2018-12-08, 15:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det här tror jag stämmer inte det. Det gäller frånvaro som är mer än 20% över längre tid, även om det finns giltiga skäll. Alltså inte enbart hemundervisning. Värt att läsa artiklarna igen - även om jag är medveten om att vi tolkar texter olika.

” – Man får vara ödmjuk inför att det här är en väldigt komplex situation. Vi ser inte det nu, men det kan ha funnits tecken där som vi har missat. Jag vill säkerställa att det inte händer igen och det tycker jag att vi gör när vi inför den här rutinen, säger Martin Persson, chef för UKF-förvaltningen i Lomma, till HD och Sydsvenskan.”

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-26/kommunen-skarper-rutiner-efter-dubbelmord

” – Den största frågan som hängt i luften är: Borde vi ha sett att barnen for illa?, säger utbildningschefen Martin Persson.”

”- Vi har infört en rutin som innebär att vi automatiskt gör en orosanmälan när elever har en frånvaro som överstiger 20 procent. Det gäller även om man har giltiga skäl till frånvaron, säger Ingela Roxenby.

– Det kan ha funnits signaler som vi borde ha sett, och vi gör detta för att säkerställa att vi inte gör fel framöver, säger Martin Persson.
Den nya proceduren omfattar alla förskolor och skolor i kommunen.
– Syftet är att få fram en helhetsbild. Generellt sett så har skolan begränsad insyn i hemmet. Socialtjänsten har andra möjligheter att ta reda på hur barnens situation ser ut. De kan också hämta in information från sjukjournaler, säger Ingela Roxenby.”

” Kommunens kartläggning är inte helt avslutad. Det som återstår är samtal med personerna som undervisade flickorna i hemmet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn7j91/kommunen-skarper-rutinerna-efter-morden-i-bjarred

”Socialtjänsten har faktiskt rätt att knacka på hemma. När de kallar, så måste föräldrarna komma, säger Ingela Roxenby, verksamhetschef för Resurscentrum i Lomma kommun.”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6918633

Jag tolkar det så att man med den vetskap som man hade i sluten av mars konstaterar att barnen for illa innan de dödades. Att missförhållanden eventuellt hade uppdagats om man hade gjort en orosanmälan, därför att socialen har möjlighet att få en helhetsbild samt att ha insyn i sjukjournaler. Och skolan vet att barnen i det här fallet hade uppmärksammats vid mer än 20% frånvaro - helt utan hemundervisning. Särskild intressant tycker jag är att sjukjournalen nämns. Hade skolan kunnat se att barnen for illa om man hade haft inblick i sjukjournalen?

Nja det är väl bara att man vill förebygga som man uppdaterar rutinen.

Jag ser inte att det inte skulle vara till någon nytta att skolan skulle ha inblick i sjukjournalerna. Sjukjournalerna är ju upprättade av en yrkeskategori som själva har skyldighet att göra orosanmälan. För närvarande krävs inte särskilt stor begåvning att komma in på och examineras från lärarhögskolan, har svårt att se att det skulle vara någon nytta för barnet att skolan ska kunna se sjukjournalen, snarare tvärtom, att utsatta barn skulle få ett taskigare bemötande från lärare som ambitiöst jagar diverse neuropsykiatriska diagnoser för att de inte förstår vad de läser.
Skolan ska väl göra orosanmälningar om något som framkommer i samband med själva skolgången (eller frånvaron) och inte utifrån journalanteckningar om vad barnet ev gjort något märkligt yttrande vid besök inom vården.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-08 kl. 15:30.
Citera
2018-12-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag svarade på din nedre kommentar. Du beskriver själv en person, djupt deprimerad med suicidtankar. Sen skriver du att man inte kan sätta in krishjälp till två föräldrar mot deras vilja. Då anser jag att deras barn i så fall ska omhändertas om de tackar nej till krishjälp. Var ligger felet i det resonemanget. Håll dig till ämnet i stället för att vara otrevlig.
Du blandar ihop det hela. Den första suicidala personen, är inte på något sätt besläktad med familjen med två sjuka barn.
Vad jag menar att man hjälper inte två föräldrar som kämpar med två sjuka barn, när man heller inte hjälper de som faktiskt finns inne i vården heller. Om det beror på personalbrist eller inkompetens vet jag inte. Vi kan säga att jag mår skitdåligt, jag har två barn hemma - sjuka och får hemundervisning. Jag månar om mina barn - går ner i arbetstid för att vara ett stöd för dom. Men - i en depression, jag inte sökt för, tar jag livet av mina barn och mig själv (någon far finns inte i deras liv). Då skall plötsligt barnens skola och sjukvården klandras? Jag begriper inte resonemanget. Mitt dåd skall endast jag klandras för. Ingen annan. Kan jag tycka i alla fall.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-08 kl. 15:28.
Citera
2018-12-08, 15:43
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis. Samtalsstöd i någon form brukar erbjudas, sedan är det upp till klienten att själv avgöra om och när denne vill ta emot stöd. Ingen kan eller ska påtvingas något; en del tar emot hjälp i den akuta fasen, andra behöver tid på sig innan man känner sig redo att gå in i samtal. Något som givetvis ska respekteras, vi hanterar kriser på olika sätt.
Vid regelbunden kontakt med vårdinrättning som i det här fallet kan en önskan om samtalskontakt tas upp närhelst. Behandlande läkare följer alltid upp och vid besök ställs frågor som rör familjesituationen och vilken ytterligare hjälp som enskilda familjemedlemmar ev är i behov av.
Förvärras måendet kan man alltid uppsöka närmaste psykiatriska akutmottagning.

