2018-12-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Byggnadsnämnden har felaktigt gett Nujens bygglov för ombyggnad av Projektilmagsinet till bostad. Men nu är det ju ingen bostad som de har åstadkommit utan en hotell- eller pensionatsbyggnad med 8 sovrum och 8 badrum för uthyrning, varför Nujens måste ha bygglov för en sådan verksamhet. Skall det vara så svårt att förstå?

Och sedan kan du läsa innantill om vad som krävs för att få hyra ut en byggnad med 8 rum till 16 personer i min sons anmälan - alltså tillstånd av Polismyndigheten. Skall det vara så svårt att förstå?

Jag hade föreställt mig att byggnader avsedda för hotellverksamhet skulle omgärdas av mycket strikta bestämmelser, vad gäller sanitära anordningar men alldeles särskilt säkerhetsfrågan.

Måste man inte lämna in ritningar där man anger var utrymningsvägar, nödbelysning, brandstegar och t ex sprinklersystem planeras? Måste man inte genomföra en ordentlig inspektion av brandmyndigheterna att allt är enligt reglerna INNAN man får ta emot gäster? Måste man inte ha brandskyddsinspektion regelbundet? Om inte tappar jag tron på Sveriges byråkrati helt och hållet.

Jag har varit med om att sköta en fastighet öppen för besökare. Och där inspekterades det.
Citera
2018-12-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Hannes: lägg ner nu. Du gör bort dig totalt. Lyssna på en gammal erfaren man som jag. Du slirar mer och mer.

Det kan bero på alkoholintag eller annat, vad vet jag. Men den trevliga ton vi haft i tråden förstör du med några få inlägg. Och du svarar inte på svaren du får.

Du misstänker att nåt aldrig sänts in, om jag tolkar dina förvirrade inlägg rätt. Jag kan intyga, jag säger INTYGA, att de har sänts in och registrerats i vederbörlig ordning. Jag har bevis på det. Så sluta tjafsa.

Att sen inte tjänstemännen på den här troligen helkorruppta Region Gotland inte vill prata med dig har väl antagligen sin förklaring. Din historia ligger vidöppen på Internet. Du kämpar på på ditt sätt, men förstör inte den här viktiga tråden, snälla Hannes.

Ja, vad bra att du intygar det. Hur är anmälan till byggnadsnämnden registrerad. Ärendenummer och handlingsnummer tack.

Tycker inte även du att det är lite kuriöst med en skrivelse som är författat på uppdrag av en 84 åring som vill vara anonym av en advokatbyrå vars son skriver brevet och undertecknar med sitt namn. (Så presenterades brevet här. Kolla själv.) Jag tycker det där lät så underligt så det är ett av skälen till att jag vill ta ut det.

Jag tror faktiskt att en skrivelse sänts in men är inte säker på det.
Citera
2018-12-08, 07:57
Medlem
AreYouBacks avatar
Kommer Özzzzzzzzz att bli anmäld eller är detta en tråd som inte leder någon vart? Finns inget annatjag önskar mer än att han åker dit för svart arbetskraft samt byggfusk.
Citera
2018-12-08, 10:47
Medlem
Flera anmälningar om förhållandena har gjorts till aktuella myndigheter, det är nu upp till dem att agera.

Vi vet att Ekobrottsmyndigheten har ett ärende, liksom att Byggnadsnämnden i Region Gotland har nekat bygglov för Attefallsbyggnad. Även Skatteverket borde ha en utredning på gång men tyvärr finns det ännu ingen info om det.
Citera
2018-12-08, 11:12
Medlem
Ok då väntar vi och ser, byggaktiviteterna behövde antagligen belysas pga att berörda myndigheter inte haft vetskap om vad som förevarit.

Vad gäller betalningarna till Akilov så är problemet annorlunda, här vet polisen m.fl. att det förekommit då det är i deras egna ekonomiska utredning som detaljer framkommit, ändå har ingenting indikerat att någonting gjorts. Att tipsa polisledningen torde vara dödfött då det förefaller vara därifrån ointresset och mörkläggningen styrts. Förmodligen bättre att ställa frågor till konstaplar och andra företrädare för rättsapparaten som man stöter på i vardagen; Fanns/finns det fler terrorister i vardande på avlöningslistan? Hur känns det att företräda en myndighet som flagrant bryter mot likhet-inför-lagen principen?
Den som inte har tid eller lust att ställa myndighetsföreträdaren mot väggen kan istället ge en menande blick, typ; ”ok, både du och jag vet att det förekommer korruption hos er ...”.
Senast redigerad av Externalist 2018-12-08 kl. 11:19.
Citera
2018-12-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Ok då väntar vi och ser, byggaktiviteterna behövde antagligen belysas pga att berörda myndigheter inte haft vetskap om vad som förevarit.

