2018-11-30, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
skogsbruk är inte bonde. matproduktion ska det vara.

Skogsbruk kallas väl även lantbruk och med ordet lantbrukare tänker man "bonde", men gränsen är svår att dra exakt. Ofta har bönder även skog och annan mark som de brukar. Hur som helst, den där hästbögen är ju t.ex. så långt från bonde man kan komma.
Citera
2018-11-30, 00:10
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foo666
Du har missat fantastiska ögonblick med Maries gubbtjyvar, otroligt patetiska.

Ja, herreg... Jag har inte sett det nog för att komma ihåg namnen, men den skånske gubben som blev hemskickad var ju ett särfall. Satt och muttrade ngt om att det var orättvist, och att de andra inte kunde ge något i kunskap om hästar. Det var väl kärlek, och inte en anställning det handlade om? Tyckte för övrigt att han påminde om en blandning av Tore Hedin i "Skånska Mord" och Idoiten i "Den enfaldige mördaren".
Citera
2018-11-30, 00:12
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Jo, men jag tycker nog ändå de ska hålla sig till traditionella gris- och nötboskapsbönder (och säd). Det har ju varit en hel del deltagare som tävlar i hästhoppning och bedriver ridlekis m.m. För mig är det inga bönder i den traditionella meningen. Känns som TV4 började få brist på "riktiga" bönder.

Håller med. Men riktiga bönder har nog inte tid. En del också som inte har någon egen gård, men bor i nått undantag på föräldrarnas lantbruk och kör lite traktor i programmet. Mer i andra säsonger iof.
Citera
2018-11-30, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Håller med. Men riktiga bönder har nog inte tid. En del också som inte har någon egen gård, men bor i nått undantag på föräldrarnas lantbruk och kör lite traktor i programmet. Mer i andra säsonger iof.

Han den där städfixerade braten förra säsongen som polerade sina traktorer med bilvax kändes knappast heller som någon bonde. Han var väl jägare?!? Riktiga bönder har inte tid att vaxa sina traktorer. Likaså Jennifer året innan som hade islandshästar och ridlekis. Programmet har tappat mycket av sin charm.
Citera
2018-11-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
FY FAN för Erik, han visade prov på att vara den mest osympatiska människa i Bonde söker fru:s historia. Vilken jävla människa. Först tar han med den första tjejen på en dejt där hon får pröva det hon önskat allra mest att få testa (att pröva att få skjuta), sen tar han med Caroline på något där hon endast ska demonstrera vad hon presterar, i en fritidssysselsättning han trivs med. När hon känner sig pressad av situationen och det låser sig för henne blir han fullständigt iskall mot henne. Han visade prov på vilken vidrig, vidrig människa han är.

Simon däremot, som varit sig lite tafflig innan, visade hur en slipsten ska dras och prov på social kompetens hur man möter en annan människa även om man inte har det riktiga intresset. Han tar med tjejen som han har minst intresse för på något som hon behärskar och tycker om och han själv är totalt rudis inför, att rida häst. "Hur gör man för att få stopp på den? Den bara började gå." säger han när han kommit upp på hästryggen.
Modigt vågar han släppa all prestation och låta henne glänsa med det hon har koll på.
Istället visar han prov på att i sin sociala kompetens "möta Amanda" genom att prata om känslan de har för varandra då han utreder om det kan bli något (jag tror han kommer säga att han har mer känslor för Frida i nästa avsnitt.)

Fy fan för Eriks sociala inkompetens där han pressar Caroline till ett mandomsprov. Är han så jävla feg att han inte vågar kommunicera med människor.
Så sant. Håller med fullständigt.
Citera
2018-11-30, 01:28
Medlem
Blev helt förbluffad över Eriks beteende, fy tusan vad ocharmigt! Visst förstår man att de har ont om tid att lära känna varandra och att man som bonde vill veta vem man ska satsa på, men det där var ju brutalt! Han var ingen favorit innan heller, men nu nådde han botten. Skulle önskat att Carolne dragit direkt.Han måste vara en av de mer osympatiska bönderna som varit med.

Håller med dig som skrev att Simon visade storhet när han valde nåt som hans dejt skulle tycka om, även om det innebär att han fick visa sig bortkommen på hästryggen. Heja!

Pers tjejer är supermysiga båda två, och jag fattar inte hur vissa som skriver i tråden kan med att kommentera deras utseende på ett tråkigt sätt. Att ni inte skäms. Huvudsaken är väl att de som dejtar attraheras av varandra och det verkar de göra. Även om jag gillar Sofie så kan jag inte låta bli att hoppas på Lina. Jag tror att de skulle få ett långt och fint liv tillsammans och bli underbara föräldrar den dag de ev. får barn. Det känns som om de två kommer hålla i längden alltså, och de verkade ju ha musikintresse gemensamt,

Susanna, ja hon engagerar inte. Jag gillar Jim men jag tror hon väljer Hannes. Men de känns bara så... ja ointressanta.

