2018-12-01, 21:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Så mycket kommer nog inte priset att stiga för dom som är unga idag, tror det kommer följa inflationen rätt bra.
Men vi kan avsluta här, jag orkar faktiskt inte dra det här igen med en autist med bostadsmarknaden som specialintresse.

Det handlar inte om att priset ska stiga. Det handlar om att beta av egna lån. Och det har man råd med om man köper idag. Min egen BR kostar ca en tredjedel mot vad motsvarande hyresrätt kostar. Sett över en tioårsperiod betalar den hyresgästen i storleksordningen över en miljon kronor mer än mig.
Citera
2018-12-02, 17:44
Medlem
Mitt lilla tips är flytta till hyresrätt men lägg in dina pengar på en bostad som du sedan hyr ut
Citera
2018-12-04, 00:32
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad spelar det för roll? Om du har en bostadsrätt värd 6 miljoner och belånad med 3 kan du fortfarande realisera 3 miljoner brutto om du har en bra plats i hyreskön, alternativt 3 millar att handla för på en billigare marknad. Man får mkt bostad i Spanien för 3 millar kan jag meddela. Vad får hyresgästen?

Jag hade möjlighet låna till ett litet hus i Costa del Sol tack vare jag bor i en billig hyresrätt redan vid min unga ålder och mina låga utgifter, höga sparande och kontantinsats VS min lön gick ihop till slut och jag fick lånelöfte. Det hade jag inte fått igenom förens i 40-års åldern om jag köpt bostadsrätt istället.
Man behöver ut med 40-50% kontant av köpeskillingen i Spanien vid max belåning.
Mina bekanta i medelklassen som dom flesta köpt villor eller bostadsrätt senaste åren, har inte det utrymmet överhuvudtaget.
Dom sitter avundsjuka när jag lever drömmen.

Jag sparar även 250 000 kr/år och kommer vara dollarmiljonär när jag går i pension om +30 år. Kanske 20 miljoner om jag investerar vid börsen i rätt läge efter nästa krasch och köper bra utdelningsaktier.

och vad händer med killen som lånat till ett hus i Spanien för 2-3 miljoner med sin hyperbubblade svenska bostadsrätt som säkerhet och det blir en svensk bostadskrasch och värdet på BR sjunker till 2.5 miljoner? Ekonomiskt haveri. Denna kille är tvungen tvångsamortera 500 000 kr på sin svenska BR och säkerheten för lånet i Spanien kollapsar och du får sälja skiten, antagligen för ett vrakpris då bostadsaffärer i Spanien tar 3-9 mån att få sålt till marknadspris, 3 veckor om man slumpar iväg det. Det är även 15% skatter och avgifter för köp i Spanien, där rök 300 000 kr till minst som är bortkastade.

Som vanligt har du fel, fel och fel igen.
Senast redigerad av slemhog 2018-12-04 kl. 00:42.
Citera
2018-12-04, 00:47
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Det handlar inte om att priset ska stiga. Det handlar om att beta av egna lån. Och det har man råd med om man köper idag. Min egen BR kostar ca en tredjedel mot vad motsvarande hyresrätt kostar. Sett över en tioårsperiod betalar den hyresgästen i storleksordningen över en miljon kronor mer än mig.

Jag betalar 6100 för en kommunal 3a och hyr ut ett rum för 4600. Boendekostnaden på 1500 kr med stort vardagsrum, sovrum, balkong, förråd för mig själv, sen gemensamt kök och toa. Slår du den billiga kostnaden? =)

Min förra hyresrätt var hyran 3700 för 40 kvadrat i bostadsrättstandard. Det är billigare än nettokostnaden för en motsvarande bostadsrätt i samma område. Dock måste man amortera på bostadsrätten rätt kraftigt nu vilket ökar utgifterna än mer.

Det finns inte en 40 m2 BR i Stockholm närförort som kostar 1250 kr/mån i boendekostnad.
Citera
2018-12-04, 10:04
Medlem
Citat:

Vad kostar din bostadsrätt i månaden? Och vad är motsvarande månadskostnad för en hyres? Har du inget lån? Så kan vi kolla ditt påstående..

Påstår du att alla som köper bostadsrätt tjänar en mille på tio år bara pga lägre bostadskostnader?
Citera
2018-12-04, 18:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Vad kostar din bostadsrätt i månaden? Och vad är motsvarande månadskostnad för en hyres? Har du inget lån? Så kan vi kolla ditt påstående..

Jag har strax under miljonen i lån och en ränta på 1,2%. Kostar alltså bara 700 kr i månaden att låna en miljon efter skatteavdrag. Avgiften är på 4400.
Vilket ger en månadskostnad på 5100 kr. Samma hyresrätt kostar minst 14 k.

Det blir mer än en miljon mer på 10 år. Och så här har det varit i flera år redan.
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Påstår du att alla som köper bostadsrätt tjänar en mille på tio år bara pga lägre bostadskostnader?
nej det beror på vad du köper. Men i de flesta fall är det billigare helt klart.
Citera
2018-12-04, 21:16
Medlem
Citat:
Jag har strax under miljonen i lån och en ränta på 1,2%. Kostar alltså bara 700 kr i månaden att låna en miljon efter skatteavdrag. Avgiften är på 4400.
Vilket ger en månadskostnad på 5100 kr. Samma hyresrätt kostar minst 14 k.