Vad gäller betalningarna till Akilov så är problemet annorlunda, här vet polisen m.fl. att det förekommit då det är i deras egna ekonomiska utredning som detaljer framkommit, ändå har ingenting indikerat att någonting gjorts. Att tipsa polisledningen torde vara dödfött då det förefaller vara därifrån ointresset och mörkläggningen styrts. Förmodligen bättre att ställa frågor till konstaplar och andra företrädare för rättsapparaten som man stöter på i vardagen; Fanns/finns det fler terrorister i vardande på avlöningslistan? Hur känns det att företräda en myndighet som flagrant bryter mot likhet-inför-lagen principen?
Den som inte har tid eller lust att ställa myndighetsföreträdaren mot väggen kan istället ge en menande blick, typ; ”ok, både du och jag vet att det förekommer korruption hos er ...”.

I våras anhölls några Uzbeker (jag tror det var för förberedelse av terrorbrott) och i samband med det sa polisen att åtminstone en av dem haft kontakt med Akilov.

Det finns ju en person som i alla fall under rättegången och jag tror inte nu heller har någon anledning att tala tyst om anställningsförhållanden och kontakt med Nujjens och det är Akilov själv. Honom vore det intressant att höra en intervju av.

Ett jobb för Åsne Seierstad? :-) Hennes bok om Breivik var faktiskt oerhört intressant och rörande om man som jag skummade över utfyllnaden av broilers.
Citera
2018-12-08, 16:00
Medlem
Min son ville inte skriva något brev till Veidekke, varför jag nu har skrivit ett själv och mejlat till honom. Han skall posta det på måndag tillsammans med de fyra skrivelserna i ärendet som han tidigare har skickat till ett 30-tal mottagare. Jag har tagit en paus från helgledigheten och fört över texten till FB:

Styrelsen
Veidekke Sverige AB
Svetsarvägen 15
171 41 Stockholm

Söndagen den 2 december 2018 är i Svenska Dagbladet införd en artikel om komikern Özz Nujen. Artikeln upptar fem helsidor i tidningens kulturdel och påannonseras som en huvudnyhet även på SvD:s förstasida under den talande rubriken "Rentvådd efter turbulent tid" intill en ansiktsbild av Özz Nujen. Budskapet skall med andra ord inte gå att missa ens för den som bara ögnar igenom nyheterna.

Det är mycket ovanligt att SvD slår upp en kulturhändelse på detta storslagna sätt med två helsidesporträtt: ett framifrån på första sidan och ett i profil inuti tidningen. Inte ens en nobelpristagare i litteratur brukar lanseras på ett så grandiost sätt av tidningens kulturredaktion. Artikeln är dock inte, som man kanske skulle kunna tro, skriven av en journalist på tidningen utan av en komikerkollega till Özz Nujen själv, som för några år sedan figurerade i Sveriges Radios humorprogram "Mammas ny kille".

Samma dag som SvD publicerade artikeln om Özz Nujen gick Veidekkes kommersiella direktör Lennart Weiss ut på Facebook och förminskade familjen Nujens anlitande av svart arbetskraft för sina omfattande byggnadsprojekt i Tingstäde på Gotland till ett moraliskt sett mindre allvarligt brott, som tusentals svenskar gör sig skyldiga till varje dag när de anlitar hantverkare för att bygga om sitt badrum. Detta rimmar mycket illa med Veidekkes officiella utfästelser - att aktivt verka emot användandet av svart arbetskraft i byggprocessen.

Bilagda fyra skrivelser visar hur illa förankrade i verkligheten Lennart Weiss frispråkiga uttalanden på Facebook är om Özz Nujens och hans familjs verksamhet i Tingstäde åren 2012-2018. Om styrelsen värnar om Veidekkes varumärke i Sverige finns det säkert anledning att ta skrivelserna på största allvar. Det är aldrig roligt att som sponsor plötsligt upptäcka att man har satsat på fel häst och bli förknippad med omoral, fusk och brottslighet.

