Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-20, 11:54
Medlem
Följande skall inte uppfattas som en kommentar till Hannes utan mer som en allmän information till trådens läsare. Den som tror sig skyddad av "sekretess" när han/hon begär ut offentliga handlingar från en nätbaserad portal med kommunens offentliga diarium kan aldrig känna sig säker på att vara "skyddad" från insyn. Eftersom kundtjänsten till min son (inte till mig) uppgav namnen på båda de personer som hittills begärt ut handlingarna rörande de tre tillsynsärendena har samhällsbyggnadsförvaltningens tjänstemän uppenbart inte ansett att någon av dem behövde "skyddas" - i så fall hade ju namnen maskerats och varit oåtkomliga även för kundtjänstens personal.

Självfallet kan jag drygt tre månader efter att Hannes lämnat in sin ofullständiga "anmälan" kontakta kommunen och muntligt upplysa om att det finns en skrivelse till Advokatsamfundet som är publicerad på nätet och vars innehåll i sig är tillräckligt för att starta tillsyn på var och en av Nujens tre fastigheter i Tingstäde. Det är en helt annan sak att ringa till handläggarna i tillsynsgruppen och under pågående utredning fråga dem "hur det går". Det är ju lika otänkbart som att ringa till en förundersökningsledare och fråga om hur brottsutredningen fortskrider. Det finns tydligen mycket för en bygdekomiker som Hannes Müller att lära sig innan han får några gratulationer - åtminstone av mig. Tillsynsgruppens utredning blir offentliggjord när förslag till beslut i ärendet till miljö- och byggnämnden föreligger, precis som förundersökningsprotokollet med dess utredningsmaterial offentliggörs när åtal väcks.
Senast redigerad av medianox 2019-04-20 kl. 12:16.
Citera
2019-04-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Följande skall inte uppfattas som en kommentar till Hannes utan mer som en allmän information till trådens läsare. Den som tror sig skyddad av "sekretess" när han/hon begär ut offentliga handlingar från en nätbaserad portal med kommunens offentliga diarium kan aldrig känna sig säker på att vara "skyddad" från insyn. Eftersom kundtjänsten till min son (inte till mig) uppgav namnen på båda de personer som hittills begärt ut handlingarna rörande de tre tillsynsärendena har samhällsbyggnadsförvaltningens tjänstemän uppenbart inte ansett att någon av dem behövde "skyddas" - i så fall hade ju namnen maskerats och varit oåtkomliga även för kundtjänstens personal.

Självfallet kan jag drygt tre månader efter att Hannes lämnat in sin ofullständiga "anmälan" kontakta kommunen och muntligt upplysa om att det finns en skrivelse till Advokatsamfundet som är publicerad på nätet och vars innehåll i sig är tillräckligt för att starta tillsyn på var och en av Nujens tre fastigheter i Tingstäde. Det är en helt annan sak att ringa till handläggarna i tillsynsgruppen och under pågående utredning fråga dem "hur det går". Det är ju lika otänkbart som att ringa till en förundersökningsledare och fråga om hur brottsutredningen fortskrider. Det finns tydligen mycket för en bygdekomiker som Hannes Müller att lära sig innan han får några gratulationer - åtminstone av mig. Tillsynsgruppens utredning blir offentliggjord när förslag till beslut i ärendet till miljö- och byggnämnden föreligger, precis som förundersökningsprotokollet med dess utredningsmaterial offentliggörs när åtal väcks.

Ja ja... jag skall ta ut även den handlingen från den 15 januari där du säger att det står att jag tagit ut handlingar då som du påstår kundtjänsten läst upp för "din son".. :-)

Men det ändrar ingenting:

Faktum kvarstår: Ett tillsynsärende upprättades i början av november med min anmälan som grund.

Faktum kvarstår: Ett tillsynsärende upprättades i början av november med min anmälan som grund.
Citera
2019-04-21, 17:31
Medlem
Jag har skrivit mer än 500 inlägg - alla i den här tråden - och det blir givetvis ett och annat sakfel i texten, särskilt som många av mina inlägg är författade mycket snabbt som svar på frågor eller som rättelser. Men det finns tyvärr även några sakfel i de skrivelser som har publicerats här och sedan skickats till olika adressater. Det är nu inget att göra åt, men jag passar på att rättta även dessa.

