2018-12-07, 22:47
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Bra jobbat Provokatör. Det är ju en fars att jämföra de två transkriptionerna.

Här är en ren textfil med utskrifterna, blir lite enklare att läsa. Många konstigheter i dom två olika versionerna.

Bortplockade fraser, vinklade fraser, olika tolkning av samma fras, olika tider, olika kronologisk ordning, skratten är borta i polisversionen. Om TR går bara på polisens utskrift är det mycket illa, GS får skynda sig att själv bekosta en egen oklanderlig granskning då åklagaren ställt sig negativ till detta trots uppenbara brister.

Filen måste förbättras avsevärt eller helt förkastas, man kan inte döma på så lösa grunder. Mitt i allt mummel så kan vad som helst ha sagts, ingenting går att bevisa pga dessa oklarheter. GS kan hävda att JB sagt 'Jag älskar analsex och vill bli slickad där bak men vågar inte när din fru är i rummet bredvid' och ingen kan hävda att hon inte sagt detta.

LÄNK

/Provokatör
Citera
2018-12-07, 23:14
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Här är en ren textfil med utskrifterna, blir lite enklare att läsa. Många konstigheter i dom två olika versionerna.

Bortplockade fraser, vinklade fraser, olika tolkning av samma fras, olika tider, olika kronologisk ordning, skratten är borta i polisversionen. Om TR går bara på polisens utskrift är det mycket illa, GS får skynda sig att själv bekosta en egen oklanderlig granskning då åklagaren ställt sig negativ till detta trots uppenbara brister.

Filen måste förbättras avsevärt eller helt förkastas, man kan inte döma på så lösa grunder. Mitt i allt mummel så kan vad som helst ha sagts, ingenting går att bevisa pga dessa oklarheter. GS kan hävda att JB sagt 'Jag älskar analsex och vill bli slickad där bak men vågar inte när din fru är i rummet bredvid' och ingen kan hävda att hon inte sagt detta.

LÄNK

/Provokatör
Att j slår GS på kinden upprepade gånger är så klart ingen transkription utan en tolkning av ljud, men det är lika illa att som i den första versionen helt bortse från ljudet.

Förhoppningsvis går det att få originalfilen utlämnad så kan Flashback expertis få fram bästa möjliga ljudkvalitet.
Citera
2018-12-07, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Glenn är rökt som en makrill.

Tänk vad alkohol kan ställa till det. Det tragiska är att detta inte var första gången att GS ger sig på andra kvinnor.
Citera
2018-12-08, 00:05
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Tänk vad alkohol kan ställa till det. Det tragiska är att detta inte var första gången att GS ger sig på andra kvinnor.

Kokain, min bästa forummedlem.

Har man bara råd så.....
Citera
2018-12-08, 00:17
Medlem
Mooskys avatar
Åklagaren avslår försvarets begäran om komplettering. Och låter NOA förbättra ljudet.

Citat:
3. Ljud- och bildupptagning.
NFC har granskat den inspelning som finns i ärendet och bearbetat ljudet vilket ni
har tagit del av. Jag har lyssnat på delar av den ljudfil som ni skickat till polisen
som körts i ”Garageband” och det låter i något avseende annorlunda än den som
NFC bearbetat.
Vi kommer därför att be Nationella Operativa Avdelningen (NOA) inom polisen
att göra ett försök att förbättra såväl ljud som bild. Kontakt med dem är redan
tagen.
Er begäran om att ett externt företag ska bearbeta ljudet avslås.
4. Information från Instagram, WhatsApp mm.
En sådan omfattande och allmän begäran som avses, vilken dessutom kräver
rättshjälp, kan inte antas vara av betydelse för förundersökningen. Försvarets
begäran avslås i denna del.

