2018-11-23, 14:15
Medlem
Filbankens avatar
Häktningsprotokoll 22 november
https://minfil.com/j2G1N5l5bd/Stockholms_TR_B_13985-18_Aktbil_41_pdf
Citat:
BESLUT
1. G S ska kvarbli i häktet.
2. Åklagaren får fortsatt tillstånd att meddela beslut om restriktioner.
3. Åtal ska vara väckt vid Stockholms tingsrätt, avdelning 2, senast den 6 december 2018 kl. 11.00
Citera
2018-11-23, 17:15
Medlem
Provokatörs avatar
Att åklagaren begär förlängd åtalstid indikerar nog ett visst strul med analysen av inspelningen, att GS skulle försöka försvåra utredningen är rent nys, denna FUP ska nagelfaras ordentligt om vi öht kommer få ta del av den. GS är inte ens åtalad ännu, än mindre dömd.

/Provokatör
Citera
2018-11-23, 17:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Att åklagaren begär förlängd åtalstid indikerar nog ett visst strul med analysen av inspelningen, att GS skulle försöka försvåra utredningen är rent nys, denna FUP ska nagelfaras ordentligt om vi öht kommer få ta del av den. GS är inte ens åtalad ännu, än mindre dömd.

/Provokatör

Jag vet inte om en försening automatiskt innebär att det strular. Det brukar vara kö till de ställen där bevis analyseras - och mord går troligtvis för våldtäkt och misshandel. Så det kan helt enkelt vara så att något av bevisen inte analyserats klart. I andra kända mål har bevisanlyser också dröjt.

Jag tror att en av anledningarna till att han inte släpps är att han är gift och bor tillsammans med ett vittne. Man vill väl inte att han påverkar henne till att ändra vittnesmålet.

Brukar man släppa en person häktad för våldtäkt även om man tänkt väcka åtal? Jag kan förstå att man gör det av tex hälsoskäl, men gör man det annars? Brukar man inte låta personen sitta i häktet ända till bevisningen försvagats/inte räcker till eller till åtal väcks? Någon som har ett exempel på en omhäktad våldtäktsanklagad person som släpptes utan specifika skäl (t ex hälsa) trots att åtal väcktes senare?
Citera
2018-11-23, 18:27
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vet inte om en försening automatiskt innebär att det strular. Det brukar vara kö till de ställen där bevis analyseras - och mord går troligtvis för våldtäkt och misshandel. Så det kan helt enkelt vara så att något av bevisen inte analyserats klart. I andra kända mål har bevisanlyser också dröjt.

Jag tror att en av anledningarna till att han inte släpps är att han är gift och bor tillsammans med ett vittne. Man vill väl inte att han påverkar henne till att ändra vittnesmålet.

Brukar man släppa en person häktad för våldtäkt även om man tänkt väcka åtal? Jag kan förstå att man gör det av tex hälsoskäl, men gör man det annars? Brukar man inte låta personen sitta i häktet ända till bevisningen försvagats/inte räcker till eller till åtal väcks? Någon som har ett exempel på en omhäktad våldtäktsanklagad person som släpptes utan specifika skäl (t ex hälsa) trots att åtal väcktes senare?

Kulturprofilen häktades först efter att Tingsrättsförhandlingen led mot sitt slut, så visst händer det att folk åtalas för våldtäkt utan att behöva sitta i häkte. I hans fall så kunde även han påverka sin fru. Dessutom så behöver GS fru inte vittna under ed, hon behöver inte alls medverka i utredningen om hon inte vill men det har vi ju redan avhandlat. GS ombud ville att misstankegraden skulle sänkas, så nog tror jag att häktningsskälen ligger ganska precis i underkant av vad som bör praktiseras.

