2018-12-08, 23:41
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Min son ville inte skriva något brev till Veidekke, varför jag nu har skrivit ett själv och mejlat till honom. Han skall posta det på måndag tillsammans med de fyra skrivelserna i ärendet som han tidigare har skickat till ett 30-tal mottagare. Jag har tagit en paus från helgledigheten och fört över texten till FB:

Styrelsen
Veidekke Sverige AB
Svetsarvägen 15
171 41 Stockholm

Söndagen den 2 december 2018 är i Svenska Dagbladet införd en artikel om komikern Özz Nujen. Artikeln upptar fem helsidor i tidningens kulturdel och påannonseras som en huvudnyhet även på SvD:s förstasida under den talande rubriken "Rentvådd efter turbulent tid" intill en ansiktsbild av Özz Nujen. Budskapet skall med andra ord inte gå att missa ens för den som bara ögnar igenom nyheterna.

Det är mycket ovanligt att SvD slår upp en kulturhändelse på detta storslagna sätt med två helsidesporträtt: ett framifrån på första sidan och ett i profil inuti tidningen. Inte ens en nobelpristagare i litteratur brukar lanseras på ett så grandiost sätt av tidningens kulturredaktion. Artikeln är dock inte, som man kanske skulle kunna tro, skriven av en journalist på tidningen utan av en komikerkollega till Özz Nujen själv, som för några år sedan figurerade i Sveriges Radios humorprogram "Mammas ny kille".

Samma dag som SvD publicerade artikeln om Özz Nujen gick Veidekkes kommersiella direktör Lennart Weiss ut på Facebook och förminskade familjen Nujens anlitande av svart arbetskraft för sina omfattande byggnadsprojekt i Tingstäde på Gotland till ett moraliskt sett mindre allvarligt brott, som tusentals svenskar gör sig skyldiga till varje dag när de anlitar hantverkare för att bygga om sitt badrum. Detta rimmar mycket illa med Veidekkes officiella utfästelser - att aktivt verka emot användandet av svart arbetskraft i byggprocessen.

Bilagda fyra skrivelser visar hur illa förankrade i verkligheten Lennart Weiss frispråkiga uttalanden på Facebook är om Özz Nujens och hans familjs verksamhet i Tingstäde åren 2012-2018. Om styrelsen värnar om Veidekkes varumärke i Sverige finns det säkert anledning att ta skrivelserna på största allvar. Det är aldrig roligt att som sponsor plötsligt upptäcka att man har satsat på fel häst och bli förknippad med omoral, fusk och brottslighet.

Svenska Dagbladets ansvariga utgivare har uppenbart redan fått kalla fötter, då man ändrat rubriken i den digitala upplagan från att Özz Nujen har blivit "rentvådd" till att han har fått "en viss upprättelse". Men ca 175 000 prenumeranter på papperstidningen är säkert helt omedvetna om denna reträtt i skuldfrågan, varför det finns fog för påståendet att Svenska Dagbladets ansvariga utgivare, i likhet med Veidekkes kommersiella direktör, aktivt har medverkat till att sprida s k fake news.

Nice den 8 december 2018

medianox

bra skrivet. tack o bock.
Citera
2018-12-08, 23:43
Medlem
Pappan har ju med betalat in pengar till Akilov, Varför?
Citera
2018-12-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Inte ska väl den som har så inflytelserika polare som självaste ÖB behöva hålla på och svara på en massa närgångna frågor...
Citera
2018-12-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Inte ska väl den som har så inflytelserika polare som självaste ÖB behöva hålla på och svara på en massa närgångna frågor...

Tänkte att ÖB visste varför...
Citera
2018-12-09, 00:03
Medlem
Citat:
Tänkte att ÖB visste varför...
ÖB är militär. Militärer lyder bara order.
Citera
2018-12-09, 00:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nujen lägger upp bild på sig själv tillsammans med Sveriges ÖB:

https://twitter.com/ozznujen/status/1071363254293803008

Antagligen en olycklig effekt av att Nujen enligt SvD blivit "rentvådd". En svensk ÖB borde annars ha bättre omdöme, än att som nu posera på bild tillsammans med Özz Nujen.

