Bygger vårt välstånd på lättillgänglig energi?
Så kan man säga, men en betydligt mer relevant fråga IMO i det här sammanhanget är:
– Förutsätter vårt välstånd att huvuddelen av vår energi är icke-förnybar?
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det räcker nog med att besvara er fyra här då det är lördag och god mat vankas:
Första frågan: ja.
Andra frågan: nej.
Förvånad över att jag håller med dig? Bra att du inser att hela vårt välstånd, vår tekniska utveckling bygger på att vi har haft tillgång till lättillgänglig och hyfsat billig energi. Jag är t.ex. av uppfattningen att hade vi inte hittat Brentoljan skulle vi ha varit igenom ett WWIII vid det här laget. Men visst kan vårt välstånd bygga på förnybar energi. Absolut! Den dagen vi har tillgång till hyfsat billig sådan i tillräckliga mängder och där är vi inte. Tyskland experiment som gjort att norra delarna i princip är en sammanhängande vindkraftspark är ett stort jävla misslyckande där man producerar mer CO2 än tidigare och definitivt kommer att göra det när man dessutom börjar stänga ner kärnkraften. Ofta när man behöver el så varken blåser det eller är någon sol och man överproducerar när det är det och tvingas exportera den gratis då ingen vill ha den. Den stora påtagliga effekten av detta är att man har löjligt höga elpriser i Tyskland.
Men det är iaf bra att ni förstår att vi inte idag har någon vetenskaplig metod att med acceptabel säkerhet förutsäga klimatet fram till sekelskiftet. Nu behöver ni inse att vi heller inte kan förutse effekterna helt och hållet av förändrat klimat.
Bra att vi är överens, men...
Det är bra att vi är överens om dom viktiga frågorna om energi, men...
Hur varmt är det på Jorden om 100 år?
När du likt ett mantra upprepar att vi inte har en aning om vad jordens medeltemperatur är om 100 år så behöver det förtydligas.
Den kan variera inom vida gränser t.ex. beroende på vad som händer med framtida CO2-utsläpp, från nu och 100 år framåt.
Om vi gör antaganden om kommande CO2-utsläpp så kan vi göra ganska bra kalkyler om hur mycket varmare det blir som en följd av CO2-utsläppen.
Om du, eller någon annan, tycker att det är svårt att förstå att det är svårt att räkna ut hur vädret blir om två veckor men enkelt att beräkna den globala medeltemperaturen om 100 år (under vissa antaganden om framtida CO2-utsläpp) så kan jag eller någon annan i tråden i alla fall försöka förklara varför det är så.
Tyskland
"Tysklands misslyckande" är en bild som sprids av förnekarorganisationen GWPF, som finansieras av fossilindustrin. Jag personligen tror att det varit bättre om Tyskland avvecklat kärnkraften lite långsammare och kolkraften lite snabbare, men det kan bero på att jag är otillräckligt insatt i detaljer om situationen i Tyskland. Kanske har förhoppningarna på gas från Ryssland varit för stora? Kanske är Trump och EU med och bromsar gasen till Tyskland?
Tack för vindkraften!
Hade inte vi i Sverige haft gott om vindkraft så hade vi haft en besvärande situation under hösten 2018 och troligen under hela vintern, efter sommarens exceptionella torka. Tack kloka politiker som enats om ett energiprogram som på ett bra sätt tagit vara på nationens intresse att producera energi. Säkert och till rimlig kostnad. Under senaste dygnen har ofta vindkraften bidragit med mer än 25% av elen. På årsnivå är det mindre, runt 11%, men dessbättre så blåser det mer på vintern när vi behöver mer el.
Är ledare i tysk bilindustri lite efter?
Samtidigt kan jag konstatera att tysk bilindustri förfaller vara på efterkälken i förhållande till övriga världen när det gäller att anpassa sina produkter till nutidens och framtidens krav. Att denna industris ledare, som till stor del måste beskrivas som kriminella i samband med avslöjat dieselfusk, samtidigt försöker utöva politiska påtryckningar för att upprätthålla en omfattande förbränning av fossila bränslen, är både patetiskt och beklämmande.
Du såg väl om BASF som bidrar till valkampanjer för klimatförnekare i USA för att dom hoppades på att en "förnekarvåg" i USA skulle smitta av sig på Europa? Så att det skulle bli lättare för BASF att fortsätta med sina föroreningar och utsläpp. Politik på hög nivå!
–