2018-12-01, 00:25
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har inte gjort någon klimatmodell.
Jag har tittat lite på någon enstaka, men långt från alla och inte i detalj.

Strålningen ut från Jordytan är i närheten av svartkroppsstrålning. Strålningen in från Solen har stora likheter med svartkroppsstrålning, men den är ganska långt från ideal.

Summariskt om klimatmodeller
Atmosfären delas upp i höjddkikt, tätare närmare Jorden och glesare högre upp.

Olika breddgrader hanteras olika.

Våglängds-/frekvens-spektrat delas upp i band. Den uppdelningen är nödvändig för att den betydelse som CO2 och H2O har i atmosfären ska beaktas. Dock har uppdelningen tidigare inte gjorts så fint som Koll et.al. gjorde och publicerade resultatet av för ett par månader sedan.

Moln är svårare att räkna på. Mitt intryck är att de förbättringar som gjorts i modeller och beräkningar när det gäller IR-strålning i atmosfären de senaste 25 åren i hög grad gjorts för att förbättra hur moln och molns påverkan hanteras i beräkningarna.

Hur strålningen faktiskt ser ut, "downwelling" på Jordens yta och "upwelling" utanför atmosfären har du sett bilder på. Där ser man tydligt att det inte är svartkroppsstrålning och vilken inverkan H2O och CO2 har på strålningen i atmosfären.

Den påverkan på strålningen som främst CO2 och H2O har resulterar i växthuseffekten. Det är ett faktum som kan beräknas och mätas. Att försöka utgå från motsatsen, som är fel, kommer aldrig att leda till något vettigt.

Ok, du förstår nog inte vad det innebär att härleda en teoretisk fysikalisk modell. Så det blir ju meningslöst att fråga dig om du vet om det finns någon.

Eftersom jag letat efter en sådan modell rätt länge och ändå är rätt bra på att googla, tror jag inte den finns.

På mobilen.
Citera
2018-12-01, 00:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Men varför skriver du inte bara ”nej”? Jag tycker du med ditt svar visar att du inte ens förstår vad en modell är.

En enkel modell för lysrör är heltenkelt elektroniska övergångar i atomerna som är i lysröret. Dessa övergångar genererar fotoner med samma energi som tapp vid byte av energinivå.. Skitenkelt. Skiktet på insidan är till för att omvandla UV till synligt ljus. Det var väl inte så svårt? Med kvantmekanik kan man i princip räkna ut var nivåerna hamnar, men man måste göra förenklingar för kunna räkna praktiskt. Det fina är att man alltid kan mäta och se var de egentligen ligger.

Det var inte svårt, men det är fel.
Om du vill att det ska vara rätt så är det mer komplicerat.

Bevisa gärna att jag har fel.

Här är ett spektra från ett typiskt lysrör:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Spectrum_of_halophosphate_type_fluorescent_bu lb_(f30t12_ww_rs).png

Visa nu att du inte bara svamlar ovan och att du kan skriva upp formeln som visar att du får just det här spektrat.

...

"Mäta och se var dom ligger?"

Du menar på samma sätt som man kan mäta på strålningen från atmosfären och se exakt hur CO2 och H2O skickar tillbaka strålning till Jorden genom det som vi kallar växthuseffekt?

Citera
2018-12-01, 00:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag anstränger mig för att hitta det du söker.

Någon enstaka gång kan du väl återkomma med något annat än oförskämdheter?

Om jag skaffar fram källkoden till dom beräkningar som gjordes med hög upplösning på MIT, vill du att jag skickar dom till dig då?

Citat:
Ok, du förstår nog inte vad det innebär att härleda en teoretisk fysikalisk modell. Så det blir ju meningslöst att fråga dig om du vet om det finns någon.

Eftersom jag letat efter en sådan modell rätt länge och ändå är rätt bra på att googla, tror jag inte den finns.

På mobilen.

Är du rädd för sanningen?
Om du hade tackat ja till mitt erbjudande ovan så hade du fått vad du efterfrågade.

Om du så bara har en bråkdel av den kompetens som din kaxighet antyder så hade det varit lätt som en plätt för dig att testa koden och se vilka samband och algoritmer den realiserar.

Är du rädd för att resultatet blir att du ser att det finns en växthuseffekt och att det varken är trycket eller lapse rate som är orsaken till att Jorden är varmare än vad den skulle vara om det inte fanns någon atmosfär?

Om du verkligen är intresserad av att fördjupa dig i dom beräkningar som görs med klimatmodeller så är det möjligt att skaffa fram koden till i alla fall en del. Det är bara att googla...

Citera
2018-12-01, 00:52
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Det var inte svårt, men det är fel.
Om du vill att det ska vara rätt så är det mer komplicerat.

Bevisa gärna att jag har fel.