Det blir mer än en miljon mer på 10 år. Och så här har det varit i flera år redan.
nej det beror på vad du köper. Men i de flesta fall är det billigare helt klart.

det är inte en ärlig kalkylering ifall du räknar med 1 milj i belåning då en lägenhet vars hyra hade legat på 14k hade aldrig gått för bara 1 milj

känner folk som bor i hyresrätt som betalar 4000 i månaden, snarlika lägenheter går för ca 2 milj och har 3000 i hyra...

Beror VÄLDIGT mycket vad det är för hyresrätt...
Citera
2018-12-04, 21:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
det är inte en ärlig kalkylering ifall du räknar med 1 milj i belåning då en lägenhet vars hyra hade legat på 14k hade aldrig gått för bara 1 milj

känner folk som bor i hyresrätt som betalar 4000 i månaden, snarlika lägenheter går för ca 2 milj och har 3000 i hyra...

Beror VÄLDIGT mycket vad det är för hyresrätt...

Jag pratar nyproducerad bostadsrätt på lite roligare läge. Hur du än gör kalkylen så blir hyresrätten dyrare även vid maxbelåning.

Nu har jag ju varit inne på marknaden så länge så jag har ju förhållandevis låga lån.

Tycker ändå att nyproduktion är en intressant jämförelse eftersom kötiden är kortast där.

Det är ju inte så relevant att jämföra med de få billiga hyresrätterna som man måste köa i 30 år för att få lägga vantarna på kontraktet.
Senast redigerad av kurt-sune 2018-12-04 kl. 21:47.
Citera
2018-12-04, 22:07
Medlem
Citat:
Jag pratar nyproducerad bostadsrätt på lite roligare läge. Hur du än gör kalkylen så blir hyresrätten dyrare även vid maxbelåning.

Nu har jag ju varit inne på marknaden så länge så jag har ju förhållandevis låga lån.

Tycker ändå att nyproduktion är en intressant jämförelse eftersom kötiden är kortast där.

Det är ju inte så relevant att jämföra med de få billiga hyresrätterna som man måste köa i 30 år för att få lägga vantarna på kontraktet.

Ifall man tjänar mycket mer på att köpa bostadsrätter varför byggs det då så många bostadsrätter jämfört med hyresrätter?
Citera
2018-12-05, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ale12345
Hej alla flashbackare,
Är enormt kluven så skulle behöva er hjälp,
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en Bostadsrätt i jämförelse med att hyra en lägenhet?
Det som framförallt gör mig osäker, och som jag ser + och - på är följande:

Köpa lägenhet
+ Kan välja område
- Belånad och en stress i sig (mindre frihet)
- Beroende av att hyresrättsförening går bra, inget du kan påverka
- Du betalar om något går sönder
- Oavsett om du betalt av lånet, så kommer du alltid ha en hyra (i andra länder, har du betalt av ditt lån så betalar du enbart för vatten och el)

Hyresrätt
+ Behöver inte tänka på något, hyresvärden löser allt
+ Inga lån, och mindre bunden och mer frihet
- Kan inte alltid välja områden, där stora brister finns

Vad säger ni?
När jag skulle flytta satt jag mig ner och räknade lite på olika alternativ. Det jag kom fram till var att rent ekonomiskt var de bostadsrätter jag tittade på inte särskilt attraktiva. Priserna budades upp till nivåer som gjorde att varken riskpremien eller kassaflödet var till bostadsrätternas fördel.

Det man dock bör minnas är att en bostad inte är en investering utan en bostad. Jag skulle därför vilja föreslå att du sållar ut några bostäder som passar dina krav och som du kan klara ekonomiskt. Glöm inte att granska föreningens ekonomi om du väljer en bostadsrätt. Bostadsrättsföreningens ekonomi kommer att bli din ekonomi när du köper in dig i föreningen. Promenera sedan runt i de olika områdena och fundera på om du skulle vilja gå ut där när det är mörkt eller om du skulle våga släppa ut dina barn ensamma i området. Om allt ser bra ut så välj den bostaden oavsett om det handlar om en bostadsrätt eller en hyresrätt.
Citera
2018-12-05, 17:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Ifall man tjänar mycket mer på att köpa bostadsrätter varför byggs det då så många bostadsrätter jämfört med hyresrätter?

Därför att du inte kan jämföra boendeformerna rakt av. Service och risk ingår ej i Br vilket också gör att det blir billigare i längden.
Citera
2018-12-05, 18:57
Medlem
Citat:
Därför att du inte kan jämföra boendeformerna rakt av. Service och risk ingår ej i Br vilket också gör att det blir billigare i längden.

Så investerarna i byggandet tjänar på br, den boende tjänar på br och banken tjänar på br. Win win win!

Det med risk får man ju också ta med i kalkylieringen då räntan just nu är all time low
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in