Svenska Dagbladets ansvariga utgivare har uppenbart redan fått kalla fötter, då man ändrat rubriken i den digitala upplagan från att Özz Nujen har blivit "rentvådd" till att han har fått "en viss upprättelse". Men ca 175 000 prenumeranter på papperstidningen är säkert helt omedvetna om denna reträtt i skuldfrågan, varför det finns fog för påståendet att Svenska Dagbladets ansvariga utgivare, i likhet med Veidekkes kommersiella direktör, aktivt har medverkat till att sprida s k fake news.

Nice den 8 december 2018

medianox
Senast redigerad av medianox 2018-12-08 kl. 16:24.
Citera
2018-12-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Min son ville inte skriva något brev till Veidekke, varför jag nu har skrivit ett själv och mejlat till honom. Han skall posta det på måndag tillsammans med de fyra skrivelserna i ärendet som han tidigare har skickat till ett 30-tal mottagare. Jag har tagit en paus från helgledigheten och fört över texten till FB:

Styrelsen
Veidekke Sverige AB
Svetsarvägen 15
171 41 Stockholm

Söndagen den 2 december 2018 är i Svenska Dagbladet införd en artikel om komikern Özz Nujen. Artikeln upptar fem helsidor i tidningens kulturdel och påannonseras som en huvudnyhet även på SvD:s förstasida under den talande rubriken "Rentvådd efter turbulent tid" intill en ansiktsbild av Özz Nujen. Budskapet skall med andra ord inte gå att missa ens för den som bara ögnar igenom nyheterna.

Det är mycket ovanligt att SvD slår upp en kulturhändelse på detta storslagna sätt med två helsidesporträtt: ett framifrån på första sidan och ett i profil inuti tidningen. Inte ens en nobelpristagare i litteratur brukar lanseras på ett så grandiost sätt av tidningens kulturredaktion. Artikeln är dock inte, som man kanske skulle kunna tro, skriven av en journalist på tidningen utan av en komikerkollega till Özz Nujen själv, som för några år sedan figurerade i Sveriges Radios humorprogram "Mammas ny kille".

Samma dag som SvD publicerade artikeln om Özz Nujen gick Veidekkes kommersiella direktör Lennart Weiss ut på Facebook och förminskade familjen Nujens anlitande av svart arbetskraft för sina omfattande byggnadsprojekt i Tingstäde på Gotland till ett moraliskt sett mindre allvarligt brott, som tusentals svenskar gör sig skyldiga till varje dag när de anlitar hantverkare för att bygga om sitt badrum. Detta rimmar mycket illa med Veidekkes officiella utfästelser - att aktivt verka emot användandet av svart arbetskraft i byggprocessen.

Bilagda fyra skrivelser visar hur illa förankrade i verkligheten Lennart Weiss frispråkiga uttalanden på Facebook är om Özz Nujens och hans familjs verksamhet i Tingstäde åren 2012-2018. Om styrelsen värnar om Veidekkes varumärke i Sverige finns det säkert anledning att ta skrivelserna på största allvar. Det är aldrig roligt att som sponsor plötsligt upptäcka att man har satsat på fel häst och bli förknippad med omoral, fusk och brottslighet.

Svenska Dagbladets ansvariga utgivare har uppenbart redan fått kalla fötter, då man ändrat rubriken i den digitala upplagan från att Özz Nujen har blivit "rentvådd" till att han har fått "en viss upprättelse". Men ca 175 000 prenumeranter på papperstidningen är säkert helt omedvetna om denna reträtt i skuldfrågan, varför det finns fog för påståendet att Svenska Dagbladets ansvariga utgivare, i likhet med Veidekkes kommersiella direktör, aktivt har medverkat till att sprida s k fake news.

Nice den 8 december 2018

medianox

Snyggt jobbat!
I grunden har jag en pacifistisk inställning vad gäller metoder för problem- och konfliktlösning, men det hindrar mig inte från att applådera det nu ytterligare utökade flerfrontskriget mot Nujenkrameriet. Bra att Veidekke blir upplyst! Väldigt bra!

Lite grann OffT:
I dagens SR Lördagsintervjun var det den nya riksåklagaren Petra Lundh som var "huvudattraktion", men även den tidigare (S)-politikern Jan Larsson blev intervjuad, fast då var det inte brott och straff som avhandlades, utan socialdemokratin. Jan Larsson kritiserade (S) för att idag inte bedriva aktiv bostadspolitik. Undrar därför vad han skulle ha att säga om Lennart Weiss som bostadsminister? En Veidekke-chef som uppvisar tydliga tecken på [vänskaps-]korruption och för att vilja bagatellisera svartarbeten, skulle det vara vad en kommande (S)-ledd regering bäst skulle behöva som statsråd?

