2018-12-13, 02:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
AfS och GK är det bästa som hänt Sverige på mycket länge. Bättre partiprogram finns inte, bättre företrädare finns inte och man kunde knappast ha genomfört en bättre valkampanj.

Tyvärr valde många som gillar dem att rösta på ett annat parti. Det var synd eftersom i politiken är det röster som är hårdvalutan. AfS hade behövt lite mer kvitto på att man behövs än ryggdunkningar och gilla-markeringar på FB.

Nu är det som det är och nu blir det snart EU-val och kanske samtidigt ett extraval. AfS har erfarenhet av sin första valrörelse och kan finjustera och titta vad som fungerade bra och vad som kan göras bättre. Utan att veta tror jag det är en hel del planering och tankearbete som redan påbörjats inför 2019.

Ser fram emot att ta nya tag och kunna hjälpa till vid nästa valrörelse. Vill samtidigt rikta ett stort tack till alla som kämpar på osjälviskt för Sveriges framtid. AfS behövs mer än någonsin.
Pengarna är nog slut för AfS del för ett extraval men de satsar på EU-valet. Tror personligen att AfS gör bättre nytta i EU än i Sveriges riksdag.
Citera
2018-12-13, 04:50
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Du verkar helt klart förespråka en hård rättvisa. Men nu har jag den uppfattningen att Sverige under de år som kommer behöver ett mer radikalt parti än Sverigedemokraterna som förespråkar hemvandring för menaiterna.

Det behövs ett parti som kompletterar SD som ju faktiskt bara lyckats fånga ca en tredjedel av de migrationskritiska rösterna.
Vad detta svårt sargade rike och land behöver är ett monumentalt skifte med omläggning i så väl riktning som resultat. De parlamentariska möjligheterna passerade sitt bäst före datum för länge sedan. Detta kan vare sig Afs eller något annan parlamentarisk gren ändra på.

Sverige balkaniseras och fragmenteras allt mer för varje timme som går. Bakom kulisserna finns det en grupp av människor med historisk stark ingruppslojalitet och etnocentrism som förtjust gnuggar händerna. Ett Afs med pyspunka eller återuppstånden momentum kommer inte kunna göra någon som helst skillnad för Sveriges del oavsett om rätt problemformulering med rätt lösningsorientering uteblir eller inte.

Svårare än så här är det inte.

En kraftigt accelererande systemkollaps utom systemets kontroll är vad som återstår att hoppas på för detta en gång så välfungerande etniskt homogena land.
Citera
2018-12-13, 08:29
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Pengarna är nog slut för AfS del för ett extraval men de satsar på EU-valet. Tror personligen att AfS gör bättre nytta i EU än i Sveriges riksdag.

Mest nytta gör AfS självklart i Sverige men ska EU-motståndare, oavsett partifärg, skicka en enda person till EU så är det GK.
Citera
2018-12-13, 09:08
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vad gäller klimathysterin så är jag kluven. Jag tror inte på klimatcirkusen uppenbarligen. Men det är en fråga som inte kan göras till en politisk fråga. Det är i grunden en fråga om faktiska förhållanden som måste avgöras av vetenskapsmän. Det går inte att rösta för om jordens temperatur höjs eller sänks. Man måste låta termometern avgöra.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det finns frågor som i princip är givna att vinna väljare. Jag har svårt att se att det finns särskilt många invandringskritiska som ser klimathotet som den viktigaste frågan.
Även jag som faktiskt ser klimathotet som ett allvarligt problem är JÄVLIGT TRÖTT på SVTs propaganda och på hur de trycker fram Malena Ernmans autistiska dotter som talesperson för "oss svenskar" i klimatfrågan... Man MÅSTE få lov att diskutera andra sidan. Även om jag alltså inte håller med om andra sidans argument... Men debatten i svensk media är så ensidig att man kunde tro de diskuterade huruvida jorden är rund.

Om AFS tar upp frågan till debatt kommer de ganska snart att attrahera en del av väljarkåren utan att alienera andra.