I mitt öppna brev till Advokatsamfundet sägs att förundersökningsprotokollet rörande Akilovs terrorbrott omfattar mer än 7000 sidor - det skall stå 700 sidor (det är huvudprotokollet som avses). Det står också att Villa Zetterling ligger 3,5 km från Tingstäde "centrum", en uppgift som är hämtad från HomeAways beskrivning, men avståndet är inte så stort om man med med centrum menar området kring kyrkan. I advokatsamfundets utredning förekom aldrig ordet "fritidshus", som jag skrivit, utan "sommarhus". I min senare skrivelse till Advokatsamfundet står att sockenmagasinet på fastigheten Nystugu 1:125 är över 300 år gammalt. Den uppgiften är också hämtad från Rickard Damms (?) beskrivning, men mina arkitekturhistoriska insikter säger mig att den kan vara högst hälften så gammal. Det står att Furbjärs 1:26 omfattar en areal av drygt 9000 hektar (!) - det skall givetvis stå drygt 9 hektar.

I mina inlägg finns också några sakfel. Jag har t ex ett par gånger av misstag uppgivit fel diarienummer på ett av de tillsynsärenden som rör Nujens tre fastigheter. Sedan ett par månader har emellertid samtliga BN-nummer (den förutvarande byggnadsnämnden) ersatts med nya MBN-nummer (den nya miljö- och byggnämnden), så vi kan glömma de gamla och de nya är följande: MBN 2019/1665 (avser Nystugu 1:125 med skolan och sockenmagasinet), MBN 2019/1696 (avser Nystugu 1:142 med "Gazeliigårdens Teater") och MBN 2019/1681 (avser Furbjärs 1:26 med "Villa Zetterling". Under den senaste veckan ser jag, att jag även har angivit ett par datum felaktigt. Hannes Müllers anmälan registrerades den 3/8 (inte den 8/8 som jag skrev) och min kontakt med kommunen togs den 2/11 (inte den 3/11 som jag skrev).

Det är sorgligt att tråden på sätt och vis urartat helt på senare tid - med inlägg i stort sett bara av mig och Hannes Müller, vilket signaturen Sven-Gustaf mycket riktigt påpekat. Jag har haft den goda viljan och hoppfulla inställningen, att alla kan läras att tänka om - om de bevisligen har fått saker helt om bakfoten. Kanske har Sven-Gustaf helt rätt i, att hälften av mina drygt 500 inlägg mer eller mindre är kopplade till Hannes Mülllers inlägg. Jag har själv tyckt att han bör lämna tråden, eftersom han inte har tillfört något alls av värde för att föra Nujen-Akilov-ärendet framåt, utan enbart vill angripa och misstänkliggöra mig och min son. I ett halvår har han basunerat ut att kommunen inte kommer att göra någonting åt Nujens svartbyggen. Han har också i mer än fyra månader hävdat, att min sons anmälan inte har lett och inte kommer att leda till någonting alls från kommunens sida - för det har hans vän miljöpartisten i f d byggnadsnämnden "informerat" honom om. När han nu har fått krypa till korset och till slut motvilligt fått gå med på att samtliga tre Nujens fastigheter ända sedan den 3 december haft registrerade tillsynsärenden och att två av dem redan har börjat att utredas av kommunens tillsynsgrupp, ja, då skall alla plötsligt glömma allt han skrivit och istället koncentrera sig på frågan, om hans undermåliga anmälan efter att ha legat på hyllan i drygt tre månader plötsligt har plockats ner av tillsynsgruppen och till slut getts den uppmärksamhet som Hannes Müller själv (och antagligen ensam) ansett att den är värd! Så här kan tråden helt enkelt inte fortsätta. Men jag har faktiskt ingen enkel och bra lösning på "problemet". Kanske någon annan har det?
Senast redigerad av medianox 2019-04-21 kl. 17:45.
Citera
2019-04-21, 21:31
Medlem
carambolls avatar
Jag såg att Özz och Debbies bror Ulas Nujen håller på med närradio på Gotland.

Först hette det "Just Radio" - vilket tydligen slutade med rejäl ekonomisk skandal. Sen heter det Visby FM och i styrelsen för föreningen som ligger bakom Visby FM sitter (eller åtminstone satt) Özz Nujen. Undrar om han också hade ett finger med i den ekonomiska skandalen bakom Just radio?