Argumentet om ett misstänkt uteblivet erbjudet samtalsstöd är helt enkelt ohållbart.

OH reste utomlands med äldsta flickan och han skulle skämtsamt ha sagt att han hade klippkort på vårdcentralen. Både möjlighet och handlingskraft fanns för att boka in samtalsstöd för egen del. En man i medelåldern med brett socialt nätverk och stor kunskap kring samhällsuppbyggnad är också på det klara med vad samhället kan erbjuda här.
Det hade varit annorlunda ifall föräldrarna hade haft en socialt utsatt situation, uppvisat modlöshet och passivitet. En synbar depression som ledde till handlingsförlamning.

Handlingskraft var ordet.

Det fanns dessutom utrymme i ekonomin i det här fallet för att söka privat psykiatrisk hjälp. Kan man rota fram information om ljusskygga behandlingar utomlands så kan man nog rota fram information om privatpraktiserande psykologer eller psykoterapeuter i Lund också. Både för egen del och barnen.

Utifrån Oskars chefs uttalande om att Oskar skulle gå ned i tid lite för att prioritera familjen, utifrån andra kollegors uttalanden angående hans situation och de rykten som förekommit i tråden så tycker jag dessutom att mycket tyder på att det fanns de som pushade på för att han skulle få stöd i sin situation. Detta verkar inte ha fallit i god jord. Han skall enligt uppgift snarare ha varit stressad över att behöva arbeta mindre.
Citera
2018-12-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jargongartat? Vad är det? Menar du schablonartat? Eller vad? (Begriper noll)

Du behöer inte kokettera med att du begriper noll, det är sällan klädsamt i något avseende. Du uttryckte det som att det finns mer behövande som skriker om hjälp (som vården borde hjälpa istället om jag förstår dig rätt?). Det är väl jargongartat dels om du har en föreställning om att psykisk ohälsa alltid kännetecknas av någon slags stökighet eller störighet. Eller tvärtom, att den som är tyst och tillbakadragen inte är sjuk.
Citera
2018-12-08, 15:58
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja det är väl bara att man vill förebygga som man uppdaterar rutinen.

Jag ser inte att det inte skulle vara till någon nytta att skolan skulle ha inblick i sjukjournalerna. Sjukjournalerna är ju upprättade av en yrkeskategori som själva har skyldighet att göra orosanmälan. För närvarande krävs inte särskilt stor begåvning att komma in på och examineras från lärarhögskolan, har svårt att se att det skulle vara någon nytta för barnet att skolan ska kunna se sjukjournalen, snarare tvärtom, att utsatta barn skulle få ett taskigare bemötande från lärare som ambitiöst jagar diverse neuropsykiatriska diagnoser för att de inte förstår vad de läser.
Skolan ska väl göra orosanmälningar om något som framkommer i samband med själva skolgången (eller frånvaron) och inte utifrån journalanteckningar om vad barnet ev gjort något märkligt yttrande vid besök inom vården.

