2018-11-30, 09:53
  #2497
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Är en gammal spelmissbrukare,som slutade för mer än 10 år sen..Men skulder finns kvar. Haft en mångårig kontakt med KF,har haft avdrag på sjukers med 1000/mån..Allt har funkat fint...För några månader kom jag på att börja ta ut min privata pensionsförsäkring plus andra "sidoinkomster"...Har nu fått ett nytt beslut att det ska dras 9000/mån..Har bestämt mig för att köra på det instället för att avbryta pensionsutbetalningen. MEN dessa jäkla inkassobolag gör ju att jag blir aldrig fri ! Har en dagisskuld för sonen...han är 25 år idag.Den skulden har varit hos KF som avslog,den var för gammal...Då gick den tillbaka till inkassobolaget och fortsätter snurra runt,har sålts flera gånger..Har idag blivit astronomiska skulder..Detta exempel gäller andra inkassoskulder också,de flesta har inte kommit till Kf ,men finns ändå kvar,verkar som jag aldrig blir fri ??Vad kan jag göra? Ska jag ta kontakt med dem och hävda preskription? Jag har aldrig betalt nån av dem eller "erkänt" skulden...Jag får ju brev varje år så de håller ju skulden vid liv...Nu när de börjar dra så mycket varje månad är ju risken att de vaknar ordentligt? Kan man få stopp på dessa gamla skulder?Tack på förhand !

Hur stor är din totala skuld?
Hur länge har du haft den?
Inkomst/månad?
Utgifter?
Total räntekostnad?

I 99% av fallen är det bara att beta av, även om det tar en livstid. Det är pengar du spenderat och så enkelt är det. I vissa fall så tillämpas skuldsanering, men det är inte någon rättighet direkt. Men för att ens ha minsta möjlighet till det borde du i alla fall kunna motivera att det är omöjligt för dig att betala tillbaka skulden med siffror och fakta, inte bara känsloargument.
Citera
2018-11-30, 10:31
  #2498
Medlem
Skulden hos KF är 80.000kr..Så det blir ju betalt inom ett år med det nya avdraget på 9000/mån..Känns jättebra,men det som inte känns så bra är inkassoskulder som ibland lämnas till KF, blir avvisade för de är för gamla ..De förs tillbaka till inkasso och ev säljs vidare.Finns det ingen preskription? Hur gör jag? Ska jag skriva till inkasso och begära att de tas bort?
Citera
2018-11-30, 10:42
  #2499
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Skulden hos KF är 80.000kr..Så det blir ju betalt inom ett år med det nya avdraget på 9000/mån..Känns jättebra,men det som inte känns så bra är inkassoskulder som ibland lämnas till KF, blir avvisade för de är för gamla ..De förs tillbaka till inkasso och ev säljs vidare.Finns det ingen preskription? Hur gör jag? Ska jag skriva till inkasso och begära att de tas bort?

Det är ju kanon att se ljuset i tunneln, 80kkr är ju ändå överkomligt om man snålar ner vardagen lite och knegar hårt.

Vad menar du med preskription? Skulden är alltid kvar tills du betalt den. Är det så att det kan ligga lite mellanhänder som lägger på ytterligare summor så är en idé kanske att ta ett samlingslån? Då får du lättare överblick också.
Citera
2018-12-01, 22:16
  #2500
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Skulden hos KF är 80.000kr..Så det blir ju betalt inom ett år med det nya avdraget på 9000/mån..Känns jättebra,men det som inte känns så bra är inkassoskulder som ibland lämnas till KF, blir avvisade för de är för gamla ..De förs tillbaka till inkasso och ev säljs vidare.Finns det ingen preskription? Hur gör jag? Ska jag skriva till inkasso och begära att de tas bort?

80.000 kr betalar du på ett år. Åk på en räkmacka och må gott. Finns dom som har det värre.

Se på frugan och mig som kommer från Norge efter ett dåligt köp med ett underskott på 800k som inte kan betalas på 2,5 år och som sedan kommer att dras på våra löner

Vi kommer inte att kunna köpa varken hus eller bostadsrätt förrän vi är närmare 40 år.
Citera
2018-12-01, 22:30
  #2501
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
80.000 kr betalar du på ett år. Åk på en räkmacka och må gott. Finns dom som har det värre.

Se på frugan och mig som kommer från Norge efter ett dåligt köp med ett underskott på 800k som inte kan betalas på 2,5 år och som sedan kommer att dras på våra löner

Vi kommer inte att kunna köpa varken hus eller bostadsrätt förrän vi är närmare 40 år.

Med tanke på att personen inte har inkomst utan lever på pension & sjukersättning och tidigare betalat av 1000kr i månaden så kommer det ta ca 80mån att betala just den skulden förutsatt att räntan är fryst, inte 12mån.
Citera
2018-12-01, 22:43
  #2502
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Med tanke på att personen inte har inkomst utan lever på pension & sjukersättning och tidigare betalat av 1000kr i månaden så kommer det ta ca 80mån att betala just den skulden förutsatt att räntan är fryst, inte 12mån.