NOA PM
2018-12-03
Diarienummer
K1286794-18
Citat:
Generellt om ljudförbättring
Enkelt beskrivet kan man översätta ljudförbättring till frekvensspecifik volymkontroll.
Man höjer volymen på de frekvenser som är intressanta, och man sänker volymen på de
frekvenser som är ointressant eller störande.
Varje scenario inom ljudförbättring är unik, det finns ingen universell snabbfix.
Metodiken och tillvägagångssättet är dock liknande i de allra flesta fall. Med det sagt, så
anser jag att de olika varianter av hörbarhetsförbättringar som gjorts av NFC och
NOA/SC3 är det närmaste man kan komma till ett bra slutresultat med den aktuella
ljudfilen.
Brus som finns kvar i förbättrade ljudfiler har sin förklaring i att, när man höjer
specifika frekvenser, så höjer man även bruset. Drar man ner bruset till noll, så medför
det att man även drar ner frekvenser som påverkar klarheten i talet. Så det gäller att hitta
en medelväg, därför levereras ofta resultaten i olika varianter för bedömning.
En extern aktör kan reproducera våra resultat, eller leverera ett resultat som låter delvis
annorlunda, men man kan aldrig uppnå hundraprocentigt klarhet i hörbarhetsförbättring
i fall som dessa.
Den hörbarhetsförbättring som gjorts av försvaret i programmet GarageBand, är också
en variant, och kanske kan uppfattas som något bättre i valda delar, av någon som
lyssnar. Dock har man konverterat resultatet till en mp3-fil, vilket i sig är en
försämrande åtgärd när det gäller ljudkvalitet, mp3-formatet använder en destruktiv
algoritm och försämrar ljudkvaliteten.

Slutresultatet blir i slutändan ett objekt för subjektiv bedömning. Det som någon
uppfattar som bra, kan av någon annan uppfattas som dåligt.
Detta kan bero på vilken
typ av hörlurar/högtalare som används, i vilken miljö man lyssnar, vilka inställningar
man har på uppspelningsutrustningen, och i slutändan, hur bra hörsel personen som
lyssnar har.

Så man står fast vid att bedömningen kommer att göras av den som lyssnar , och då kommer detta antagligen bli den avgörande punkten för domstolen. Hör domstolen inte alla delar så går det väl inte att bedöma helheten heller antar jag. Försvaret har i alla fall gjort sin plikt och krävt kompletteringar av åklagaren, som indirekt nekar till extern ljudförbättring vilket är bedrövligt om det nu skulle gå att få ett bättre ljud. Så jag tror det står och väger med vad man kan höra av ljudfilen.

BO skriver på Instagram om åtalet.
Senast redigerad av Moosky 2018-12-08 kl. 00:31.
Citera
2018-12-08, 00:29
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Åklagaren avslår försvarets begäran om komplettering. Och låter NOA förbättra ljudet.

NOA PM
2018-12-03
Diarienummer
K1286794-18

Så man står fast vid att bedömningen kommer att göras av den som lyssnar , och då kommer detta antagligen bli den avgörande punkten för domstolen. Hör domstolen inte alla delar så går det väl inte att bedöma helheten heller antar jag. Försvaret har i alla fall gjort sin plikt och krävt kompletteringar av åklagaren, som indirekt nekar till extern ljudförbättring vilket är bedrövligt om det nu skulle gå att få ett bättre ljud. Så jag tror det står och väger med vad man kan höra av ljudfilen.

Citat: mp3-fil, vilket i sig är en
försämrande åtgärd när det gäller ljudkvalitet, mp3-formatet använder en destruktiv

Detta är inte sant. Möjligen håller inte seriösa ljudnördar med mig, men....det hela beror på upplösningen av mp3-filen. Är den inspelad i 320 Mps så hör du ingen skillnad mot en bra och excellent inspelad CD-skiva. Är det en lägre bitrate (som det heter) så hör du ändå tal hur bra som helst.

Är NOA så jävla bakom flötet? Problemet i detta fall är ju ljudkvaliteten eftersom telefonen legat under täcken och kuddar. Antar jag.

Har inget att göra med mp3-filer. Fake News. Som vi blir mer och mer vana vid.
Citera
2018-12-08, 00:44
Medlem
Mooskys avatar
2018-11-21

Citat:
I ett separat mail har ni angett att ett kompletterande förhör ska hållas med
målsäganden efter att ljudfilen är bearbetad på nytt samt att ni vill närvara vid ett
sådant förhör.
Kompletterande förhör med målsäganden kommer att hållas och
målsägandebiträdet är redan informerad om att så kommer att ske. Din begäran om
att närvara vid förhöret kan dock inte tillgodoses eftersom målsäganden ju
kommer att höras personligen vid förhandlingen och motfrågor kan ställas då.
Detta beslut går att klaga på jämlikt 23 kap 19 § rättegångsbalken. Anmälan sker
till Stockholms tingsrätt.

