efter att dessa tre herrar skrev så pennan glödde valde statsadvokaten att sätta ner foten och visa att detta inte var rumsrent. Stadsadvokaten lyckades och Tom Christensen fälldes för sin bok gällande Mia-mordet, en tolvårig flicka som blev brutalt mördad och våldtagen av Steffen Kristensen. Christensen fälldes på ytterst små och få punkter men han fälldes vilket även betyder att prejudikatet inte har högt till tak, vilket inte är till penningkåta M fördel.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/importfallback/politimand-er-doemt-bryde-tavshedspligt-i-sin-bog

Citat:
Det var statsadvokaten, der med tiltalen mod den tidligere politimand ville sætte en grænse for, hvad tidligere politifolk må skrive om deres arbejde i politiet

Statsadvokaten har slået ned på seks passager i bogen. Blandt andet er det ifølge dommen en overtrædelse af tavshedspligten, når Tom Christensen i sin bog skriver om morderens opførsel under afhøringerne:"Han var slet ikke til at komme i kontakt med længere.

Han tudede, var ophidset og helt usammenhængende."-

Hvis det er rigtigt, at anklagemyndigheden vil statuere et eksempel med dommen, så mener jeg, at det er et forkert sted at gøre det, siger Tom Christensen.
Senast redigerad av don.t 2018-12-13 kl. 10:40.
Citera
2018-12-13, 19:04
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Hans Holmèr gav ut boken "Narkotikaproblemet: En annorlunda polisrapport" då han var polismästare i Stockholm. Jag vet inte om det är svar nog på din fråga...
Larva dig inte Merwinna, du är arg på Møller för att han satte dit Madsen. Förstår du inte hur tydligt det skiner igenom alla dina moralska bekymmer?
Citera
2018-12-14, 04:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Hans Holmèr gav ut boken "Narkotikaproblemet: En annorlunda polisrapport" då han var polismästare i Stockholm. Jag vet inte om det är svar nog på din fråga...
Larva dig inte Merwinna, du är arg på Møller för att han satte dit Madsen. Förstår du inte hur tydligt det skiner igenom alla dina moralska bekymmer?

Jag har inte läst den boken. Om den handlar om namngivna personer, eller personer som är lätta för allmänheten att identifiera, eftersom alla kommer ihåg fallet med dess detaljer från nyheterna, så var det lika olämpligt det. Är den mer allmänt hållen, så är det väl utmärkt att en polis delar med sig av det han sett av en värld, som de flesta av oss inte känner till.

Men JA Holmér hade stora likheter med Møller, nu när du nu säger det. Han älskade också att vara i centrum, hålla presskonferenser, ge intervjuer, och skriva i tidningen själv om sitt privatliv. Glömmer aldrig när han skrev en krönika om "sin dag", och han skrev "jag vaknar och drar min kvinna intill mig", och det blev ramaskri på feministerna... Allt detta slog ju tillbaka sedan när han faktiskt misslyckades med att fånga in Palmes mördare, för då fick han ju stå med skammen själv också, när han tidigare så gärna velat stå med äran själv och inte ge sina medarbetare någon cred.

Övrigt avstår jag från att kommentera...
Citera
2018-12-14, 10:50
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsens-ubaad-skal-destrueres-politiet-moerklaegger-prisen

Nautilus är inte destruerad ännu, det finns fortfarande möjlighet att frita henne! Men alltså, visst är det himla synd på ett fint skepp som det lagts ned så mycket tankemöda, arbete och... ja, kärlek i. Jag tycker att det är ännu värre nu, när jag har läst Lorcks bok...

Polisen vägrar att berätta var och hur hon ska destrueras, och vad det kommer att kosta. Det kommer tydligen att bli mycket dyrt för skattebetalarna, men det får kosta hur mycket som helst! B.T. har sökt aktinsikt - men inte fått det!!! Hemlighetmakeriet är totalt. Så fånigt att hålla sådana upplysningar hemliga, de rör ju inte rikets säkerhet direkt!

Københavns Politi ønsker dog at mørklægge de nærmere oplysninger om, hvordan ubåden fra den opsigtsvækkende drabssag skal destrueres, og hvad det vil koste. Disse oplysninger har B.T. søgt aktindsigt i, men Københavns Politis juridiske chefkonsulent har besluttet, at anmodningen ikke vil blive imødekommet.

»Baggrunden herfor er en afvejning af de beskyttelsesinteresser, som ligger bag undtagelsesbestemmelserne (om aktindsigt, red.), over for den berettigede forventning, De som journalist må antages at have i, at anmodningen om aktindsigt imødekommes,« står der blandt andet i politiets afslag.

