Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Vad gäller klimathysterin så är jag kluven. Jag tror inte på klimatcirkusen uppenbarligen. Men det är en fråga som inte kan göras till en politisk fråga. Det är i grunden en fråga om faktiska förhållanden som måste avgöras av vetenskapsmän. Det går inte att rösta för om jordens temperatur höjs eller sänks. Man måste låta termometern avgöra.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Det finns frågor som i princip är givna att vinna väljare. Jag har svårt att se att det finns särskilt många invandringskritiska som ser klimathotet som den viktigaste frågan.
Även jag som faktiskt ser klimathotet som ett allvarligt problem är JÄVLIGT TRÖTT på SVTs propaganda och på hur de trycker fram Malena Ernmans autistiska dotter som talesperson för "oss svenskar" i klimatfrågan... Man MÅSTE få lov att diskutera andra sidan. Även om jag alltså inte håller med om andra sidans argument... Men debatten i svensk media är så ensidig att man kunde tro de diskuterade huruvida jorden är rund.
Om AFS tar upp frågan till debatt kommer de ganska snart att attrahera en del av väljarkåren utan att alienera andra.
Jag delar det synsätt som Ottokar ger uttryck för här. Detta är en fråga för vetenskapen och det finns faror med att den blir för politiserad. Som i många andra frågor råder ju en attityd av
fiendens fiende är min vän. Men som Ottokar säger, termometern borde avgöra ens inställning, inte huruvida SVT
et consortes larmar och gör sig till så att man rodnar. När jag tänker efter har vi här nästan en motsvarande
ta avstånd-materia, fast i den andra politiska riktningen. Inga likheter i övrigt, men så som vissa kräver avståndstagande från alla som driver (eller ens berör) frågan om en viss folkgrupps inflytande, kräver andra avståndstagande från alla som har med klimatfrågan att göra.
Men det
är en viktig fråga med stor aktualitet. Trump har gått emot många PK-sanningar till fördel för oss alla, men i klimatfrågan har han gått för långt. Rädda vissa jobb, sure. Men gå ihop med oljestaterna Saudiarabien, Kuwait och Ryssland för att dra ner på betydelsen av IPCC:s senaste rapport? Det är ju bara facepalm. Saudiarabien har ökat sina utsläpp av CO2 med 51.5% det senaste årtiondet och Kuwaits har ökat med 36%, samtidigt som många andra länder i världen faktiskt har minskat sina utsläpp (inklusive USA självt och, i viss mån, Ryssland). Det var något jag tog del av via SVT. Japp, bindgalna SVT, men
allt de förmedlar är inte galet. Man får sålla. Alarmismen är märklig och smått obehaglig men den får inte hindra att man kan göra en egen bedömning av de faktiska förhållandena.
Vad gäller AfS, så såg jag i ett tidigt skede av partiets tillkomst ett uttalande av Kasselstrand kring klimatfrågan, där jag vill minnas att han utan omsvep erkände klimatförändringarna på en direkt fråga. Han slängde inte in några brasklappar och var inte heller alarmistisk, så han svarade på precis det sätt jag skulle önska. Det var en positiv överraskning eftersom AfS inspirerats av Trump i många andra avseenden (vilket jag uppskattar), men i detta ämne lyckades de hålla en egen linje. Går man in på hemsidan så finner man också ett mycket sunt och balanserat resonemang, under "Klimatåtgärder utifrån ett vetenskapligt perspektiv":
Citat:
Klimatfrågan är en av vår tids största frågor, och något världen gemensamt måste tackla. Med tanke på frågans betydelse är det beklagligt att den i så hög utsträckning i Sverige idag är ideologiskt färgad; både när det kommer till lösningar och problembeskrivning.
I dagsläget är miljöpolitiken utsatt för osund lobbying från starka särintressen. Alternativ för Sverige vill i större utsträckning utforma miljöpolitiska styrmedel och andra incitamentssystem som grundas på vetenskaplig fakta.
Klokt nog binder man också samman sin syn på utsläppsfrågan med såväl Sveriges oberoende som vår innovationskraft. Man tar även upp kärnkraften, närproducerad mat, biologisk mångfald och djurskydd.
Citat:
Sveriges målsättning om fossilfrihet är positivt för vår miljö och vår hälsa. Men att minska utsläppen är inte bara bra för miljön, utan även för att säkerställa säkerhetspolitiskt oberoende. Olja, gas och kol är till huvudsak produkter Sverige självt inte kan producera, och ett beroende av dessa gör oss även beroende av de nationer som förser dem.
Sverige är ett innovationsland med stolt tradition av uppfinningsrikedom och nytänkande, och Alternativ för Sverige ser möjligheterna i omställningen. Med hjälp av forskning och vår starka industri kan Sverige bli en världsledare inom ny fossilfri teknik, vilket inte bara skulle gynna Sverige utan hela världen.
Ett enahanda fokus på klimatfrågan har också skymt sikten för andra viktiga miljöfrågor. Exempelvis behöver den påverkan olika gifter och plaster har på djur och människors välmående och reproduktionsförmåga diskuteras mer.
https://alternativforsverige.se/miljo-och-energi/