Jag delar det synsätt som Ottokar ger uttryck för här. Detta är en fråga för vetenskapen och det finns faror med att den blir för politiserad. Som i många andra frågor råder ju en attityd av fiendens fiende är min vän. Men som Ottokar säger, termometern borde avgöra ens inställning, inte huruvida SVT et consortes larmar och gör sig till så att man rodnar. När jag tänker efter har vi här nästan en motsvarande ta avstånd-materia, fast i den andra politiska riktningen. Inga likheter i övrigt, men så som vissa kräver avståndstagande från alla som driver (eller ens berör) frågan om en viss folkgrupps inflytande, kräver andra avståndstagande från alla som har med klimatfrågan att göra.

Men det är en viktig fråga med stor aktualitet. Trump har gått emot många PK-sanningar till fördel för oss alla, men i klimatfrågan har han gått för långt. Rädda vissa jobb, sure. Men gå ihop med oljestaterna Saudiarabien, Kuwait och Ryssland för att dra ner på betydelsen av IPCC:s senaste rapport? Det är ju bara facepalm. Saudiarabien har ökat sina utsläpp av CO2 med 51.5% det senaste årtiondet och Kuwaits har ökat med 36%, samtidigt som många andra länder i världen faktiskt har minskat sina utsläpp (inklusive USA självt och, i viss mån, Ryssland). Det var något jag tog del av via SVT. Japp, bindgalna SVT, men allt de förmedlar är inte galet. Man får sålla. Alarmismen är märklig och smått obehaglig men den får inte hindra att man kan göra en egen bedömning av de faktiska förhållandena.

Vad gäller AfS, så såg jag i ett tidigt skede av partiets tillkomst ett uttalande av Kasselstrand kring klimatfrågan, där jag vill minnas att han utan omsvep erkände klimatförändringarna på en direkt fråga. Han slängde inte in några brasklappar och var inte heller alarmistisk, så han svarade på precis det sätt jag skulle önska. Det var en positiv överraskning eftersom AfS inspirerats av Trump i många andra avseenden (vilket jag uppskattar), men i detta ämne lyckades de hålla en egen linje. Går man in på hemsidan så finner man också ett mycket sunt och balanserat resonemang, under "Klimatåtgärder utifrån ett vetenskapligt perspektiv":

Citat:
Klimatfrågan är en av vår tids största frågor, och något världen gemensamt måste tackla. Med tanke på frågans betydelse är det beklagligt att den i så hög utsträckning i Sverige idag är ideologiskt färgad; både när det kommer till lösningar och problembeskrivning.

I dagsläget är miljöpolitiken utsatt för osund lobbying från starka särintressen. Alternativ för Sverige vill i större utsträckning utforma miljöpolitiska styrmedel och andra incitamentssystem som grundas på vetenskaplig fakta.

Klokt nog binder man också samman sin syn på utsläppsfrågan med såväl Sveriges oberoende som vår innovationskraft. Man tar även upp kärnkraften, närproducerad mat, biologisk mångfald och djurskydd.

Citat:
Sveriges målsättning om fossilfrihet är positivt för vår miljö och vår hälsa. Men att minska utsläppen är inte bara bra för miljön, utan även för att säkerställa säkerhetspolitiskt oberoende. Olja, gas och kol är till huvudsak produkter Sverige självt inte kan producera, och ett beroende av dessa gör oss även beroende av de nationer som förser dem.

Sverige är ett innovationsland med stolt tradition av uppfinningsrikedom och nytänkande, och Alternativ för Sverige ser möjligheterna i omställningen. Med hjälp av forskning och vår starka industri kan Sverige bli en världsledare inom ny fossilfri teknik, vilket inte bara skulle gynna Sverige utan hela världen.

