2018-12-13, 20:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kan ju kommentera Trumps påstående att även forskare kan ha en politisk agenda.

Jag gissar att du har sett att det har jag redan gjort och publicerat.

Kanske var det din avsikt att ifrågasätta varför inlägget raderades?

Du brukar ju inte ha något emot censur när den går "din väg" som t.ex. när du hyllar SD för att dom vill förbjuda SMHI att publicera fakta om klimatförändringen?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/J1AEv7/sd-till-attack-mot-smhi-medan-sverige-brinner

För övrigt:
– Om du inte klarar av att citera korrekt så kan du väl citera exakt:

Så här sa Trump i intervjun:
“Look, scientists also have a political agenda.”

Så här beskriver du vad Trump har sagt:
"Du kan ju kommentera Trumps påstående att även forskare kan ha en politisk agenda."

Förstår du hur väsentlig skillnaden är mellan have och kan ha?

Jag skulle gärna kommentera mer hur uppenbart felaktigt och vilseledande Trumps uttalande var i sammanhanget, men det får kanske bli i en annan tråd?

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-13 kl. 21:19.
Citera
2018-12-13, 21:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jag tror inte man ska lyssna för mycket på Pär Holmgren, men här finns nägra tankvärda citat av honom:

http://www.klimatupplysningen.se/2015/08/18/par-holmgren-en-professionell-forvillare/

Ett exempel, där han kommer fram som aktivist, medveten om att han inte är forskare:

Sen gillar jag även detta citat: uppenbbarligen är han ute efter att medvetet vilseleda. Det är iofs inget nytt för oss som har vetenskaplig utbildning och inte tjänar pengar eller makt på att blinda, men här säger han det själv rakt ut:

På mobilen.

(min fetning)

1. Du refererar till dig själv som en person med "vetenskaplig utbildning".
2. Du länkar till klimatupplysningen.se som källa.

Hur får du det att gå ihop?

Så mycket direkta felaktigheter och även direkta lögner som skrivits på klimatupplysningen.se får man leta efter.
Senast jag läste något där för att kommentera blev anteckningarna om uppenbara fel längre än det som jag skulle kommentera.

Citera
2018-12-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kan ju kommentera Trumps påstående att även forskare kan ha en politisk agenda.
Visst kan individuella forskare ha det, men för att Trumps påstående skall gå ihop måste de ha samma agenda allihopa, och då är vi inne i konspirationsteoriträsket.
Citera
2018-12-13, 21:30
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
(min fetning)

Så mycket direkta felaktigheter och även direkta lögner som skrivits på klimatupplysningen.se får man leta efter.
Senast jag läste något där för att kommentera blev anteckningarna om uppenbara fel längre än det som jag skulle kommentera.

Ok, så du menar att citaten inte stämmer?
Citera
2018-12-13, 21:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ok, så du menar att citaten inte stämmer?

Det vet jag inte. Men jag vet att din källa inte är pålitlig.
Därför kan jag inte lite på att citaten är korrekta.

Du svarade inte på min fråga:

Edit:

Kan du samtidigt passa på att svara på detta:

Du skrev i ett tidigare inlägg:

"För att disputera måste du ha bedrivit forskning och därtill blivit publicerad med peer review."

Jag tror att en sådan formulering är lite ovanlig och undrar var den finns.

Den här formuleringen har jag sett:

"Avhandlingen bör kvalitetsmässigt ligga på en sådan nivå att den kan bedömas uppfylla rimligt ställda krav för att antas till publicering i en vetenskaplig skriftserie av god kvalitet."

Kravet är då att avhandlingen ska nå upp till en viss nivå, men inte att den ska ha publicerats. Det varierar mellan olika områden, men inom en del områden är det ganska svårt att få något publicerat. Även för etablerade forskare.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-13 kl. 21:49. Anledning: Kan du samtidigt...
Citera
2018-12-13, 22:09
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Det vet jag inte. Men jag vet att din källa inte är pålitlig.
Därför kan jag inte lite på att citaten är korrekta.

Du svarade inte på min fråga:

Edit:

Kan du samtidigt passa på att svara på detta:

Du skrev i ett tidigare inlägg:

"För att disputera måste du ha bedrivit forskning och därtill blivit publicerad med peer review."

Jag tror att en sådan formulering är lite ovanlig och undrar var den finns.

Den här formuleringen har jag sett:

"Avhandlingen bör kvalitetsmässigt ligga på en sådan nivå att den kan bedömas uppfylla rimligt ställda krav för att antas till publicering i en vetenskaplig skriftserie av god kvalitet."

