Citat:
Ursprungligen postat av
Provokatör
Att åklagaren begär förlängd åtalstid indikerar nog ett visst strul med analysen av inspelningen, att GS skulle försöka försvåra utredningen är rent nys, denna FUP ska nagelfaras ordentligt om vi öht kommer få ta del av den. GS är inte ens åtalad ännu, än mindre dömd.
/Provokatör
Jag vet inte om en försening automatiskt innebär att det strular. Det brukar vara kö till de ställen där bevis analyseras - och mord går troligtvis för våldtäkt och misshandel. Så det kan helt enkelt vara så att något av bevisen inte analyserats klart. I andra kända mål har bevisanlyser också dröjt.
Jag tror att en av anledningarna till att han inte släpps är att han är gift och bor tillsammans med ett vittne. Man vill väl inte att han påverkar henne till att ändra vittnesmålet.
Brukar man släppa en person häktad för våldtäkt även om man tänkt väcka åtal? Jag kan förstå att man gör det av tex hälsoskäl, men gör man det annars? Brukar man inte låta personen sitta i häktet ända till bevisningen försvagats/inte räcker till eller till åtal väcks? Någon som har ett exempel på en omhäktad våldtäktsanklagad person som släpptes utan specifika skäl (t ex hälsa) trots att åtal väcktes senare?