Källa:
Ekots lördagsintervju med Petra Lundh, Riksåklagare 8 december kl 12.55 - Ekots lördagsintervju | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/avsnitt/1194575
Citera
2018-12-08, 21:44
Medlem
Nujen lägger upp bild på sig själv tillsammans med Sveriges ÖB:

Citat:
@ozznujen

Jag och ÖB. Vi två försvarar vårt Sverige.
Vår överbefälhavare Micael Bydén tyckte att vår nya show http://www.varldenshistoria.com var så kul och bra att han kom med hela sitt entourage. Stort TACK och en ära att få träffa dig och dina vänner.
https://twitter.com/ozznujen/status/1071363254293803008

Antagligen en olycklig effekt av att Nujen enligt SvD blivit "rentvådd". En svensk ÖB borde annars ha bättre omdöme, än att som nu posera på bild tillsammans med Özz Nujen.
Citera
2018-12-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Antagligen en olycklig effekt av att Nujen enligt SvD blivit "rentvådd". En svensk ÖB borde annars ha bättre omdöme, än att som nu posera på bild tillsammans med Özz Nujen.

Förutsägbart, antagligen väntar även hela kungafamiljen i kulisserna på att få göra entré.
Citera
2018-12-08, 22:36
Medlem
zurfarns avatar
Det finns en del nytillkomna som inte riktigt fattar. Och även andra. Publicerar nu för andra gången foton och annonstext för Villa Zetterling, Zetterlings Väg 4 i Tingstäde, Gotland. Fastighetsbeteckning Furbjärs 1:26.

Läs, titta och försök förstå. Detta är ett omvandlat projektilförråd/krutmagasin. Hur såg det ut innan? Och hur mycket kostade ombyggnaden? Och hur mycket svarta pengar omsattes? Och det är ju ganska solklart att detta är uppbyggt för asylboende. Med särskilt utrymme för personal, de har till och med ett eget kök. Beläget ute på en skogstomt omfattande ungefär 92.000 m2.

Nu sprack den tanken hos Rickard. Bolaget Othem Omsorg AB, som Rickard startade tillsammans med 2 andra med verksamhet i den branschen. Men nån verksamhet i bolaget blev det aldrig. Felsatsning.

https://www.allabolag.se/what/Othem%20omsorg

Men vad gör man då? Försöker hyra ut via HomeAway och Airbnb. Givetvis till stora sällskap eller företag. Vilka andra har råd att pröjsa för en kåk med 16 bäddar? Men nu är båda annonserna borttagna. Men annonstext och interiörfoton kan hämtas via länkarna nedan:

https://minfil.com/T6T9f8ndba/Furbj_rs_1_26_Tingst_de_pdf

https://minfil.com/U3T6f1n2bf/Fotoalbum_Furbj_rs_1_26_Tingst_de_pdf

Vissa antivirusprogram skickar en varning vid nedladdning från minfil.com. Men det är ingen fara.

Edit: Othem är en liten ort belägen lite nordöst Tingstäde.
Senast redigerad av zurfarn 2018-12-08 kl. 23:30.
Citera
2018-12-08, 23:12
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Vämjeligt. Man tar sig för pannan. En gång i tiden, för länge sedan, utbildades jag under 11 månader till en supersoldat, beredd att försvara landet med alla medel. Det hette "lumpen", dvs obligatorisk militärtjänstgöring. Att jag togs ut till ett specialförband berodde nog på min utbildning och allmänt ordnade förhållanden. Den dåvarande ÖB:en fick jag hälsa på vid en hemlig krigsförberedande övning. Det var en person vi såg upp till. Men den här.......har han ingen ryggrad alls? Antagligen nån slags sosseprodukt, utan normalt eget kritiskt tänkande.

Jag har tidigare tänkt tanken, men slagit den ifrån mig. Men nu är jag mer och mer inne på det. Fly. Flytta utomlands. Joina medianox på det sättet. Internet når överallt.

Men det blir inte Frankrike. Kan inte franska.

Men frågan är om vi inte först ska sätta på oss gula västar och gå ut och föra ett jävla liv? Jag har 3 st, kan låna ut 2.
Senast redigerad av zurfarn 2018-12-08 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in