Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-05, 23:07
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag betalar 6100 för en kommunal 3a och hyr ut ett rum för 4600. Boendekostnaden på 1500 kr med stort vardagsrum, sovrum, balkong, förråd för mig själv, sen gemensamt kök och toa. Slår du den billiga kostnaden? =)

Min förra hyresrätt var hyran 3700 för 40 kvadrat i bostadsrättstandard. Det är billigare än nettokostnaden för en motsvarande bostadsrätt i samma område. Dock måste man amortera på bostadsrätten rätt kraftigt nu vilket ökar utgifterna än mer.

Det finns inte en 40 m2 BR i Stockholm närförort som kostar 1250 kr/mån i boendekostnad.

Det är för att din bostad är subventionerad. Dels av skattebetalarna och dels av din hyresgäst. För de flesta som inte får tag på en subventionerad bostad är det förmodligen billigare att köpa.
Citera
2018-12-06, 08:11
  #62
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Så investerarna i byggandet tjänar på br, den boende tjänar på br och banken tjänar på br. Win win win!

Det med risk får man ju också ta med i kalkylieringen då räntan just nu är all time low

Den har varit låg i flera år nu och under den tiden är det väl klokt att göra sig av med lån tänker jag så sänker man risken.
Citera
2018-12-09, 19:22
  #63
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Det är för att din bostad är subventionerad. Dels av skattebetalarna och dels av din hyresgäst. För de flesta som inte får tag på en subventionerad bostad är det förmodligen billigare att köpa.

Den är byggd på 40-talet. Jag är tveksam det fanns subventioner då vid uppförandet. Har du någon källa på 40-tals hus i närförort subventionerades?
Inga subventioner förekommer idag, hyrorna hålls på en sån nivå som ger kommunala bolag ganska bra vinster för allmänyttan i Stockholm och en dräglig hyra för mig själv så jag kan bo lika billigt som kostnaden för en motsvarande bostadsrätt till marknadspris.
Citera
2018-12-22, 15:02
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Den är byggd på 40-talet. Jag är tveksam det fanns subventioner då vid uppförandet. Har du någon källa på 40-tals hus i närförort subventionerades?
Inga subventioner förekommer idag, hyrorna hålls på en sån nivå som ger kommunala bolag ganska bra vinster för allmänyttan i Stockholm och en dräglig hyra för mig själv så jag kan bo lika billigt som kostnaden för en motsvarande bostadsrätt till marknadspris.

Sverige startade med byggsubventioner efter 2:a världskriget. Troligtvis har ditt hus byggts med subventioner. Du cashar fortfarande på det plus att din bostad inte har någon marknadshyra.
Citera
2018-12-27, 10:44
  #65
Medlem
Flintkolas avatar
Ska åka och kolla på en hyreslägenhet idag.

Äger en kåk, 300k i lån och har 375k i lån på min lägenhet.

Om hyreslägenheten är fin kommer jag förmodligen ta den och sälja brf. Och förhoppningsvis blir jag skuldfri.

Tror jag gör rätt. Vill inte sitta med lån längre.
Citera
2019-11-04, 11:48
  #66
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ale12345
Hej alla flashbackare,
Är enormt kluven så skulle behöva er hjälp,
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en Bostadsrätt i jämförelse med att hyra en lägenhet?
Det som framförallt gör mig osäker, och som jag ser + och - på är följande:

Köpa lägenhet
+ Kan välja område
- Belånad och en stress i sig (mindre frihet)
- Beroende av att hyresrättsförening går bra, inget du kan påverka
- Du betalar om något går sönder
- Oavsett om du betalt av lånet, så kommer du alltid ha en hyra (i andra länder, har du betalt av ditt lån så betalar du enbart för vatten och el)

Hyresrätt
+ Behöver inte tänka på något, hyresvärden löser allt
+ Inga lån, och mindre bunden och mer frihet
- Kan inte alltid välja områden, där stora brister finns

Vad säger ni?
Sitter i samma säte och sparar insats till en bostadsrätt. Såhär resonerar jag,

Bostadsrätt:
+ Lägre hyra (vilket ju är hela meningen med en bostadsrätt) och ofta mer som ingår i hyran
+ Säkrare utan (privat) hyresvärd som en dag kan få för sig att sälja
+ Inga jävla köer
+ Ofta fräschare då man själv bestämmer skicket

Hyresrätt:
+ Betydligt tryggare vid arbetslöshet (soc)
+ Inga lån
+ Inga renoveringskostnader
+ Inget behov att sälja vid flytt

Ser inte brf-konkurser som ett problem, då det vanligen händer brf:er som aldrig ägt någon fastighet. Brf:er med orimligt höga hyror undviker man ju automatiskt pga hyrorna.
__________________
Senast redigerad av avc 2019-11-04 kl. 12:07.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback