Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovchenko
Någonting med mycket protein som man gör på under 15 minuter (inte kokta eller stekta ägg)?

Mycket protein och lite av allt annat eller?

Kyckling utan ben? Finns i tunna skivor.
Fläskkotlett? Stek, krydda lite, skär bort fettkanten efteråt, tadaa!
Keso?

Surkål är ett bra tillbehör, kan ätas varmt eller kallt. Kokt broccoli.
Citera
2018-11-27, 08:01
Medlem
Vilken biff ska man köpa om man vill slippa ben och senor osv så mycket som möjligt?
Alltså någonting som är ätbart till så stor del som möjligt, och som man kan kasta i sig utan något krångel?

Får såklart gärna vara lättstekt också, så att man inte behöver oroa sig alltför mycket över att den ska bli seg.
Citera
2018-11-27, 08:07
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Vilken biff ska man köpa om man vill slippa ben och senor osv så mycket som möjligt?
Alltså någonting som är ätbart till så stor del som möjligt, och som man kan kasta i sig utan något krångel?

Får såklart gärna vara lättstekt också, så att man inte behöver oroa sig alltför mycket över att den ska bli seg.

Oxfilé, ryggbiff, entrecote, innanlår, hängmörad högrev. Dessa bitar är relativt dyra men uppfyller ditt krav.
Citera
2018-11-27, 13:12
Medlem
Citat:

Rostas eller luffarfilet är min favvo. Prisvärd.
Citera
2018-11-27, 13:44
Bannlyst
Citat:

Flankstek kan nog passa dig.
Citera
2018-11-29, 10:08
Medlem
Jag vill lära mig att laga soppa då det sägs vara billig mat som jag dessutom har potential att göra lite hur jag vill med angående innehåll.

Problemet är att jag inte har en aning om hur man tilllreder en soppa. Vad är en bra bas? När lägga i diverse ingredienser för ett bra slutresultat rakt igenom? Några tips å enkla soppor att börja med för att få en bra grund?

Mina tankar går så långt som : vatten, potatis, morot...sen vet jag inte mer.
Citera
2018-11-30, 07:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmdown1
Jag vill lära mig att laga soppa då det sägs vara billig mat som jag dessutom har potential att göra lite hur jag vill med angående innehåll.

Problemet är att jag inte har en aning om hur man tilllreder en soppa. Vad är en bra bas? När lägga i diverse ingredienser för ett bra slutresultat rakt igenom? Några tips å enkla soppor att börja med för att få en bra grund?

Lägg i lite biljongtärningar bara och ner med potatis, motor, lök, korvbitar tex. Eller kanske ha i en burk krossade tomater för att göra det lite mer färgrikt och inehållsfullt. Sen är det bara att experimentera med olika kryddor/blad osv.

Kan göra en riktigt god fiskvariant med zuccini, tomat, vitlök, timjan, citron, grönsaksbuljong, tärnad fisk (tex torsk/lax) och en liten gnutta olja + honung.
Citera
2018-11-30, 11:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmdown1

Problemet är att jag inte har en aning om hur man tillreder en soppa. Vad är en bra bas? När lägga i diverse ingredienser för ett bra slutresultat rakt igenom? Några tips å enkla soppor att börja med för att få en bra grund?

Soppa måste ju vara det absolut enklaste att laga i hemköket .

Det finns två huvudtyper: Redd soppa och oredd dito.

Den redda soppans smak reglerar man genom en kombination av själva redningen i samspel med övriga ingredienser och kryddor. Det vill säga. Själva redningen kan användas till att ge soppan önskad smak.

Den oredda soppans smak hänger på kvaliteten på själva avkoket/buljongen i samspel med kryddor och ingredienser. Den är m a o lite knepigare att få till.

Att ge specifika råd angående dessa två metoder är svårt eftersom ämnet är så stort. Mitt råd är att söka på en del i sammanhanget viktiga ord såsom; redning/Roux/Beurre Manié, buljong/avkok, velouté och bisque.

Soppa kan också finnas som en kall rätt, typ Gazpacho/Salmorejo, olika melonsoppor och gurksoppor, osv. I dessa fall mixas ofta soppan till rätt konsistens (gäller även varma soppor).

~Paul~
Citera
2018-11-30, 23:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Soppa måste ju vara det absolut enklaste att laga i hemköket .

Det finns två huvudtyper: Redd soppa och oredd dito.

Den redda soppans smak reglerar man genom en kombination av själva redningen i samspel med övriga ingredienser och kryddor. Det vill säga. Själva redningen kan användas till att ge soppan önskad smak.

Den oredda soppans smak hänger på kvaliteten på själva avkoket/buljongen i samspel med kryddor och ingredienser. Den är m a o lite knepigare att få till.

Att ge specifika råd angående dessa två metoder är svårt eftersom ämnet är så stort. Mitt råd är att söka på en del i sammanhanget viktiga ord såsom; redning/Roux/Beurre Manié, buljong/avkok, velouté och bisque.

Soppa kan också finnas som en kall rätt, typ Gazpacho/Salmorejo, olika melonsoppor och gurksoppor, osv. I dessa fall mixas ofta soppan till rätt konsistens (gäller även varma soppor).

~Paul~

Finsk köttsoppa torde vara bland de enklast att tillaga, bryna grytbitar, ev lök (har i stället delad lök i soppan som man efter ett tag tar ut och kastar) koka upp buljongen, i med köttet och låta det småsjuda i nån timma beroende på köttbiten man valt för dagen, i slutet ha i de rotsaker man vill ha och ev salt o peppar.. krävs inte så mycket mer.. Gammalt bröd till och det värmer i höstkylan
Citera
2018-12-01, 08:26
Medlem
Isnatts avatar
Jag köpte en påse 'self rising flour' i min asiatiska butik. Det är väl mjöl med bakpulver typ.
Vad ska man använda det till? Jag har aldrig förr haft med det att göra.
Citera
2018-12-01, 13:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag köpte en påse 'self rising flour' i min asiatiska butik. Det är väl mjöl med bakpulver typ.
Vad ska man använda det till? Jag har aldrig förr haft med det att göra.
Använd det på samma sätt som vanligt vetemjöl med adderad jäsningsreagent.

-Paul-
Citera
2018-12-07, 15:44
Medlem
Koktid Kalops

Hej.
Tänkte slå på stort och laga kalops imorgon. Hur är det med koktiden och grytbitar av nöt? Blir det mörare och "strimmigare" kött ju längre man kokar det. Kan man koka för länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in