Ett enahanda fokus på klimatfrågan har också skymt sikten för andra viktiga miljöfrågor. Exempelvis behöver den påverkan olika gifter och plaster har på djur och människors välmående och reproduktionsförmåga diskuteras mer.

https://alternativforsverige.se/miljo-och-energi/
Senast redigerad av RogerRoger 2018-12-13 kl. 09:17. Anledning: omformulerad mening
Citera
2018-12-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Jag delar det synsätt som Ottokar ger uttryck för här. Detta är en fråga för vetenskapen och det finns faror med att den blir för politiserad. Som i många andra frågor råder ju en attityd av fiendens fiende är min vän. Men som Ottokar säger, termometern borde avgöra ens inställning, inte huruvida SVT et consortes larmar och gör sig till så att man rodnar. När jag tänker efter har vi här nästan en motsvarande ta avstånd-materia, fast i den andra politiska riktningen. Inga likheter i övrigt, men så som vissa kräver avståndstagande från alla som driver (eller ens berör) frågan om en viss folkgrupps inflytande, kräver andra avståndstagande från alla som har med klimatfrågan att göra.

Men det är en viktig fråga med stor aktualitet. Trump har gått emot många PK-sanningar till fördel för oss alla, men i klimatfrågan har han gått för långt. Rädda vissa jobb, sure. Men gå ihop med oljestaterna Saudiarabien, Kuwait och Ryssland för att dra ner på betydelsen av IPCC:s senaste rapport? Det är ju bara facepalm. Saudiarabien har ökat sina utsläpp av CO2 med 51.5% det senaste årtiondet och Kuwaits har ökat med 36%, samtidigt som många andra länder i världen faktiskt har minskat sina utsläpp (inklusive USA självt och, i viss mån, Ryssland). Det var något jag tog del av via SVT. Japp, bindgalna SVT, men allt de förmedlar är inte galet. Man får sålla. Alarmismen är märklig och smått obehaglig men den får inte hindra att man kan göra en egen bedömning av de faktiska förhållandena.

Vad gäller AfS, så såg jag i ett tidigt skede av partiets tillkomst ett uttalande av Kasselstrand kring klimatfrågan, där jag vill minnas att han utan omsvep erkände klimatförändringarna på en direkt fråga. Han slängde inte in några brasklappar och var inte heller alarmistisk, så han svarade på precis det sätt jag skulle önska. Det var en positiv överraskning eftersom AfS inspirerats av Trump i många andra avseenden (vilket jag uppskattar), men i detta ämne lyckades de hålla en egen linje. Går man in på hemsidan så finner man också ett mycket sunt och balanserat resonemang, under "Klimatåtgärder utifrån ett vetenskapligt perspektiv":

Klokt nog binder man också samman sin syn på utsläppsfrågan med såväl Sveriges oberoende som vår innovationskraft. Man tar även upp kärnkraften, närproducerad mat, biologisk mångfald och djurskydd.

https://alternativforsverige.se/miljo-och-energi/

Min poäng är inte att AFS ska driva klimatskeptisk politik, utan att de ska tillåta sådana åsikter.
Om du läser runt lite så ser du att den klimatskeptiska rörelsen är rätt stor på nätet, och de är rätt nära sammankopplade med invandringskritiker.
SDs väljare är f ö de som är mest klimatskeptiska. Minns jag rätt så tror 16% av SDs väljare inte på klimathotet.

Skulle du själv vägra rösta AFS om de tillåter klimatskeptiska åsikter? Jag tror som sagt inte de skulle förlora röster på det. Det är inte som med judefrågan - en fråga som dödar alla partier som har samröre med den.

Vetenskap är något man bör diskutera, och diskutera med vederhäftiga och intelligenta argument är precis vad jag ser att många klimatskeptiker försöker göra, även om jag inte håller med dem. Men jag respekterar debatten. Kan AFS vinna röster på att tillåta en debatt så tycker jag de ska göra det.
Citera
2018-12-13, 10:35
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Min poäng är inte att AFS ska driva klimatskeptisk politik, utan att de ska tillåta sådana åsikter.
Om du läser runt lite så ser du att den klimatskeptiska rörelsen är rätt stor på nätet, och de är rätt nära sammankopplade med invandringskritiker.
SDs väljare är f ö de som är mest klimatskeptiska. Minns jag rätt så tror 16% av SDs väljare inte på klimathotet.