"Ny förening tar över nedlagda radiofrekvensen
En ny förening kommer att ta över sändningstillståndet på närradiofrekvensen 89,2 mhz. Föreningen Gotland Live ska under namnet Visby FM sända radio från och med mars nästa år, berättar Ulas Nujen."
Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=260&artikel=1755618

"Just Radios gamla publik känner till Ulas Nûjen och Jay Brooks. De var med på Just Radio-tiden och gjorde program ihop under flera år. Jay var också anställd på Just Radio.
- Det var jag som blev avskedad med ett sms, berättar han.
Men tiden med skandalomsusade Just Radio vill de lägga bakom sig.
- Vi har ingenting med Just Radio att göra längre. Wisby FM är den nya kanalen och det är den vi vill fokusera på nu, förklarar Ulas Nûjen."
Källa: https://www.helagotland.se/start/unga-radioroster-ater-i-lokala-etern-3401380.aspx

"Kronofogden har gjort ett sista försök att kräva pengar från föreningen Gotlands Ungdom För Framtiden som drev ungdomsradion Just Radio. Föreningen fick bidrag på 2,4 miljoner kronor till verksamheten.
Pengarna till projektet med ungdomsradio kom från från Allmänna Arvsfonden. Men verksamheten missköttes, pengar användes till annat och ungdomarna klagade på dåliga villkor. Så småningom krävde Arvsfonden tillbaka pengarna, men utan framgång.
Kvinnan bakom verksamheten åtalades för bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll, men när hon flydde utomlands las fallet ned. Hon bor numera i Brasilien."
Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5779980

Vem är kvinnan som flydde till Brasilien?
Citera
2019-04-22, 00:33
Medlem
N*na L*ttor*n

Radion är nu nedlagd. Özz var med i styrelsen för Gotland live. Notera kopplingen till Hassela Gotland (Mats Barre) och googla på det företaget för mer info. Där börjar Nujens koppling till Gotland...
Citat:
Ideella föreningen Gotland Live med firma Gotland Live

Org.nr: 802439-2089
Citera
2019-04-22, 00:47
Medlem
carambolls avatar
Tack Enne.

Hittade dessa personer kopplade till Gotland Live, Mats Barre som du nämner, samt Özz och Ulas med flera.
https://www.solidinfo.se/person/Mats_Anders_G%C3%B6ransson_Barre/be940e8f603c8a0a9a45def389e43c8e
Citera
2019-04-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
N*na L*ttor*n

Radion är nu nedlagd. Özz var med i styrelsen för Gotland live. Notera kopplingen till Hassela Gotland (Mats Barre) och googla på det företaget för mer info. Där börjar Nujens koppling till Gotland...

Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Tack Enne.

Hittade dessa personer kopplade till Gotland Live, Mats Barre som du nämner, samt Özz och Ulas med flera.
https://www.solidinfo.se/person/Mats_Anders_G%C3%B6ransson_Barre/be940e8f603c8a0a9a45def389e43c8e
Är det vårkänslor som får mig att ana ett, inom en snar framtid, sönderfallande Nujenskt korthus?
Byggt som en "lek" (=bedrägerier, fiffel), med en lek där de påstådda essen alla visade sig bara vara fake?

Nujens, med vissa sidoskott som t ex svågern Rickard Damm, har under lång tid spelat Bluffstopp med hela svenska folket, men nu undergår de snart en djup och omfattande syning (Region Gotland, SKV, EBM m fl).

Säg att 2019 blir ett sånt fräscht år, snälla?!

OffT: Trevligt att kunna notera att läkekonstens landvinningar används vettigt.
Tråden behöver medianox, välkommen åter!
Citera
2019-04-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Är det vårkänslor som får mig att ana ett, inom en snar framtid, sönderfallande Nujenskt korthus?
Byggt som en "lek" (=bedrägerier, fiffel), med en lek där de påstådda essen alla visade sig bara vara fake?

Nujens, med vissa sidoskott som t ex svågern Rickard Damm, har under lång tid spelat Bluffstopp med hela svenska folket, men nu undergår de snart en djup och omfattande syning (Region Gotland, SKV, EBM m fl).

Säg att 2019 blir ett sånt fräscht år, snälla?!

OffT: Trevligt att kunna notera att läkekonstens landvinningar används vettigt.
Tråden behöver medianox, välkommen åter!

