2018-12-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Det här var nyheter för mig. Har du någon källa man kan få se?

Orkar inte leta måste vara tidning/media/TV även polisen uttalade sig tidigt från platsen. Troligast i början på tråden.
Citera
2018-12-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ok. Jag tror att det beror på en svår sjukdom hos bägge barnen, inflexibilitet hos föräldrarna att möta nya svåra oförutsägbara utmaningar, utmattning, stress, depressivitet med psykotisk valör och en sjukvård som inte kunde erbjuda ett gott omhändertagande och en god omvårdnad.
Tror du är så nära sanningen vi kommer.
Jag vill dock tillägga SC så är vi nog i hamn.
Citera
2018-12-08, 19:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Läraren var där på fm, meddelade rektorn som antog dom kanske varit bortresta över jul/nyår och blivit försenade.

Rektor och kollega kom på em. Därifrån ringde dom polisen.
Citat:
Mitt fetade.

Nej det var inte så.
Detta är de uppgifter som lämnats ut i media:
Läraren kom förbi under förmiddagen och ingen öppnade. Hen återgick till skolan och berättade om detta för rektorn. De beslöt att avvakta eftersom familjen kanske hade rest bort men glömt att meddela detta.

Oskars chef, som var engagerad i konferensen, ringde såväl Oskar som till Hanna när Oskar inte dök upp. Han kontaktade till slut polisen och ”efterlyste en hel familj”. Polisen kom och mötte honom vid villan. Polisen slog sönder ett fönster och gick in vid 16-17 tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-08 kl. 19:21.
Citera
2018-12-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ehh... det var du som drog fram ett långt scenario om att H inte undertecknat det godkända testamentet och varför hennes mor och far skulle accepterat att bevilja sin dotters och deras barnbarns mördares sista vilja. Sagan är en av många som endast syftar till att försöka plocka bort de obestridliga bevis för att detta var ett gemensamt familjemord. Antalet krumbukter som skulle krävas (H förfalskare, Hanssons lögnare, OHs föräldrar korrupta, HBs föräldrar galna, Hs bror och Os syster giriga bortom allt förstånd, polis och skatteverk blinda mm) är så många att sannolikheten om det av O förfalskade testementet sjunker till — noll.

Man behöver ingalunda vara någon Hercule Poirot för att inse innebörden av polisens pressmeddelande och det godkända bevittnade testamentet, men visst är det en fördel att vara läskunnig.

Du ljuger om vad jag sagt, du övertolkar och lägger ord i munnen på mig. Ohederligt är bara förnamnet. Om du inte kan argumentera på ett intellektuellt hederligt sätt så faller din trovärdighet till noll i mina ögon.

Det är omöjligt att med faktiska verifierbara data försöka övertyga någon som bestämt sig för att det är "ett gemensamt familjemord" och inte accepterar att andra ser detaljer som pekar i en annan riktning.

Du får gissa precis vad du vill för mig. Du får vara helt övertygad om vad du vill för mig. I couldn't care less! Men låt bli att påstå saker om mig som du helt saknar underlag för. Jag är i tråden på exakt samma villkor som du. Du bestämmer inte vad som får skrivas eller inte skrivas. Du är inte någon censor eller moderator här.

Vad du har för anledning att hoppa på mig som du gör har jag ingen aning om. Men jag anser att du ska ta och fundera över vad du håller på med.
Citera
2018-12-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det var inte så.
Läraren kom förbi under förmiddagen och ingen öppnade. Hen återgick till skolan och berättade om detta för rektorn. De beslöt att avvakta eftersom familjen kanske hade rest bort men glömt att meddela detta.

Oskars chef, som var engagerad i konferensen, ringde såväl Oskar som till Hanna när Oskar inte dök upp. Han kontaktade till slut polisen och ”efterlyste en hel familj”. Polisen kom och mötte honom vid villan. Polisen slog sönder ett fönster och gick in vid 16-17 tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm

Jag är dock säker på uppgiften, men eftersom det inte påverkar händelsen väljer jag bort att anstränga mig för att styrka det.

