Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-01, 16:07
Medlem
Hur lång tid tog det innan ni fick hem ert betyg efter ni begärt ut det? väntat i lite mer än 2 veckor nu.
Citera
2019-04-01, 20:50
Medlem
Highbeams avatar
Har gjort nationellt prov i matte. Hur länge tar det innan jag får svar?
Citera
2019-04-04, 08:47
Medlem
Pqps avatar
Hade för några dagar sedan examination i Psykologi 2a och tänkte dela med mig av lite information för den som är intresserad.

Provet hölls ganska kort och koncist och jag tror att jag fick fyra frågor under 15 minuter, läraren i denna kurs verkade snarare va ute efter att stämma av till skillnad från andra där jag under mer förhörsliknande former har fått besvara frågor.

Frågorna rörde bara uppdragen samt fördjupningsarbetet. Den första frågan handlade om psykiska sjukdomar, i ett uppdrag fick man skriva om tre och han bad mig välja ut en jag skrivit om och berätta lite sammanfattat om den. Fråga två handlade om psykologiska perspektiv, jag fick kort beskriva grunderna inom två perspektiv som han valde ut. Fråga tre rörde utvecklingspsykologi, jag fick berätta kort om en av de personer jag skrivit om i uppdraget. Sista frågan rörde fördjupningen, där hade jag valt ämnet "ungas användning av sociala medier kopplat till psykisk ohälsa", jag fick kort berätta om arbetet.
Citera
2019-04-08, 10:20
Medlem
Någon som pluggar Svenska 2 just nu?
Har problem med uppdrag 3 där man ska argumentera varför kunskapskravet (se nedan) ingår i Svenska 2.

"Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden."

* Minst två argument för
* Minst ett motargument - som du bemöter
Citera
2019-04-13, 12:15
Medlem
Läser matte 4 på distans, ska ha NP om några dagar och muntlig examination i slutet av månaden. Någon som vet hur pass avgörande nationella provet är för betygssättningen? Rent hypotetiskt, kan jag kugga totalt på NP och väga upp för det genom att visa bra kunskaper på muntliga?
Jag har nämligen inte hunnit läsa färdigt sista momentet med komplexa tal och hela den biten, såg nu att nationella verkar bestå till störst del utav sånt.
Citera
2019-04-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palaceposy
Läser matte 4 på distans, ska ha NP om några dagar och muntlig examination i slutet av månaden. Någon som vet hur pass avgörande nationella provet är för betygssättningen? Rent hypotetiskt, kan jag kugga totalt på NP och väga upp för det genom att visa bra kunskaper på muntliga?
Jag har nämligen inte hunnit läsa färdigt sista momentet med komplexa tal och hela den biten, såg nu att nationella verkar bestå till störst del utav sånt.

Det sägs att NP ska väga en hel del in i betygsättningen men av egen erfarenhet så har jag gjort halvdant ifrån mig på NP i både en mattekurs och en svenskakurs och ändå fått A och B som slutbetyg på dessa kurser då det gått jättebra på examinationen. Men det kan ju bero på lärarna också.
Stort lycka till! Grymt bra att läsa matte 4!
Citera
2019-04-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Det sägs att NP ska väga en hel del in i betygsättningen men av egen erfarenhet så har jag gjort halvdant ifrån mig på NP i både en mattekurs och en svenskakurs och ändå fått A och B som slutbetyg på dessa kurser då det gått jättebra på examinationen. Men det kan ju bero på lärarna också.
Stort lycka till! Grymt bra att läsa matte 4!

Tack! Kommer ha muntan med samma lärare som jag hade i matte 3, och den gick bra. Är nervös ändå, men det är för att hela planen att ta mig in på min önskade utbildning i höst hänger på att få godkänt betyg i Matte 4 och Fysik 2...kuggar jag någon utav dem hinner jag nog inte skriva prövning i tid till sista kompletteringsdatumet
Citera
2019-04-14, 16:36
Medlem
Hej! Någon som haft muntlig examination i naturkunskap 1b? Kan ni berätta vad ni fick för frågor på examinationen?
Citera
2019-04-16, 10:51
Medlem
Jag ska börja med kursen svenska 2 nästa vecka och vill börja redan nu, men kommer ej åt uppgifterna.
Såg att någon här postade uppgifterna men @toovee skrev att de inte var samma uppgifter som hon hade?
Tror ni att dem byter uppgifter för varje kursstart?
Citera
2019-04-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semiretarderad
Det 'r.
Hej på er allihopa!
Undrar om det finns någon som har uppdragen till sociologi ? Endast uppdragen jag är ute efter inga svar!

Tack på förhand!
Citera
2019-04-17, 11:59
Medlem
Finns det någon här som har läst kursen Privatjuridik? Jag har lite frågor
Citera
2019-04-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssandrakitten
Hej! Någon som haft muntlig examination i naturkunskap 1b? Kan ni berätta vad ni fick för frågor på examinationen?

Så här skrev jag efter min examination i naturkunskap 1b:
"Det var blandade frågor på alla olika delar i boken. Bara frågor om svampar och ozon från uppdragen. Jag fick frågor om svampar (vilka olika slag det finns och hur de livnär sig), vad som kännetecknar liv, om ozon (farligt och ofarligt, vad är ozon/består av), växthuseffekten, energi, om diabetes (vad beror det på, vad händer i kroppen och vilka typer finns det), vilka som är de viktigaste ämnena kroppen behöver, om kolhydrater (monosackarider, disackarider, polysackarider och berätta om var om en med uppbyggnad och ge exempel)... jag har säkert glömt något! Vi pratade lite om uran och kärnkraft också men inget om laborationerna.
Examinationen varade i 40 minuter, men det var för att jag efter 30 minuter kände mig så missnöjd att jag inte kunde svara på energifrågorna och ville ha fler frågor."

Lycka till! :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in