Citat:
Ursprungligen postat av
calmdown1
Jag vill lära mig att laga soppa då det sägs vara billig mat som jag dessutom har potential att göra lite hur jag vill med angående innehåll.
Problemet är att jag inte har en aning om hur man tillreder en soppa. Vad är en bra bas? När lägga i diverse ingredienser för ett bra slutresultat rakt igenom? Några tips å enkla soppor att börja med för att få en bra grund?
Mina tankar går så långt som : vatten, potatis, morot...sen vet jag inte mer.
Soppa måste ju vara det absolut enklaste att laga i hemköket

.
Det finns två huvudtyper: Redd soppa och oredd dito.
Den redda soppans smak reglerar man genom en kombination av själva redningen i samspel med övriga ingredienser och kryddor. Det vill säga. Själva redningen kan användas till att ge soppan önskad smak.
Den oredda soppans smak hänger på
kvaliteten på själva avkoket/buljongen i samspel med kryddor och ingredienser. Den är m a o lite knepigare att få till.
Att ge specifika råd angående dessa två metoder är svårt eftersom ämnet är så stort. Mitt råd är att söka på en del i sammanhanget viktiga ord såsom; redning/Roux/Beurre Manié, buljong/avkok, velouté och bisque.
Soppa kan också finnas som en kall rätt, typ Gazpacho/Salmorejo, olika melonsoppor och gurksoppor, osv. I dessa fall mixas ofta soppan till rätt konsistens (gäller även varma soppor).
~Paul~