Skulle du själv vägra rösta AFS om de tillåter klimatskeptiska åsikter? Jag tror som sagt inte de skulle förlora röster på det. Det är inte som med judefrågan - en fråga som dödar alla partier som har samröre med den.

Vetenskap är något man bör diskutera, och diskutera med vederhäftiga och intelligenta argument är precis vad jag ser att många klimatskeptiker försöker göra, även om jag inte håller med dem. Men jag respekterar debatten. Kan AFS vinna röster på att tillåta en debatt så tycker jag de ska göra det.
Ah, Det kanske framstod som att jag höll med Ottokar snarare än med dig, det var inte tanken.

Nej men visst är det bra om det är högt i tak för olika åsikter. Jag uppfattar i och för sig inte att AfS i dagsläget stänger ute några på grund av klimatåsikter. Viktigast för mig är partiets officiella hållning och riktning, sedan kan väljarna ha spridda åsikter. Vet inte om AfS klimat- och miljöpolitik skrämmer bort några väljare. Känns som att de gjort egna överväganden som varken placerat dem i SVT-lägret eller klimatskeptikernas, utmärkt tycker jag. Om de började prata i termer av klimatbluffen o.dyl. så skulle jag nog få hålla för näsan när jag lägger i röstsedeln nästa gång.
Citera
2018-12-13, 10:38
Medlem
woafswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Nämnda föreslagna distriktsordförande fick en egen punkt på AfS styrelsemöte sistlidna november (utan att det behövdes sägas något namn). Styrelsen ser personen ifråga som ett stort problem för partiet. Ni kan avfärda mitt inlägg här som skitsnack eller så frågar ni rätt folk mellan skål och vägg...

Gör de?
Citera
2018-12-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundellin
Hagwall är otroligt storhjärnad och väldigt trevlig. Jag tycker inte att en fyllegrej ska sabba hela hans framtid.

Jaså, är han "storhjärnad"?
LOL på dig! Han har i princip inte bidragit med ett skit under AfS valrörelse, bortsett "näsklistermärkerna". Och han verkade inte full då heller. Oavsett vilket, är han en belastning för partiet.
Citera
2018-12-13, 13:23
Medlem
Lundellins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jaså, är han "storhjärnad"?
LOL på dig! Han har i princip inte bidragit med ett skit under AfS valrörelse, bortsett "näsklistermärkerna". Och han verkade inte full då heller. Oavsett vilket, är han en belastning för partiet.

Han fick ju inte chansen att visa upp sig. Döm honom inte!!
Citera
2018-12-13, 15:27
Medlem
Citat:

Man kan ju alltid ha en åsikt om hans framträdande. Det kan nog hända att han trots allt är en kapacitet, men det torde ytterst få här kunna veta.

Det medelas på AfS twittersida, att en 24-årig invandrare, som spottat på Kasselstrand under torgmötet i Nyköping i september, nu åtalats för bl. a. detta. Det torde dock finnas rätt många, som borde åtalas för brott mot AfS-politiker under valrörelsen.

https://twitter.com/AfS_riks
Citera
2018-12-13, 17:17
Medlem
Citat:
Han var inte med på någonting under valrörelsen. Det enda vi såg av honom är när han filmas (misstänkt) är påtänd och obehaglig i en tunnelbanevagn. En kille vilket partii som helst kan vara utan.
Citera
2018-12-13, 18:16
Medlem
Lundellins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Han var inte med på någonting under valrörelsen. Det enda vi såg av honom är när han filmas (misstänkt) är påtänd och obehaglig i en tunnelbanevagn. En kille vilket partii som helst kan vara utan.

Vi kan inte döma folk pga vad de gör på fyllan. Då skulle varenda politiker i detta land varit körda för länge sedan.

Hagwall är en hårt arbetande familjefar och en skön lirare. Det kan han inte klandras för.

Påtänd var han inte. Lite glad skulle jag uttrycka det som.

Sedan får du gärna berätta varför Sveriges svar på Margaret Thatcher (Maggi) skulle vara föremål för uteslutning i Afs. Aldrig någonsin att Gustav skulle acceptera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in