Det kan dock finnas ett värde av att då anmäla till Socialtjänsten som kan ta del av eventuella sjukjournaler. Allt skolan har att gå på är läkarintyget om att barnen behöver anpassad undervisning (eftersom man först försökt ordna med undervisning i skolans lokaler får man väl anta att läkarintyget i det här fallet inte specificerar att det måste vara just hemundervisning). Ponera att detta läkarintyg aldrig var avsett som ett slags carte blanche för att för evigt hålla barnen hemma. Inför vården kanske föräldrarna sedan hävdat att barnen mår bättre nu, men inför skolan har man hävdat något annat?

Skolan kanske anser att med tillgång till sjukjournalerna skulle man ha upptäckt att barnen som enligt föräldrarna var alltför sjuka för att komma till skolan en enda dag samtidigt inte var föremål för några insatser från vården?

Jag säger inte att det är så det har gått till men om skolan går ut och säger att det hade varit bra med mer överblick så kan ju det antyda att man i efterhand ifrågasätter om bilden av barnens sjukdomssituation så som den presenterats av föräldrarna verkligen var korrekt?
Citera
2018-12-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Det fanns dessutom utrymme i ekonomin i det här fallet för att söka privat psykiatrisk hjälp. Kan man rota fram information om ljusskygga behandlingar utomlands så kan man nog rota fram information om privatpraktiserande psykologer eller psykoterapeuter i Lund också. Både för egen del och barnen.

Utifrån Oskars chefs uttalande om att Oskar skulle gå ned i tid lite för att prioritera familjen, utifrån andra kollegors uttalanden angående hans situation och de rykten som förekommit i tråden så tycker jag dessutom att mycket tyder på att det fanns de som pushade på för att han skulle få stöd i sin situation. Detta verkar inte ha fallit i god jord. Han skall enligt uppgift snarare ha varit stressad över att behöva arbeta mindre.

Fast det fetade låter ju som något slags perverst socialporr. Jag vet inte exakt definition på psykisk sjukdom men någon markant brist finns typiakt i förmågan att intellektuellt och/eller känslomässigt hantera sitt varande i tillvaron. En psykiskt sjuk kan ha svårt att förstå om den är psykiskt sjuk, än mindre kanske att inse vad för typ av hjälp som är relevant. Och så är det väl även om personen råkar vara relativ välbärgad även om hälsoproblem typiskt sett drabbar människor på ett "ojämlikt" sätt. Jag tror på Rockkungen i det han sade att A var allvarligt sjuk. Vilket inte utesluter att O kan ha haft någon psykisk åkomma som förvärrats med stressen kring barnens sjukdomar. Jakten på bot för barnen kanske delvis var en flykt från egna hälsoproblem som inte var fullt medveten? Och det är trots allt lite "fult" att tänka på sig själv om andra, speciellt ens barn, har ett konkret lidande. Därför han kanske satte ett eget vårdbehov på något slags "gör det sen"-lista?
Citera
2018-12-08, 16:05
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det här tror jag stämmer inte det. Det gäller frånvaro som är mer än 20% över längre tid, även om det finns giltiga skäll. Alltså inte enbart hemundervisning. Värt att läsa artiklarna igen - även om jag är medveten om att vi tolkar texter olika.

” – Man får vara ödmjuk inför att det här är en väldigt komplex situation. Vi ser inte det nu, men det kan ha funnits tecken där som vi har missat. Jag vill säkerställa att det inte händer igen och det tycker jag att vi gör när vi inför den här rutinen, säger Martin Persson, chef för UKF-förvaltningen i Lomma, till HD och Sydsvenskan.”

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-26/kommunen-skarper-rutiner-efter-dubbelmord

” – Den största frågan som hängt i luften är: Borde vi ha sett att barnen for illa?, säger utbildningschefen Martin Persson.”

”- Vi har infört en rutin som innebär att vi automatiskt gör en orosanmälan när elever har en frånvaro som överstiger 20 procent. Det gäller även om man har giltiga skäl till frånvaron, säger Ingela Roxenby.

