• 1
  • 2
2018-11-21, 18:50
Medlem
Hej alla flashbackare,
Är enormt kluven så skulle behöva er hjälp,
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en Bostadsrätt i jämförelse med att hyra en lägenhet?
Det som framförallt gör mig osäker, och som jag ser + och - på är följande:

Köpa lägenhet
+ Kan välja område
- Belånad och en stress i sig (mindre frihet)
- Beroende av att hyresrättsförening går bra, inget du kan påverka
- Du betalar om något går sönder
- Oavsett om du betalt av lånet, så kommer du alltid ha en hyra (i andra länder, har du betalt av ditt lån så betalar du enbart för vatten och el)

Hyresrätt
+ Behöver inte tänka på något, hyresvärden löser allt
+ Inga lån, och mindre bunden och mer frihet
- Kan inte alltid välja områden, där stora brister finns

Vad säger ni?
Citera
2018-11-21, 19:04
Medlem
SYSTEMexes avatar
Om du hittar en bra ovh billig hyreslägenhet skulle jag köra på det!

Sen har bostadsrättsföreningar ingen hyra utan en avgift för kostnaden av underhåll av fastigheten, t.ex värme, snöröjning, städning, renoveringar osv.
Citera
2018-11-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ale12345
Hej alla flashbackare,
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en Bostadsrätt i jämförelse med att hyra en lägenhet?

Köpa lägenhet
+ Kan välja område
- Oavsett om du betalt av lånet, så kommer du alltid ha en hyra (i andra länder, har du betalt av ditt lån så betalar du enbart för vatten och el)

Hyresrätt

Vad säger ni?

Om man ska vara petig så betalar du bara vatten och el när du betalat av lägenheten. Dock så måste ju din andel av föreningens skulder givetvis räknas in. Det är exakt samma som "i andra länder" bara lite om paketerat.

OT så är det alltid bra att äga.
Citera
2018-11-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Om du hittar en bra ovh billig hyreslägenhet skulle jag köra på det!

Sen har bostadsrättsföreningar ingen hyra utan en avgift för kostnaden av underhåll av fastigheten, t.ex värme, snöröjning, städning, renoveringar osv.

Vissa hyror ligger på mellan 5000-8000, då känns ju inte det rimligt att man betalar enbart för sådana saker.

Självklart ligger den på 2000, då kanske det är rimligt.
Citera
2018-11-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Om man ska vara petig så betalar du bara vatten och el när du betalat av lägenheten. Dock så måste ju din andel av föreningens skulder givetvis räknas in. Det är exakt samma som "i andra länder" bara lite om paketerat.

OT så är det alltid bra att äga.

Okej, vad händer om man avbetalt en lgh på 1,5 miljoner och Bostadsrättsföreningen hamnar i en dålig ekonomiskt situation, på vilket sätt kan man påverkas?
Citera
2018-11-21, 19:11
Medlem
Pudersockers avatar
Annars det vanliga uppenbara är att hyresrätt - dyrare hyra, bostadsrätt - billigare hyra men dyra lån, det är väl den viktigaste skillnaden även om de ibland tar ut varann.
Bostadsrätt + är att man väljer sina grannar, det bor lite ordningsammare människor med bättre ekonomi i bostadsrätter, men det är förstås det du tänker på bl a med välja område.
Hyreslägenhet + är att pengarna du annars hade låst i bostadsrätten nu är fria att spela på roulette eller satsa på börsen. Men det blir ju minus i framtiden då du inte får vara med i nåt bostadsrace.
Hyreslägenhet - Du kan inte köpa ett svart kylskåp eller toastol om du vill, du får inte inreda precis som du vill.
Rättning: Köper du lägenhet kan du om du - och ofta är önskvärt - vill, få inflytande i föreningen.
Vad jag kan komma på nu.
Citera
2018-11-21, 19:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Vissa hyror ligger på mellan 5000-8000, då känns ju inte det rimligt att man betalar enbart för sådana saker.

Självklart ligger den på 2000, då kanske det är rimligt.

Det är fullt rimligt. Vissa föreningar sköts dåligt och har dåligt upphandlade lån, höga kostnader för renoveringar, inga intäkter från hyreslolaler eller parkeringar, dålig isolering och eleffektivitet vilket drar upp priset. El och bredband kan vara inbakat i priset.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-11-21 kl. 19:17.
Citera
2018-11-21, 19:15
Medlem
Med tanke på dagen ekonomiska klimat så skulle jag personligen avvakta med att köpa en bostadsrätt med tanke på i vilken riktning marknaden går och hur ränteläget ser ut framöver.
Men som du själv säger så medför en bostadsrätt större frihet med även större ansvar. Om du tänkte bo kvar en längre tid kanske inte en prisnedgång har alldeles för stor betydelse för dig. Och känner du dig bekväm med en höjd ränta på lånet samt en högre avgift till föreningen så, go for it!
Annars hyr du och väntar tills klimatet har stabiliserats.
Ett tips om du nu väljer bostadsrätt är att leta efter en gammal förening då dessa OFTAST har mindre lån än de nya.
Citera
2018-11-21, 19:17
Medlem
Unizeros avatar
Ränteläget kommer ändras, samtidigt som ränteavdragen säkerligen kommer ändras också.
Bättre att avvakta istället. Priserna kommer knappast skena uppåt på kort sikt med dessa risker.
Citera
2018-11-21, 19:25
Medlem
Bra input!! =)
Citera
2018-11-21, 19:39
Medlem
NallesLiftkorts avatar
Citat:
Hej alla flashbackare,

Köpa lägenhet
+ Kan välja område

Hyresrätt

Vad säger ni?

Bostadsrätt:

+ Eventuell värdeökning
+ Välja område

Hyresrätt:

+Slipper Prozac
-Kan ej välja område

Vad avgör? Hur stort är lånet? Är det på hela beloppet är det klart enklare val. Hyresrätt. Lycka till.
Citera
2018-11-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Bostadsrätt + är att man väljer sina grannar, det bor lite ordningsammare människor med bättre ekonomi i bostadsrätter, men det är förstås det du tänker på bl a med välja område.

Detta stämmer inte längre, idag finns alla i bostadsrättsföreningarna. Arbetarklass, medelklass, unga och gamla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in