Här är ett spektra från ett typiskt lysrör:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Spectrum_of_halophosphate_type_fluorescent_bu lb_(f30t12_ww_rs).png

Visa nu att du inte bara svamlar ovan och att du kan skriva upp formeln som visar att du får just det här spektrat.

...

"Mäta och se var dom ligger?"

Du menar på samma sätt som man kan mäta på strålningen från atmosfären och se exakt hur CO2 och H2O skickar tillbaka strålning till Jorden genom det som vi kallar växthuseffekt?

Den följer ju precis den etablerade teoretiska modellen. Du ser ju skarpa nivåer vid atomövergångar och utsmetandet av spektrat pga ytbeläggningen på rörets insida. Men lysrör är inte topic. Du får starta en ny tråd som diskuterar lysrörs teoretiska fysik.

Jag hittade faktiskt om gaser och svartkroppsstrålning:
http://www.ptep-online.com/2014/PP-38-07.PDF

Enligt artikeln kan man alltså inte använda svartkroppsmodellen för gas. Så varför använder man den då i grafer för downwelling IR?

Varför har man i länkar som du postat som beskriver hur man räknar på växthuseffekten med att skikt i atmosfären ska stråla med T^4? T^4 kan argumenteras för om det är svartkroppsstrålning, men det är det ju inte i atmosfären?

Edit: om nu artikelförfattaren har rätt förstås. Vore inteessant om någon gar bemött hans artiklar. Skulle vara intressant att lösa rtikeln från 40-talet som han kritiserar också.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2018-12-01 kl. 01:23.
Citera
2018-12-01, 01:14
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Är du rädd för sanningen?
Om du hade tackat ja till mitt erbjudande ovan så hade du fått vad du efterfrågade.

Om du så bara har en bråkdel av den kompetens som din kaxighet antyder så hade det varit lätt som en plätt för dig att testa koden och se vilka samband och algoritmer den realiserar.

Är du rädd för att resultatet blir att du ser att det finns en växthuseffekt och att det varken är trycket eller lapse rate som är orsaken till att Jorden är varmare än vad den skulle vara om det inte fanns någon atmosfär?

Om du verkligen är intresserad av att fördjupa dig i dom beräkningar som görs med klimatmodeller så är det möjligt att skaffa fram koden till i alla fall en del. Det är bara att googla...

Ledsen, men du har missförstått vad jag menade med en teoretisk fysikalisk modell. Det räcker med att under rimliga antaganden härleda en vanlig matematisk formel. Nägon källkod har man knappast nytta av.
Citera
2018-12-01, 02:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Enligt artikeln kan man alltså inte använda svartkroppsmodellen för gas. Så varför använder man den då i grafer för downwelling IR?

Som referens. För att visa hur det skulle vara om det inte fanns, främst CO2 och H2O och om det vore klassisk termodynamik som gällde.

Jag hittade detta:
"1.2 Statistical versus Classical Thermodynamics
Historically, a large part of thermodynamics was developed before the emergence of atomic and molecular theories of matter. This part has come to be known as classical thermodynamics and makes no reference to molecular concepts."
http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1959675&seqNum=2

Om man utgår från klassisk termodynamik när man räknar på atmosfären så blir det fel. Man måste även räkna på vad som händer med molekyler som CO2 och H2O när dom exponeras för och avger sådan strålning som motsvarar övergångar mellan olika energinivåer i molekylerna.

Det är en av orsakerna till att det händer att jag skriver att det är lätt att förstå växthuseffekten. Men om man vill förstå den i detalj så måste man förstå statistisk fysik, statistisk termodynamik och kvantmekanik också. Då är det inte elementär fysik längre. Jag tror inte att partikel-våg-dualiteten hos elektromagnetisk strålning är uppenbar för alla heller, men jag kan ha fel...

När svartkroppsstrålning ritas in i resultat från spektrometri så ritar man ofta flera kurvor som motsvarar olika temperaturer. Dessa, förutom att tjäna som referens, illustrerar också vad som händer högre upp, när temperaturen avtar. Då förskjuts spektrat mot längre våglängd, lägre frekvens. Det kan vara till hjälp för att förstå att den nedåtvällande IR-strålningen mot marken i hög grad har sitt ursprung från händelser (som involverar H2O och CO2) som inträffat på låg höjd. Processerna pågår "hela vägen", men det som påverkar Jordytan mest sker ganska nära ytan.

Lite värmetransport till/från marken/havsytan sker ju med konvektion också. Men det är typiskt bara ca 6% av vad som Jorden avger i form av IR-strålning.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-01 kl. 02:33.
Citera
2018-12-01, 02:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ledsen, men du har missförstått vad jag menade med en teoretisk fysikalisk modell. Det räcker med att under rimliga antaganden härleda en vanlig matematisk formel. Nägon källkod har man knappast nytta av.

