Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag funderar de senaste dagarna på varför ingen annan än skrikvittnet med sambo verkar ha hört Lenas skrik? Finns det bara ett enda hus mittemot motorvägen?
Jag börjar få en känsla av att polisen letar efter cykeltjejerna för att bekräfta skrikvittnets historia att han körde runt och letade.
Är jag den enda som har reservationer mot detta vittnes historia? Bland annat är jag konfunderad över varför man inte ringer 112 under de 5 minuter Lenas hjärtskärande skrik varar.
Skriket hörs från 23.30-23.35 och SOS samtalet rings 23.47. Varför ringer man hela 12 minuter efter skriket avstannat?
Jag köper inte förklaringen att det tog från 23.30 - 23.47 att ta på sig kläder och börja köra innan man får möjlighet att larma.
Man kan slänga på sig kläder på två minuter i en nödsituation samtidigt som man ringer 112. Särskilt när vittnet själv beskriver skriken som det mest hjärtskärande hen hört. Ändå har man is i magen att inte anmäla det på 15 minuter.
Vill skrikvittnet kanske fastslå den exakta tiden för brottet till 23.35 för att mördaren har ett stabilt alibi för just den tidpunkten?
Jag hoppas skrikvittnet har synats från topp till tå och att hen inte har några kopplingar till Lenas umgängeskrets, arbete m.m.
Vi vet ju ingenting om hur många som har hört skriken?
Det har ju diskuterats många gånger. Dels kan en del ha sovit, några kanske hörde med agerade inte, somnade om. En del har bullerglas eller sover med öronproppar, Någon tar sömnmedicin.
Sedan tiden, den tycker jag inte är så anmärkningsvärd.
När man först hör skriken, och man ligger i sängen tar det ett tag innan man fattar att detta är något man kanske ska gå ut och kolla. Man pratar med varandra, vad är det där? Det låter inte som något vanligt bråk, vad ska vi göra? Redan här har det kanske gått några minuter.
Sedan beslut att det är bäst att åka ut och kolla. På med kläder, ner till bilen. Varifrån kommer skriken?
Kanske inte heller så lätt att lokalisera varifrån skriken kom. Och så ringa. Nu vet vi ju att de åkte på fel sida.
Jag har inget skäl till att misstro dalaan som beskrivit på ett trovärdigt sätt hur det gått till. Dessutom har det stärkts av att det finns inringt samtal innan LW ens nämnts varit försvunnen. Att dalaan på något sätt skulle ha med brottet att göra låter i mina öron osannolikt att polisen inte skulle upptäcka.