2018-11-26, 23:24
Medlem
[quote=victoriasjoqvist|65948820]Är det någon som vet vad som händer om man får F på muntliga? Får man gör om??? Läser Kemi 1 och har fått C/D vad jag förstått på mina uppdrag men blir så jävla nervös när muntliga kommer så är rädd att få blackout då. Jag har fått mitt drömjobb med kravet att jag se svar nedan för uppdaterad version - Han skrev upp en formel där järnoxid tillsammans med kol blev järn och koldioxid som jag skulle balansera med koefficienter.
- Därefter skulle jag räkna ut hur många gram kol som behövdes för att bilda ett visst antal gram järn (alltså användande av massa, Molmassa och substansmängd)
- Fortfarande samma formel, skulle jag nu skriva ut oxidationstal och "räkna ut det" på de som inte har några "regler"
-Sedan skulle jag beräkna skillnad i oxidationstal och hur vi skulle få detta jämnt. Jag fick även förklara vilket ämne som oxideras och reducerades.

Tyckte verkligen om Bengt som examinator. Han var jättesnäll och hjälpte till mycket när det behövdes, men lät en enda komma fram till egna slutsatser. Han gav betyget direkt på muntan och förklarade anledning till detta. Verkligen nöjd med muntan och betyget då jag trodde den skulle vara väldigt jobbig och svår!
Senast redigerad av muilak 2018-11-26 kl. 23:26.
Citera
2018-11-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Bengt Söderberg. 30/9-14 C som betygsmål, B, B och C på uppdragen Slutbetyg: B
- Ha bra koll på de olika bindningarna & kunna resonera vilken bindning ett ämne har och varför. Även de intermolekylära bindningarna och om molekylen är en dipol eller ej.
- Kunna berätta om hur man räknar ut pH och pOH
- Kunna resonera om skillnader på endoterm & exoterm & säga vilken reaktion som är vad.
- Kunna resonera om skillnader på reduktion & oxidation & säga vilken reaktion som är vad.
- Kunna räkna ut enkla kemiska beräkningar (fick bara räkna ut på fast ämnen, inga gaser eller vätskor)
- Ha lite koll på de "vanligaste" ämnena. Tror inte man får någon fråga om vad HCl står för, men tror det kan vara bra för de högre betygen att säga väteklorid istället för HCl.
Han tog upp exakt det som ovan skrivit. Dvs. balansera en reaktionsformel med koefficienter (Järnoxid och kol blir järn och koldioxid). Sedan beräkna hur mycket järn man fick fram av att visst antal gram kol med hjälp av mol, molmassa, substansmängd och molförhållande. Sedan även räkna ut oxidationstalen till reaktionen och sedan använda oxidationsmetoden för att beräkna koefficienterna på samma formel. Till sist frågade han lite kort om vilka intermolekylära bindningar det finns och vad som kännetecknar dem. Man fick ha penna, papper, miniräknare + periodiska systemet till hjälp. Bengt var väldigt trevlig och lät en tänka igenom uppgifterna själv innan man “redovisade” sitt svar och han hjälpte till att gå igenom dem. Man fick även chansen att ändra sitt tankesätt om det var fel, innan han sa svaret. Supertrevlig munta! Plugga på detta ovan så har ni absolut inget att oroa er för!
Citera
2018-12-04, 14:07
Medlem
Är ni säker på att det var Järn och koldioxid som skulle skapas i hans uppgift?? I alla exempel verkar ju kolmonoxid skapas? Är ju enklare att räkna resten på det ju! 😂 Har min muntliga imorgon så panikar lös en del nu!! 😂
Tillägg! Får man ha formelsamlingen med sig??
Senast redigerad av victoriasjoqvist 2018-12-04 kl. 14:09.
Citera
2018-12-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victoriasjoqvist
Är ni säker på att det var Järn och koldioxid som skulle skapas i hans uppgift?? I alla exempel verkar ju kolmonoxid skapas? Är ju enklare att räkna resten på det ju! 😂 Har min muntliga imorgon så panikar lös en del nu!! 😂
Tillägg! Får man ha formelsamlingen med sig??
fråga läraren om formelsamlingen

jag är säker
Citera
2018-12-08, 15:47
Medlem
Cybereye303s avatar
Finns alltså ingen som läst spanska 1 och kan berätta om examinationen?