Detta tilläggsförhör finns inte med vad jag kan se heller.
Citera
2018-12-08, 00:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Citat: mp3-fil, vilket i sig är en

Detta är inte sant. Möjligen håller inte seriösa ljudnördar med mig, men....det hela beror på upplösningen av mp3-filen. Är den inspelad i 320 Mps så hör du ingen skillnad mot en bra och excellent inspelad CD-skiva. Är det en lägre bitrate (som det heter) så hör du ändå tal hur bra som helst.

Är NOA så jävla bakom flötet? Problemet i detta fall är ju ljudkvaliteten eftersom telefonen legat under täcken och kuddar. Antar jag.

Har inget att göra med mp3-filer. Fake News. Som vi blir mer och mer vana vid.

Som ljudnörd är jag beredd att hålla med dig. I detta sammanhang skulle inte en inspelning vid e x via flac göra någon skillnad. Det låter som en sorts tekniskt formulerad undanflykt. Mp3 inspelning duger nog bra här. Det rör sig ju inte om återgivning av en violininspelning. Mer grynt och stön kanske.
Citera
2018-12-08, 00:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
GS är utan tvekan körd. Han har att se fram emot 2-3 års fängelser. Om han sedan blir fälld för ett eller två fall av våldtäkt eller oaktsam våldtäkt är mest av akademiskt intresse. Att buffla in till en kvinna i en så utlämnad situation och gå på som han gjorde är utan att tvekan våldtäkt även om han inte utövade något våld.

Hela BO agerande kan ses som en överlevnadstategi i en oerhört stressande situation. En situation där hon har eller på gränsen fruktat för sitt liv. En mardröm som blev än värre när GS gav indikationer på att M var med på det hela.

Han agerar så hänsynslöst och hon är så utlämnand så han borde dömas till 3 års fängelse.
Citera
2018-12-08, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Nek, det är BOs sökhistorik. Alltså JB. Du ser att datumen stämmer väldigt väl. Men det sägs också att hon ska ha blivit utsatt för id-kapning så porrsökningarna behöver ju inte vara hennes i så fall.
Okej, sorry. Trodde det tillhörde det jämförande fallet i september. Men ser nu att det är JB:s sökhistorik. Mycket märkligt att det första man gör efter en våldtäkt är att kolla upp skadestånd.
Och ett sammanträffande att porrsökningarna gäller trekant. Skumt.
Citera
2018-12-08, 01:34
Medlem
Har nu läst en hel del av FUP och måste nog ha en reservation för att BO kan ha iscensatt det hela. Hon känns inte helt helylle, om man säger så.
Säger inte att det definitivt är så, men det rimliga tvivlet finns där.

ID kapningen gällde GS, inte BO, för övrigt.
Problemet är att den anmäldes 2018-11-21 dvs. över en månad efter den påstådda våldtäkten.
Citera
2018-12-08, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, sorry. Trodde det tillhörde det jämförande fallet i september. Men ser nu att det är JB:s sökhistorik. Mycket märkligt att det första man gör efter en våldtäkt är att kolla upp skadestånd.
Och ett sammanträffande att porrsökningarna gäller trekant. Skumt.

Om så skett är det faktiskt inte särskilt märkvärdigt. Människor som befinner sig i en chockfas försöker förstå vad som har hänt. Det kan ta sig uttryck på det här sättet. De behöver inte vara fullt medvetna om hur de agerar. Därför blir det också lite tokigt när folk i tråden tycker sig sitta på sanningen om hur man ska agera för att anses trovärdig.

Efter att ha läst igenom förhören anser jag i alla fall att bo ger ett mycket trovärdigt intryck. Det framgår ganska tydligt att hon är i chock och panik. Hon är rädd. Hon beger sig mitt i natten ner mot Birger Jarlsgatan där finns en nattöppen butik. Hon söker sen stöd direkt hos dem hon känner sig trygg med. Hon ringer sin mamma.

Jag tror att Glenn med stor sannolikhet kommer att bli dömd för det här brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in