Kravet är då att avhandlingen ska nå upp till en viss nivå, men inte att den ska ha publicerats. Det varierar mellan olika områden, men inom en del områden är det ganska svårt att få något publicerat. Även för etablerade forskare.

Jag använde bara citaten (och inget annat som skrivits) från klimatupplysningen. Det är bara citaten jag var intresserad av. Jag har inte sett någon ifrågasätta dem heller. Dessutom är de helt i linje med vad man kan förvänta sig från Pär Holmberg.

Dina (iofs korrekta) hårklyverier kring publiceringskrav dispution är jag inte intresserad av. I mer tekniska ämnen, som lars Bern doktorerat i, behöver man i praktiken vara publicerad.

På mobilen.
Citera
2018-12-13, 22:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag använde bara citaten (och inget annat som skrivits) från klimatupplysningen. Det är bara citaten jag var intresserad av. Jag har inte sett någon ifrågasätta dem heller. Dessutom är de helt i linje med vad man kan förvänta sig från Pär Holmberg.

Dina (iofs korrekta) hårklyverier kring publiceringskrav dispution är jag inte intresserad av. I mer tekniska ämnen, som lars Bern doktorerat i, behöver man i praktiken vara publicerad.

På mobilen.

Lars Berns avhandling var f.ö. inte publicerad, såvitt jag kunnat finna.

Som du säkert förstod är mitt intresse primärt om uppgifterna är korrekta eller inte. Allt handlar om trovärdighet.

Du väljer att referera till vad Pär Holmgren sagt genom att citera en text på klimatupplysningen.se.

Jag sökte på några fraser där klimatupplysningen.se hävdar att dom citerar Pär Holmgren, utan att hitta fraserna hos någon annan källa.

Tycker du att det verkar troligt att Pär Holmgren uttalar sig för klimatupplysningen.se, som publicerar intervjun (om det nu är en sådan) samtidigt som ingen annan publicerar detta?

Personligen bedömer jag, under dom omständigheterna, att klimatupplysningens text inte är trovärdig.

Jag har riktigt svårt att få ihop ditt val av källa och hur du hävdar att den är trovärdig med att du beskriver dig själv som en person med "vetenskaplig utbildning".

Som genuin naturvetare vet jag IOFS väldigt lite om kraven inom t.ex. etnologi (eller filosofi...).

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-13 kl. 22:54.
Citera
2018-12-13, 23:09
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Lars Berns avhandling var f.ö. inte publicerad, såvitt jag kunnat finna.

Som du säkert förstod är mitt intresse primärt om uppgifterna är korrekta eller inte. Allt handlar om trovärdighet.

Du väljer att referera till vad Pär Holmgren sagt genom att citera en text på klimatupplysningen.se.

Jag sökte på några fraser där klimatupplysningen.se hävdar att dom citerar Pär Holmgren, utan att hitta fraserna hos någon annan källa.

Tycker du att det verkar troligt att Pär Holmgren uttalar sig för klimatupplysningen.se, som publicerar intervjun (om det nu är en sådan) samtidigt som ingen annan publicerar detta?

Personligen bedömer jag, under dom omständigheterna, att klimatupplysningens text inte är trovärdig.

Jag har riktigt svårt att få ihop ditt val av källa och hur du hävdar att den är trovärdig med att du beskriver dig själv som en person med "vetenskaplig utbildning".

Som genuin naturvetare vet jag IOFS väldigt lite om kraven inom t.ex. etnologi (eller filosofi...).

Som jag förstår det är det Pär Holmbergs egna skrivna ord. Jag kan hålla med om att det var lite rörigt i texten, men var fick du ifrån att det är klimatupplysningens intervju???? Om du inte ens kan läsa en enkel text, hur ska du då kunna klara läsa en teknisk artikel????

Om du nu inte tror Klimatuplysningens citat från Holmbergs egen artikel(?) Får du väl kontakta polarfronts utgivare och be om Pär Holmgrens artikel i numret mars 2006? Det är lätt gjort. http://www.svemet.org

Jag kan inte tänka mig att någon hittar på citat, naturligtvis kan de ryckas ur sitt sammanhang eller ”frejmas”, men inte hitta på. Det blir alldeles för lätt att skjuta ner. Men som sagt, det KAN vara så att de är felaktiga, men absolut inget talar för det.

