2018-12-08, 17:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan vara allvarligt sjuk och ha hela livet framför sig. Det ena utesluter inte det andra. Det var säkert det Rockkungen menade. Ingen har väl någonsin sagt att barnen var dödssjuka?

De hade ett långt liv att se fram emot, tyvärr med allvarlig sjukdom.
Förstår hur du tänker men om du syftar på ME/CFS här så kan den sjukdomen inte upptäckas m.h.a prover.
Citera
2018-12-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Efter att chefen och någon till själva besökt hemmet och ringt på. Bilarna var hemma och dom tittade runt huset, tyckte det var märkligt. Dom hade försökt ringa både O och H (tror t.o.m arbetet hennes).

Tror att O och H räknat med det agerandet. Att alla skulle hittas fort.

Jag minns vi diskuterade tidpunkten väldigt tidigt i tråden. Han skulle hålla en viktig föreläsning den 9:e, och han visste också att han skulle vara saknad där, för det var absolut inte likt honom att utebli från viktiga händelser på jobbet. Så tidpunkten var nog väldigt väl vald.
Citera
2018-12-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förstår hur du tänker men om du syftar på ME/CFS här så kan den sjukdomen inte upptäckas m.h.a prover.
Jag vet inte vad m.h.a betyder så jag kanske svarar fel här. Men man började ju med en hel del dokumentärer och artiklar ang ME/CFS i anledning av dessa mord. I en studiointervju var det en läkare från KI som berättade att det finns markörer man kan leta efter i blodprov numera. Bekymret är väl mest att inte alla läkare förstår sig på sjukdomen eller ens att man kan få den diagnostiserad. Den är tydligen väl dold. Precis som många andra sjukdomar som är relativt sällsynta.
Citera
2018-12-08, 17:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det fanns hopp fram till december.

Vad hände i december?
Citera
2018-12-08, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det var OHs och HBs föräldrar som var de lagliga arvingarna enligt ÄB (Ärvdabalken). Testamentet tog ifrån dem rätten till arv och gav arvet i lika delar till OHs syster och HBs bror. Och rätten till en bok till en kollega till OH (tydligen utan större ekonomiskt värde).

Om det nu är så att HB inte undertecknat testamentet inför paret Hansson så skulle någon av de fyra föräldrarna kunnat klandra det och i domstol fått testamentet ogiltigförklarat. Men så skedde inte. I bouppteckningen finns i stället antecknat att föräldrarna godkände testamentet.

Det är helt lagligt att göra så. Även ett "tveksamt" testamente kan accepteras och tillämpas om alla som berörs godkänner det. Om föräldrarna godkände testamentet trots att de visste att HB inte skrivit under i vittnenas närvaro eller att de faktiskt vet att hon skrev under i närvaro av dem, det vet inte vi här i tråden.

Möjligen kan de i sin fasansfulla förtvivlan och sorg ha tyckt att det inte spelade någon som helst roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Lägg ner! Du påstår att jag saknar allt förstånd och logik - Hur vet du något om detta överhuvudtaget? Du försöker (genom mentalisering kanske?) smeta någon slags uppfattning på mig. Jag har ingen aning om huruvida all skuld ska förläggas på OH eller inte. Min bedömning är att de fakta som meddelats hittills är inte tillräckliga för att ha någon uppfattning om detta. För egen del är jag inte så förtjust i idén att i likhet med den kände figuren Hercule Poirot mentalisera fram "sanningen". Jag hoppas att det kommer fram ytterligare fakta från polisen som kan klargöra vad som hänt. Så länge det inte sker är alla gissningar (mentaliserade eller ej) mer eller mindre sannolika.

Vad jag vet är att det är oklart för oss i tråden om HB skrev under testamentet i paret Hanssons närvaro eftersom hennes sista dag i livet inte är den 3 januari. HBs föräldrar har accepterat testamentet i bouppteckningen och arvskiftet är genomfört. Försök förstå det logiska i detta. Så svårt är det faktiskt inte.

Ehh... det var du som drog fram ett långt scenario om att H inte undertecknat det godkända testamentet och varför hennes mor och far skulle accepterat att bevilja sin dotters och deras barnbarns mördares sista vilja. Sagan är en av många som endast syftar till att försöka plocka bort de obestridliga bevis för att detta var ett gemensamt familjemord. Antalet krumbukter som skulle krävas (H förfalskare, Hanssons lögnare, OHs föräldrar korrupta, HBs föräldrar galna, Hs bror och Os syster giriga bortom allt förstånd, polis och skatteverk blinda mm) är så många att sannolikheten om det av O förfalskade testementet sjunker till — noll.

