Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 04:47
  #157
Medlem
Att det ens är debatt om kön om en kirurg kan rädda liv? Spelar väll ingen roll, man, kvinna, hamnar jag på bordet vill jag leva och vill ha vilken kirurg som helst som kan sitt jobb.
Att bröla om att statistiken är trams och att män är bättre är bara larvigt, klarar kvinnan att rädda liv så är det väll bara bra.
Citera
2018-12-03, 11:21
  #158
Avstängd
Paris24s avatar
Riksdagen har röstat för att kirurgi bara ska utföras vid större sjukhus där det finns erfarna kirurger. Detta efter en omfattande undersökning av statistik som er erfaren utredare gjorde. Han visade att 500 människor i onödan dog efter att ha opererats på för små sjukhus.

Efter denna rapport så har nya riktlinjer gällt i Sverige, och man måste åka till ett stort sjukhus för att operera sig.

Jag som lekman tycker dessa siffror är konstiga. 500 döda på operationsbordet? Min fru jobbar med kirurgi. Det är oerhört ovanligt med döda. Denna siffra måste vara fel.

Uppdrag granskning rotade i detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...v-kunde-raddas

Och det visade sig att den erfarne utredaren gjort massor med fel. Han hade visserligen tillgång till all statistik. Som han i ett präktigt excel-ark gjorde summeringar på och fick fram siffran "500 döda". Men det var hur enkelt som helst för reportrarna på UG att visa att de som dog var redan döende patienter i livets slutskede. De åkte till sina små lokala sjukhus för att få någoin liten sond insatt, vilket räknades som "operation" pga felaktiga beteckningar. Därefter dog de, naturligt.

En person som skadats allvarligt i en MC-olycka stod med i arket under 7 rubriker. Han hade ju sju olika skador. När han dog räknades han som sju döda.

Sveriges minister ansvarig för sjukvård fick pudla i TV. Hon var oerhört upprörd över att en statlig utredare lurat henne och riksdagen att tro att de kunde rädda 500 liv.

I reportaget intervjuades en äldre erfarna utredaren. Han kunde inte erkänna att han gjort fel, trots att alla brister som påvisades, trots att kunniga läkare sa emot honom. Han var "galen".

Detta visar all all statistik ska tas med en nypa salt. Så också undersökningen i TS. Den självklara gissningen är att män opererar på svårare sjuka patienter och att det är svårt att få med det i statistiken.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-12-03 kl. 11:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback