2018-11-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja vad de påstår backar de inte upp med bevis så då har det ingen trovärdighet.
Jag har svårt att se på vilket sätt det är relevant.
Citera
2018-11-24, 18:08
Medlem
poxers avatar
TS har fortfarande inte redogjort att skillnaden beror på att kvinnor tagit rätt beslut under press.
Citera
2018-11-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja. Total överskattning av sin egen förmåga så att det blir pinsamt många gånger.
Och sedan gråts det för att inte kvinnor tycker att de är så fantastiska och kompetenta som de själva anser.

Det självförtroendet är ju ingenting att sträva efter som jag ser det. Det blir bara dumhet.
Självförtroende möjliggör nog också en hel del som inte hade varit möjligt utan det, i alla fall i kombination med vissa andra kvaliteer.
Citera
2018-11-24, 18:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag har svårt att se på vilket sätt det är relevant.
Det är en dålig studie om de inte tar hänsyn till alla variabler.
Citera
2018-11-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
TS har fortfarande inte redogjort att skillnaden beror på att kvinnor tagit rätt beslut under press.
Ifall de kvinnliga kirurgerna hade saknat den förmågan hade de inte varit bra kirurger vilket hade påverkat resultatet i studien, var tanken.
Citera
2018-11-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är en dålig studie om de inte tar hänsyn till alla variabler.
De inkluderade alla kirurgiska subspecialiteer utförda av en kvinnlig kirurg som antingen utfördes ofta eller hade ökad risk för komplikationer. Din kritik går ut på att dom inte inkluderade statistik över vilka ingrepp som medför en ökad risk för komplikationer?
Citera
2018-11-24, 18:19
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ifall de kvinnliga kirurgerna hade saknat den förmågan hade de inte varit bra kirurger vilket hade påverkat resultatet i studien, var tanken.
Att ta ett beslut under press händer så sällan att det inte lär påverka, speciellt i en studie där 99.9% av ingreppen är rutinartade. Varför försöker du dra växlar på en studie inom ett område du inte verkar ha någon koll på?
Citera
2018-11-24, 18:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
De inkluderade alla kirurgiska subspecialiteer utförda av en kvinnlig kirurg som antingen utfördes ofta eller hade ökad risk för komplikationer. Din kritik går ut på att dom inte inkluderade statistik över vilka ingrepp som medför en ökad risk för komplikationer?
Ja bland annat är problemet att det endast är ett påstående.
Citera
2018-11-24, 18:24
Medlem
Scherings avatar
I den matchade kohorten blev alltså resultatet för kvinnliga kirurger att 480/52315 (0,92%) patienter dog inom 30 dagar. För manliga kirurger dog 543/52315 (1,04%).

Studien hittar alltså en väldigt liten skillnad (manliga kirurgers patienter hade 0,12% högre risk att dö). Databearbetningen har varit ganska brutal. Man utgick från 144 119 patienter behandlade av kvinnor och 1 015 568 patienter behandlade av män vilket efter matchning istället blev 52315 per kön. Det räcker alltså att man "klantar till det" väldigt lite för att det ska snedvrida resultatet litegrann. Dock blir resultatet ändå statistiskt signifikant på grund av att man har så många patienter.
En sådan klantighet som jag ser vid en snabb blick längs ner i tabell 1 är att man har tittat på åren 2007-2014 och att efter matchning har klart fler av kvinnornas operationer skett på senare år vilket innebär mer moderna kirurgiska metoder, bättre intensivvård osv. Det påverkar nog resultaten ganska mycket till kvinnornas fördel.
https://www.bmj.com/content/359/bmj.j4366

Edit: Okej tittat lite närmare på den. Man tittar på alldeles för många faktorer samtidigt. Det blir då omöjligt att göra en korrekt statistisk bearbetning vilket innebär att man IMO inte kan dra några större växlar av studien alls.
Senast redigerad av Schering 2018-11-24 kl. 18:45.
Citera
2018-11-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Att ta ett beslut under press händer så sällan att det inte lär påverka, speciellt i en studie där 99.9% av ingreppen är rutinartade. Varför försöker du dra växlar på en studie inom ett område du inte verkar ha någon koll på?
Har du bra koll på det här området? Har du god insyn i alla de 25 olika ingreppen som är inkluderade i studien? Pressen är hela operationstillfället, om något oväntat uppstår är det stark press. Menar du att du vet att närmast inga beslut tas i dom här situationerna? Utöver besluttagande handlar det mer allmänt om att prestera bra under press.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-11-24 kl. 18:36.
Citera
2018-11-24, 18:33
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte ens din poäng till att börja med. De matchade operationer utförda av kvinnlig kirurg med samma operation utförd av manlig kirurg. Ingreppen valdes efter vilka ingrepp som utfördes kan jag tänka mig.

Ja vad ska man säga, man pratar om kirurgi, och det är någon som menar på att tennis och counterstrike gör att män briljerar inom området .

Citat:
Du har fel. Män har både hand-ögon koordination än kvinnor, vilket är givet med tanke på både sport och esport. När det kommer till motorik så är det inte ens nära:

Inte en tanke på att kvinnor sminkar sig och håller på med intressen som mer liknar kirurgi, än något jävla racket som svingas i brutala rörelser.
Givetvis är kvinnor bättre på sånt där jävla pillande.
Citera
2018-11-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
I den matchade kohorten blev alltså resultatet för kvinnliga kirurger att 480/52315 (0,92%) patienter dog inom 30 dagar. För manliga kirurger dog 543/52315 (1,04%).

Studien hittar alltså en väldigt liten skillnad. Databearbetningen har varit ganska brutal. Man utgick från 144 119 patienter behandlade av kvinnor och 1 015 568 patienter behandlade av män vilket efter matchning istället blev 52315 per kön. Det räcker alltså att man "klantar till det" väldigt lite för att det ska snedvrida resultatet litegrann. Dock blir resultatet ändå statistiskt signifikant på grund av att man har så många patienter.
En sådan klantighet som jag ser vid en snabb blick längs ner i tabell 1 är att man har tittat på åren 2007-2014 och att efter matchning har klart fler av kvinnornas operationer skett på senare år vilket innebär mer moderna kirurgiska metoder, bättre intensivvård osv. Det påverkar nog resultaten ganska mycket till kvinnornas fördel.
https://www.bmj.com/content/359/bmj.j4366
Jag uppskattar din poäng även om jag inte uppskattar hur du vinklar ditt inlägg med ord som "brutal" databearbetning när databearbetningen bara är ett resultat av matchningen. På vilket sätt är matchningen dåligt utförd? Du får det att låta så. Majoriteten som läser kommer att uppfatta informationen i ditt inlägg så. Den avgörande betydelsen är alltså att det är en mindre studie än det hade varit om man hade inkluderat fler operationstillfällen? Ja men det är ju givet. Jag skriver i TS att studien är utförd på 100 000 patienter (50 000 per kön) och 3000 kirurger.

Din faktiska poäng låter ändå giltig. Jag ska kolla upp saken. Men det viktiga med studien är inte att resultatet är att patienter opererade av kvinnor har färre komplikationer utan att kvinnor inte presterar sämre än sina manliga kollegor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in