Råkar vara en pessimist och känns som att det kommer gå åt helvete, trots att uppdragen gått bra. De kräver ju inte improvisation.
Citera
2018-12-08, 17:56
Medlem
ziffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303

Råkar vara en pessimist och känns som att det kommer gå åt helvete, trots att uppdragen gått bra. De kräver ju inte improvisation.

Ska ha mitt fysik 1 om 20 dar och känner också att det kommer gå åt helvete, men jag kör så länge det är kul liksom! Det får bli en 50/50, lite som en trisslott
Citera
2018-12-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303

PGR, 13/1-17 (C, A, B på uppdrag, slutbetyg A)
Fick börja med att presentera mig, han ställde mycket “hjälpande” frågor men om du klarar av att prata på (t.ex. kanske säga “Jag heter - OCH är si och så gammal”) så är det ett stort plus (även om det absolut inte är ett krav). Sen pratade vi lite allmänt om intressen, tills han bad mig slå upp en sida i boken (fick sidnumret på spanska, var inte beredd på det så plugga siffror om ni är som jag och inte gör det i vanliga fall!) och läsa en text. Jag fick andra delen i texten om Dominga. Sen fick jag följdfrågor på texten, och sist så fick jag berätta i vilka länder i världen man pratar spanska (varpå jag fick en black-out och typ kom på två...). Sen så pratade vi om mitt målbetyg, A, och var ganska överens om att muntan gått sådär. Dock så tyckte han att jag förstod (även om jag inte kunde svara...) frågorna och att mina uppdrag var bra så jag fick ett “svagt” A ändå. Han var i övrigt lugn och trevlig, har man något som man kan mycket om (t.ex. så kunde jag prata ganska mycket om mina intressen) så prata på så mycket som möjligt! Han hakar gärna på och allt du säger på spanska är ju liksom ett plus! Lycka till!!
Citera
2018-12-11, 18:33
Medlem
Någon som har gjort nationella provet i Matematik 3c? Jag ska skriva det om ca en vecka och har hittills läst in mig på allt utom trigonometrin samt integraler. Hur mycket av de dyker upp på NP?
Stämmer det förresten att betyget först och främst sätts utifrån ett senare slutprov? Så vitt jag vet är det bara ett muntligt jag ska boka till slutet av kursen i Januari, inget mer.
Citera
2018-12-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palaceposy
Någon som har gjort nationella provet i Matematik 3c? Jag ska skriva det om ca en vecka och har hittills läst in mig på allt utom trigonometrin samt integraler. Hur mycket av de dyker upp på NP?
Stämmer det förresten att betyget först och främst sätts utifrån ett senare slutprov? Så vitt jag vet är det bara ett muntligt jag ska boka till slutet av kursen i Januari, inget mer.

Integraler och primitiva funktioner måste du kunna, trig är mindre viktigt. Det lär dyka upp men inte lika många poäng som integralerna.

Den goda nyheten är att primitiva funktioner i matte 3 tar typ en timme att lära sig, integraler tar två timmar.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-12-11 kl. 19:29.
Citera
2018-12-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palaceposy

Var en del trigonometri på årets. 3-4 uppgifter iaf. Integraler och primitiva funktioner var också med. Ha koll på ekvationer med talet e också för det var med. Kändes svårt hela provet. Det gamla provet från 2012 som finns ute upplevde jag hade många gratispoäng. Detta kändes mycket svårare. Försök kunna så mycket som möjligt av alla delar
Citera
2018-12-19, 10:13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat.

Det står klart och tydligt i det klistrade moderatormeddelandet att PM-requests raderas. Uppdrag kan efterfrågas och postas i tråden så länge som ingen byteshandel eller betalning finns inblandad, men kravet är att det här sker öppet i tråden.

/Mod.
Citera
2018-12-19, 20:23
Medlem
Har någon gjort prövning matematik 1b&2b via komvux eller hermods?
Om ja, vet ni om den ena är ”lättare” än den andra?
Dvs vilken som är lättast att få betyg A i mellan hermods och komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in