Citat:
Ursprungligen postat av
Kronartskocka
Ni som sett serien, heter den "Jägarna" bara för att sälja serien bättre? Från vad jag sett i trailers och vad ni diskuterat här så verkar det ju mest handla om gruvdrift och finnar? Handlar serien något om jägare och jakt, eller antar man bara att alla är jägare för att det är norra Sverige?
Jag skulle inte riktigt säga det. Det är ju trots allt en liknande handling (Bäckström måste välja mellan lojalitet, lagen eller moralitet) och det som hänt Erik innan serien passar väl med dem tidigare filmerna och hans generella karaktär. Som vanligt så finns det en viss sympati (eller iallafall så att man förstår varför de blivit som de blev) för skurkarna och det är exakt darför som Erik måste välja vems sida han vill stå på, den ena kommer göra honom respektabel, den andra kommer göra honom hatade. Så som en uppföljare till de andra filmerna så är denna mycket bra.
Det där med jakt... nä, inte alls, faktiskt. Eller jo, kanske lite. Hittils, och serien är nästan slut, så har tre jakt scener gjorts, och det är ingen stor plot point (om det inte ändras i en av dom sista avsnitten dock, vilket är ju möjligt), men det återkommer då och då, nästan som en referens till dem tidigare filmerna. Till exempel så hittas en av liken för första gången när två barn är ute och jagar.
Visst så handlar berättelsen mest om finnen och mordfallet, men den har ju ändå saker som gör att man förstår att detta inte görs endast för pengarna, vilket Lassgård själv har sagt i en intervju, och att dom är osäkra om en andra säsong ens kommer för att dom inte vet hur man skulle göra det, och då hade det ju bara blivit en cash-grab.
Jag rekommenderar ändå denna serie.