Hur som stod chefen vid villan när polisen anlände.
Senast redigerad av Remark 2018-12-08 kl. 19:43.
Citera
2018-12-08, 19:45
Medlem
Citat:
Nej det var inte så.

Ja, så var det.
Jag vet inte - men nog är det kanske en aning ovanligt att chefen åker hem till en medarbetare som uteblivit från arbetet? Om en arbetskamrat inte dök upp på jobbet så skulle jag utgå från att han/hon drabbats av plötslig sjukdom, eller att någon i personens familj blivit akut och allvarligt sjuk. Kanske hamnat på intensiven. Eller att arbetskamraten eller någon i hans/hennes familj skulle ha råkat ut för en olycka, kanske trafikolycka.

Men skulle man åka hem till personen?
Senast redigerad av Kryptogam 2018-12-08 kl. 19:48.
Citera
2018-12-08, 19:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Du ljuger om vad jag sagt, du övertolkar och lägger ord i munnen på mig. Ohederligt är bara förnamnet. Om du inte kan argumentera på ett intellektuellt hederligt sätt så faller din trovärdighet till noll i mina ögon.

Det är omöjligt att med faktiska verifierbara data försöka övertyga någon som bestämt sig för att det är "ett gemensamt familjemord" och inte accepterar att andra ser detaljer som pekar i en annan riktning.

Du får gissa precis vad du vill för mig. Du får vara helt övertygad om vad du vill för mig. I couldn't care less! Men låt bli att påstå saker om mig som du helt saknar underlag för. Jag är i tråden på exakt samma villkor som du. Du bestämmer inte vad som får skrivas eller inte skrivas. Du är inte någon censor eller moderator här.

Vad du har för anledning att hoppa på mig som du gör har jag ingen aning om. Men jag anser att du ska ta och fundera över vad du håller på med.

Du har tänkt, du resonerar klokt och logiskt och du skriver bra!
Det stör tydligen. Det finns sällsynta aparta personligheter som får en kick av att trampa på någon annan och bara därför hänger här. Men strunt i dessa provokationer. Ignorera ignorera ....

För att återgå till vem och varför man larmade polisen måste det helt enkelt funnits väldigt stora misstankar att något inte stod rätt till med Oskar.
Att chefen ringer honom när han inte kommer är rimligt, att chefen ringer Hanna om han har hennes nummer är också rimligt. Att chefen kanske till och med sätter sig i en bil och åker hem till Oskar är ovanligt, men kanske inte helt orimligt.

Men att chefen ringer polisen och har tillräckligt med argument för att få dit polisen och få dem att slå sönder fönster och bryta sig in, sticker ut.
Oskar hade då bara varit försvunnen någon halv-trekvarts dag från jobbet.

Antingen syntes något genom fönstret eller så hade chefen väldigt bra skäl och argument för att misstänka att något allvarligt hänt. Enligt tråduppgifter var alla gardiner fördragna. Då gick det kanske inte ens att se in.
Kvarstår att Oskars beteende sista tiden då måste stuckit ut rejält på jobbet.
Undrar på vilket sätt? Att barnen varit sjuka en tid var välkänt, men det måste ha varit mer som synts och märkts på Oskar helt enkelt.
”Sista tiden förtjänade inte du”.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-08 kl. 20:12.
Citera
2018-12-08, 19:53
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Du kan använda sökfunktionen till höger på sidan, högst upp. Sök exempelvis på "chefen ringde polisen."
Citera
2018-12-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Handlingskraft var ordet.

Det fanns dessutom utrymme i ekonomin i det här fallet för att söka privat psykiatrisk hjälp. Kan man rota fram information om ljusskygga behandlingar utomlands så kan man nog rota fram information om privatpraktiserande psykologer eller psykoterapeuter i Lund också. Både för egen del och barnen.