För min fru och mig så tar det tre år innan vi är skuldfria när dom kommer att dra 23k och vi får leva på ex.minimum.

Du är inte direkt objektiv i din bedömning ser det ut som. Arbetar du inom kfm?
Citera
2018-12-01, 22:50
  #2503
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
För min fru och mig så tar det tre år innan vi är skuldfria när dom kommer att dra 23k och vi får leva på ex.minimum.

Du är inte direkt objektiv i din bedömning ser det ut som. Arbetar du inom kfm?

Nej jag arbetar verkligen inte inom kfm.

Eson57 skrev följande "Haft en mångårig kontakt med KF,har haft avdrag på sjukers med 1000/mån"
Dvs de har gjort utmätning på 1.000kr varje månad.

Hur du får det till att det går betala av en skuld på 80.000kr på 12mån när man max kan dra 1.000kr i månaden från personen är för mig en gåta.

Att du och din fru har större inkomst påverkar ju även er betalningsförmåga och således även hur lång tid det tar att betala av en skuld.
Citera
2018-12-03, 20:19
  #2504
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Men vi är gifta, vi är inte sambo/pojkvän/flickvän. Räkna kfm ändå "din del" av hyran trots att man är gifta?

Vi bor i Sverige nu och nu har jag räknat igenom här och vi kommer att få cirka 832.000 kr skickat från Norge till Sverige - skulder. Dessa kommer gå vidare till kfm men dom kommer inte kunna göra nån utmätning på oss eftersom vi båda studerar. Min fru är färdig Januari 2022 och jag är färdig Juni 2020. Tidigast när kfm kan börja dra är när vi får arbete nån av oss men vi ska ansöka om skuldsanering när allt (skulderna) har kommit till Sverige.

Skulle vara skönt att få igenom en sanering. Låt oss säga att vi får 40k netto månaden så tar kfm 33k i utmätning varje månad för skulder, dom går snabbt ner då. Nästan 400k på ett år. Skulderna betalas på fyra år vid en sanering och existensminimum.

Ja, de räknar halva hyran som din hyra.

Skuldsanering är när KFM anser att ni aldrig kommer kunna betala av hela skulden. Då får ni leva på "existensminimum" i förmodligen 10 år sedan skrivs skulden av. Det du beskriver låter som att ni faktiskt betalar allt?
Citera
2018-12-03, 21:34
  #2505
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Ja, de räknar halva hyran som din hyra.

Skuldsanering är när KFM anser att ni aldrig kommer kunna betala av hela skulden. Då får ni leva på "existensminimum" i förmodligen 10 år sedan skrivs skulden av. Det du beskriver låter som att ni faktiskt betalar allt?

Idag betalar vi ingenting på skulderna, har slutat med det för några veckor sedan och inom kort kommer skulderna till Sverige.

Vi båda studerar nämligen och kfm kan inte utmäta CSN och därför kommer vi börja betala ner på skulderna när vi får jobb eller om kfm automatiskt gör en löneutmätning på oss när vi får jobb, vilket vi hoppas för då blir vi skuldfria på 3,5 år om dom drar 33k så att vi lever på ex minimum som är 7300kr ca.
Citera
2018-12-05, 18:42
  #2506
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nej jag arbetar verkligen inte inom kfm.

Eson57 skrev följande "Haft en mångårig kontakt med KF,har haft avdrag på sjukers med 1000/mån"
Dvs de har gjort utmätning på 1.000kr varje månad.

Hur du får det till att det går betala av en skuld på 80.000kr på 12mån när man max kan dra 1.000kr i månaden från personen är för mig en gåta.

Att du och din fru har större inkomst påverkar ju även er betalningsförmåga och således även hur lång tid det tar att betala av en skuld.
Du är inte speciellt läskunnig va? Eller har du kort koncentrationsspann? I samma inlägg skriver personen att dom nu kommer börja dra 9000kr/mån då han plockar ut pension och saker...
Citera
2018-12-05, 18:45
  #2507
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Du är inte speciellt läskunnig va? Eller har du kort koncentrationsspann? I samma inlägg skriver personen att dom nu kommer börja dra 9000kr/mån då han plockar ut pension och saker...
Du har så rätt så, missade det helt.

Har svårt när texter inte delas upp, tack för att korrigeringen!
Citera
2018-12-05, 18:47
  #2508
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du har så rätt så, missade det helt.

Har svårt när texter inte delas upp, tack för att korrigeringen!

Ingen fara, ursäkta min bryska ton.
Av någon anledning får Flashback en att bli ett otrevligt pucko...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in