/Provokatör
Citera
2018-11-23, 19:46
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:

Skall man tro SP så har ju misstankarna förstärkts under häktningstiden.
Citera
2018-11-23, 19:52
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Kulturprofilen häktades först efter att Tingsrättsförhandlingen led mot sitt slut, så visst händer det att folk åtalas för våldtäkt utan att behöva sitta i häkte. I hans fall så kunde även han påverka sin fru. Dessutom så behöver GS fru inte vittna under ed, hon behöver inte alls medverka i utredningen om hon inte vill men det har vi ju redan avhandlat. GS ombud ville att misstankegraden skulle sänkas, så nog tror jag att häktningsskälen ligger ganska precis i underkant av vad som bör praktiseras.

/Provokatör
Det var intressant att GS ombud beräknade tidsåtgången för förhandlingen i sin inlaga och att det stämde väl med det faktiska utfallet. Det tyder enligt min tolkning på att det främst var försvaret som la fram ny bevisning i förhandlingen. Eventuellt bevisning som framtagits under perioden då försvaret medgav fortsatt häktning. Hursomhelst så räckte det det inte för att få domstolen att sänka misstankegraden.
Citera
2018-11-23, 20:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

/Provokatör

Kulturprofilen stämmer inte in på det jag efterfrågade. Jag efterfrågade om någon som varit häktad från början för våldtäkt och sedan omhäktad (som GS) och sedan släppts från häktad utan särskilda skäl för att sedan ändå åtalas. Jag tror nämligen att det är standard att den som häktats i samband med den misstänkta våkdtäkten hålls häktad till åtal väcks om inte misstankarna försvagas eller det finns speciella skäl som t ex hälsoskäl. Så jag undrade över om någon släppts utan särskilda skäl, men ändå åtalats för våldtäkt.
Citera
2018-11-23, 21:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Skall man tro SP så har ju misstankarna förstärkts under häktningstiden.

Vore intressant att veta vad det är för starka bevis man har som gör att han omhäktats flera gånger. Blir han åtalad ska det bli spännande att läsa FUP:en och se vad som egentligen hänt. Just nu känns det som att vi famlar i blindo eftersom vi bara har hans oskyldiga version. Bevisen verkar visa på något annat.
Citera
2018-11-23, 21:34
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Vore intressant att veta vad det är för starka bevis man har som gör att han omhäktats flera gånger. Blir han åtalad ska det bli spännande att läsa FUP:en och se vad som egentligen hänt. Just nu känns det som att vi famlar i blindo eftersom vi bara har hans oskyldiga version. Bevisen verkar visa på något annat.
Om nu inte FUP blir sekretessbelagd även efter ev åtal. Det blir den ofta just i sexualbrott.
Citera
2018-11-23, 21:53
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Som jag har skrivit några gånger väcker även hans version frågor. Speciellt uppgiften att hon låg på sidan det sista när han var och slickade där bak. Om han slickade hennes sköte som han säger och hon sedan lägger sig åt sidan talar det mer enligt min uppfattning för att hon ville få slut på slickandet än att hon ville få sitt anus slickat. Måhända är det en feltolkning från hans sida som gör att han sitter där han sitter nu. Speciellt om hennes lägesförskjutning kom i samband med att hon sa nej till hans förslag att fortsätta det hela som en trekant.
Citera
2018-11-24, 00:28
Medlem
Pengabingens avatar
En fråga, hur mycket har Monika raderat på sitt instagram om Glenns äventyr?
Vet att det dök upp en kommentar där i början som togs bort illa kvickt, någon som vet?

Hennes följare verkar väldigt ovetande om sin mans (påstådda) nattliga bravader.

Sedan är jag en sådan där som gillar ordlekar och tycker att anahlberg var himla kul
Senast redigerad av Pengabingen 2018-11-24 kl. 00:33.
Citera
2018-11-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
En fråga, hur mycket har Monika raderat på sitt instagram om Glenns äventyr?
Vet att det dök upp en kommentar där i början som togs bort illa kvickt, någon som vet?

Hennes följare verkar väldigt ovetande om sin mans (påstådda) nattliga bravader.

Sedan är jag en sådan där som gillar ordlekar och tycker att anahlberg var himla kul

Hon verkar ha haft bevakning på soc media 24/7 - det var fler kommentarer som raderades och verkar ha skett i princip direkt när de postades
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in