Kan man föreställa sig att någon annan ÖB i något annat land glatt poserar med någon som svart betalt en man som sedan begår terrorbrott i egna landet? Några förslag? Det borde skickas ut till alla medier i västvärlden det där fotot.
Citera
2018-12-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nujen lägger upp bild på sig själv tillsammans med Sveriges ÖB:

Antagligen en olycklig effekt av att Nujen enligt SvD blivit "rentvådd". En svensk ÖB borde annars ha bättre omdöme, än att som nu posera på bild tillsammans med Özz Nujen.
Bra, 'Batuta' att du presenterade detta, tack!

Intressant att Özz skriver att ÖB tyckte showen var så kul och bra, så att han därför kom med sitt entourage. Det borde innebära att ÖB:n sett showen innan, för annars hade han ju inte vetat att det skulle vara värt att ha entouraget med sig, eller hur?
Özz Nujen ljuger om ÖB. Tänker ÖB låta sig utnyttjas kommersiellt som affischpelare för Özz, en kurdisk nationalist som gör svarta affärer (skattebrott) i Sverige m h a uzbeker?

Citat:
Förutsägbart, antagligen väntar även hela kungafamiljen i kulisserna på att få göra entré.
Trodde det var dem Özz syftade på när han nämnde ÖB:s entourage..

Det går hursomhelst utför för Sverige. Även om Nice, likt Drottninggatan, fått smaka på en islamistisk lastbilsattack, så känns Frankrike som ett lugnare land, de gula västarna till trots.
Eller kanske just därför?
Citera
2018-12-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kan man föreställa sig att någon annan ÖB i något annat land glatt poserar med någon som svart betalt en man som sedan begår terrorbrott i egna landet? Några förslag? Det borde skickas ut till alla medier i västvärlden det där fotot.
Ja, detta med att ÖB poserar med Özz Nujen, en kurdnationalist som redan en gång fått betala straffskatt, då ca 1 Mkr, är så totalt omdömeslöst av ÖB, så man baxnar!

OffT: Av folk jag känner, män med hård blick och med hår på bröstet, så är inte Flygvapnet rätt vapenslag att hämta en ÖB ifrån. Micael Bydén kan sägas illustrera detta.
Armén -därifrån skall en riktig ÖB hämtas. Tydligen.
Citera
2018-12-09, 01:09
Medlem
Citat:

Debbie Nujen gav den här mycket svajiga förklaring, enligt Advokatssamfundets utredning:

Citat:
Hennes far erlade betalning vid ett av tillfällena, troligtvis på grund av att hennes make inte var på plats.

Hon kunde alltså inte förklara med säkerhet varför Mamoste Nujen betalade 10.000:- direkt till Akilovs konto. Vilket låter minst sagt konstigt, närmast osannolikt. Varför hon inte kunde reda ut omständigheterna kring betalningen med sin far, eller med sin make, har inte Advokatsamfundet brytt sig om verkar det som.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att Özz Nujen bad sin far göra betalningen. Att Özz Nujen själv inte skulle vara med och betala för renovering låter inte alls troligt, något han försökte påskina exempelvis här:
Citat:
Har du ingen delaktighet när det är bland annat ditt hus så att säga? Du äger ju mesta delen av de här två husen?

– Det här sommarhuset äger jag tillsammans med min syster och min svåger. Det finns en som vet allt det här, som är projektledare och som har lett det här arbetet, som har finansierat det här själv och beställt det här.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ozz-nujen-tillbakavisar-uppgifter-om-att-akilov-jobbat-svart

Har för mig att Özz och Mamoste Nujen var skrivna på samma adress när betalningen gjordes.