– Det kan ha funnits signaler som vi borde ha sett, och vi gör detta för att säkerställa att vi inte gör fel framöver, säger Martin Persson.
Den nya proceduren omfattar alla förskolor och skolor i kommunen.
– Syftet är att få fram en helhetsbild. Generellt sett så har skolan begränsad insyn i hemmet. Socialtjänsten har andra möjligheter att ta reda på hur barnens situation ser ut. De kan också hämta in information från sjukjournaler, säger Ingela Roxenby.”

” Kommunens kartläggning är inte helt avslutad. Det som återstår är samtal med personerna som undervisade flickorna i hemmet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn7j91/kommunen-skarper-rutinerna-efter-morden-i-bjarred

”Socialtjänsten har faktiskt rätt att knacka på hemma. När de kallar, så måste föräldrarna komma, säger Ingela Roxenby, verksamhetschef för Resurscentrum i Lomma kommun.”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6918633

Jag tolkar det så att man med den vetskap som man hade i sluten av mars konstaterar att barnen for illa innan de dödades. Att missförhållanden eventuellt hade uppdagats om man hade gjort en orosanmälan, därför att socialen har möjlighet att få en helhetsbild samt att ha insyn i sjukjournaler. Och skolan vet att barnen i det här fallet hade uppmärksammats vid mer än 20% frånvaro - helt utan hemundervisning. Särskild intressant tycker jag är att sjukjournalen nämns. Hade skolan kunnat se att barnen for illa om man hade haft inblick i sjukjournalen?

Det verkar nästan så.

Frågan är om det överhuvudtaget finns några sjukjournaler? Fick barnen någon vård i Sverige överhuvudtaget?
Citera
2018-12-08, 16:11
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det fetade låter ju som något slags perverst socialporr. Jag vet inte exakt definition på psykisk sjukdom men någon markant brist finns typiakt i förmågan att intellektuellt och/eller känslomässigt hantera sitt varande i tillvaron. En psykiskt sjuk kan ha svårt att förstå om den är psykiskt sjuk, än mindre kanske att inse vad för typ av hjälp som är relevant. Och så är det väl även om personen råkar vara relativ välbärgad även om hälsoproblem typiskt sett drabbar människor på ett "ojämlikt" sätt. Jag tror på Rockkungen i det han sade att A var allvarligt sjuk. Vilket inte utesluter att O kan ha haft någon psykisk åkomma som förvärrats med stressen kring barnens sjukdomar. Jakten på bot för barnen kanske delvis var en flykt från egna hälsoproblem som inte var fullt medveten? Och det är trots allt lite "fult" att tänka på sig själv om andra, speciellt ens barn, har ett konkret lidande. Därför han kanske satte ett eget vårdbehov på något slags "gör det sen"-lista?

Jag tror utan tvivel att Oskar var psykiskt sjuk eller hade någon typ av npf och jag tror att det är mycket tveksamt om han ville ha eller förstod sig behöva hjälp.

Det gör ju dock den pågående diskussionen om huruvida barnens vårdgivare borde ha erbjudit/påtvingat honom vård ännu mer vansklig. En person som hade så många möjligheter att söka vård för sig själv men inte gjorde det, utan i stället tydligen skall ha börjat planera familjemord tillsammans med frugan på sena kvällar, hade vården ens i ett bästa scenario kunnat plocka upp detta? Åtminstone utan stora inslag av tvång och intrång på privatlivet?
Citera
2018-12-08, 16:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det verkar nästan så.

Frågan är om det överhuvudtaget finns några sjukjournaler? Fick barnen någon vård i Sverige överhuvudtaget?

Varför ska man fortsätta söka vård där det finns bristande kunskaper och behandlingar?

Familjen hade både pengar och kontakter för att kunna få bättre vård utomlands för sin dotter.
Citera
2018-12-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Om man utgår ifrån att föräldrarna (om det nu var båda) hade "ett annorlunda tänkande", så blir ju frågan: hur kom det sig att ingen i omgivningen anade detta? Tvingas vi konstatera att liknande tragedier sannolikt kommer att inträffa igen i framtiden, eftersom vi aldrig kan veta vad andra tänker?

