2018-12-08, 02:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Läs FUP:en så ser du att både Åklagaren och MGM:s advokat använder Frozen fright i sina bilagor så det är uppenbarligen nåt som är relevant i sådana här mål.

Det är inget bevis för att frozen fright verkligen existerar och allra minst i det aktuella fallet.
Citera
2018-12-08, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
GS är utan tvekan körd. Han har att se fram emot 2-3 års fängelser. Om han sedan blir fälld för ett eller två fall av våldtäkt eller oaktsam våldtäkt är mest av akademiskt intresse. Att buffla in till en kvinna i en så utlämnad situation och gå på som han gjorde är utan att tvekan våldtäkt även om han inte utövade något våld.

Hela BO agerande kan ses som en överlevnadstategi i en oerhört stressande situation. En situation där hon har eller på gränsen fruktat för sitt liv. En mardröm som blev än värre när GS gav indikationer på att M var med på det hela.

Han agerar så hänsynslöst och hon är så utlämnand så han borde dömas till 3 års fängelse.

Håller med.

Han gjorde henne rädd och osäker på Monika med under tiden, vilket äckel..

Inte konstigt att hon då inte ville göra några ljud. Och hon visste inte heller om ifall William gått ut med sina kompisar eller inte.
Citera
2018-12-08, 06:50
Medlem
Dock anser jag att Glenn utövat en del våld mot BO, dels med sin lönnfeta enorma kropp som vapen, tyngden han forcerar på BO.

Han använder även våld med sina äckliga lönnfeta gamla fingrar som han tvingar in i henne så att hon får ont och skriker aj, aj, aj.
Citera
2018-12-08, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är inget bevis för att frozen fright verkligen existerar och allra minst i det aktuella fallet.
Många blev helt totalt handlingsförlamade rent fysiskt och bara stod stilla, chockade och helt oförmögna att röra på sig under förlisningen av Estonia.

De kunde inte rädda sig just pga frozen fright, så jo det existerar i allra högsta grad.
Senast redigerad av Martlet 2018-12-08 kl. 07:02.
Citera
2018-12-08, 07:23
Medlem
Utan att gå in på den polisanmälda händelsen slutar väl JB:s resa till vännen MA och hennes man GS i Sthlm närmast i katastrof.

Från att ha glatt sig åt att JB skulle komma upp och hjälpa till i cafeet där MA t.o.m. betalade tågresan beskyller MA JB för att festa för mycket och kommit bakfull till jobbet. Hon är lätt på foten och har lagt upp sig för GS som påstått att JB är lönnfet. JB säger att MA och GS är mer eller mindre alkolister som hinkar rödvin om dagarna och att GS gett sig på henne enligt polisanmälan.

Så snabbt kan vänskap ta slut.
Citera
2018-12-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
GS är utan tvekan körd. Han har att se fram emot 2-3 års fängelser. Om han sedan blir fälld för ett eller två fall av våldtäkt eller oaktsam våldtäkt är mest av akademiskt intresse. Att buffla in till en kvinna i en så utlämnad situation och gå på som han gjorde är utan att tvekan våldtäkt även om han inte utövade något våld.

Hela BO agerande kan ses som en överlevnadstategi i en oerhört stressande situation. En situation där hon har eller på gränsen fruktat för sitt liv. En mardröm som blev än värre när GS gav indikationer på att M var med på det hela.

Han agerar så hänsynslöst och hon är så utlämnand så han borde dömas till 3 års fängelse.

Fascinerande! Om du hade varit med hela kvällen dvs. Då hade du kanske kunnat vittna om intaget av centralstimulerande medel ihop med den väldigt lilla mängden alkohol som det vittnats om. Min teori är att det ihop med kolan har samtalats/hintats om sexuella eskapader under ruset av kåtpulvret. Det s.k brottsoffret hade landat, blivit pumsig och inte lika intresserad längre. Glenn som fyller på så länge det finns en smula i påsarna är inte så pumsig.

