Citat:
Är en gammal spelmissbrukare,som slutade för mer än 10 år sen..Men skulder finns kvar. Haft en mångårig kontakt med KF,har haft avdrag på sjukers med 1000/mån..Allt har funkat fint...För några månader kom jag på att börja ta ut min privata pensionsförsäkring plus andra "sidoinkomster"...Har nu fått ett nytt beslut att det ska dras 9000/mån..Har bestämt mig för att köra på det instället för att avbryta pensionsutbetalningen. MEN dessa jäkla inkassobolag gör ju att jag blir aldrig fri ! Har en dagisskuld för sonen...han är 25 år idag.Den skulden har varit hos KF som avslog,den var för gammal...Då gick den tillbaka till inkassobolaget och fortsätter snurra runt,har sålts flera gånger..Har idag blivit astronomiska skulder..Detta exempel gäller andra inkassoskulder också,de flesta har inte kommit till Kf ,men finns ändå kvar,verkar som jag aldrig blir fri ??Vad kan jag göra? Ska jag ta kontakt med dem och hävda preskription? Jag har aldrig betalt nån av dem eller "erkänt" skulden...Jag får ju brev varje år så de håller ju skulden vid liv...Nu när de börjar dra så mycket varje månad är ju risken att de vaknar ordentligt? Kan man få stopp på dessa gamla skulder?Tack på förhand !
Hur stor är din totala skuld?
Hur länge har du haft den?
Inkomst/månad?
Utgifter?
Total räntekostnad?
I 99% av fallen är det bara att beta av, även om det tar en livstid. Det är pengar du spenderat och så enkelt är det. I vissa fall så tillämpas skuldsanering, men det är inte någon rättighet direkt. Men för att ens ha minsta möjlighet till det borde du i alla fall kunna motivera att det är omöjligt för dig att betala tillbaka skulden med siffror och fakta, inte bara känsloargument.