I tekniska ämnen publicerar man inte hela avhandlingen i peer review. Avhandlingen består dock nästan alltid av 50-100 sidor (”kappa”) som introducerar och sätter doktorandens publicerade artiklar i kontext. De publicerade artiklarna som i princip är krav för disputation, blir alltså appendix. Du bevisade alltså återigen det de flesta vet här i tråden: Du är en charlatan.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2018-12-13 kl. 23:16.
Citera
2018-12-13, 23:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du får väl kontakta polarfronts utgivare och be om Pär Holmgrens artikel i numret mars 2006? Det är lätt gjort. http://www.svemet.org

Jag kan inte tänka mig att någon hittar på citat, naturligtvis kan de ryckas ur sitt sammanhang eller ”frejmas”, men inte hitta på. Det blir alldeles för lätt att skjuta ner. Men som sagt, det KAN vara så att de är felaktiga, men absolut inget talar för det.

I tekniska ämnen publicerar man inte hela avhandlingen i peer review. Avhandlingen består dock nästan alltid av 50-100 sidor (”kappa”) som introducerar och sätter doktorandens publicerade artiklar i kontext. De publicerade artiklarna som i princip är krav för disputation, blir alltså appendix. Du bevisade alltså återigen det de flesta vet här i tråden: Du är en charlatan.

På mobilen.

Ska jag tolka det som att du kan ange var Lars Bern's avhandling, delar av den eller tidigare artiklar som Bern skrivit, publicerades 1976 eller tidigare? Jag har inte hittat något, men jag kan ju ha missat det...

Avhandlingens titel var: "Mass transfer and kinetics of rapeseed oil hydrogenation".

Även detta handlar naturligtvis om trovärdighet.

Du hör ju till dom i tråden som brukar anföra att Bern är någon slags förebild för klimatförnekare. Väl?

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-13 kl. 23:28.
Citera
2018-12-13, 23:33
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ska jag tolka det som att du kan ange var Lars Bern's avhandling, delar av den eller tidigare artiklar som Bern skrivit, publicerades 1976 eller tidigare? Jag kan ju ha missat något...

Avhandlingens titel var: "Mass transfer and kinetics of rapeseed oil hydrogenation".

Även detta handlar naturligtvis om trovärdighet.

Du hör ju till dom i tråden som brukar anföra att Bern är någon slags förebild för klimatförnekare. Väl?

Nej, jag hävdar inte att han är förebild. Han är dock uppenbart väldigt intelligent, har hög integritet och erfarenhet av både teknisk forskning, ekonom och hur makt fungerar. Därtill har han, vad jag vet, inga ekonomiska eller politiska intressen avvatt komma till de slutsatser han kommer till.

Mina egna slutsatser kommer jag till genom att läsa forskningsartiklar och kombinerar det med erfarenhet och träning jag fått i flertalet ämnen (likt Lars Bern - utan att alls hävda att jag skulle vara på samma nivå som honom). Våra slutsatser är dock lika i många avseenden.

Bra att du har gett dig på Pär Holmbergs citat. Kan vi vara överens om att han en vilseledande propagandist? Han är dessutom feg (vägrade ta två debatter 2006, googla hans namn och resume, så hittar du nog.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2018-12-13 kl. 23:36.
Citera
2018-12-14, 00:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Med andra ord har du ingen aning om vad det är du förnekar, du är bara emot regleringar.

Ärligt talat föraktar jag en sådan inställning till fakta och kunskap. Om politiska ledare sprider misstro mot vetenskap så skall vi inte misstro vetenskapen. Vi skall misstro sådana ledare.
Är det något som vi kan lita på i den här ondskefulla världen, så är det kunskap och fakta, antingen som vi själva har förvärvat eller som andra har förvärvat. Att förminska och sprida förakt för kunskap och vetande, det är det bara despoter som gör.

Du borde allt lära dig vad klimatforskarna har kommit fram till för de är inte alls så oense som du låtsas. Tvärtom, enigheten bara stärks ju mer kunskap och förståelse man skaffar sig. Det är därför man nu kan säga bestämt att det är bråttom att vidta kraftfulla åtgärder som minskar utsläppen och stoppar uppvärmningen vid 1,5 grad. Guterres betonar detta gång på gång.

Det FINNS risk att vi utplånar inte bara andra arter utan också vår egen civilisation. Man vet nämligen inte så mycket om vad som händer bortom 2 grader, mer än att korallreven kommer att försvinna och därmed utarma fisket i många områden. Insekter dör redan i massomfattning, det hotar vår livsmedelsförsörjning.
Vi vet säkert att bränderna blir fler och svårare, kanske utplånar de stora områden. Vi vet säkert att värmeböljor kommer att skörda människoliv, liksom förvärrade orkaner. Vi vet säkert att livsmedelsförsörjningen försvåras på grund av opålitligt väder. Och kanske ökar havsnivån så mycket att storstäder dränks. Osv, osv.