Däremot håller jag med dig om att jag tror att han åker på det här. Helt galet och lite skrämmande, men det går tydligen att få in under väldtäkt i dessa dagar.

Du anser att han ”agerat hänsynslöst och hon är så utlämnad”. Hur kan du tolka in det utav vad som framkommit? Det får mig att undra om jag har missat någonting som kan få någon att bombsäkert vilja beröva en människa 3 år av dennes liv, och allt vad det innebär i förlängningen.

Ni som är mer insatta i juridiken och lite färskare lagar och tolkningar. Har alla lindrigare sexualbrott ersatts av någon form av väldtäkt, ibland utan både våld och täkt, vad det verkar. Jag tänker närmast på sexuellt ofredande och sådana sporter.
Citera
2018-12-08, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Om så skett är det faktiskt inte särskilt märkvärdigt. Människor som befinner sig i en chockfas försöker förstå vad som har hänt. Det kan ta sig uttryck på det här sättet. De behöver inte vara fullt medvetna om hur de agerar. Därför blir det också lite tokigt när folk i tråden tycker sig sitta på sanningen om hur man ska agera för att anses trovärdig.

Ja, vi har alla olika preferenser baserat på livserfarenheter et.c. Sen kan man tydligt sortera ut skribenter som är drivna av hat, avundsjuka, misstänkt psykisk ohälsa m.m. Jag är även skeptisk till nämndemanna-systemet.

Nog tycker jag det är lite uppseendeväckande. Det är lite för specifikt i min smak för att bortförklaras med att individen skulle vara chockad.

Citat:
Efter att ha läst igenom förhören anser jag i alla fall att bo ger ett mycket trovärdigt intryck. Det framgår ganska tydligt att hon är i chock och panik. Hon är rädd. Hon beger sig mitt i natten ner mot Birger Jarlsgatan där finns en nattöppen butik. Hon söker sen stöd direkt hos dem hon känner sig trygg med. Hon ringer sin mamma.

Hon kan inte ha haft lite avtändnings-nojja? Eller är hon hyffsad skådespelerska? Är det en människa som haft en festkväll med bekanta, velat ha hjälp av med bh:n o.sv.....?

Det du beskriver tycker jag stämmer in bättre på någon som blivit utsatt för en överfallsvåldtäkt, misshandel eller dylikt.

Citat:
Jag tror att Glenn med stor sannolikhet kommer att bli dömd för det här brottet

Jag sitter inte heller på sanningen. Men det känns inte helt bra att ev. beröva en människa flera år av dennes liv och allt vad det innebär när straffet är avtjänat, på dessa grunder. Rimligt tvivel? Ja, det tycker jag. Tyvärr så tror jag också att han kan bli dömd.
Senast redigerad av Siix 2018-12-08 kl. 08:29.
Citera
2018-12-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Många blev helt totalt handlingsförlamade rent fysiskt och bara stod stilla, chockade och helt oförmögna att röra på sig under förlisningen av Estonia.

De kunde inte rädda sig just pga frozen fright, så jo det existerar i allra högsta grad.

Ja, det existerar och är inget konstigt på något sätt. Däremot är det som du antyder ingenting som är synonymt med våldtäkter, som man lätt kan få intrycket av om man inte vet bättre. Jag har en del kunskap när det kommer till våldsamma situationer.

Edit: Glömde det jag ville ha sagt. Fenomenet att man ”laggar” fast” skulle jag nog anse vara en högoddsare i detta fallet. Det är oftast inte saker som att min kåta vännina/arbetsgivare ligger i rummet bredvid som utlöser sådant.
Senast redigerad av Siix 2018-12-08 kl. 08:45.
Citera
2018-12-08, 08:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Fascinerande! Om du hade varit med hela kvällen dvs. Då hade du kanske kunnat vittna om intaget av centralstimulerande medel ihop med den väldigt lilla mängden alkohol som det vittnats om. Min teori är att det ihop med kolan har samtalats/hintats om sexuella eskapader under ruset av kåtpulvret. Det s.k brottsoffret hade landat, blivit pumsig och inte lika intresserad längre. Glenn som fyller på så länge det finns en smula i påsarna är inte så pumsig.
...
.

