Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Vad spelar det för roll? Om du har en bostadsrätt värd 6 miljoner och belånad med 3 kan du fortfarande realisera 3 miljoner brutto om du har en bra plats i hyreskön, alternativt 3 millar att handla för på en billigare marknad. Man får mkt bostad i Spanien för 3 millar kan jag meddela. Vad får hyresgästen?
Jag hade möjlighet låna till ett litet hus i Costa del Sol tack vare jag bor i en billig hyresrätt redan vid min unga ålder och mina låga utgifter, höga sparande och kontantinsats VS min lön gick ihop till slut och jag fick lånelöfte. Det hade jag inte fått igenom förens i 40-års åldern om jag köpt bostadsrätt istället.
Man behöver ut med 40-50% kontant av köpeskillingen i Spanien vid max belåning.
Mina bekanta i medelklassen som dom flesta köpt villor eller bostadsrätt senaste åren, har inte det utrymmet överhuvudtaget.
Dom sitter avundsjuka när jag lever drömmen.
Jag sparar även 250 000 kr/år och kommer vara dollarmiljonär när jag går i pension om +30 år. Kanske 20 miljoner om jag investerar vid börsen i rätt läge efter nästa krasch och köper bra utdelningsaktier.
och vad händer med killen som lånat till ett hus i Spanien för 2-3 miljoner med sin hyperbubblade svenska bostadsrätt som säkerhet och det blir en svensk bostadskrasch och värdet på BR sjunker till 2.5 miljoner? Ekonomiskt haveri. Denna kille är tvungen tvångsamortera 500 000 kr på sin svenska BR och säkerheten för lånet i Spanien kollapsar och du får sälja skiten, antagligen för ett vrakpris då bostadsaffärer i Spanien tar 3-9 mån att få sålt till marknadspris, 3 veckor om man slumpar iväg det. Det är även 15% skatter och avgifter för köp i Spanien, där rök 300 000 kr till minst som är bortkastade.
Som vanligt har du fel, fel och fel igen.