Kärlek åt alla har jag inte sett så mycket av, men jag har lite svårt för Leonora. Blev däremot väldigt förtjust i Alireza som (modigt nog!) berättade om sin blyghet och man förstod ju att han längtade efter kärlek. Tror att han skulle behandla Marie väldigt fint..
Citera
2018-11-30, 07:18
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ja, herreg... Jag har inte sett det nog för att komma ihåg namnen, men den skånske gubben som blev hemskickad var ju ett särfall. Satt och muttrade ngt om att det var orättvist, och att de andra inte kunde ge något i kunskap om hästar. Det var väl kärlek, och inte en anställning det handlade om? Tyckte för övrigt att han påminde om en blandning av Tore Hedin i "Skånska Mord" och Idoiten i "Den enfaldige mördaren".

Ja, kommentaren till Tore och Alireza om att de inte har något att ge henne för de inget kan om hästar var grym. Lite inne på samma spår som Erik
Citera
2018-11-30, 07:28
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Blev helt förbluffad över Eriks beteende, fy tusan vad ocharmigt! Visst förstår man att de har ont om tid att lära känna varandra och att man som bonde vill veta vem man ska satsa på, men det där var ju brutalt! Han var ingen favorit innan heller, men nu nådde han botten. Skulle önskat att Carolne dragit direkt.Han måste vara en av de mer osympatiska bönderna som varit med.

Håller med dig som skrev att Simon visade storhet när han valde nåt som hans dejt skulle tycka om, även om det innebär att han fick visa sig bortkommen på hästryggen. Heja!

Pers tjejer är supermysiga båda två, och jag fattar inte hur vissa som skriver i tråden kan med att kommentera deras utseende på ett tråkigt sätt. Att ni inte skäms. Huvudsaken är väl att de som dejtar attraheras av varandra och det verkar de göra. Även om jag gillar Sofie så kan jag inte låta bli att hoppas på Lina. Jag tror att de skulle få ett långt och fint liv tillsammans och bli underbara föräldrar den dag de ev. får barn. Det känns som om de två kommer hålla i längden alltså, och de verkade ju ha musikintresse gemensamt,

Susanna, ja hon engagerar inte. Jag gillar Jim men jag tror hon väljer Hannes. Men de känns bara så... ja ointressanta.

Kärlek åt alla har jag inte sett så mycket av, men jag har lite svårt för Leonora. Blev däremot väldigt förtjust i Alireza som (modigt nog!) berättade om sin blyghet och man förstod ju att han längtade efter kärlek. Tror att han skulle behandla Marie väldigt fint..

Gillade också Alireza när han stod upp mot Hans-Erik och Christer när de snackade skit om Marie och Tore. Hade varit mycket enklare att bara hålla med. Visade en väldigt bra sida.
Citera
2018-11-30, 08:47
Medlem
skrudiss avatar
Jag var från början mer eller mindre övertygad att varken Erik eller Marie (KÅA) skulle lyckas hitta kärleken denna säsong. För Maries del uppdagades det då man fick se hennes urval av brevskrivare, som var ett enda fiasko. Tore, visst, han verkade minst illa av de övriga. Men Tore gav lite obehagliga blickar under speeddejten, och hade rent generellt en vänlig, men lite frireligiös aura. Tore kom dock att växa och jag tycker att det ändå var konstigt att Marie inte tycktes känna något för honom, efter att de tyckts trivas ihop.

Vad gäller Erik så sade jag direkt till min flickvän att han borde varit i KÅA-programmet. Jag förstår inte alls varför han skulle medverka i huvudprogrammet av Bonde. Han visade sig tafatt och träig, med väldigt låg karisma. Simon och Per var utmärkta val som tidigt kom att visa att de är färgstarka på sina sätt.

Så Erik märker först i slutdejten att ena av brevskrivaren är på ett visst sätt. Bara det tyder på mycket, han har ju knappt umgåtts med någon av tjejerna. Den som verkade snällast skickade han hem. Det enda de tycktes tjata om var hennes fågelrädsla, som skulle ältas och stötas och blötas. Hon ville jobba, han ville hjälpa henne. Men ändå var det inte tillräckligt. Hans intressen ska komma först och han känns hopplöst insnöad. I hans verklighet talade han om "uteliv", men prövningen gällde att ta reda på om hon uppskattade fiske. Hon gillade inte fiske, ergo, hon föredrar att sitta hemma, vara i "betongen" i stan eller vad han nu sade. Fullkomligt elakt och utstuderat. Frågorna han ställde var snarast vinklade så att de gjorde flickan nervös och kände sig inträngd. Jag blev besviken att hon inte lämnade honom, kanske var det produktionen som övertalade henne. Hur skulle det se ut om den näst sista lämnade och kvar blev "vinnaren"?

Jag hoppas att Simon väljer raggartjejen, hon känns mer lik honom personlighetsmässigt. Den andra tjejen tror jag riskerar att bli rastlös och visar upp lite negativa tendenser, oavsett om det har med diagnos eller inte att göra.
Citera
2018-11-30, 09:28
Medlem
Hejsan!