Alltså: Vi vet att vi kommer att få ofantliga problem. Det har redan börjat och det kommer att bli värre.
Så att skämta om domedagen börjar faktiskt bli opassande.

Eftersom de regleringar som genomförs och föreslås antingen är enormt skadliga för människor i utvecklingsländer alternativt totalt verkninslösa så ja, regleringar genomförs ofta på dålig grund utan att ta hänsyn till sekundäreffekter och konsekvensanalys.

Och nu fick vi veta att hoppsan ekologiskt odlat tydligen bidrar med dubbelt så stor CO2 utsläpp, det som skulle vara så bra. Gång på gång har dessa känsloargument fått negativa konsekvenser.

Sen är det ju du som förnekar fakta & kunskap. 97% konsensus är en fullständig lögn. Det finns gott om forskare med integritet som inte är alarmister. En av Sveriges främsta, Bengtsson Lennart? tror jag, köper inte alls alarmismen. De som uttalar sig i media är långt ifrån de bäst kvalificerade. Snacket om ökade och kraftigare väderfenomen stämmer inte heller.

Sitter på mobilen & orkar inte länka men vi kan ta fighten imorgon
Citera
2018-12-14, 00:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nej, jag hävdar inte att han är förebild. Han är dock uppenbart väldigt intelligent, har hög integritet och erfarenhet av både teknisk forskning, ekonom och hur makt fungerar. Därtill har han, vad jag vet, inga ekonomiska eller politiska intressen avvatt komma till de slutsatser han kommer till.

Mina egna slutsatser kommer jag till genom att läsa forskningsartiklar och kombinerar det med erfarenhet och träning jag fått i flertalet ämnen (likt Lars Bern - utan att alls hävda att jag skulle vara på samma nivå som honom). Våra slutsatser är dock lika i många avseenden.

Bra att du har gett dig på Pär Holmbergs citat. Kan vi vara överens om att han en vilseledande propagandist? Han är dessutom feg (vägrade ta två debatter 2006, googla hans namn och resume, så hittar du nog.

På mobilen.

Berns agenda
IMO förefaller Lars Bern att ha en tydlig politisk agenda. Här är titlarna på några artiklar som han publicerat:

Lars Bern: SD återupprättar den demokrati som S tagit ifrån oss
https://newsvoice.se/2018/07/sd-demokrati-socialdemokraterna/

Den förklädda vänsterns nyttiga idioter
"Detta besked som vänstern provocerat fram från de fyra fega alliansledarna innebär i praktiken att det är nästan betydelselöst vem man röstar på i valet mellan sjuklöverns partier. Den enda faktiska oppositionen som blir kvar mot dagens regering blir då SD."
https://anthropocene.live/2018/08/04/den-forkladda-vansterns-nyttiga-idioter/

Demokratin går nu snabbt under
"Demokratin som vi lärt oss känna den är dessvärre förlorad. Frågan vi måste ställa oss är om den nationalistiska revolt som pågår på många håll kan stoppa detta?"
https://anthropocene.live/2018/01/23/demokratin-gar-nu-snabbt-under/

Miljöpartipolitiken leder till skenande utsläpp av växthusgaser
"Nu brinner istället landets skogar upp och släpper ut enorma mängder växthusgaser, något som man onekligen kan lägga den av Miljöpartiet dominerade regeringspolitiken till last. Plötsligt framstår Sverige som en betydande växthusgaskälla. Det kommer att ta hundra år innan skogen åter tagit upp dessa gaser och då är klimatkatastrofen redan här enligt miljöpartisterna. Med dagens politiker får vi även räkna med fortsatta skogsbränder."
https://anthropocene.live/2018/07/22/miljopartipolitiken-leder-till-skenande-utslapp-av-vaxthusgaser/

Pär Holmberg
När det gäller Pär Holmberg så har jag faktisk ingen bestämd uppfattning om honom.
Jag reagerade i dag när det i tråden började spridas, vad som föreföll vara, felaktiga uppgifter om honom, såsom att han i "lönndom" varit engagerad i MP länge. I ett tillkännagivande i dag meddelades att han gått med i partiet i dag.
Kanske är han ohederlig. Kanske är den beskrivning av honom som du länkade till korrekt, men bl.a. med tanke på källan, men även med tanke på texten, så är jag skeptisk. I ordets rätta bemärkelse.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in