Men, ändå: vad skulle man eventuellt kunna göra för att försvåra för "annorlunda tänkare" att utföra våldshandlingar? Jag har upprepade gånger varit inne på detta med familjens isolering. För att två personer med annorlunda tänkande ska bli fast i en gemensam idé så bör de antagligen få vara i fred och smida sina planer. Hade man kunnat "störa" dessa föräldrar mer?

Och gällande barnen: hade de kunnat berätta om omständigheter i familjelivet som hade gett en vink om att något var fel? Hade flickorna möjlighet att prata med någon utomstående som de hade förtroende för? Om fyra personer lever ganska isolerade i en villa under ett eller ett par års tid, så måste ju verklighetsuppfattningen till sist bli skev - särskilt för barnen; föräldrarna hade ju litet mer kontakt med omvärlden genom sina arbeten.

Båda barnen hade egna telefoner och dator m. internetuppkoppling för kontakter med omvärlden t.ex. släkt, vänner, familj eller kurator (skolan). De hade skoluppifter att lösa samt undervisning med lärare flera dagar i veckan.
På så sätt var dom inte isolerade, men naturligtvis saknade dom samvaron med kompisarna. Om dom använde sig av Skype vet jag inte. Uppenbarligen sov dom mycket pga kronisk trötthet. Bortsett från denna hösttermin gick ju Moa i skolan varje dag och kom hem med nyheter från skolan. Moa tycks ha varit en pratglad tjej.

Barn och tonåringar med narkolepsi mediciners t.ex med stora doser av amfetamin för att hålla sig vakna men även sömnmedel för att komma ner i djupsömn (natten). Huruvida dessa barn medicinerades har jag ingen uppfattning om.
Citera
2018-12-08, 16:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Exakt. Det handlar om en hel familjs situation. Med två svårt sjuka barn och ev. en mamma med recidiv. Det skall vara självklart att vården skall se till hela familjens mående. Givetvis skall stöd och samtalskontakter erbjudas både barnen och föräldrarna. Ja föräldrarna kan neka för egen del men det borde bli en ringklocka och kanske en orosanmälan. I detta fall och säkert många andra så skall föräldrar inte kunna neka stöd för egen del UTAN att det verkligen utreds om så är fallet.
Föräldrarnas mående påverkar i allra högsta grad barnen.
Utgångspunkten för diskussionen hamnar fel här kan jag tycka, för ingen i föräldrarnas omgivning hade uppfattat att de var vare sig självmordsbenägna och/eller vägrade ta emot hjälp.

HB hade heller inte cancer, enligt Fogelram. Så då är den trådsanningen ur världen.

Barn- och ungdomsmottagningen i L*mma kommun har med all sannolikhet erbjudit flickorna samtalsstöd. Möjligen även skolornas kuratorer?

Fetad stil: Nej, samtalskontakt är och bör vara frivillig. Det är klart att föräldrarnas mående påverkar barnet men varje myndighetsförklarad individ har rätt att själv välja att ta emot stöd eller avstå.
En krisbearbetning är alltid både individuell och högst personlig, att forcera fram reaktioner eller känslor är helt uteslutet och kan bli direkt förödande för en naturlig bearbetningsprocess - låt det ta den tid det tar.
En del anhöriga väljer att inleda en samtalskontakt med kurator, psykolog eller psykiatriker i något skede av processen, oftast inom ett år. Andra väljer att avstå helt - inget är rätt eller fel här. Mycket är avhängigt på hur ditt övriga sociala nätverk ser ut med släktingar, vänner och arbetskamrater.
Det finns de som klappar ihop efter ett par år och är först nu redo att ta itu med en smärtsam bearbetning, våra försvar fungerar olika och de fyller sin funktion. Här behövs tillit och respekt från omgivningens sida. Och ett - jag finns här.

Vad jag vill komma fram till är att det saknas en strikt mall för krisbearbetning. Vi har olika bakgrund, egenskaper, yttre förutsättningar, erfarenheter, inre resurser, nätverk.
Citera
2018-12-08, 16:50
Medlem
Citat:

Ja, och så kan lägga till det faktum att O´s chef ringde till polisen och efterlyste en hel familj när O inre dök upp på den stora konferensen. Det verkar ju som om chefen i tanken varit förberedd på att någonting tragiskt skulle kunna inträffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in