Då tror jag att du skulle uppskatta Dennis Hartmanns bok. Den vilar rätt igenom på en sund matematisk och fysikalisk grund. Det är rätt många formler på dom drygt 400 sidorna.

https://www.amazon.com/Global-Physical-Climatology-Second-Hartmann/dp/0123285313

Citera
2018-12-01, 08:11
Medlem
Citat:
Jag hittade faktiskt om gaser och svartkroppsstrålning:
http://www.ptep-online.com/2014/PP-38-07.PDF

Den där artikeln är rent principiell och menar att man inte kan få en perfekt svartkroppsstrålning från en gas. (Notera frånvaron av formler och diagram) Det kan fortfarande vara en användbar approximation i enkla, pedagogiska modeller. Mer sofistikerade modeller räknar linje för linje.

Citat:
Edit: om nu artikelförfattaren har rätt förstås. Vore inteessant om någon gar bemött hans artiklar. Skulle vara intressant att lösa rtikeln från 40-talet som han kritiserar också.
Har du inte lärt dig använda t ex google scholar? Artikeln är citerad tre gånger, två av dem av artikelförfattaren själv, så något djupare avtryck har den inte satt.

P.S. Angående diskussionen om Venus. Jag insåg plötsligt att du kanske inte ens förstått att konvektionen som du alltid drar upp kyler Venus, inte värmer den. Utan konvektion skulle Venus vara mycket varmare.
Citera
2018-12-01, 09:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du är medveten om att man kan lyssna på flera olika perspektiv och bilda sig en uppfattning som bygger på flera synvinklar än en? Forbes artikel som du länkade till t.ex, är väldigt generisk och allmän, den går inte in på varför eller utforskar olika förklaringar till ett fenomen som faktiskt är rätt viktig när man pratar om klimat. Det är därför som klimatfrågan är så otroligt komplicerad, det är oerhört många variabler man måste ta hänsyn till.

Något som media framställer vara en konsekvens av mänsklig påverkan kan lika gärna vara en konsekvens av något helt annat. Dom som du kallar för klimatförnekare är i själva verket personer som har tillräcklig intelligens för att väga in flera olika faktorer och dessutom vara vaksam på politiska agendor.
Det var en märklig kritik mot Forbes artikel som tvärtom var väldigt tydlig. Den förklarar växthuseffekten och ökningen av CO2 på ett enkelt sätt. Och att vi släpper ut en massa CO2 när vi använder fossila bränslen. Allt detta är entydiga, odiskutabla fakta.

Och egentligen är det bara detta som är anledningen till klimatförändringarna. Mer än så behöver man faktiskt inte förstå som lekman. Det går förstås att fördjupa sig om man vill, klimatet påverkas av många faktorer och är väldigt komplext. Men orsaken till den pågående uppvärmningen är den Forbes skriver.

Fossilindustrin och dess klimatförnekare har dock krånglat till frågan in absurdum, de har ansvaret för att folk är förvirrade, de ägnar sig inte åt upplysningsverksamhet.
Det är klimatforskarna som står för upplysningen.
Citera
2018-12-01, 09:18
Medlem
humanlifes avatar
DN har gjort en sammanställning av hur Sverige påverkas av uppvärmningen:

Grafik: Så kan Sverige påverkas av klimatförändringarna

När jordens medeltemperatur höjs med minst 1,5 grader kommer Sverige att påverkas på olika sätt. Här är några förändringar som kan följa av ett varmare klimat.

Källor:
SMHI, Jordbruksverket, SGU, SGI, Naturvårdsverket, Boverket, SVA, Vänerns vattenvårdsförbund, Folkhälsomyndigheten.

https://www.dn.se/nyheter/grafik-sa-kan-sverige-paverkas-av-klimatforandringarna/
Citera
2018-12-01, 09:59
Medlem
Sezlows avatar
Allt går att bevisa med statistik.

Glöm inte Samuel Langhorne Clemens ord:
"Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik."
Citera
2018-12-01, 10:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Allt går att bevisa med statistik.

Glöm inte Samuel Langhorne Clemens ord:
"Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik."
Har detta någon koppling till ämnet och i så fall hur?

Poll: Allt fler i USA tror på klimatförändringarna.

A majority of Republicans now admit that climate change does exist, according to a new poll.

The Monmouth University survey revealing a growing number of Americans acknowledge climate change is happening, and that most of them believe it’s becoming an issue.

Almost two-thirds of Republicans, 64 per cent, believe global warming exists. That number has increased from 49 per cent three years ago.
About 82 per cent of Democrats believe climate change is a “very serious” issues. Only 25 per cent of Republicans agree however.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/republicans-climate-change-global-warming-real-fake-exist-poll-a8661796.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in