----

»Der er ved denne vurdering på den ene side lagt vægt på, at den konkrete sag er en drabssag, der har været meget omtalt i medierne og haft en stor offentlig bevågenhed, og på den anden side, at de ønskede oplysninger vedrører interne dokumenter, der som udgangspunkt ikke er omfattet af retten til aktindsigt (..). Endvidere er der lagt vægt på, at rettens afgørelse om konfiskation af ubåden navnlig må antages at være båret af hensynet til retsfølelsen, idet det ville være stødende for retsfølelsen, såfremt ubåden efter sagens afslutning fortsat var i brug, herunder til kommercielle formål.«

»Det er Københavns Politis opfattelse, at de nærmere oplysninger om, hvorledes og med hvilke omkostninger den konfiskerede ubåd er destrueret på den baggrund ikke bør komme til offentlighedens kundskab,« konkluderer den juridiske chefkonsulent i afslaget til B.T.

Ifølge Københavns Politis officielle pressepolitik ønsker politikredsen 'såvel generelt som i de konkrete sager at fremstå som en åben organisation, der både eksternt og internt sikrer adgangen til rettidig, troværdig og fyldestgørende information'.

Senast redigerad av Merwinna 2018-12-14 kl. 11:27.
Citera
2018-12-14, 11:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Men alltså, visst är det himla synd på ett fint skepp som det lagts ned så mycket tankemöda, arbete och... ja, kärlek i. Jag tycker att det är ännu värre nu, när jag har läst Lorcks bok...
Gällande ett stort problem som ska delas i mindre bitar:
Citat:
Men alltså, visst är det himla skönt ang. ett sånt vrak som det lagts ned så mycket perversa fantasier , tortyr och... ja, mord i. Jag tycker att det är ännu bättre nu, när jag har hört om Lorcks bok...
Citera
2018-12-14, 11:39
Medlem
Citat:
Hoppas att de gör likadant med Møllers författararvode. De kan väl låta de pengarna gå till forskning om hur man förebygger brott, t.ex..

På tal om konfiskering: vet du - som bor i Danmark, väl? - om Nautilus har gått i masugnen ännu? Det har varit konstigt tyst om det.

Konstigt tyst? Danskarna, till skillnad från dig, har gått vidare. Båtskrället kommer troligen inte upp i tabloiden om och när den skrotas.
Citera
2018-12-14, 11:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Konstigt tyst? Danskarna, till skillnad från dig, har gått vidare. Båtskrället kommer troligen inte upp i tabloiden om och när den skrotas.

Läs mitt senaste inlägg i tråden! Polisen mörkar medvetet, och danska tidningar ifrågasätter varför de inte får aktinsikt i detta. Det ÄR "konstigt tyst".
Citera
2018-12-14, 11:52
Medlem
Citat:
Läs mitt senaste inlägg i tråden! Polisen mörkar medvetet, och danska tidningar ifrågasätter varför de inte får aktinsikt i detta. Det ÄR "konstigt tyst".
Det är inte "konstigt" tyst. Med tanke på vem Madsen är så ska han inte ha publicitet, vilket tydligen jag inte är ensam om att tycka. Han har begått det vidrigaste mordet på länge. Och han är en ovanligt vidrig liten man också, så det kan ju passa. Låt honom ruttna bort. Tack och lov börjar danska myndigheter dessutom få upp ögonen på "Äktenskapsförmedlingen Danska Fängelser". Deras lagförslag brukar gå snabbt. Så snart får fångarna enbart ta emot besök från hustrur/fästmör och mödrar. Madsen har vare sig fästmö/fru eller mor.

Låt honom ruttna bort i tystnad.
Citera
2018-12-14, 11:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inte "konstigt" tyst. Med tanke på vem Madsen är så ska han inte ha publicitet, vilket tydligen jag inte är ensam om att tycka. Han har begått det vidrigaste mordet på länge. Och han är en ovanligt vidrig liten man också, så det kan ju passa. Låt honom ruttna bort. Tack och lov börjar danska myndigheter dessutom få upp ögonen på "Äktenskapsförmedlingen Danska Fängelser". Deras lagförslag brukar gå snabbt. Så snart får fångarna enbart ta emot besök från hustrur/fästmör och mödrar. Madsen har vare sig fästmö/fru eller mor.

Låt honom ruttna bort i tystnad.

Du är ju inte med i matchen..? Vi diskuterade Nautilus, inte Madsen. Och det kommer bara att skrivas mer nu när tidningarna INTE får ut informationen om när och var N ska skrotas, samt hur mycket det kommer att kosta. För att alla undrar varför danska polisen mörkar detta, samt är upprörda över att lagen om journalisters insyn i officiella handlingar inte följs i detta fallet.
Citera
2018-12-14, 13:26
Medlem
Jag bryr inte om folk tjänar pengar på historien om Kim Wall. Jag vill att sanningen skall komma fram. I ett demokratiskt samhälle, skall man inte dölja saker från allmänheten. Vadå sekretess? Kom fram med sanningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in