Utifrån Oskars chefs uttalande om att Oskar skulle gå ned i tid lite för att prioritera familjen, utifrån andra kollegors uttalanden angående hans situation och de rykten som förekommit i tråden så tycker jag dessutom att mycket tyder på att det fanns de som pushade på för att han skulle få stöd i sin situation. Detta verkar inte ha fallit i god jord. Han skall enligt uppgift snarare ha varit stressad över att behöva arbeta mindre.
Föräldrarna kanske satte sig själv sist i kön och fokuserade på barnen som prio ett?
De förstod kanske inte själva att de behövde hjälp. Kanske missade de att det är svårt att hjälpa andra när man är den som själv behöver hjälp.
Synd att dom inte hade den självinsikten att båda säkert behövde någon form av hjälp.
Citera
2018-12-08, 20:18
Medlem
Citat:

För att återgå till vem och varför man larmade polisen måste det helt enkelt funnits väldigt stora misstankar att något inte stod rätt till med Oskar.
Att chefen ringer honom när han inte kommer är rimligt, att chefen ringer Hanna om han har hennes nummer är också rimligt. Att chefen kanske till och med sätter sig i en bil och åker hem till Oskar är ovanligt, men kanske inte helt orimligt.

Men att chefen ringer polisen och har tillräckligt med argument för att få dit polisen och få dem att slå sönder fönster och bryta sig in, sticker ut.
Oskar hade då bara varit försvunnen någon halv-trekvarts dag från jobbet.

Antingen syntes något genom fönstret eller så hade chefen väldigt bra skäl och argument för att misstänka att något allvarligt hänt. Enligt tråduppgifter var alla gardiner fördragna. Då gick det kanske inte ens att se in.
Kvarstår att Oskars beteende sista tiden då måste stuckit ut rejält på jobbet.
Undrar på vilket sätt? Att barnen varit sjuka en tid var välkänt, men det måste ha varit mer som synts och märkts på Oskar helt enkelt.
”Sista tiden förtjänar inte du”.

Hoppas att det var OK att jag raderade det första stycket i ditt inlägg, som var direkt riktat till en annan postare.

Det som jag fetat: jamen detta har du ju alldeles rätt i! Har inte sett det lika tydligt förut! Jag menar, att polisen nästan omedelbart ryckte ut och åkte till villan! Vuxna människor som "försvunnit" brukar inte ha hög prioritet hos polisen! Den allra vanligaste när människor "försvinner" lär ju vara att de hållit sig undan frivilligt, och att de ganska snart kommer tillbaka igen. Oskar hade inte ens varit "försvunnen" en hel arbetsdag.

Alldeles klart att chefen gav mycket speciell information till polisen - eller att någonting syntes utifrån. Och mycket troligt att detta var kopplat till "den sista tiden förtjänade du inte."

Och apropå det du skrev i inledningen till ditt inlägg: ja, att ignorera inlägg där man blir påhoppad verkar fungera bäst...Även om jag förstår att man kan tappa tålamodet om man hör till de som väldigt, väldigt ofta blir påhoppade...
Citera
2018-12-08, 20:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag är dock säker på uppgiften, men eftersom det inte påverkar händelsen väljer jag bort att anstränga mig för att styrka det.

Jo det påverkar det hela.
För det blir ett helt annat resonemang kring vem som hade sett att något inte stod rätt till och som därför slog larm.
Hade det varit rektorn eller lärarna, leder det till helt andra tankegångar kring om lärarna sett varningssignaler hur barnen hade det.
Jämfört med om det - som var vad som skedde i verkligheten - var pappans chef som slog larm för att han misstänkte något på grund av Oskars beteende sista tiden.
Två helt olika resonemang baserat på uppgifterna vem som larmade.

Du slirar väldigt ofta på faktauppgifter. Gör inte det.
Citera
2018-12-08, 20:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
...
Tack för den infon, jag hade inte koll på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in