Man behöver ingalunda vara någon Hercule Poirot för att inse innebörden av polisens pressmeddelande och det godkända bevittnade testamentet, men visst är det en fördel att vara läskunnig.
Citera
2018-12-08, 17:50
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intygen talar om vad barnet på grund av sjukdom inte klarar av, dvs funktionsbegränsningen, som skolan behöver veta (skolan får väl i detta veta mer än vad arbetsgivare får för sina anställda?). Dessa är väl daterade med viss giltighet. Intyg hade ju skolan, och tvekade man på senare inlämnade intygs giltighet (ifall man misstänker dem förfalskade) så hade man väl kunnat kontrollera just det hos behandlande läkare.

Jag tolkar inte de uttalanden som att man ifrågasätter barnens sjukdomssituation utan snarare om där fanns någon ytterligare utsatthet som hade kunnat uppmärksammas. Det hade det möjligtvis, kanske fått rätt på om de fått tillgång till föräldrarnas sjukjournaler. Men risken är väl då att folk drar sig undan vården, om halva byn ska få rota i sjukjournaler, vilket kanske på sikt ökar risken för barn på ett sätt som är övermäktigt för de stackars lärarna?

Jag antar att den nya policyn att rutinmässigt anmäla långvarig hög frånvaro (även med giltiga skäl) för vidare utredning är ett sätt att få ett bättre helhetsgrepp om barnens situation och föra in ytterligare instanser som kan ta ansvar. Jag tror inte att man tänker sig att skolpersonalen skall få tillgång till barnens journaler utan att man helt enkelt skall göra socialen uppmärksamma på att "här kanske något inte står rätt till" och att socialen, med sina större befogenheter, kan göra en bättre bedömning av den sammantagna situationen för familjen. Till exempel genom att jämföra skolans och vårdens insatser.
Citera
2018-12-08, 17:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Efter att chefen och någon till själva besökt hemmet och ringt på. Bilarna var hemma och dom tittade runt huset, tyckte det var märkligt. Dom hade försökt ringa både O och H (tror t.o.m arbetet hennes).

Tror att O och H räknat med det agerandet. Att alla skulle hittas fort.

Hade de verkligen varit där och ringt på? Det har jag missat. Jag trodde att en lärare hade varit där och ringt på, men inte slagit alarm, men däremot hade chefen larmat när han inte fick tag i någon i familjen per telefon.
Citera
2018-12-08, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

I likhet med en mängd andra livslånga funktionshinder.
Citera
2018-12-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hade de verkligen varit där och ringt på? Det har jag missat. Jag trodde att en lärare hade varit där och ringt på, men inte slagit alarm, men däremot hade chefen larmat när han inte fick tag i någon i familjen per telefon.

Läraren var där på fm, meddelade rektorn som antog dom kanske varit bortresta över jul/nyår och blivit försenade.

Rektor och kollega kom på em. Därifrån ringde dom polisen.
Citera
2018-12-08, 18:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag antar att den nya policyn att rutinmässigt anmäla långvarig hög frånvaro (även med giltiga skäl) för vidare utredning är ett sätt att få ett bättre helhetsgrepp om barnens situation och föra in ytterligare instanser som kan ta ansvar. Jag tror inte att man tänker sig att skolpersonalen skall få tillgång till barnens journaler utan att man helt enkelt skall göra socialen uppmärksamma på att "här kanske något inte står rätt till" och att socialen, med sina större befogenheter, kan göra en bättre bedömning av den sammantagna situationen för familjen. Till exempel genom att jämföra skolans och vårdens insatser.

Eller också är det en rutin för att motverka bidragsfusk. Om man orosanmäler även vid giltig frånvaro. Det jag tänker som hyfsat vanligt är att barnen befinner sig utomlands och går skola där medan familjen hemma "glömmer" att meddela diverse instanser de får ekonomiskt stöd för barnen.
I vissa fall kanske hemundervisning är betingat av någon mer obskyr orsak än barnens sjukdom.
Citera
2018-12-08, 18:25
Bannlyst
Citat:

Ja. Så måste det vara.
Citera
2018-12-08, 18:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Läraren var där på fm, meddelade rektorn som antog dom kanske varit bortresta över jul/nyår och blivit försenade.

Rektor och kollega kom på em. Därifrån ringde dom polisen.
Mitt fetade.
Det här var nyheter för mig. Har du någon källa man kan få se?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in