Jag utgår ifrån att beslut i tillsynsärendena med fastställande av sanktionsareor och straffavgifter snart kommer att fattas av MBN och att därefter SKV och EBM fortsätter att utreda Nujens för bl a misstänkta skatte- och bokföringsbrott. Det finns inte så mycket mer för mig att tillägga just nu. De som är intresserade av att följa tillsättningsärendenas handläggning kan själva göra det genom att gå in i Region Gotlands diarium och söka med de ärendenummer jag angivit. Jag vet inte hur man förfar på Gotland men en del kommuner brukar successivt lägga in nya handlingar i ett ärendes handlingslista allteftersom utredningen fortskrider, andra kommuner publicerar den fullständiga handlingslistan först när utredningen av tillsynsärendet är avslutad.

Hannes Müller verkar för övrigt aldrig vilja ta reson, hur måga tillrättavisningar och tillrättalägganden jag än kommer med, så jag slutar från och med nu helt och hållet att kommentera hans inlägg. Många signaturer här i tråden har även uppmanat mig till just detta. Det bästa hade varit om det också på FB funnits en möjlighet att slippa se hans inlägg - då slapp man ju också att provoceras - alltså en "ignorera-funktion" som ju flera aktiesajter har haft sedan länge. Men med min nya apparat blir det kanske lättare att förhålla sig lugn och sansad - med jämn puls oavsett vilka tokerier jag får ta del av.
Senast redigerad av medianox 2019-04-22 kl. 12:03.
Citera
2019-04-22, 23:58
Medlem
carambolls avatar
"Debbie Nujen och hennes familj med syskon och syskonbarn äter oftast festmåltiden hos föräldrarna i Saltsjö Duvnäs, en del av Nacka."
http://kultursmakarna.se/2019/03/20/newroz-en-enande-fest-for-varen/

Jojo.
Citera
2019-04-23, 00:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
"Debbie Nujen och hennes familj med syskon och syskonbarn äter oftast festmåltiden hos föräldrarna i Saltsjö Duvnäs, en del av Nacka."

Jojo.
Men! föräldrarna är ju inte bokförda i Duvnäs! De är bokförda på två olika andra adresser i Nacka. Jag hinner inte läsa artikeln nu, men sist jag kollade var adressen inte "adressen", utan adresserna.
Citera
2019-04-23, 01:09
Medlem
Citat:

Jojo.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Men! föräldrarna är ju inte bokförda i Duvnäs! De är bokförda på två olika andra adresser i Nacka. Jag hinner inte läsa artikeln nu, men sist jag kollade var adressen inte "adressen", utan adresserna.
Tack caramboll för artikeln och tack Sven-Gustaf för påpekandet om den oriktiga adressen gällande mamma och pappa Nujen!
Vårt informella arkiv med nujenska oriktigheter växer närmast varje vecka, mycket bra!

Jag noterar att artikeln verkar vara publicerad 20 mars 2019. Det som genast slog mig var hur nöjd och självsäker Debbie Nujen verkar vara, inte minst då på bilden. Fast bilden kunde ju vara från ett gammalt fototillfälle och som skulle kunna förklara den kaxighet och trygghet hon utstrålar.
Men när man läser artikeln framgår det att materialet är från 2017, åtminstone den delen med intervjun med Debbie.
Intervjun görs alltså innan vårdagjämningen 2017. Det förklarar Debbies självgoda uppsyn.

Nu spekulation: Vid det laget vet inte Debbie Nujen att bara några veckor senare kommer familjen Nujen samlas för ett allvarligt familjerådslag. För några veckor senare kommer Nujen-klanen ha sett sin svart anlitade Rakhmat Akilovs ansikte och namn spridas över hela världen.
Rådslaget, om det blev ett sånt, lär ju ha varit intressant att få veta mer om.
Kan Özz Nujen bett pappa Mamoste Nujen, han som betalade Akilov 10 tkr, att få ringa några samtal till lite folk han känner inom kultur- och mediavärlden? Gissningsvis fick Özz Nujen pappans välsignelse.
Gissningsvis är det bl a därför det är väldigt tyst i Sverige om vem som höll Akilov med pengar.
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-23 kl. 01:11.
Citera
2019-04-23, 08:55
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag reagerade också över detta. Det vore verkligen hälsosamt med, precis som zurfarn flera gånger uttryckt, en ordentlig genomlysning också av familjens affärer och innehav i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack caramboll för artikeln och tack Sven-Gustaf för påpekandet om den oriktiga adressen gällande mamma och pappa Nujen!
Vårt informella arkiv med nujenska oriktigheter växer närmast varje vecka, mycket bra!
Tack bästa Carinah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in