Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Philomena
2. Ja, vilka scenarion är rimliga att anta som gör att LW bara försvinner från chatten med mannen från Sthlm? Vad var karakteristiskt för LWs agerande när hon chattade? Jag har vänner som alltid avslutar sina kommunikationer men andra som bara "dör ifrån" och återupptar som om inget hänt vid annat tillfälle. Hur var LW undrar man? Var det vanligt av henne att försvinna från en chatt utan att meddela detta och säga "hejdå" eller kort kommentera att "nu bankar det visst på dörren, ursäkta"?
Jag har inget minne av att LW försvann ur chattar. Hon skrev snabbt och mycket. Sa alltid till när hon behövde sluta och om det hände något runt henne. Ofta hann någon av oss börja nya ämnen samtidigt som den andre skrev svar. Kunde på det viset chatta samtidigt om flera saker i en ”session”. Jag tror, som du, att hon kan ha chattat med flera samtidigt den ödesdigra kvällen. (Sorry att jag inte har citerat som man ska. Jag lyckas inte få kläm på hur man gör.)
Nu var det till Philomena du vände dig, men jag har ett par frågor.
Med det du berättar att LW inte skulle försvinna ur chatten utan att säga något, vad tänker du om det?
Tänker du att det är "någon inifrån huset", någon som överrumplar henne? Någon som redan finns där eller som kommer in? Och att hon därför inte hinner avsluta chatten?
Kan hon ha haft ytterdörren olåst den tiden på kvällen?
Om man chattar med flera kanske man inte hinner avluta alla konversationer med att nu knackar det på dörren. Men kanske till den som man chattar med sist?
Någon hon vet ska komma?
Kan det varit någon som hon lovat låna något, att det skulle gå snabbt, eftersom det var sen kväll och hon visste vad det gällde?
Vet hon vem det är genom deras konversation och ser honom genom förnstret? Vill att han går därifrån, och skyndar sig till dörren för att säga till honom att gå?
Någon som hon inte vet ska komma?
Dörren är olåst och någon kommer in utan att förvarna? Det skulle kunna vara både någon hon känner (hörvittnet) eller någon okänd (då får man inte ihop hörvittnet och hur hon kom ner till planket).
Särskilt om det skulle banka oannonserat så sent, borde man reagera med minst förvåning; vem kan det vara så här sent? Har det hänt något? Då kanske man avvaktar något innan man öppnar, skriver några rader om att någon är på dörren...ska jag öppna? Vad ska jag göra?
Kanske ser hon direkt vem det är och öppnar för att hon inte känner sig rädd?
Ser hon direkt vem det är genom fönstret och vill att han slutar att banka/ropa eller på annat sätt stör, för hon vet vem det är?
Om hon inte vet vem det är, skulle hon verkligen öppna? Hon tittar ut genom fönstret och det står en främling där 23.10? Vad skulle få henne att öppna dörren?
Mannen från Sthlm, var det JH som hon skulle till Norge med? Var det den avbrutna chatten? EGT har sagt att hon chattade med Norgegänget 23.09, enl Etthuspalandet 22.49) Var det den sista hon chattade med?