Det påvisades inga droger vid analys.

När jag läste JB:s förhör bedömde jag henne som trovärdig, hon var mångordig och berättade i nära anslutning till händelsen. Transkriberingarna av ljudfilen förvirrar det hela tycker jag och från dessa kan man egentligen inte få någon tydlig uppfattning eftersom de skiljer sig åt.

Läser man dock orden som överensstämmer vid båda analyserna anser jag inte att det styrker ett tillstånd av frozen fright. GS och KB tycks ha en dialog, alltså han säger något, hon svarar, eller tvärtom. Är man i ett tillstånd av förlamande skräck, kan man då svara adekvat med ord när kroppen inte lyder? Kan man kort efteråt kliva upp och gå ut och röka?

Jag vet inte, resonerar mest. Dock anser jag att i vågskålen mot att straffa någon bör brottsoffret ha försökt att värja sig. Ingen berusning, inget våld, inga hot. Kan man inte värja sig fysiskt men man kan svara på specifika frågor, då tänker jag att man bör ha varit i skick att uttala ett större motstånd.
Citera
2018-12-08, 08:59
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Tänk vad alkohol kan ställa till det. Det tragiska är att detta inte var första gången att GS ger sig på andra kvinnor.
Kan du tala om vilka de andra gångerna var?

JBs surfhistorik kommer att sänka henne med all rätt.
Citera
2018-12-08, 09:11
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Dock anser jag att Glenn utövat en del våld mot BO, dels med sin lönnfeta enorma kropp som vapen, tyngden han forcerar på BO.

Han använder även våld med sina äckliga lönnfeta gamla fingrar som han tvingar in i henne så att hon får ont och skriker aj, aj, aj.

Hon gillar ju äldre gubbar så vad är problemet? BO är inget annat än en golddigger. Dags att casha in liksom. Fy fan att mina skattepengar ska gå till sånt här jävla dravel.
Senast redigerad av SvenBergman 2018-12-08 kl. 09:12. Anledning: stavning
Citera
2018-12-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det påvisades inga droger vid analys.

När jag läste JB:s förhör bedömde jag henne som trovärdig, hon var mångordig och berättade i nära anslutning till händelsen. Transkriberingarna av ljudfilen förvirrar det hela tycker jag och från dessa kan man egentligen inte få någon tydlig uppfattning eftersom de skiljer sig åt.

Ok. Har missat droganalys-biten. Eller har inte letat rättare sagt. Men det kvittar. Ville bara belysa lite infallsvinklar.

Ja, detta med trovärdighet är ett gissel. Du kan ju faktiskt ha stora fördelar/nackdelar bara när det kommer till hur duktig du är att formulera dig, föra dig eller t.om om du har ett sympatiskt utseende eller ej, skulle jag tro. Sen ska även din livshistorik vägas in. Så, nej jag tror inte att det är helt tillfredställande rättsäkert alla gånger när det gäller fall med svag bevisning. Läs den här tråden och betänk att det är ”vanliga mäniskor som sitter i domstolen.

Citat:
Läser man dock orden som överensstämmer vid båda analyserna anser jag inte att det styrker ett tillstånd av frozen fright. GS och KB tycks ha en dialog, alltså han säger något, hon svarar, eller tvärtom. Är man i ett tillstånd av förlamande skräck, kan man då svara adekvat med ord när kroppen inte lyder? Kan man kort efteråt kliva upp och gå ut och röka?

Jag vet inte, resonerar mest. Dock anser jag att i vågskålen mot att straffa någon bör brottsoffret ha försökt att värja sig. Ingen berusning, inget våld, inga hot. Kan man inte värja sig fysiskt men man kan svara på specifika frågor, då tänker jag att man bör ha varit i skick att uttala ett större motstånd.

Nej, frysigt fast av skräck har jag mycket svårt att tro på i detta fallet.

Resonera är bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in