De som som förhoppningsvis utreder den här härvan, borde ta in kontoutdrag från samtliga insyltade. Finns det exempelvis en betalning från Özz Nujen till sin far på 10.000 som ligger i anslutning i tid till Mamostes överföring till Akilov ? Hur mycket har de inblandade plockat ut i kontanter från sina konton ?
Eller finns det en återbetalning senare på 10.000:- från Debbie Nujen och Rickard Damms gemensamma konto till Mamoste, som styrker Debbie Nujens märkliga förklaring att Rickard Damm troligtvis "inte var på plats". Förmodligen finns det ej någon sådan återbetalning, i så fall borde Debbie Nujen visat upp denna för Advokatsamfundet för att "fria" Mamoste alternativt team Mamoste/Özz.
Senast redigerad av Batuta 2018-12-09 kl. 01:46.
Citera
2018-12-09, 01:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Man tycks ha gemensam ekonomi i den familjen, även över generationsgränserna. Man bor också på granntomter, i Nacka. Allt sker i samförstånd. Özz har beskrivit Debbie som "familjens chef" i någon intervju. Rickard Damm är fem år yngre än sin hustru Debbie. Jag antar att det är lättare att dominera en yngre partner.
Citera
2018-12-09, 01:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Det är själva poängen med att se till att posera med mäktiga personer, man vill ge sken av att det finns en skyddsvall omkring en. Det skenet kan förvisso vara falskt, men det kan också mycket väl göra den mentala tröskeln att överstiga högre, för den som vill kritiskt granska en.

Och den djäveln stack naturligtvis, i vanlig ordning, ut tungan mellan framtänderna på ÖB-bilden. Vad trött man blir.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-12-09 kl. 02:00.
Citera
2018-12-09, 05:00
Medlem
Hypokondrias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Vämjeligt. Man tar sig för pannan. En gång i tiden, för länge sedan, utbildades jag under 11 månader till en supersoldat, beredd att försvara landet med alla medel. Det hette "lumpen", dvs obligatorisk militärtjänstgöring. Att jag togs ut till ett specialförband berodde nog på min utbildning och allmänt ordnade förhållanden. Den dåvarande ÖB:en fick jag hälsa på vid en hemlig krigsförberedande övning. Det var en person vi såg upp till. Men den här.......har han ingen ryggrad alls? Antagligen nån slags sosseprodukt, utan normalt eget kritiskt tänkande.

Jag har tidigare tänkt tanken, men slagit den ifrån mig. Men nu är jag mer och mer inne på det. Fly. Flytta utomlands. Joina medianox på det sättet. Internet når överallt.

Fan...
Även jag är/var kanske en av de där "super-soldaterna"/"eliten".
Är med stor sorg att bara inse sanningen,
vår nuvarande ÖB lustar sig frivilligt,
t.o.m på bild med en skattesmitare, terroristsponsor, svartbyggare och mycket mera,
och låter sig användas av Özz som en vandrande reklampelare.

Quisling och femtekolonnare är mina inre tankar.
ÖB var tidigare personer jag litade på.
Stred för och gjorde min plikt för.

Dessvärre verkar det som att det är såhär folket vill ha det ?
Skatteverk, migrationsverk, advokatsamfund, byggnadsnämnder, polis, KSI?, Media, Högkvarteret och nu dyker även ÖB upp med en smilande narcissist vid sin sida.

AjÖzz till samhället...
Eller snarare vilket samhälle ?
Likhet inför lag verkar inte gälla i Sverige.

Är det någon som yrkat 85000:- i ÖZZ-avdrag för svarta pengar vid deklaration ?
Skatteverket kan väl inte ha någonting emot att invända om det ?
Eller gäller olika reglar beroende på vem man är ?

Medianox och övriga, Ni gör ett väldigt bra arbete. Tack!

Till vilken nytta vet jag inte längre då jag numera starkt misstror alla ovanstående myndigheter.
Även jag har lämnat Sverige.

Pergite..
Senast redigerad av Hypokondria 2018-12-09 kl. 05:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in