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
En sak jag undrar, kanske jag har missat något nu, är varför Susanna åkte till New York och dansade där, det är ju väldigt fjärran från bondeliv. Var det ex-pojkvännen som lockade dit henne? Hör hon hemma på landet eller vill hon ut på äventyr? Jag tänker också på hennes val av killar. I princip allihop ser ut som Dressmann-modeller, man får intrycket att hon gick lite väl mycket på utseendet istället för kvalitéer såsom erfarenhet av lantliv, eller har jag fel..?

Susanna gick musikal på gymnasiet och har alltid haft dans som hobby. Hon gick även Lunnevads folkhögskola med inriktning dans. Det är hennes intresse helt enkelt. Hon bodde i New York för att hon gick på en dansskola där. Det var inte hennes ex som lockade dit henne utan det var när hon var där som hon träffade honom.

Jag tror att Susanna både vill vara hemma och ut på äventyr. Det är därför det har varit svårt för henne att hitta en man som passar. Oftast har det varit stadsbor som charmas av landet först men som inte riktigt vill vara där på heltid.

Jag skulle inte säga att Susanna gick endast på utseendet (det kan man tydligt se på urvalet till slottet). En ful person kan bli snyggare av sin personlighet och tvärtom. Som hon sa i senaste avsnittet hade hon fallit tycke för både Jim och Hannes redan när de skickade brev och då var det inte bara utseendet hon gick på (svårt att avgöra från en bild som kan vara flera år gammal).

Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Är Susanna bisexuell?

Jag skulle inte påstå att Susanna är bisexuell. Jag skulle snarare säga hon är en öppen person som inte skulle tvärnita om hon råkade bli kär i en person som är tjej. Men det är män hon attraheras av, absolut.

Citat:
Efter mitt svamlande igår angående adresser och folkbokföring kom jag på att jag via en bekant faktiskt vet statusen på Susannas gård. Men till skillnad från andra och i likhet med Bondeven skriver jag inte det här.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Du menar att det är fel att skriva här? Susanna läser själv inte den här tråden men gav mig sitt fulla förtroende att skriva här. Jag kanske kan lösa en bild där hon håller upp mitt användarnamn eller dylikt om ni är osäkra på min agenda.

Anledningen till att jag ens gjorde detta konto är för att jag älskar den här tråden men var trött på att läsa så mycket spekulationer om Yeison som inte stämde. Tänkte att det vore schysst att reda ut det så ni slipper undra!

Synd att du inte kan skriva PM för hade varit superintressant att veta vem som är din bekant. Lär ju vara någon jag känner också isåfall!
Citera
2018-11-30, 10:45
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortfelt
Tror också att Magnus och Moa kan bli ett par som kommer hålla över mycket lång tid. Det finns ju en kemi onekligen och förutsättningar för att bygga en stark kärlek.

Jag vill ju gärna att Leonora ska välja Sofia men har nån vag känsla av att hon inte kommer välja någon av tjejerna. Att det inte verkar klicka fullt ut. Leonora sa ju nåt om att hon brukar bli blixtförälskad och sen kör hon bara och brukar känna det rätt fort och hon verkar ju inte ha känt nåt sånt med dessa två.

Ja jag hoppas att Simon väljer Frida eftersom han inte verkade ha kemi med Amanda, men det kan ju också vara klippt och kanske är Frida som ryker och det var därför hon satt och storgrät.

Det som motsäger det där med att Leonora inte skulle välja någon för att hon inte blivit blixtförälskad är för att hon sagt att hon ska försöka finna något som växer efterhand, mer som ett normalt förhållande således. Sedan vet man givetvis inte om hon är kapabel att tänka så när det väl "bränner till" dock.

Det blir sannerligen en hyperintressant onsdag när valen ska göras. Känns väl ovanligt ovisst faktiskt.

Citat:
Klippningen på Jennie igår va ju rätt rå: ”Ikväll va det bara vi två vid bordet, Moa satt där på kanten. Tror inte de har pussats.”
Sen satt hon där nöjd med sig själv samtidigt som Moa och Magnus hånglade.
Roligt, visst men lite onödigt att strö salt i såren med att presentera det så.

Ja, det var rätt rått klippt men å andra sidan förvrängdes ju inte sanningen om att hon ser sig som det självklara valet så på det sättet var det ju inte fel.
Dock lär han välja Moa så Jennie blir rejält besviken ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Gjorde han det i nåt slags försök att visa ryggrad, är det ju ett enormt framsteg för att vara Erik.
Började undra över om han var kapabel till nåt annat än att tillgodose sina egna behov. Och hönsens.

Man ska inte heller glömma att Erik rätt nära inpå BSF starten blivit singel och jag tycker att man märker det i programmet, det blir lite "förhållande-trötthet" från hans sida ibland. Det krävs ju ändå en hel del för att orka dra igång ett förhållande med att lära känna folk, bjuda på sig själv och överbygga dom hinder som oftast finns.
Han borde nog väntat med sitt deltagande till nästa år eller så. Nu är det lite för nära på verkar det som.
Citera
2018-11-30, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bondeven
Susanna läser själv inte den här tråden men gav mig sitt fulla förtroende att skriva här!

Hon vet att tråden finns, men är helt ointresserad av att följa den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in